Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!
Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä.
Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa.
Seuraavaksi järjestän nyyttärit...
Kommentit (611)
En menisi kovinkaan monen täällä kirjoitelleen perheeseen juhliin, koska asenteenne on noin takapuolesta. Mitä järkeä on järjestää juhlia, jos tarjoatte vain sellaista, mitä itse syötte? Sitten jää kauheasti materiaalia ylikin, kun vieraat eivät pysty niitä syömään.
Kaveriperhe ei ikinä muista, että ollaan laktoosittomia, vaikka siitä aina sanotaan. Aina pitää pöydässä kysyä, että onko tässä ja tässä laktoosia. Silti on istuttu vessassa heillä käymisen jälkeen.
Miksi ihmeessä kyttäilette, mitä ruokarajoitteiset juhliin tulijat syövät ennen tai jälkeen juhlien, saati sitten juhlissa? Moni tuntuu saavan tyydytystä siitä, että hihii, ei se olekaan mikään gluteenia välttelevä, kun vetää vapaa-ajallaan pizzaa, enpä tarjoa siis sille gluteenitonta. Mitä hittoa? Pizzaakin saa gluteenittomana.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää allergisena, että mieheni sukulainen (ei edes vanhus) ei ikinä noteeraa allergiaani vaikka se joka kerta ilmoitetaan. Siitä johtuen en koskaan saa ko paikassa mitään suolaista syötävää. Viimeksi koukattiin sitten huoltsikan kautta ennen juhlia ja söin siellä jo valmiiksi. Asia ei edes häiritsisi, jos he ilmoittaisivat asiasta etukäteen.
Joten neuvoni sinulle on: ilmoita etukäteen niille erikoisruokavalioisille mitä heille sopivaa löytyy ja jos nyt ei ole vaikka sitä suolaista, niin kerro se. Osaavat huomioida päivän aterioita suunnitellessa. Aika usein kun juhlat alkaa tyyliin klo 13 tai 14 jos on lapsia mukana, jolloin kotoa lähdetään ehkä jo ennen lounasta.
Mikä on sellainen allergian aiheuttaja, mitä on kaikissa suolaisissa ruuissa? Eikä ilmeisesti makeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää allergisena, että mieheni sukulainen (ei edes vanhus) ei ikinä noteeraa allergiaani vaikka se joka kerta ilmoitetaan. Siitä johtuen en koskaan saa ko paikassa mitään suolaista syötävää. Viimeksi koukattiin sitten huoltsikan kautta ennen juhlia ja söin siellä jo valmiiksi. Asia ei edes häiritsisi, jos he ilmoittaisivat asiasta etukäteen.
Joten neuvoni sinulle on: ilmoita etukäteen niille erikoisruokavalioisille mitä heille sopivaa löytyy ja jos nyt ei ole vaikka sitä suolaista, niin kerro se. Osaavat huomioida päivän aterioita suunnitellessa. Aika usein kun juhlat alkaa tyyliin klo 13 tai 14 jos on lapsia mukana, jolloin kotoa lähdetään ehkä jo ennen lounasta.Mikä on sellainen allergian aiheuttaja, mitä on kaikissa suolaisissa ruuissa? Eikä ilmeisesti makeissa.
Jos ei suorastaan allergiaa aiheuttavaa, mutta sokeria ei kannata syödä, jos sokeriarvojen alentamiseen käyttää lääkettä eli on diabetes jonkin asteinen. Minä en ainakaan valmista enkä syö mitään jossa on käytetty lisättyä sokeria. Pullatkin kotona stevialla leivottuja.
Vierailija kirjoitti:
En menisi kovinkaan monen täällä kirjoitelleen perheeseen juhliin, koska asenteenne on noin takapuolesta. Mitä järkeä on järjestää juhlia, jos tarjoatte vain sellaista, mitä itse syötte? Sitten jää kauheasti materiaalia ylikin, kun vieraat eivät pysty niitä syömään.
Kaveriperhe ei ikinä muista, että ollaan laktoosittomia, vaikka siitä aina sanotaan. Aina pitää pöydässä kysyä, että onko tässä ja tässä laktoosia. Silti on istuttu vessassa heillä käymisen jälkeen.
Emme me tarjoa vain sellaista, mitä itse syömme. Mistä sellainen tuli mieleesi? Emme vaan hyppää jokaisen mieliteon mukaan vaan yritämme saada kaikille jotain tarjottavaa.
On vaan todella haastavaa, jos yrittää tehdä ERIKSEEN samanlaiset annokset kaikille ton-ton-ton-ton-ton-dieeteille. Koulujen, varuskuntien, vankiloitten ym. laitosten keittiöissä on pakko vähän yrittää, mutta ei niissäkään ole 17 erilaista annosta vaan ongelma ratkaistaan yksinkertaisemmin. Ratkaisu on mahdollisimman monelle ton-syöjälle sopiva perusannos ja vain vaativimmille erikoisannokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten neuvoni sinulle on: ilmoita etukäteen niille erikoisruokavalioisille mitä heille sopivaa löytyy ja jos nyt ei ole vaikka sitä suolaista, niin kerro se. Osaavat huomioida päivän aterioita suunnitellessa. Aika usein kun juhlat alkaa tyyliin klo 13 tai 14 jos on lapsia mukana, jolloin kotoa lähdetään ehkä jo ennen lounasta.Mikä on sellainen allergian aiheuttaja, mitä on kaikissa suolaisissa ruuissa? Eikä ilmeisesti makeissa.
Veikkaan, että mikään suolainen ei ole gluteeniton tai sellainen, joka ei tuon lainauksen kirjoittajalle käy tuon yhden sukulaisen luona, joka ei vaan viitsi jostakin syystä jättää juuri sitä allergian aiheuttajaa mistään suolaisesta pois. Suolaisenkin voi tehdä gluteenittomana, lihattomana, maidottomana, pähkinättömänä, mansikattomana, kalattomana, lihattomana ... Ja toiseksi suolainen annos voi olla sellainen, että itse voi valita sopivat täytteet, jotka ovat tarjolla erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt maitoproteiinin yliherkkyyden kanssa, en kuole vaikka maitoa joisin. Mutta noin 30 minuutin päästä alkaa ripulointi. Gluteenia kestän vähän paremmin. Mutta ihmettelen miksi elämästä pitää tehdä turhan vaikeeta.
Ruoka ehdotus> Perunamuusi veteen. Karjalan paisti pelkkää nautaa. Tuore salaatti. Erillisillä astioilla juustoa, sienisalaattia, maustekurkkua, savukalaa ja mitä keksiikin. Leivät erikseen ja makeat .
En heti keksi,kuka jäisi tarjoilusta nälkäiseksi, voita sitten erikseen niille jotka muussiinsa kaipaavat. Muutama kasvispihvi varuiksi vegaaneille. Oikeasti helppoa
Perunamuusi veteen ei ole perunamuusia eikä pelkästä naudasta tehty ole karjalanpaistia. Jotain rajaa näihin vaatimuksiin :)
Mitä allergiaa saa sianlihasta?
Minusta sia
Ei ole allergia, mutta reumaa sairastavat eivät käsittääkseni saa syödä sianlihaa, se pahentaa oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että mikään suolainen ei ole gluteeniton tai sellainen, joka ei tuon lainauksen kirjoittajalle käy tuon yhden sukulaisen luona, joka ei vaan viitsi jostakin syystä jättää juuri sitä allergian aiheuttajaa mistään suolaisesta pois. Suolaisenkin voi tehdä gluteenittomana, lihattomana, maidottomana, pähkinättömänä, mansikattomana, kalattomana, lihattomana ... Ja toiseksi suolainen annos voi olla sellainen, että itse voi valita sopivat täytteet, jotka ovat tarjolla erikseen.
Miksi suolaiset eivät olisi gluteiinittomia jos makeat ovat, se ei siis tunnu uskottavalta. Muutenkin kun hän kirjoittaa ettei koskaan saa siellä suolaista. En tunne ketään kuka aina tarjoaisi samaa joka ikisessä tilaisuudessa.
Eipä ole tullut yksinkään juhliin tehtyä muuta kun se mitä on suunnitellut. Ken ei voi normituotteita syödä, niin tuokoon eväät mukanaan. Kumma juttu, mutta jopa nää allegiset on vatsan pullolleen syöneet, eikä mitään ongelmia ole tuntunut olevan.
Meitsi aina ilmoittaa, että erikoisruokavalioita ei tehdä. Näin annetaan mahdollisuus tuoda vaikka pussukassa pupellettavaa niiden jotka haluaa. Kummasi syövät sitä mitä muutkin. Syynä on jotta juhlien järjestäminen maksaa ihan riittävästi ilman erikoisuuksiakin.
Jos ap:lla ja muilla vastaavilla hieroo noin kovasti päässä ketutus että ihan sama mitä ja miten niin silti ottaa päähän, niin kuulkaa älkääpä järjestämä mitään juhlia vähään aikaan. Ei edes pieniä illan istujaisia jos tarjoilu on noin iso ongelma.
onneksi nuo teidän stressit kuulostaa niin vierailta itselleni. En todellakaan jaksaisi katsoa itseäni peilistä jos tuosta syystä saa herneet raiteiltaan.
suosittelen järjestämään juhlia tai illan istujaisia vasta sitten kun taas aidosti olette kiinnostuneita tapaamaan ko.ihmiset iloisissa jälleennäkemisen merkeissä ja haluatte tehdä tapaamisesta kaikille kivan ja onnistuneen. Sillä välin, tai jos tuota päivää ei tule ikinä, niin hyväksykää totuus, ehkä ette todellakaan pidä/arvosta/he eivät ole teille riittävän tärkeitä, joka sekin on ihan terve havainto, miksi sitten heille järjestäisitte mitään pakosta?
Minö tykkään järjestää juhlia, minä tykkään järjestää illanviettoja, ihmiset jotka kutsun niihin ovat minulle rakkaita ja tärkeitä, ja todellakin etsin viiden sadan sortin joukosta sen, mitä voin tarjota jotta kenellekään ei tarvitse sanoa naama norsun v eträ olipa vaikka löytää sinullekin jotain syötävää. Erillistarjottavat on myös ihan ok, oma vika jos tekee kaiken että se on -ton,ton,ton,ton.. jne
Aivan kuin lapset voi tykätä karkki/jätski ym buffetista, voisi ajatella tapas tyyppisesti, että jokainen ottaa astioista sen mitä haluaa ottaa. Aikuisetkin tykkää buffetista.
Minä en kanssa nyt yhtään ymmärrä tätä kitinää. Ei meidän juhliin ainakaan eksy miljoonaa erilaista allergiaa/erikoisruokavaliota, vaikka juhlissa on aina paljon porukkaa. Itse tehdään aina kaikki maidottomana, joten siinä menee myös laktoosivaivaiset samassa. Jos joku on gluteeniton, niin olen joko tehnyt hänelle oman pienemmän jutun tai sitten jonkun kakun (esim.juustokakku helppo) suoraan gluteenittomana. Toki olen maininnut, että meillä käsitellään viljatuotteita, että en ole satavarma kontaminaatioriskistä. Pähkinätön on myös helppo tehdä. Toki kun itselläni on myös erikoisruokavalio, niin ehkä on helpompi osata kunnioittaa myös muita sitten.
Jos tilanne on hermoja raastava kutsujen järjestäjälle niin on se kyllä ruokarajoitteisellekin.
En ole testien mukaan allerginen millekään mutta minulla on atopia, jonka vuoksi iho ja suolisto tulehtuvat joskus pahastikin gluteenista, kananmunasta, kalasta, tomaatista, pähkinöistä ja liiasta histamiinista. Karrageeni jäykistää sormet ja polven. Sitten on vielä paha refluksitauti, joka rajaa pois paprikan, sitrukset, chilin ja sipulin.
Tuskastuttavinta on, kun isäntäväki on yrittänyt ottaa kaiken huomioon siinä onnistumatta. Esim. on hankittu gluteeniton, laktoositon pulla mutta siinä on kananmunaa. Kaikilla on ikävä olo, kun en voikaan syödä minulle varattuja ruokia. Omista eväistä seuraa siunailu, kun minä raukka en voi syödä mitään. Vihaan kyläilyä.
Vhh-ruokavaliolla olevat ovat noista "erikoisruokavaliolla" olevista helpoimmat.
He eivät yleensäkään syö makeaa tai muutakaan hh-pitoista kahvipöydän antimia. Ovat tyytyväisiä, jos kahviin löytyy kermaa, mutta sekään ei ole välttämätön, kahvi menee mustanakin.
Jos on ruokatarjoilu, niin he jättävät vain perunat/riisin/pastan pois. Jos ruoka on sellaista, että kyseiset aineet ovat ruuan seassa, niin jättävät syömättä.
Heille syömättömyys ei ole ongelma, koska he normisti syövät ruokaa, joka ei aiheuta kiukkunälkää, jos on muutaman tunnin syömättä.
Kyllä oli viikonloppuna mukava järjestää sukupäivälliset 8:lle hengelle, kun kukaan ei hiiskahtanutkaan allergioista. Syödessä kysyin vielä varta vasten ja kaikki totesivar, ettei mitään ruokarajoituksia ole. Kaksi oli kolmikymppistä, kaksi nelikymppustä ja neljä yli kuusikymppistä. Tarjolla oli keitettyja perunoita, porkkanoita, kukka- ja ruusukaalia, naudan sisäfileestä paistettuja pihvejä, maustevoita, kerma- ja bearnaisekastiketta, kreikkalaista salaattia, sieni- ja aurinkosalaattia, tummaa ja vaaleata leipää, rasvatonta maitoa ja vettä. Jälkiruoaksi kahvia leivonnaisten kanssa.
Minulla on reuma ja diabetes, mutta kylässä syön normaalia ruokaa. Jos joku ei ole mielestäni sopivaa, jätän ottamatta tai otan vähän. mutta en rutise.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli viikonloppuna mukava järjestää sukupäivälliset 8:lle hengelle, kun kukaan ei hiiskahtanutkaan allergioista. Syödessä kysyin vielä varta vasten ja kaikki totesivar, ettei mitään ruokarajoituksia ole. Kaksi oli kolmikymppistä, kaksi nelikymppustä ja neljä yli kuusikymppistä. Tarjolla oli keitettyja perunoita, porkkanoita, kukka- ja ruusukaalia, naudan sisäfileestä paistettuja pihvejä, maustevoita, kerma- ja bearnaisekastiketta, kreikkalaista salaattia, sieni- ja aurinkosalaattia, tummaa ja vaaleata leipää, rasvatonta maitoa ja vettä. Jälkiruoaksi kahvia leivonnaisten kanssa.
Tosi hyvät tarjoilut sulla! Ainoa miinus on rasvaton maito, sen kun vaihtaisit ihan maitoon, niin kympin tarjoilut olis.
Jotta näppärä juhlien järjestelijä säästyisi rasittavalta arpomiselta ja pohdinnaltalta, löytyisikö yksi pienin yhteinen tekijä tähän ruokailutapahtumaan? Toisinsanoen, mitkä olisivat pää- ja jälkiruokaruoka, joka kattaisi normaalin sekä kaikenlaisista ruuansulatus ongelmista kärsivien tarpeen.
Niin, mitä veden lisäksi laittaisitte lautasille?
Joten neuvoni sinulle on: ilmoita etukäteen niille erikoisruokavalioisille mitä heille sopivaa löytyy ja jos nyt ei ole vaikka sitä suolaista, niin kerro se. Osaavat huomioida päivän aterioita suunnitellessa. Aika usein kun juhlat alkaa tyyliin klo 13 tai 14 jos on lapsia mukana, jolloin kotoa lähdetään ehkä jo ennen lounasta.