Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!

Vierailija
26.03.2025 |

Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä. 

Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa. 

Seuraavaksi järjestän nyyttärit...

Kommentit (611)

Vierailija
281/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioin oikean keliakian, oikeat allergiat, oikean laktoosi-intoleranssin, mutta kaikki muka allergikot ja trendikeliaakikot ja nirsoilijat suksikoon kuuseen, mukaan lukien vegaanit. Vegaanit nauttikoot gluteenittomat, munattomat, hiivattomat, sokerittomat, lisäaineettomat, suolattomat, kypsentämättömät, mauttomat ruohonleikkuujätteensä muiden ituhippien kanssa.

Vierailija
282/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei ole vegaaneja, keliaatikkoja, eikä ruoka-aineallergisia sukulaisissa, eikä ystäväpiirissä.

Et vain tiedä, koska ovat oppineet, ettei sinulle kannata uskoutua asioistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lakto-ovo-vegaani, ja minulle on erittäin tärkeää että minulle kyläilypaikoissa tarjotaan tiukasti vakaumukseni mukaista ruokaa. Maitotuotteita en käytä, koska lehmien ihmisoikeudet, ja ilmastonmuutos (metaani päästöt) ruokajuomana veden ohella käytän Balilta lentorahtina tuotettua luomu-kookos maitoa.

Kyläilypaikoissa edellytän että diversifikoituneessa ja ruokavalio- ja kulutus asioissa kestävään kehitykseen pyrkivässä nykyajassa nämä vaatimukset täytetään.

terv: Virheä Töölöstä

Olet kyllä varsinainen kiusankappale, oletan ettet saa paljoakaan kyläkutsuja, paitsi muilta ituhipeiltä. Mun puolesta saat syödä kotonasi noita mauttomia mössöjäsi. En kutsuisi kylään.

No, tuon kirjoittajan sarkasmi on jo niin alleviivattua, että käy vitsistä

Pistäisin tuon älyttömän "lehmien ihmisoikeus" kommentin, enemmänkin vegaaniruuan aiheuttaman ravinnonpuutostilasta johtuvaksi vajaaksi ajatteluksi :DDD

Vierailija
284/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta tänne tulee taas joku ituhippi uikuttamaan ammu vainaan kovasta kohtelusta... :D

Vierailija
285/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tarjoilut on aina lähtökohtaisesti gluteenittomia ja vegaanisia. Vielä ei ole kellään ollut keliakiaa, mutta varmasti voisin kaupasta ostaa jotain pientä valmista sellaisellekin. Allergiat kysyn toki, niitäkin aika vähänlaisesti ollut. Samalla tapaa toimii lähes kaikki ystävät ja tutut. Lähtökohta on glut. & vegaaninen ja se useimmiten riittää, sopii ja maistuu jokaiselle. Olen tässä suhteessa ilmeisen onnekas lähipiirini suhteen <3

Ihanaa <3 sädekehäsi oikein häikäisee <3

Mikä ihmeen sädekehä? Minusta on harmillista, että monella on noin isoja ongelmia että paljon tuttuja joilla allergioita. Mutta silleen vinkkinä, että gluteen

Pakastealtaasta löytyy muuten ihan superhyviä vegaanisia riisipiirakoita.

Vierailija
286/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muuta sano ap. Ensin teet hyvät laktoosittomat tarjoilut ja kun laitat kahvia pöytään alkaa ininä (kukaan ei ole ilmoittanut muista rajoitteista).. onko tuo gluteenitonta? Öh, miten niin kysyn, onko sulla keliakia? No eiiiiiiii.... mutta kun mulla tulee oireita gluteenista.. Jahajaha. Sitten kun seuraavalla kerralla laita gluteenittomia keksejä tai muuta niin sitten syödään tavallisia kun ne näyttää paremmilta. Kun ihmettelen asiaa, no kun eihän se niin vähä vaikuta. Ja PYH! seuraavalla kerralla tarjoilut olivat tavallisia, syököön tai olkoon syömättä, Useimmiten syövät. 

Vierailija
287/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh mikä kiusaajamentaliteetti täällä heti jos on erikoisruokavalioista puhetta. Teille tosiaan tekisi hyvä kasvisruoka hyvää kun noin tiukkoja olette :D Tosin oletan, että suurin osa näistä kiusaajista on keski-iän ylittäneitä kerma-voi-mammoja, jotka eivät vaan uskalla kokeilla mitään uutta ja tuo sukupolvi on onneksi lajiaan viimeinen, kun ihmiset alkaa ymmärtää enemmän ravitsemuksen kuten myös luonnon päälle.

Vierailija
288/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nämä ituhipit aina vakuuttavat miten HERKULLISIA kaikki vegaaniset tuotteet ovat. Jepjep. Olen kyllä maistanut vegaaniystävien tarjoiluja. Vegaaninen piirakka lakritsiuutteella, vegaaninen kurpitsakakku... jne.. oli täysi työ saada ne nielaistua alas ilman paljastavaa irvistystä...

Vierailija
289/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jouduin tekee isoihin juhliin gluteenittoman/soijattoman/laktoosittoman kalakakun ja gl/soijaton/lkt lihakakku ja perus kalakakku ja perus lihakakku (paitsi ne ilman sipulia) ja sitten laktoositon vadelmakakku ja joku peruspiirakka ja gl banoffee mustikoilla ja banoffee mustikoilla ja ostovadelmakakku gluteeniton josta sukulainen kävi määkimään että miksi OSTOKAKKU???? 

No siksi kun ei aika riitä KAIKKEEN!

Pelkkien neljän voileipäkakun koristeluun meni ikä ja terveys ja oma tällääminen jäi kesken. 

Oikeasti ruokarajoitteiselle ostokakku on äärimmäisen tervetullut näky juhlissa. Kun suoraan ulkonäöstä tunnistaa itselleen sopivan valmistuotteen, ei tarvitse kysyä hankalia sen valmistusaineista ja puhtaudesta vaan voi sanoa suoraan, että kyllä juuri tuo kakku soveltuu ja on hyvää. Mulle ainakin iso plussa nähdä tuttu tuote pöydässä. Omatekoinen on aina hiukan hasardi.

Vierailija
290/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä järjestän juhlatarjoilut (esim. lapsen lakkiaisiin), laitan kaupan pakastealtaasta korvapuustit ja karjalanpiirakat uunin kautta tarjolle. Tämän lisäksi teen sokerikakkupohjaisen täytekakun laktoosittomalla kermalla kuorrutettuna. Sitten rypäleitä ja mandariina kippoon ja tarjottavat on siinä. Aika moni vieraista löytää näistä itselleen jotain syötävää. En pidä leipomisesta, joten tuo täytekakku on se suurin venyminen. Onneksi näitä ns. pakkojuhlimisia on aika harvoin ja kohta neljäskin lapsi on lakitettu.

Vierailija
291/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh mikä kiusaajamentaliteetti täällä heti jos on erikoisruokavalioista puhetta. Teille tosiaan tekisi hyvä kasvisruoka hyvää kun noin tiukkoja olette :D Tosin oletan, että suurin osa näistä kiusaajista on keski-iän ylittäneitä kerma-voi-mammoja, jotka eivät vaan uskalla kokeilla mitään uutta ja tuo sukupolvi on onneksi lajiaan viimeinen, kun ihmiset alkaa ymmärtää enemmän ravitsemuksen kuten myös luonnon päälle.

😂😂 Kermavoimammat.. hyvä heitto. Ei osunut ihan kohdalleen. Voita ja kermaa käytän hyvin vähän ja teen kyllä kerran pari kasvisruokaa esim. hyvää chili sin carnea, kesäkurpistacurrya, kasvissosekeittoja, uunijuureksia jne. mutta en hemmetissä ala puputtamaan pelkkiä rehuja. Ja ilmastosta puheen ollen: lajittelen kaikki roskat, en omista autoa, vaan pyöräilen kaikkialle ja en juuri matkustele, siinäpä sitä ilmastotekoa jo onkin kun ituhippien pitää päästä kaksi kertaa vuodessa nakujoogaamaan ulkomaille.🙄 Moniko muka ilmastotietoinen elää samalla tavalla kuin minä?

Vierailija
292/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂😂 Kermavoimammat.. hyvä heitto. Ei osunut ihan kohdalleen. Voita ja kermaa käytän hyvin vähän ja teen kyllä kerran pari kasvisruokaa esim. hyvää chili sin carnea, kesäkurpistacurrya, kasvissosekeittoja, uunijuureksia jne. mutta en hemmetissä ala puputtamaan pelkkiä rehuja. Ja ilmastosta puheen ollen: lajittelen kaikki roskat, en omista autoa, vaan pyöräilen kaikkialle ja en juuri matkustele, siinäpä sitä ilmastotekoa jo onkin kun ituhippien pitää

unohtui sana viikossa tuosta, siis teen kasvisruokaa 1-2 kertaa viikossa.

Vierailija
293/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai kiusaajamentaliteetti. Just joo, kun tämä kasvisruokavalion pakkosyöttö ja jatkuva syyllistäminen lihan syönnistä hyppii silmille kaikkialle. Jopa ruokasuositukset on rukattu ihmisten terveyden kustannuksella, näiden ilmastonatsien ja ituhippien painostuksesta. Onko ihme jos alkaa ottamaan päähän? 

Vierailija
294/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ärsyttävää, kun olet vähistä varoista ostanut tarjottavaa ja yksikin vieras ei sitten syönyt niitä kun niissä on hiilareita, popsi vain pelkkiä juustoja ja puolipakettia leikkeleitä. Kiva. Keskustelusta kävi kuitenkin ilmi, että vasta oli käyty pitsalla. Kivakiva. Ja myös nämä "en käytä kevyt tuotteita" tyypit jurppii, margariini tai rasvaton maito sitten ei kelpaa kun ne on muka epäterveellisiä. KIVA. En jaksa enää miellyttää näitä, joiden trendivouhotukset ja dieetit vaihtuu viikoittain, otan lukuun vain oikeat rajoitteet ja allergiat.

Vierailija
295/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mun tuttavapiirissä moniallergiset tuo itse mukanaan jotain heille sopivaa syötävää, eivätkä oleta, että emäntä/isäntä tajuaa muistaa lukea kaikki ainesosaluettelot.

Mutta migreeni on aika inhottava ja lamaava tila, joten kyllä sitä mielellään jättää syömättä sellaiset ruuat, jotka sen laukaisee.

Vierailija
296/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla tyttärelläni on ollut vaikeita ruokarajoitteita teini-iästä alkaen, tai olleet ehkä aiemminkin - tuolloin diagnosoitiin. Siitä lähtien on kylään ja juhliin lähtiessään pakannut itselleen eväs-/herkkulaatikon. Aiemmin oli koristeellinen bling bling box, nyt keski-ikäisenä hillitympi. Aina on mieluiset herkut ja emännällä ei tuskaa. Tutut jo tietävät, vieraammille ilmoittaa no worries

Vierailija
297/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

menihän tämä tietysti kasvissyöjien kiusaamiseksi. 

mulla oli aina sellainen kuvitelma, että ihmiset kun tekee lapsia, ne haluaa niille lapsille parasta ja haluaa, että lapset pysyy hengissä. mutta ei. oma ruokavalio menee lasten parhaan edelle, kunhan itse saa makkaraa, niin mitä väliä mitä maailmasta jää jäljelle. huvikseen tehdään lapsia tänne kitumaan kun tasan tiedetään, että tällä hetkellä syntyvät alkaa kokemaan jo aika rankkoja aikoja ilmastonmuutoksen takia. lisäksi ne eläinlaitokset on mahtavia pandemiahautomoita. ihan jatkakaa tuolla tyylillä ja voitte sitten lapsianne katsoa silmiin myöhemmin, eikö juu?

Vierailija
298/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteeniton leivonta ei ole vaikeaa. Pääsääntöisesti korvaat vain vehnäjauhot gluteenittomilla jauhoilla. 

Täytekakkupohjankin voi tehdä pelkistä perunajauhoista.

Vierailija
299/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittomista hyviä on ainoastaan kakut ja piirakat, muut esim. leivät ja pullat ovat mauttomia, kuivia tai rakenteeltaan huonoja. Itsellä on ystäväpiirissa kaksi keliakiaa sairastavaa, siksi olen maistellut ja tehnyt paljon gluteenittomia tarjottavia. Ihan hullua että joku vapaaehtoisesti lähtee noudattamaan moista kallista ruokavaliota, kun ystäväni ovat harmissaan kun evät voi syödä tavallista ruokaa. Ja terveelle ihmiselle gluteenin poisjättäminen on epäterveellistä. Mutta onhan se toki nyt trendikästä ja mitä ihminen ei tekisi saadakseen huomiota.?

Vierailija
300/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gluteeniton leivonta ei ole vaikeaa. Pääsääntöisesti korvaat vain vehnäjauhot gluteenittomilla jauhoilla. 

Täytekakkupohjankin voi tehdä pelkistä perunajauhoista.

Se ei kyllä maistu kovin kaksiselta.