Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!
Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä.
Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa.
Seuraavaksi järjestän nyyttärit...
Kommentit (611)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus naureskelen mieheni sukulaisille, joista valehtelematta joka toisella on joku erityisruokavalio. Ei vehnää, ei paprikaa, ei maitoa, ei suklaata, ei tärkkelystä, ei selleriä, ei soijaa, ei tattaria, ei valkoista sokeria...
Missäköhän kaivoksella joku isoisoisä ollut töissä ja myrkyttänyt sukusolunsa, kun noin monta suolistovaivaista samassa porukassa.
No onpas oikein hassunhauskaa, että oikein naureskelit ajatukselle toisten suolisto-ongelmista.
No, toivottavasti miehen sukulaiset puolestaan naureskelevat hänen sukulaistensa syöville ja kakkostyypin diabetekselle - mistä lie kaivoksesta moiset geenit hankittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin vieraille laitetaan pöytään vain yhtä tarjottavaa. Jos kolmesta tai neljästä vaihtoehdosta ei löydy sopivaa, niin sitten vain katselee, kun muut syö.
Meillä kyllä usein on korkeintaan yksi suolainen ja yksi makea, molemmat mahdollisimman helppoja. Jos arkisia kahvitteluvieraita. En muista milloin olisi pyydetty illalliselle meille, lämpimät ruoat nautimme ravintolassa.
Sama käytäntö muillakin.
Jaa, no itsellä on tätä karjalaista verenperintöä eli sen seitsemää sorttia täytyy olla tarjolla, jos vieraita kylään kutsutaan.
En kehtaisi laittaa pöytään vain yhtä suolaista ja yhtä makeaa. Kyllä ne vähintään täytyy tuplata.
Ainoa ihmislaji, joka tarjoiluista puhuttaessa tekee itsest
No karjalaista vieraanvaraisuutta nauttineena voin sanoa että heillä on syytä ylpeilyyn. Karjalaiset ylpeilevät vieraanvaraisuudellaan, vegaanit vaikeudellaan. On siinä kuitenkin eroa. (Olen tuo jonka tarjoiluja karjalainen ihmetteli)
Toivoisin että kuitenkin olisi ymmärrystä siihen että kaikilla ei ole halua seitsemän sortin tarjoiluihin, sellaiset ovat upeat mutta eivät mikään oletus valtakunnan tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Miten käytännössä aikataulutetaan elämä jossa käydään töissä, huolehditaan viisi lasta niin että jokainen saa tarpeeksi huomiota, huolehditaan koti, harrastetaan omia juttuja ja leivotaan monta kertaa viikossa? Saisinko aikataulun?
Missä sanottiin, että leivotaan monta kertaa viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käytännössä aikataulutetaan elämä jossa käydään töissä, huolehditaan viisi lasta niin että jokainen saa tarpeeksi huomiota, huolehditaan koti, harrastetaan omia juttuja ja leivotaan monta kertaa viikossa? Saisinko aikataulun?
Missä sanottiin, että leivotaan monta kertaa viikossa?
Minun lapseni ovat jo isompia. Mutta silloin kun olivat pieniä, ehdin kyllä harrastamaan omia juttuja. Ja sen lisäksi kävin töissä, ehdin olla lasteni kanssa ja leipoa useamman kerran viikossa. Pidän noita asioita ihan normaalina arkena.
Kiitos tästä aiheesta! Onneksi meillä viimeinkin kaikki synttärit, rippi- ja yo-juhlat hoidettu. Tästä lähtien menen vain vieraaksi jos kutsutaan. Viimeisimmissä juhlissa meinasi jo kuppi kaatua kun eräs ilmoitti, että heillä maidoton ruokavalio... Maidoton!?! Sujuvasti on kuitenkin vietelty fondueiltoja. No löytyyhän maidottomiin tarjoiluihin vaihtoehtoja mutta oikeasti maitoproteiinia on todella monessa asiassa ja leivonta amatöörille menee aika hankalaksi. Kysyin sitten, että onko oikeasti allergia vai riittääkö laktoositon johon vastaus oli: " Joo meillä on joskus tullut jotain vatsaoireita niin sanon sit aina kysyjille maidoton. Kyllä mä kotona syön jäätelöäkin ja mieskin syö..." Että näin. Sääliksi käy pitopalveluita ja ravintolayrittäjiä.
Nämä ketkut jotka väittää ja valitsee "allergioitaan" vesittää oikeasti sairastuneiden / tiukkaa ruokavaliota noudattavien tarjoilut. Rsim. ravintoloissa nykyisin on pakko sanoa ja alleviivata, etten huvikseni kokeile vaan on oikeasti syötävä sairauden vuoksi näin.
Haist iso mätäkala ne, jotka pelleilee ruokavalioiden kanssa!!!! Ja aiheutatte turhaa vaivaa.
Kenenkään ei ole pakko ravintolassa syödä sellaista asiaa mitä hän ei halua. Se ei ole pelleilyä. Se on sitä, että maksetaan palvelusta.
Kun jouduin gluteenittomalle ruokavaliolle, päätin etten koskaan tee syömisistäni numeroa. Vien aina omat eväät, tai olen syömättä. Koskaan ei ole ollut ongelmia, ei minkään laisia.
Vegaanius ei ole sairaus, joten heille en tekisi mitään vaihtoehtoa, jos en itsekin sitä haluaisi.
Meillä kaikki ruoka tapaamiset pidetään ulkona luonnossa, joten sinne voi tuoda itselleen mitä haluaa.
Laktoosittomille olen varannut laktoosi tabletteja.
Tyrha murehtia, nauttikaa toistenne seurasta. Älkääkä tarjotko alkoholia!
Sen verran monta vaihtoehtoa tarjolle että jokin sopii aina jokaiselle. Tai voileipäpöytä ja jokainen kokoaa omaan voikkarinsa.
Meillä tarjoilut on aina lähtökohtaisesti gluteenittomia ja vegaanisia. Vielä ei ole kellään ollut keliakiaa, mutta varmasti voisin kaupasta ostaa jotain pientä valmista sellaisellekin. Allergiat kysyn toki, niitäkin aika vähänlaisesti ollut. Samalla tapaa toimii lähes kaikki ystävät ja tutut. Lähtökohta on glut. & vegaaninen ja se useimmiten riittää, sopii ja maistuu jokaiselle. Olen tässä suhteessa ilmeisen onnekas lähipiirini suhteen <3
Lisäyksenä, että useimmat meistä ei edes ole vegaaneja tai gluteenittomia, mutta heitäkin löytyy joten siksi tämä on helpointa kaikille <3
En ikinä kysy allergioita tai mieltymyksiä. Tarjoan mitä tarjoan ja vieraat syö mitä syö. En ole mikään cateringpalvelu.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä kysy allergioita tai mieltymyksiä. Tarjoan mitä tarjoan ja vieraat syö mitä syö. En ole mikään cateringpalvelu.
Jep. Kutsussa voi sanoa, että ruoka on laktoositonta ja löytyy myös kasvisvaihtoehto.
Jos on tämän suurempia rajoitteita voi ottaa eväät mukaan.
Ei kannata tehdä tästäkään vaikeaa. Kertoo mitä tarjoaa ja vieraat ottavat tämän itse huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Lisäyksenä, että useimmat meistä ei edes ole vegaaneja tai gluteenittomia, mutta heitäkin löytyy joten siksi tämä on helpointa kaikille <3
Niin ja jos jollekin ei kelpaa, niin toki omia lihoja ja muita saa ottaa mukaan. Harvemminpa on otettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein eniten vituttaa siinä vaiheessa, kun se gluteeniton ja maidoton muusinuija nappaa tarjoilupöydästä sen tavallisen maidolla leivotun vehnäpullan, kun "ei pieni määrä haittaa ja kai nyt juhlissa voi kerrankin syödä mitä huvittaa".
Ai ettien että, tekisi mieli tirpoa turpaan.
No, hän ei ole keliaakikko eikä maitoallerginen.
Ihmettelen kyllä, miten huonosti tunnette ihmiset, jotka kutsutte kylään.
No ei ole ei, mutta ei oikein kehtaa olla laittamatta erikoisruokavaliotarjoilua juhliin jos sellaista on kysytty ja siitä on ilmoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisissa keskusteluissa mua alkaa ottaa päähän nää "tee tämmöistä, leivo tämmöistä, gluteenitonta saa helposti hernejauhosta ja sahanpurusta, minä teen luomuhedelmiä ja raakakakun!". No kivat sulle, teepä, minä en h*tto soikoon näissä ruuhkavuosissa jaksa kuluttaa kahta päivää leipomiseen (suunnittelu, kaupassa käynti, leipominen vie aikaa jota ei lapsiperheessä ole liikaa).
Haluaisin vain kiskaista nopeasti ne tarjottavat. Pitopalvelua en ala ottamaan joka juhlaan, isompiin vain (tyyliin häät, rippijuhlat...). Mua stressaa jo viikkoja etukäteen lasten synttärit, kun tiedän että sinne tulee taas Anneli, Sirpa, Kaarina ja Irmeli kertomaan vatsavaivoistaan.
Jännästi muuten nämä vaivaiset eivät ole ikinä miehiä! Aina on Irmelillä vatta kuralla vehnästä tai Sirpalla migreeni suklaasta. Miehet eivät näistä mainosta, jättävät vain syömättä.
Aloittaja
Totta, muuten, toi miesnäkökohta. Tai sitten jos oikein tuputetaan, sanotaan suoraan että menee pakki kuralle jos syö sitä, tätä tai tuota eikä ala avata diagnoosejaan.
Miksi ihmiset olettaa, että heidän ruokavaliot pitää ottaa huomioon? Itse en voi syödä kermaa tai sitrushedelmiä. En syö mitään missä on niitä, jos en ole varma, kysyn. Noin. Ei vaikeaa. Enkä kuole parissa tunnissa nälkään, vaikka en söisi mitään. En edes viidessä tunnissa. Ja voin ottaa evästä mukaan, jos pidempään menee.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tarjoilut on aina lähtökohtaisesti gluteenittomia ja vegaanisia. Vielä ei ole kellään ollut keliakiaa, mutta varmasti voisin kaupasta ostaa jotain pientä valmista sellaisellekin. Allergiat kysyn toki, niitäkin aika vähänlaisesti ollut. Samalla tapaa toimii lähes kaikki ystävät ja tutut. Lähtökohta on glut. & vegaaninen ja se useimmiten riittää, sopii ja maistuu jokaiselle. Olen tässä suhteessa ilmeisen onnekas lähipiirini suhteen <3
Ihanaa <3 sädekehäsi oikein häikäisee <3
Ainoa ihmislaji, joka tarjoiluista puhuttaessa tekee itsestään suuremman numeron kuin vegaanit, ovat karjalaiset.