Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!
Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä.
Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa.
Seuraavaksi järjestän nyyttärit...
Kommentit (611)
Samaa mieltä nyytti kestit jokainen tuo sitä mitä pystyy syömään. Ei kenenkään rahkeet riittä moniin eri ruoka valiohin.
Jos joku ottaa nokkiinsa niin kokeilkoo itse neljää viittä ruokavaliota tarjota seuraavan kerran kun tulee vieraita tai kysyy onko lääkärintodistus 😲
Minusta juhlien järjestäjän ei tarvitse ottaa huomioon vieraiden ruokarajoitteita vaan nauttia juhlasta ja yhdessäolosta. Tärkeää on toki informoida siitä, että tarjoilut sisältävät viljoja, maitoa, lihaa, kananmunaa ja pähkinää. Vieraiden omalla vastuulla on valintojen tekeminen siitä, syökö vai eikö syö. Jos joku vieraista vetää herneen nenään vääränlaisista tarjoiluista, niin se kertoo vain käytöstapojen puutteesta.
Minä otan erityisruokavaliot mielenkiintoisena haasteena. Haluan, että alkergisetkin tuntevat itsensä tervetulleiksi ja juhlissa merkitsen sisällöt näkyviin. Otan hyviä -ton reseptejä talteen silloinkin kun ei ole juhlien järjestämistä tiedossa
Jos ei ole virallista lääkärin diagnoosia niin se on omat eväät.
Meillä lähisukulaisperheellä moniallerginen lapsi, jolle onneksi yleensä ottavat itse omat eväät mukaan tapaamisiin niin ei ole pakko näistä stressata. Tee vaikka pari eri vaihtoehtoa ja pyydä jokaista tuomaan tullessaan jotain, mistä itse pitää ja mikä omaan ruokavalioon sopii? Ei muutenkaan ole tasapuolista, jos yksi on koko ajan järjestämässä ja joutuu vielä maksamaan kaiken yksinään - nyyttärit kunniaan!
En kyllä jaksa enää yhtään näitä aikuisia, ruoan kanssa konstailijoita. Teen laktoosittomat tarjottavat ja tarvittaessa gluteenittomat, sekä huomioin allergiat, mutta muut saavat syödä tai olla syömättä. Paskamaisin juttu oli, kun väänsin kaverin miehelle gluteenitonta vegaanitarjottavaa kahvipöytään ja mies ei sitten edes ilmestynyt juhliin. Sauvasekottimenikin hajotin pähkinöitä jauhaessani kakkupohjaan. Lievästi sanottuna vitutti.
Olin eilen kotibileissä jossa oli yli 30 henkilöä,eri ikäsiä. Ruokaa oli 3-5 jälkiruokineen. Vettä,viiniä ja kahvia. Huomasin vieraiden ottavan makunsa mukaan vähemmän tai enemmän. Kukaan ei tehnyt numeroa ja juhlat sujuivat hyvin. Hyvä linjaus ja aion pyrkiä omissa pitämissä juhlissani samaan.
Oikeasti hengenvaarallisesti allergiset kärsivät näistä ruualla leikkijöistä.
Esim. henkilöltä, joka on kalalle allerginen ja saa jo kalan hajusta hengenahdistusta, on sanottu ihan tosissaan että "kai sä voi tonnikalaa syödä ku eihän se oo siis sillee kala kalaa" sekä "tilattiin sulle toi caesarsalaatti" Caesarkastikkeessa on anjovista. Anjovis on kala. Kalakastike aasialaisissa ruuissa on myös kalasta valmistettua soijamaista maustetta, mutta yhtäkaikki KALAA.
Vierailija kirjoitti:
Esim. henkilöltä, joka on kalalle allerginen ja saa jo kalan hajusta hengenahdistusta, on sanottu ihan tosissaan että "kai sä voi tonnikalaa syödä ku eihän se oo siis sillee kala kalaa" sekä "tilattiin sulle toi caesarsalaatti" Caesarkastikkeessa on anjovista. Anjovis on kala. Kalakastike aasialaisissa ruuissa on myös kalasta valmistettua soijamaista maustetta, mutta yhtäkaikki KALAA.
Suomessa on kala-allergisia 2-5% väestöstä. Siitepöly allergisia jopa 40%. Mahdollisuus,että juuri sinulle juhliin tulee kala-allerginen on pieni. Ruan tuputtamin henkilölle jolla allergia sitä vastaan on taas junttia.
Ilmoita kutsuessa että erikoisruokavaliota ei ole saatavilla
Vierailija kirjoitti:
Pitää ottaa omat ruuat mukaan. Kenelläkään ei ole velvollisuutta jokaisen mukaan tehdä ruokaa ja tuskin joka ruuassa on kalaa / kalaperäistä. Minunkaan keittiössä ei ole esim. mainitsemaasi kalakastiketta , eikä sitä käytetä suomalaisperäisissä ruuissa
Vierailija kirjoitti:
Kala-allergia on suhteellisen harvinainen . Ota omat sapuskat mukaan.
Joo, ite oon töissä pitopalvelussa ja on tosi monessa juhlassa just tätä paskaa että vege, mauton, hajuton, laktoositon, maidoton, kaurajuomallinen, gluteeniton. Eikä ikinä tarpeeksi isoa pöytää että näin monta kulhoa ja kippoa saisi mahtumaan.
Kyllä minä otan mielelläni huomioon esimerkiksi keliakiaa sairastavat ja muut allergikot.
Mutta jos tosiaan on jotain itse keksittyjä rajoitteita, niin kuin meidänkin suvussa joillakin on, niin en minä niiden kaikkien vaatimusten perässä mitenkään pysy, vaan ottavat sitten mitä ottavat, tai jättävät ottamatta. Eikä haittaa, vaikka juustoton ottaa juustoleivän ja jättää siitä juuston syömättä, en pahastu.
Vierailija kirjoitti:
Ei allergioista aina ole diagnoosia. Mutta kyllä silti voi olla esimerkiksi kalalle, pähkinöille tai sitrushedelmille allerginen. Niistä voi saada voimakkaan reaktion ja henkilö kyllä itse tietää, jos jokin tällainen on. En silti tee kaikkea tarjottavaa näiden mukaan, kunhan kaikille on tarpeeksi jotain järkevää syötävää.
Mulla on sukulainen, joka on gluteeniton, mutta ei myöskään voi syödä riisiä, tattaria tai tärkkelystä. Saan suurennuslasin kanssa etsiä sopivaa keksipakettia. Tarjoaisin hedelmiä tai kasviksia, mutta kun niistäkään suurinta osaa ei voi syödä kuin kypsennettynä. Ainoa, mitä uskallan tarjota, on keitetyt porkkanat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sukulainen, joka on gluteeniton, mutta ei myöskään voi syödä riisiä, tattaria tai tärkkelystä. Saan suurennuslasin kanssa etsiä sopivaa keksipakettia. Tarjoaisin hedelmiä tai kasviksia, mutta kun niistäkään suurinta osaa ei voi syödä kuin kypsennettynä. Ainoa, mitä uskallan tarjota, on keitetyt porkkanat.
Tuo on ongelma, että ihmisten mielestä just hedelmät ja kasvikset on niitä kaikille sopivia tarjottavia. Ja niillehän on tosi moni allerginen.
Perinteinen saaristolaispöytä tai vastaava on aika varma, kunhan ei ole sitä kala-allergiaa kellään. Kunhan ei ala temppuilla millään ihkulla korianteri-sellerigraavatulla lohella, vaan pysyy ihan perusjutuissa.
Toinen aika varma on perinteinen omenahyve tai marjapiirakka. Gluteenittomat jauhot tai gluteeniton kaura tarvittaessa. Ei mitään banaani-persimonitwistejä eikä pähkinöitä, vaan vadelma on vadelmaa ja puolukka puolukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ottakoon eväät, tai olkoon pois .Tuo mene jo hulluksi
Yksi kokki oli Ranskassa töissä ja sanoi että siellä ihmeteltiin kun hän kysyi että tehdäänkö laktoositonta ja gluteiinitonta ruokaa.😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei allergioista aina ole diagnoosia. Mutta kyllä silti voi olla esimerkiksi kalalle, pähkinöille tai sitrushedelmille allerginen. Niistä voi saada voimakkaan reaktion ja henkilö kyllä itse tietää, jos jokin tällainen on. En silti tee kaikkea tarjottavaa näiden mukaan, kunhan kaikille on tarpeeksi jotain järkevää syötävää.
Kyllä oikeista allergioista todistuksen saa, on paljon " allergisia", kun ei pidetä jostain, tai vain halutaan huomiota
Samaa mieltä . Itsekin töissä toimitin lääkäri todistuksen että sain lounaan joka kuului työ opetukseen samalla, muutaman kerran toin omat eväät niin keittäjä sanoi että ruoka kuuluu (eli tilistä verotettiin ruoka-arvo) joten työntekijälle kuuluu ruoka. Ja kun muutama söi niitäkin ruokia mitkä oli tarkoitettu allergisille, niin ehdotin että keittäjä pyytää kaikilta lääkäri todistuksen niin ei tarvitse kenenkään nipottaa.
Jos pidän isommat esim juhlat niin gluteeniton/ laktoositon on ruokavalio, muissa tapauksissa muut saa tuoda omat eväät. Ei kellään ole varaa tarjota monia ruokia erikseen eikä jaksa tehdä, kun kumminkin on aina niitä jotka sanoo että " oisko" hänellä keliakia tai muna/ maito tms allergia?? Käy hyvä ihminen lääkärissä niin selviää niin saat sinäkin sopivat ruoat.
Erikois ruokavaliot ovat niin kovan työn alla ja vaativat rahaa???
Eri asia on pitopalvelu jotka tekevät juhliin ruokia eli minusta ei voi vaatia tavallista meikäläisen laittamaan kylään tuleville lomalaisille tms eri ruokia.