Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!
Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä.
Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa.
Seuraavaksi järjestän nyyttärit...
Kommentit (611)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tarjoilut on aina lähtökohtaisesti gluteenittomia ja vegaanisia. Vielä ei ole kellään ollut keliakiaa, mutta varmasti voisin kaupasta ostaa jotain pientä valmista sellaisellekin. Allergiat kysyn toki, niitäkin aika vähänlaisesti ollut. Samalla tapaa toimii lähes kaikki ystävät ja tutut. Lähtökohta on glut. & vegaaninen ja se useimmiten riittää, sopii ja maistuu jokaiselle. Olen tässä suhteessa ilmeisen onnekas lähipiirini suhteen <3
Ihanaa <3 sädekehäsi oikein häikäisee <3
Mikä ihmeen sädekehä? Minusta on harmillista, että monella on noin isoja ongelmia että paljon tuttuja joilla allergioita. Mutta silleen vinkkinä, että gluteeniton ja vegaaninen on sitten samalla myös maidoton, munaton ja laktoositon joten jo tuolla perusasetuksella saa aika paljon vähemmäksi ongelmia.
Mikään normaali ja hyvä kahvipöytäpulla ei ole gluteiiniton ja vegaaninen. Meillä tykätään tarjoilla hyviä tarjoiluja. Perinteinen karjalanpiirakat ja munavoi on ihan paras tarjoiltava, hulluahan olisi jättää se pois ihan vaan kaiken varalta. Aika moni perinteinen herkku jäisi muutenkin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tarjoilut on aina lähtökohtaisesti gluteenittomia ja vegaanisia. Vielä ei ole kellään ollut keliakiaa, mutta varmasti voisin kaupasta ostaa jotain pientä valmista sellaisellekin. Allergiat kysyn toki, niitäkin aika vähänlaisesti ollut. Samalla tapaa toimii lähes kaikki ystävät ja tutut. Lähtökohta on glut. & vegaaninen ja se useimmiten riittää, sopii ja maistuu jokaiselle. Olen tässä suhteessa ilmeisen onnekas lähipiirini suhteen <3
Mikä ihmeen sädekehä? Minusta on harmillista, että monella on noin isoja ongelmia että paljon tuttuja joilla allergioita. Mutta silleen vinkkinä, että gluteeniton ja vegaaninen on sitten samalla myös maidoton, munaton ja laktoositon joten jo tuolla perusasetuks
Melkein kaikki perinteiset herkut onnistuu ilman gluteenia ja eläintuotteita. Jos ei osaa tehdä, niin kannattaa opetella. Niistä saa ihan yhtä hyviä kun osaa tehdä. Jos oikeasti tarkoitus on helpottaa sitä, ettei tarttisi tehdä niin montaa eri sorttia kaikille, niin miksi sitten kuitenkin aletaan kiukutella heti, kun sellaista ehdotetaan? Ai niin, gluteenin ja eläintuotteiden peräänhän on ihan normaalia ja sopivaa itkeä kuin pikkulapsi ja sitten samalla selitetään kovaan ääneen, että esim. vegaanit nillittää muka jos ei heille ole sopivaa tarjottavaa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset olettaa, että heidän ruokavaliot pitää ottaa huomioon? Itse en voi syödä kermaa tai sitrushedelmiä. En syö mitään missä on niitä, jos en ole varma, kysyn. Noin. Ei vaikeaa. Enkä kuole parissa tunnissa nälkään, vaikka en söisi mitään. En edes viidessä tunnissa. Ja voin ottaa evästä mukaan, jos pidempään menee.
Mua kutsujana harmittaisi hirveästi jos et uskoisi taitooni tehdä sinulle tarjottavia ilman kermaa ja sitrushedelmiä. Tai mitä tahansa erikoisruokavaliota. Tämä on varmaan myös henkilökohtaista kuinka paljon tykkää väkertää tarjottavien kanssa. terveisin se vegaaninen pavlovaen ja raakakakun ehdottaa.
Mä jouduin tekee isoihin juhliin gluteenittoman/soijattoman/laktoosittoman kalakakun ja gl/soijaton/lkt lihakakku ja perus kalakakku ja perus lihakakku (paitsi ne ilman sipulia) ja sitten laktoositon vadelmakakku ja joku peruspiirakka ja gl banoffee mustikoilla ja banoffee mustikoilla ja ostovadelmakakku gluteeniton josta sukulainen kävi määkimään että miksi OSTOKAKKU????
No siksi kun ei aika riitä KAIKKEEN!
Pelkkien neljän voileipäkakun koristeluun meni ikä ja terveys ja oma tällääminen jäi kesken.
Sinä laitat ja leivot teidän perheenne budjetin ja mieltymyksen mukaista tarjottavaa. KAIKKI,joilla on ruokrajoite,tuovat omat herkkunsa mukanaan. Ole tiukka ja napakka asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset olettaa, että heidän ruokavaliot pitää ottaa huomioon? Itse en voi syödä kermaa tai sitrushedelmiä. En syö mitään missä on niitä, jos en ole varma, kysyn. Noin. Ei vaikeaa. Enkä kuole parissa tunnissa nälkään, vaikka en söisi mitään. En edes viidessä tunnissa. Ja voin ottaa evästä mukaan, jos pidempään menee.
Mua kutsujana harmittaisi hirveästi jos et uskoisi taitooni tehdä sinulle tarjottavia ilman kermaa ja sitrushedelmiä. Tai mitä tahansa erikoisruokavaliota. Tämä on varmaan myös henkilökohtaista kuinka paljon tykkää väkertää tarjottavien kanssa. terveisin se vegaaninen pavlovaen ja raakakakun ehdottaa.
Ja mua ahdistaisi, että sä värkkäät vaivalla mulle jotain ruokaa, jota en ehkä kuitenkaan halua ottaa, jos ei vaikkapa ole yhtään nälkä. En haluaisi sellaisia paineita vieraana. En mene mihinkään (paitsi ravintolaan) ensisijaisesti syömään.
Juhlien järjestäjä tarjoaa ihan mitä haluaa ja budjettiin sopii ja vieraat tuovat mitä haluavat ja budjettiin sopii lahjaksi. Näin. Ei mitään ongelmaa. Jos on kovat ruokatajoitteet, ymmärtää varmaan itsekin, että eväät on hyvä juttu, jos ei pysty paria tuntia paastota.
Kyllä vieraidenkin tulisi huomioida juhlien järjestäjän näkökulma.Olen laittamassa synttäreitä jotka on juhlijan näköiset.Toki ruuassa huomioidaan laktoositon sipuliton = allergia.Kutsuissa kysytään ruoka -allergiat , joten varataan esim . gluteenitonta , sille henkilölle EI KAIKILLE.Diabeetikot ja sydän-verisuonitautia sairastavat. Täytekakussa mansikka = yksi allerginen.Valmistan syötävät itse , joten tiedä mitä voi tarjota.Kasviksia on muutenkin runsaasti tarjolla samoin hedelmiä. Mitään muotitautia on turha tulla valittamaan.Jokaiselle jotakin mahdollisuuksien mukaan .Mutta ei vain oma napa j.n.e...
Aikuisissa myös törmää nirsouteen,jos joku nyt ei tykkää jostain niin nyppikööt ne pois sitten salaatistaan. Allergiat erikseen. Puolisoni suku on sellaista, 20 vuotta jaksaa aina toitottaa minulle: ethän laita sitä ja tätä. En en,muistan kyllä mut keetuillessani joskus laitan. Nyppikööt pois, en kaikkia tarjoiluja kuiten vain heille tee,vieraita on muitakin. Tai just jos joku nyt ei jostain oliiveista tykkää ja haluaa salaattia,koittaa ottaa ettei tuu lautanen täyteen oliivia, niitä on siellä täällä. Ja kyse nirsoudesta, ei allergiasta. Meinaan tehdä tuleviin juhliin kaksi kakkua. Toinen on gluteeniton ja laktoositon, toinen ei. Tiedän, että taas tämä puolison suku kuitenkin haikailee sen toisen kakun perään just mitä ei voi syödä vaikka kummatkin tilaan ammattilaisten tekemiä,mut se on voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lakto-ovo-vegaani, ja minulle on erittäin tärkeää että minulle kyläilypaikoissa tarjotaan tiukasti vakaumukseni mukaista ruokaa. Maitotuotteita en käytä, koska lehmien ihmisoikeudet, ja ilmastonmuutos (metaani päästöt) ruokajuomana veden ohella käytän Balilta lentorahtina tuotettua luomu-kookos maitoa.
Kyläilypaikoissa edellytän että diversifikoituneessa ja ruokavalio- ja kulutus asioissa kestävään kehitykseen pyrkivässä nykyajassa nämä vaatimukset täytetään.
terv: Virheä Töölöstä
Olet kyllä varsinainen kiusankappale, oletan ettet saa paljoakaan kyläkutsuja, paitsi muilta ituhipeiltä. Mun puolesta saat syödä kotonasi noita mauttomia mössöjäsi. En kutsuisi kylään.
No, tuon kirjoittajan sarkasmi on jo niin alleviivattua, että käy vitsistä :) Lehmien ihmisoikeudet... XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen sädekehä? Minusta on harmillista, että monella on noin isoja ongelmia että paljon tuttuja joilla allergioita. Mutta silleen vinkkinä, että gluteeniton ja vegaaninen on sitten samalla myös maidoton, munaton ja laktoositon joten jo tuolla perusasetuksella saa aika paljon vähemmäksi ongelmia.
Tuollaisella ruualla ne ongelmat on saatu aikaiseksi. Pelkkää ruuatonta syömistä, voi haloo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käytännössä aikataulutetaan elämä jossa käydään töissä, huolehditaan viisi lasta niin että jokainen saa tarpeeksi huomiota, huolehditaan koti, harrastetaan omia juttuja ja leivotaan monta kertaa viikossa? Saisinko aikataulun?
Sellaisella ajankäytöllä, että ei lorvita puhelimella tai someteta päivät pitkät, eikä tuijoteta telkkaria tai käytetä aikaa muihin turhuuksiin. Ja jos perheessä on kaksi aikuista, jotka noudattavat ihan perinteistä kahdeksan tunnin työaikaa, niin laskennallisesti on melkoinen määrä tunteja viikossa, minkä voi käyttää kaikkeen tuohon mainitsemaani. Joku kakun tai piirakan leipominen vie alle kymmen minuttia, loppuaika uunissa menee itsestään.
Saanko ihan aikataulun kiitos
Minulla on suuri perhe, tosin lapset ovat jo kaikki nykyisin aikuisia. Mietin, että minkä ihmeen aikataulun sinä haluat, mitä tekisit vaikka meidän menneillä aikatauluilla siitä, miten musiikkiopistolla käytiin toistakymmentä kertaa viikossa tai mihin aikaan meillä syötiin. Ei kai se sama aikataulu käy joka perheeseen. Meillä esim. se, joka kuskasi lapsia harrastuksiin, kävi harrastusten välillä kaupassa tai lenkillä, se, joka oli kotona, teki ruokaa, kotityöt, siivosi ja oleili kotona olevien lasten kanssa. Minä harrastin uimahallissa käyntiä ja kävin siellä yhden lapsen kanssa. Mies pelasi tennistä yhden lapsemme kanssa, muiden kanssa tehtiin muita asioita. Kun lapset menivät nukkumaan tai omiin huoneisiin illalla, oli aikaa lukea kirjoja. Ihan rentoa meininkiä meillä on aina ollut. Ihan samanlaista on ollut meidän lapsuusperheissä. Missä vaiheessa tavallisesta arjesta on tullut jotain epäiltävän kummallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just tuo. Ihan normaali toiminta on joillekin ilmeisesti ylivoimaista. Ei siinä mitään, mutta en ymmärrä tuollaista piikittelymäistä kateutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja totaalisen mauton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Hedelmävalikoima leivontatuotteen lisäksi toimii useimmiten*
Toimii toimii, mutta on se nyt aika ankeaa mutustella banaania kun muilla on kakkua. Erityisesti lapsivieraille on tärkeää tarjota jotain sellaista etteivät he koe itseään ulkopuolisiksi. Sama juttu illallisvieraiden kanssa, kyllä mun mielestäni erityisrukavalioinenkin ansaitsee hyvää ruokaa eikä vain perunaa ja salaattia. Ja itselläni ei sitten ole mitään ruokarajoitteita (ennen kuin joku takertuu siihen), syön kaikkea nokkospestosta ostereihin.
Jos tulisi lapsivieras, jolle tarvitaan erityisherkkua, kaupasta löytyy esim. vegaaninen ja gluteeniton namupussi. Sellainen on makoisa ja turvallinen muillekin kuin lapsille.
Hedelmävalikoimassa voi olla vaikka mitä, varsinkin lapsia ajatellen. Banaanin ohella.
Kerran olin (vieraana) lastenjuhlassa, jos
"Ruokavammaiselle lapselle varmaan vanhemmat pakkaa turvalliset ruoat mukaan? Ihan oikeasti. Aika riskaabelia muuten."
Nämä namut ovat vain esimerkki siitä, ettei allergisten ihmisten suinkaan tarvitse olla ilman heille sopivia herkkuja.
Ei meillä käy tuntemattomia lapsia. Tutut ja läheiset tiedän melko tarkkaan sekä osaan kysyä, mikä sopii, mikä ei.
En todellakaan syötä "omasta päästäni" mitään kenellekään, en lapselle, en aikuiselle.
Enkä sano ketään "vammaiseksi", en edes "ruokavammaiseksi"
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikki perinteiset herkut onnistuu ilman gluteenia ja eläintuotteita. Jos ei osaa tehdä, niin kannattaa opetella. Niistä saa ihan yhtä hyviä kun osaa tehdä. Jos oikeasti tarkoitus on helpottaa sitä, ettei tarttisi tehdä niin montaa eri sorttia kaikille, niin miksi sitten kuitenkin aletaan kiukutella heti, kun sellaista ehdotetaan? Ai niin, gluteenin ja eläintuotteiden peräänhän on ihan normaalia ja sopivaa itkeä kuin pikkulapsi ja sitten samalla selitetään kovaan ääneen, että esim. vegaanit nillittää muka jos ei heille ole sopivaa tarjottavaa.
Kyllä minä syön hyvää kasvisruokaa tarvittaessa jos käytetään kananmunaa ja maitotuotteita, mutta kaikki soijamaidot, rouheet ja tofut, kookosmaidot, lihankorvikkeet ( paitsi härkis joka on siedettävä) jne. sun muut on niin pahanmakuisia, ettei mikään maustemäärä sitä makua peitä. Monelle kasvissyöjällä on naamalla niin happaman-kireän-tosikko-ilme, että selvästi huomaa, että aivot kärsii terveellisten rasvojen ja hivenaineiden puutteesta. Kunnon pihvi tekisi hyvää. Ja gluteenin poisjättämisestä ilman keliakiaa voi olla jopa haittaa, ihan turha trendivouhotus, joka aiheuttaa kokille harmia ja kiusaa.
Meillä otetaan kaikki oikeasti terveydelle vaaralliset huomioon, olipa kyse maidosta, gluteenista tai vaikka pähkinöistä. Itse valitut kieltäytymiset jätämme omaan arvoonsa: jos on vegaani, saa olla syömättä, koska meillä ei aleta pelleilemään tuommoisten tahallaan vääntelyiden kanssa. Kukaan ei ole terveyssyistä vegaani vaan on valinnut vain olla hankala. Syököön siis kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen sädekehä? Minusta on harmillista, että monella on noin isoja ongelmia että paljon tuttuja joilla allergioita. Mutta silleen vinkkinä, että gluteeniton ja vegaaninen on sitten samalla myös maidoton,
No ei todellakaan ole yhtä hyviä. Enkä ala itse alusta asti vääntämään karjalanpiirakoita sinun hyveleikkejäsi varten, vaan haen pakastealtaasta
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaiseen hedelmälajitelmaan laitetaan ja ennenkaikkea, miten ne laitetaan esille?
Esim. banaani ja omena? Kuoritaanko banaani valmiiksi ja paloitellaan vai onko sitten lähellä joku roskis miehen ne kuoret laitetaan? Kuoritaanko omena valmiiksi?
Ne molemmat nimittäin mustuu nopeasti jos ei niitä heti syödä. Päärynän kanssa sama juttu, ja ne on aina kivikovia tai sitten jo mätiä.
Appelsiinit, mandariinit, yleensäkin sitrushedelmät, kuorineen esille vai kuorittuina? Kuivuvat nopeasti.
Luumut, aprikoosit ym. Miten tarjolle? Mikään ei kovin kauaa pysy hyvinä
Ananakset voi tosiaan kuoria ja paloitella ja ne sentään säilyvät jonkin aikaa hyvinä siinä pöydässä seisoessaan. Viinirypäleetkin tietysti irroitettuina ja huuhdeltuina. Mutta mitä muuta?
Tietysti otetaan selvää etukäteen niistä allergioista ja sen mukaan toimitaan.
Esim. tässä hauska malli, jota voinee soveltaa: https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/kokkaa/reseptit/nain_teet_makea…