Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!

Vierailija
26.03.2025 |

Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä. 

Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa. 

Seuraavaksi järjestän nyyttärit...

Kommentit (611)

Vierailija
421/611 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kyttäilette, mitä ruokarajoitteiset juhliin tulijat syövät ennen tai jälkeen juhlien, saati sitten juhlissa? Moni tuntuu saavan tyydytystä siitä, että hihii, ei se olekaan mikään gluteenia välttelevä, kun vetää vapaa-ajallaan pizzaa, enpä tarjoa siis sille gluteenitonta. Mitä hittoa? Pizzaakin saa gluteenittomana. 

Keksaistua gluteenin välttelyä eli siis trendikeliakiaa ei tarvitsekaan huomioida, oikea keliakia on asia erikseen.

Vierailija
422/611 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää allergisena, että mieheni sukulainen (ei edes vanhus) ei ikinä noteeraa allergiaani vaikka se joka kerta ilmoitetaan. Siitä johtuen en koskaan saa ko paikassa mitään suolaista syötävää. Viimeksi koukattiin sitten huoltsikan kautta ennen juhlia ja söin siellä jo valmiiksi. Asia ei edes häiritsisi, jos he ilmoittaisivat asiasta etukäteen. 

Joten neuvoni sinulle on: ilmoita etukäteen niille erikoisruokavalioisille mitä heille sopivaa löytyy ja jos nyt ei ole vaikka sitä suolaista, niin kerro se. Osaavat huomioida päivän aterioita suunnitellessa. Aika usein kun juhlat alkaa tyyliin klo 13 tai 14 jos on lapsia mukana, jolloin kotoa lähdetään ehkä jo ennen lounasta. 

Mikä on sellainen allergian aiheuttaja, mitä on kaikissa suolaisissa ruuissa? Eikä ilmeisesti makeissa.

Diabetes on asia erikseen, se on oikea sairaus eikä mikään keksaistu trendidieetti. Tosin mulla on diabeetikko ystävä joka syö normaalisti kaikkea, myös sokeria, pistää vaan sitten insuliinia vastaavasti enemmän. Mutta ymmärrän kyllä ettei kaikilla diabeteksen hoitotasapaino ole yhtä hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/611 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menisi kovinkaan monen täällä kirjoitelleen perheeseen juhliin, koska asenteenne on noin takapuolesta. Mitä järkeä on järjestää juhlia, jos tarjoatte vain sellaista, mitä itse syötte? Sitten jää kauheasti materiaalia ylikin, kun vieraat eivät pysty niitä syömään.

Kaveriperhe ei ikinä muista, että ollaan laktoosittomia, vaikka siitä aina sanotaan. Aina pitää pöydässä kysyä, että onko tässä ja tässä laktoosia. Silti on istuttu vessassa heillä käymisen jälkeen. 

Joudun itsekin pitämään laukussa liuskaa laktaasientsyymitabletteja, toiset eivät muista koskaan.

Vierailija
424/611 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävintä on eettiset ruokavaliot, joita on nykyään 500. Jokaisella helvetin uniikilla lumihiutaleella pitää olla omansa.

Vierailija
425/611 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton, suolaton, lihaton, munaton, rasvaton, sokeriton, lisäaineeton, makeutusaineeton, maidoton, (huumorintajuton, iloton, aivoton): Totaalisen mauton.

Vierailija
426/611 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja vanhempainiltoihin laitan esille eri hedelmiä/vihanneksia. Ei edes tarvi olla montaa lajiketta, mutta kunhan niissä on väriä ja kivoissa kupeissa niin näyttää hyvältä ja jokainen ottaa mitä ottaa :D 

Tyyliin viinirypäleitä, kirsikkatomaatteja, mandariineja.

Vierailija
427/611 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja vanhempainiltoihin laitan esille eri hedelmiä/vihanneksia. Ei edes tarvi olla montaa lajiketta, mutta kunhan niissä on väriä ja kivoissa kupeissa niin näyttää hyvältä ja jokainen ottaa mitä ottaa :D 

Tyyliin viinirypäleitä, kirsikkatomaatteja, mandariineja.

Ja riittävästi sokeria :)

Vierailija
428/611 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nykyään pyydä listaa vieraiden ruokarajoitteista. Tarjoan mitä tarjoan, kysykööt jos on joku kuolemanvakava allergia. ja pakkohan ei ole ottaa mitään jos on niin vaikeaa.

Vierailija
429/611 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on opetettu ettei ruoan kanssa nirsoilla. Kyläpaikkaan ilmoitetaan vain oikeasti vakavat ruokavaliot, jos on keliakia tai niin allerginen että samassa tilassa oleminen on vaarallista tai pienen palan maistaminen ei onnistu.

Olen välillä harkinnut vegaanisen ruoan lisäämistä, mutta täysin vegaaniksi en alkaisi kohteliaisuussyistä. Kylässä ja juhlissa syön mitä on tarjolla, vaikka sitten ihan pienen suupalan. Vaikka kotona söisin pelkkää porkkanaa, syön reippaasti muiden lihapatoja enkä edes mainitse kotiruokavaliostani.

Ainoa poikkeus tähän on ollut raskausaika jolloin luonnollisesti pitää olla tarkempi. 

Vierailija
430/611 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on opetettu ettei ruoan kanssa nirsoilla. Kyläpaikkaan ilmoitetaan vain oikeasti vakavat ruokavaliot, jos on keliakia tai niin allerginen että samassa tilassa oleminen on vaarallista tai pienen palan maistaminen ei onnistu.

Olen välillä harkinnut vegaanisen ruoan lisäämistä, mutta täysin vegaaniksi en alkaisi kohteliaisuussyistä. Kylässä ja juhlissa syön mitä on tarjolla, vaikka sitten ihan pienen suupalan. Vaikka kotona söisin pelkkää porkkanaa, syön reippaasti muiden lihapatoja enkä edes mainitse kotiruokavaliostani.

Ainoa poikkeus tähän on ollut raskausaika jolloin luonnollisesti pitää olla tarkempi. 

Tuo asenne on todella toksinen ja onneksi vanhentunut. Minulla on hengenvaarallisia ruoka-allergioita ja olen aiivan kypsänä siihen, että pidetään huonona käytöksenä kysyä, mitä ruoka sisältää, mutta myös huonona käytöksenä sitä, ettei syö sitä mitä on tarjolla.

Vierailija
431/611 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa poikkeus tähän on ollut raskausaika jolloin luonnollisesti pitää olla tarkempi

On kyllä mennyt nykyisin nämä raskausajan suosituksetkin aivan vainoharhaisiksi. Lista on pitkä kuin nälkävuosi mitä kaikkea suositellaan välttelemään ja ne otetaan sitten turhankin tosissaan. Yhdestä sukulaisesta todettiin jo raskausaikana, että mitähän kaikkia allergioita ja intoleransseja lapsilla tulee olemaan, kun ei täpötäydestä joulupöydästä löytänyt muuta syötävää kuin perunaa ja lihapullia. 

Lapset ovat nyt 4 ja 6 -vuotiaita ja tähän mennessä diagnosoitu ainakin maito-, kala- ja pähkinäallergiat...

Vierailija
432/611 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisjuhlat ovat tylsiä, jos sinne tulee jotain random tyyppejä joille ei edes halua alkaa mitään erikoisruokia vääntämään. Juhlii semmoisten ihmisten kanssa, joista oikeasti välittää. Pakkopulla on pakkopullaa. Esim. Jotku melkein tutun häät, itse en haluaisi edes mennä semmosiin saati sitten laittaa juhlia koska siellä tönötetään sitten kuin mu lu kku lusikkalaatikossa eli sen näköisenä että ei kuuluta sinne.

Vierailija
433/611 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kyttäilette, mitä ruokarajoitteiset juhliin tulijat syövät ennen tai jälkeen juhlien, saati sitten juhlissa? Moni tuntuu saavan tyydytystä siitä, että hihii, ei se olekaan mikään gluteenia välttelevä, kun vetää vapaa-ajallaan pizzaa, enpä tarjoa siis sille gluteenitonta. Mitä hittoa? Pizzaakin saa gluteenittomana. 

Keksaistua gluteenin välttelyä eli siis trendikeliakiaa ei tarvitsekaan huomioida, oikea keliakia on asia erikseen.

Kannattaa kuitenkin ilmaista, mikä ruoka sisältää gluteiinia, jos sitä kysytään, vaikka ei keliaakikko olekaan. Ystäväni ei syö gluteiinia, koska hänelle tulee sitä sisältävistä ruoka-aineista ripuli, vatsankouristuksia ja kamalat ilmavaivat. Ei hän siitä numeroa missään juhlissa tee, vaan syö vähän jotakin tarjottavaa. Mutta jos seuraavana päivänä on jokin tärkeä työkeikka, niin onhan sitä pakko kysyä juhlissa, mitä mikäkin sisältää, että osaa silloin vältellä sairastuttavia ruokia. 

Vierailija
434/611 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin ajatuksena kotivegaanisuuden, itsekin olin alkuun useita vuosia ainoastaan kotivegaani, ajattelin että kohteliaissyistä pitää aina syödä mitä tarjotaan. Jossain vaiheessa, kun en ollut syönyt lihaa ehkä vuoteen, en enää pystynytkään syömään lihaa naama peruslukemilla. Se tunne suussa oli järkyttävä, melkeen oksetti ja melkeen itketti samaan aikaan. En usko, että sekään oli kohteliasta. Sen vuoksi lihaa en syö enää missään enkä mistään syystä.

Nykyään olen pääosin vegaani kaikkialla. On vaan joitakin harvoja tilanteita, joissa syön kohteliaisuus- tai häveliäisyyssyistä maitoa tai munia sisältäviä ruokia. Tällainen tilanne voisi olla vaikka jonkun vähän tuntemattomamman, vegaanisuudesta ymmärtämättömän vanhuksen tarjoamat pullakahvit. Lähes kaikissa muissa kyläpaikoissa kehtaan kieltäytyä ja juon ihan mielelläni vaikka vaan mustaa kahvia, enkä pidä sitä enää ollenkaan epäkohteliaana. Eipä se lehmien ja kanojen kohtelukaan kovin kohteliasta ole. Eikä sekään mielestäni ole kohteliasta, jos vaaditaan toista osallistumaan täysin arvojensa vastaiseen toimintaan.

Vierailija
435/611 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa poikkeus tähän on ollut raskausaika jolloin luonnollisesti pitää olla tarkempi

On kyllä mennyt nykyisin nämä raskausajan suosituksetkin aivan vainoharhaisiksi. Lista on pitkä kuin nälkävuosi mitä kaikkea suositellaan välttelemään ja ne otetaan sitten turhankin tosissaan. 

Yhdestä sukulaisesta todettiin jo raskausaikana, että mitähän kaikkia allergioita ja intoleransseja lapsilla tulee olemaan, kun ei täpötäydestä joulupöydästä löytänyt muuta syötävää kuin perunaa ja lihapullia. 

Lapset ovat nyt 4 ja 6 -vuotiaita ja tähän mennessä diagnosoitu ainakin maito-, kala- ja pähkinäallergiat...

Eikö perunoita ja lihapullia riittänyt muille vai miksi muut laskivat hänen suupalansa täpötäydessä pöydässä?

Itse ainakin olin raskausaikana niin pahoinvoipa, että olisin luultavasti saanut syötyä vain ne perunat. Pelkkä joulupöydän hajusinfonia olisi saattanut kääntää vatsan nurin. En ainakaan kaloja ja laatikoita olisi pystynyt syömään vaikka normaalisti ovat suosikkejani.

Vierailija
436/611 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos järjestät kutsut jossa tarjolla ruokaa niin laita pyyntö lääkärin todistuksesta jossa todetaan allergiat, muutoin teet normaalit sapuskat ja niille jotka väittävät olevansa vegaaneja niitä et kutsu.

Vierailija
437/611 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos järjestät kutsut jossa tarjolla ruokaa niin laita pyyntö lääkärin todistuksesta jossa todetaan allergiat, muutoin teet normaalit sapuskat ja niille jotka väittävät olevansa vegaaneja niitä et kutsu.

Jos olisit 'ystäväni' ja lähettäisit mokoman kutsun, en usko, että viitsisin tulla juhliisi, vaikka olenkin kaikkiruokainen.

Vierailija
438/611 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat allergiani/yliherkkyydet ovat onneksi sellaisia, että määrän pitää olla merkittävä ennen kuin saan oireita, joten en itse edes ilmoita niitä ikinä mihinkään, vaan välttelen sitten vain niitä, mitkä ovat selkeästi ongelma ja kun noudatan normaalisti ruokavaliotani, kestän sitten satunnaisesti pieniä määriä eikä oireet ole vakavia. Lisäksi ovat niin yleisiä, että usein ne on jo muutenkin jollain tasolla huomioitu, kuten laktoosi-intoleranssi.

Järjestäjän roolissa pyrin kuitenkin huomioimaan aina allergiat, ja täytyy ihmetellä, että usein ne kaikista omituisimmat tuntuvat pakkautuvan samaan perhepiiriin. Eikä tyypit (toivottavasti) ole edes mitään sukua keskenään, kun yhdessäkin perheessä on uusperhe, jossa kaikilla on mitä ihmeellisimpiä allergioita kauhea kasa. Välillä sitä miettii, että onko se vika kuitenkin korvien välissä...

Vierailija
439/611 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse ainakin olin raskausaikana niin pahoinvoipa, että olisin luultavasti saanut syötyä vain ne perunat. Pelkkä joulupöydän hajusinfonia olisi saattanut kääntää vatsan nurin. En ainakaan kaloja ja laatikoita olisi pystynyt syömään vaikka normaalisti ovat suosikkejani."

Ei ollut kyse siitä mitä sinä pystyit syömään, vaan siitä mikä kaikki on nykyään kielletty raskauden aikana. Kummallisen nepsyttömiä ja allergiattomia olemme me joiden mutsit on odottaessaan kiskoneet mitä mieleen juolahtaa. 

Vierailija
440/611 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo asenne on todella toksinen ja onneksi vanhentunut. Minulla on hengenvaarallisia ruoka-allergioita ja olen aiivan kypsänä siihen, että pidetään huonona käytöksenä kysyä, mitä ruoka sisältää, mutta myös huonona käytöksenä sitä, ettei syö sitä mitä on tarjolla.

En minä pidä huonona käytöksenä jos sellainen henkilö jolla on OIKEITA allergioita kysyy mitä ruoka sisältää, päinvastoin. Mutta jos kyseessä on tyyppi jolla on  keksaistu trendikeliakia tai joku muu huomiota hakeva keskaistuineen ruokarajoituksieneen, asia on kyllä toinen.