Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!

Vierailija
26.03.2025 |

Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä. 

Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa. 

Seuraavaksi järjestän nyyttärit...

Kommentit (611)

Vierailija
461/611 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sukulainen, joka on gluteeniton, mutta ei myöskään voi syödä riisiä, tattaria tai tärkkelystä. Saan suurennuslasin kanssa etsiä sopivaa keksipakettia. Tarjoaisin hedelmiä tai kasviksia, mutta kun niistäkään suurinta osaa ei voi syödä kuin kypsennettynä. Ainoa, mitä uskallan tarjota, on keitetyt porkkanat. 

Tuo on ongelma, että ihmisten mielestä just hedelmät ja kasvikset on niitä kaikille sopivia tarjottavia. Ja niillehän on tosi moni allerginen.

Perinteinen saaristolaispöytä tai vastaava on aika varma, kunhan ei ole sitä kala-allergiaa kellään. Kunhan ei ala temppuilla millään ihkulla korianteri-sellerigraavatulla lohella, vaan pysyy ihan perusjutuissa.

Toinen aika varma on perinteinen omenahyve tai marjapiirakka. Gluteenittomat jauhot tai gluteeniton kaura tarvittaessa. Ei mitään banaani-persimonitwistejä eikä pähkinöitä, vaan vadelma o

Enpä ole ikinä kuullut sellerille ja korianterille allergisesta.Saaristolaispöydässä sitä kalaa on ja makeaa leipää = gluteiinia

Vierailija
462/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin hullua, kuin voi:

Keittiössä työskentelevä tuttava sanoi, että hän joutuu laittamaan usein 30 henkilön porukalle 4-7 ruokaa!

Yksi on vegaani, toinen kasvissyöjä, toki laktoosittoman ja gluteenittoman ymmärrän. On allergioita, joku ei tykkää sipulista.

Vinkkasin, että jos tekis 2 ruokaa. Yhtä tavallista, ja muut söisivät vegaaniruokaa, jossa ei olisi laktoosia, gluteenia, tai allergisoivia aineita.

Ei se kuulemma käy.

Hän siis ihan oikeasti tekee yhden ison pääruuan, ja sitten on 6 pientä kattilaa tulella erikoisruokia varten.

Tämä toki maksaa ryhmälle.

Tarkkana saa olla, että kaikki menee just oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää olla noin avuton, sanot että meillä on tätä ja tuota ruokaa tarjolla, jos ei sovi niin tuokaa omat eväät.

Jos kutsuu ihmisiä kylään niin pitäähän sitä huolehtia sopivat tarjottavat kaikille. Peruskäytöstapoja. 

Vierailija
464/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kanata suotua kaikkien pimputettavaksi.

Gluteeniton ja laktoositon vaihtoehto riittää. Muut tuokoon itse.

Ovat niitä huomionhakuisia usein 

Kasvisvaihtoehto pitää nykypäivänä kyllä olla. 

Vierailija
465/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen tarjoilut gluteenittomina, laktoosittomina ja pähkinättöminä lähtökohtaisesti. Sitten on vegaaneiile joku vaihtoehto. Se käy myön munattomalle, maidottomalle jne. Ei ole hirveän vaikeeta. Mitään "yritän vähentää sokeria"-tyyppejä en ota huomioon vaan allergiat, keliakian jne oikeat sairaudet. Jos joku kärähtää valheesta ja sairautensa ei ole totta, häntä ei enää kutsuta. 

Ap:n kannattaisi jättää vaikeimmat tyypit vaan kutsumatta.

Vierailija
466/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä?

Vierailija
467/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha-allergia on äärimmäisen harvinainen. Tekee yhtä ruokaa, esimerkiksi karjalanpaistia, jakaa sen kahteen asiaan ja valehtelee toisen olevan vegaanista. Harva huomaa eroa, jos maustaa kunnolla. 

Vierailija
468/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 65-vuotias, ja elän ei vain uusioperheessä vaan uusiosuvussa. Tai uusioheimossa suorastaan. Puolisoni kanssa on pidetty yhtä lähes 30 vuotta. Ollaan hyvissä väleissä molempien entisten puolisoiden perheiden kanssa. Lapsia yhteensä viisi, aikuisia kaikki. Heimoon kuuluvat myös aikuisten lasteni serkut, eksäni puolelta, veljeni perheineen, puolisoni sisar ja veli perheineen, kaikki lasten puolisot ja pari miehen lasten kesääkin (koska ovat lastenlasten vanhempia) ja tietenkin lastenlapset ( yhteensä 9 tällä hetkellä). Ja joukko ystäviä ja ystävien jälkeläisiä.

Meillä käy paljon väkeä. Myönnän, että olisi kohteliasta muistaa kunkin ruokarajoitteet, mutta jossain vaiheessa, ehkä varsinkin vakavan sairauteni myötä, muistini heikentyi, ja nyt mennään näillä. Jotain gluteenitonta meiltä aina löytyy ainakin pakasteesta, ja laktoositonta on kaikki, koska olen itse laktoositon. Mutta sen kummemmin en touhota, kukin tulija sitten syö mitä syö.

Olemme itse joustavia, huumorintajuisia ja suvaitsevaisia. Ehkä tästä syystä koko tuttava- ja sukulaispiiri on samanlaisia. Ei tule sanomista, ei hapanta naamaa. Ei täällä eletään syömistä varten, vaan syödään elämistä varten.

Vierailija
469/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sukulainen, joka on gluteeniton, mutta ei myöskään voi syödä riisiä, tattaria tai tärkkelystä. Saan suurennuslasin kanssa etsiä sopivaa keksipakettia. Tarjoaisin hedelmiä tai kasviksia, mutta kun niistäkään suurinta osaa ei voi syödä kuin kypsennettynä. Ainoa, mitä uskallan tarjota, on keitetyt porkkanat. 

Tuo on ongelma, että ihmisten mielestä just hedelmät ja kasvikset on niitä kaikille sopivia tarjottavia. Ja niillehän on tosi moni allerginen.

Perinteinen saaristolaispöytä tai vastaava on aika varma, kunhan ei ole sitä kala-allergiaa kellään. Kunhan ei ala temppuilla millään ihkulla korianteri-sellerigraavatulla lohella, vaan pysyy ihan perusjutuissa.

Toinen aika varma on perinteinen omenahyve tai marjapiirakka. Gluteenittomat jauhot tai gluteeniton kaura tarvittaessa. Ei mitään banaani-pe

Enpä ole ikinä kuullut sellerille ja korianterille allergisesta.Saaristolaispöydässä sitä kalaa on ja makeaa leipää = gluteiinia

Sellerihän on aika paha allergisoimaan. Moni saa siitä oireita.

Vierailija
470/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruokavalio on itse valittu, joten minusta se ei ole yhtä pakottava kuin terveydelliset syyt.

Vierailija
471/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää olla noin avuton, sanot että meillä on tätä ja tuota ruokaa tarjolla, jos ei sovi niin tuokaa omat eväät.

Jos kutsuu ihmisiä kylään niin pitäähän sitä huolehtia sopivat tarjottavat kaikille. Peruskäytöstapoja. 

Oli tässä vähän aikaa sitten käymässä pari porukkaa. Toinen vietiin ulos syömään, kun oli vaikea tietää, mikä maistuu ja mikä ei. Onnistui aika kivasti se ruokailu. 

Toiselta tuli aika tarkat ohjeet, mitä voivat  syödä, ja niiden askelmerkkien mukaan nähtiin paljon vaivaa, mitä tarjotaan ja mitä ei. Silti oli ihminen, jolle piti etsiä syötävää, kun pöydässä kertoi, että ei käy se, tämä ja tuo. Varsinkin ikäihmiselle on stressaavaa, kun haluavat olla vieraanvaraisia, hankkivat kalliit tarjottavat, ja sitten ne ei kelpaakaan. Olen sitä mieltä, että nirsoilijoitten pitää ottaa mukaan omat eväät. 

Vierailija
472/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki tähän, jonka opin ulkomailla asuessa, on, että älä edes kysy. Laita tarjolle mitä haluat. Suurin osa ruokarajoitteista karsiutuu pois itsestään kun tarjottavat on pöydässä. Tämän tietää kaikki catering hommia tehneet. Jos sulla on gluteeniton ja vegaani vaihtoehto niin se riittää ja kattaa jo aika monta rajoittunutta.

Vierailija
473/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni järjesti synttärinsä teemalla "minä teen lihakeiton, jos ei kelpaa niin tuo omat eväät." . Ei mitään nokankoputtamista kenenkään vaihtuvista yliherkkyyksistä tai trendidieeteistä.

Oli oikein onnistuneet pippalot ja keitto erinomaista.

Vierailija
474/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hifistelijät tuokoot mukanaan omat ruokansa tai jääkööt tulematta. Ei ole myöskään pakko syödä. Kuvitellut allergiat ei kiinnosta.

Vierailija
475/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskäytöstapoja on syödä mitä tarjotaan.

Vierailija
476/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei edes kysytty kun järjestettiin häitä. Oletettiin että kyllä kaikille nyt joku ruoka pöydästä käy ja jos on todella hanakala niin oman turvallisuutensa takia tuo sitten vaikka omat. 

Vierailija
477/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulis taas pula-aika niin ei kukaan valittaisi ruoasta vaan söisi tyytyväisenä mitä saa.

Vierailija
478/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme asennevammaisia näissä ketjuissa aina. Onneksi tämä on vain joku pieni porukka, joka käy täällä läyhäämässä.

Omissa piireissä on useita erikoisruokavalioita esimerkiksi keliakiaa ja moniallerginen (anafylaksiaan johtava) ja aina on kaikki huomioitu ilman minkäänlaista draamaa. Eihän se oikeasti ole edes vaikeaa.

Jos ei omiin taitoihin luota, tai tietää, ettei pysty järjestämään omaan keittiöön työskentely-ympäristöä, jossa ei pääse kontaminaatioa tapahtumaan, niin sitten ostaa erikoisruokavalioisille kaupasta valmista tai tilaa heille valmista.

Meidän lähipiirissä on siis useita eri erikoisruokavalioita ja mahdollisimman pitkälle tehdään tarjoiluista kaikille sopivaa, koska se on helpointa, tai erikoisruokavalioisten tarjoilut yhdistetään niin, että sopivat heille kaikille ja muille ns. tavallista. 

Vierailija
479/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liha-allergia on äärimmäisen harvinainen. Tekee yhtä ruokaa, esimerkiksi karjalanpaistia, jakaa sen kahteen asiaan ja valehtelee toisen olevan vegaanista. Harva huomaa eroa, jos maustaa kunnolla. 

Oletpa hauska. Ja vähän tyhmäkin. 

Vierailija
480/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tapana syödä hyvin ennen kyläilyä ja juoda kyläpaikassa kuppi kahvia. Minulla on niin paljon todellisia ruokarajoitteita, etten viitsi niillä ketään vaivata. Kyllä, diagnoosit löytyy.

Tuo on oikea ja suoraselkäinen toimintatapa  👍