Meillä on naisporukka, jossa tavataan 1-2 kertaa vuodessa, yksi heistä keksii aina jotain huomautettavaa
minusta. Ihmettelee huvittuneeseen sävyyn, että mitä olet oikein laittanut päällesi jne. Kerran oltiin kylpylässä, ja minulla oli punainen uimapuku, niin hän mietti että yritänkö näyttää joltain Baywatchin näyttelijältä. Toisella kertaa sitten nauratti, kun oli yön yli reissu, ja olin pakannut tavarat lentolaukkuun. Se oli noloa, kun olisi pitänyt olla sellainen weekend bag.
Hän on muuten ihan ok, mutta sivaltaa aina jotain. Olen jo tottunut siihen, niin ole viitsinyt sanoa ainakaan mitään ikävästi, ettei välit mene. Mutta kysymykseni siis, että mitä sinä vastaisit tuollaisiin? Napakasti, mutta niin ettei minua pidettäisi huumorintajuttomana / tylsänä.
Kommentit (201)
Sanonpahan vaan, et moni täälläkin nyt toisen ihmisen kiusaajaksi, narsistiksi ja ties miksikä haukkunut, saattais nähdä asian AIVAN ERI TAVALLA jos olisi paikan päällä todistamassa tapahtumia.
Sekin ettei muu porukka ota kantaa, voi viitata siihen, että onkohan asia ihan noin yksipuolista "kiusantekoa" kuin ap väittää. Kyllä meidän ystäväpiirissä asiallisesti huomautetaan, jos jollain menee käytös asiattomuuden puolelle ja selvästi loukkaa toista.
Voihan ap kysyä mitä mieltä muut ovat. Mutta ei kannata yllättyä, jos eivät näe asiaa samoin.
Ihan järkyttävän törkeä ja vittumainen ihminen, jos kokee olevansa oikeutettu kommentoimaan toisen vaatetusta vähättelevästi. Ja hei, sun kroppa varmasti näytti niin paljon paremmalta siinä uikkarissa kuin hänen, että hänen vaan oli pakko tylyttää sua jotta oma olonsa vähän paranee. Sääliksi käy sitä tyyppiä, ei oo hyvä olla hänellä.
Kun näille tyypeille sanoo kerran vastaan, kaikki kääntyvät sun puoleen ja kysyvät, onko kaikki hyvin, miten sä nyt tuollai. Tämä kiusaaja muistuttaa sitten loppuelämän siitä yhdestä kommentista, pahimmillaan kostaa jotenkin. Niin nähty nämä tyypit.
Aikuisten ihmisten hiekkalaatikkoleikkejä. Vaihda Ap ystävät, etsi älykkäämpää seuraa.
Hän on sinulle kateellinen jostain, ja siksi haluaa joka kerta vähän pilata tunnelmaasi. Mitään vitsejä ne eivät ole. Luultavasti ei itse kestä minkäänlaista huomauttelua. Tyypillinen tapaus.
Huomaa selvästi, että kiusaajia on alkanut ilmestyä ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Sanonpahan vaan, et moni täälläkin nyt toisen ihmisen kiusaajaksi, narsistiksi ja ties miksikä haukkunut, saattais nähdä asian AIVAN ERI TAVALLA jos olisi paikan päällä todistamassa tapahtumia.
Sekin ettei muu porukka ota kantaa, voi viitata siihen, että onkohan asia ihan noin yksipuolista "kiusantekoa" kuin ap väittää. Kyllä meidän ystäväpiirissä asiallisesti huomautetaan, jos jollain menee käytös asiattomuuden puolelle ja selvästi loukkaa toista.
Voihan ap kysyä mitä mieltä muut ovat. Mutta ei kannata yllättyä, jos eivät näe asiaa samoin.
Oletko kokemusasiantuntija sen perusteella, koska sinulla on ystäväpiiri,j ossa nälvimistä ei esiinny? Minun ystäväpiirissä näin, kaikissa ystäväpiireissä samoin. Piste. Niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne porukan muut eivät puolusta sinua?
Koska ap ei kuulu porukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaisi tuollaisesta loukkaantua. Jos joku sanoisi että minulla on punaiset Baywatch -uikkarit, sanoisin että niin on, eikös ole aika makean näköiset? Lentolaukku-kommenttiin varmaankin sanoisin jotain, että en viitsi kantaa olkalaukkua, kun helpommallakin pääsee.
Rivien välistähän pystyy lukemaan, ettei kyse oli noista kahdesta irrallisesta kommentista. Tietenkin noihin olisi helppo vastata jotakin, kaikki me osaisimme. Kyse on Ap:n ystävän asenteesta Ap:ta kohtaan. Ap osasi jo odottaa ikäviä kommentteja, ja nuo ovat vain jäävuoren huippu. Tuo on ihan sitä itseään, kiusaamista. Ongelma yhteiskunnassa on se, ettei ihmiset tunnista kiusaamista, koska ovat kasvaneet siihen. Kiusaamiseen kuuluu uhrin syyllistäminen sekä myös se, että osa kieltää sen. Ne, joita ei kiusata ummistavat silmänsä, jotteivat joutuisi uhriksi.
Katson, että tässä on kyse erilaisesta huumorista. AP vaikuttaa melko totiselta, kun jaksaa vielä jälkikäteen miettiä mitä joku on milloinkin sanonut.
Ehkä ystävät eivät ole häntä puolustaneet, kun eivät ole kokeneet mitään outoa tapahtuneen, vaan ovat ottaneet sen huumorilla. Omissa erilaisissa naisporukoissa herjaa heitetään ja kaikki tietävät, että se ei ole mitään henkilökohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa hyvät ihmiset kommunikoimaan niin, että huomioitte muiden ihmisten tunteet. Loukkaamatta. Ei se tarkoita sitä, että pitäisi kaikkea varoa. Olkaa empaattisia niin kommunikaatio tuleeì luonnostaan.
Nämä "harmaan eri sävyt" ja "ei elämä ole niin mustavalkoista" ovat kehnoja perusteluja. Niihin vetoavat juuri nämä ihmiset, jotka loukkaa, valehtelee, manipuloi ja - pettäjät.
Se mikä on toiselle loukkaus, ei sitä toiselle ole. Ap naureskelee porukan mukana eikä avaa suutaan ja kerro mitä ajattelee. Mistä ihmeestä tuo ihminen voisi tietää? Kyllä aikuisilla ihmisillä on vastuu ihan itse avata suunsa ja sanoa.
Kyllä aikuisilla ihmisillä on myös vastuu olla kiusaamatta ja nälvimättä toista. Aikuinen ihminen kyllä tietää milloin hän heittää piikkejä tai vttuilee toisille. Aikuisella ihmisellä on myös velvollisuus huomioida kaverin tunteet ja reaktiot, olla empaattinen ja VÄLITTÄÄ siitä miten oma käytös ja puhe VAIKUTTAA toisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrittele porukka.
Ap kertoi, että tekevät tällä kokoonpanolla 1-2 krt vuodessa reissuja. Mikä erottaa hänet muista, ettei kuulu porukkaan, vaikka on säännöllinen osa matkaseuruetta?
"Siis yritätkö näyttää joltain Baywatchin näyttelijältä?" vs "Sulla on tollanen (Pam Pam Pam Pam) Pamela-lookki!" vs "Vau! Kanavoit Baywatchia!"
Mikä näistä on vittuilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrittele porukka.
Ap kertoi, että tekevät tällä kokoonpanolla 1-2 krt vuodessa reissuja. Mikä erottaa hänet muista, ettei kuulu porukkaan, vaikka on säännöllinen osa matkaseuruetta?
Olisiko vaikka se, että apta saa kiusata ja nälviä rauhassa muiden puuttumatta siihen.
Simppeli ja suora vastakysymys: Miksi tunnet alituista tarvetta nälviä minua? Onko itselläsi paha olla?
Vierailija kirjoitti:
Simppeli ja suora vastakysymys: Miksi tunnet alituista tarvetta nälviä minua? Onko itselläsi paha olla?
"Loukkaannuiksä tosta? Siis sehän oli vitsi?!? Mun muut kaverit kyllä ymmärtää mun huumoria?! Miten sä pärjäät töissäs kerta noin herkkänahkainen olet? Mahtaa sun elämä olla rankkaa kun et huumoria ymmärrä etkä osaa nauraa itsellesi!! Minä rempseä ymmärrän paremmin huumoria ja osaan nauraa!! Ei elämää tarvitse ottaa niin vakavasti!!" Kaasuvalotusta ja mairea hymy on päälle. Kiusatun vika kun ei vedä vaka-roolihattua päähänsä ja pistä kurjia ilkeämielisiä pahasuisia kiusaajia ruotuun!! Täytyyhän sitä kyetä kasvattamaan omat kivat kaverit käyttäytymään kuin aikuiset!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano mieluummin suoraan, että no ei tuo nyt ollut kovin kivasti sanottu. Jos haluat siis olla ystäviä. Kaikki eivät tajua loukkaavansa. En ymmärrä, miten voit loukkaantua laukkuasiasta. Meidän porukassa voisi hyvin sanoa, että jaha, rouva on pakannut näköjään koko garderoobin mukaan. Ja kaikki nauraisivat, koska se oli vain vitsi.
Miksi tuollaisesta edes sanoa mitään? Miksei jokainen voi tulla sellaisen laukun kanssa kun haluaa. Miksi siitä pitää vitsiä heittää?
Miksi se loukkaa jos joku ei pahaa tarkoita edes? Kerro mulle sallitut asiat joista saa nykyään enää vitsailla? Ihmiset ottaa ihan kaikesta itseensä.
Kysyt miksi se loukkaa? Eli mielestäsi on hyväntahtoista sanoa, että on noloa käyttää lentolaukkua kun pitäisi olla weekendbag? Mulla ei ole tarvetta saada ystäviäni nolostumaan edes vitsillä.
Mä olen varmasti sitten yhtä huumorintajuton kuin AP kun en pidä tuota kovin hyvänä vitsinä. Itse olen tuollaista vitsailua kuullut elämässäni riittävästi omalta vanhemmaltani. En ymmärrä miksi on tarve lytätä ja alentaa toista saati sitten omaa lastaan.
Olen käsitellyt asiaa yksin kun puhuminen ei tehoa ja ymmärränkin nyt, että kyse on hänen omasta huonosta itsetunnosta ja kyvyttömyydestä käsitellä asioita ja siksi vitsaillaan. Yritykset puhua aikuisten kesken päättyvät aina joko vitseihin ja siihen että pitää olla syyllinen, joka sitten olen aina minä.
Tämän vuoksi suosittelen juuri kuittaamaan tilanteen kevyesti, eli että pärjäät vallan mainiosti lentolaukulla ja jos se jonkun mielestä on noloa, niin se ei ole sun ongelmasi. Saman tyylisesti uimapuvusta. Eli reagoit, mutta niin että et nosta kissaa isosti pöydälle, silloin joudut vain puolustuskannalle kun sanoja kieltää sanoneensa typerästi ja pitää sua yliherkkänä, jolloin asia kääntyy sua vastaan.
Tämä kevyt kuitti toimii mun vanhempaani parhaiten, kissan pöydälle nostaminen ei onnistu, vaan minä olen väärinymmärtäjä ihan joka kerta, sitten puhutaan vain minusta henkilönä ja se itse aihe jonka otin esiin unohtuu. Muuhun reaktioon tuollainen ihminen ei pysty, koska ei kestä sitä että hän olisi tehnyt jotain väärää tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Loukkaannuiksä tosta? Siis sehän oli vitsi?!? Mun muut kaverit kyllä ymmärtää mun huumoria?! Miten sä pärjäät töissäs kerta noin herkkänahkainen olet? Mahtaa sun elämä olla rankkaa kun et huumoria ymmärrä etkä osaa nauraa itsellesi!! Minä rempseä ymmärrän paremmin huumoria ja osaan nauraa!! Ei elämää tarvitse ottaa niin vakavasti!!" Kaasuvalotusta ja mairea hymy on päälle. Kiusatun vika kun ei vedä vaka-roolihattua päähänsä ja pistä kurjia ilkeämielisiä pahasuisia kiusaajia ruotuun!! Täytyyhän sitä kyetä kasvattamaan omat kivat kaverit käyttäytymään kuin aikuiset!!
Tämä! Näin se vaan menee jos yrität asiasta sanoa
Yksi toimiva niksi on teeskennellä, ettei kuullut. Sanoo, että sori en kuullut, mitä sanoit. Jos toistaa vielä, uudestaan vaan, että en kuullut. Joko lässähtää koko mahtava vitsinsä tai ymmärtää yskän, ja lakkaa niljelemästä tyhmiä juttujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo todella loukkaannuin, kerro noi vitsit niille jotka ymmärtää niitä, anna jo olla.
Ja jos muut antaa narsistin tonkin jälkeen jatkaa, ei ole epäselvyyttä, ettei joukossa oikeita kavereita tosiaan ole.
Minulla oli vähän vastaava tapaus. Kerran kysyin asiallisesti miksi hän kokee tarvetta kritisoida minua ja vielä kaikkien kuullen. Sanoin että se tuntuu minusta ikävältä ja siltä ettei hän arvosta ystävyyttämme.
Tyyppi ei alkuun osannut vastata oikein mitään, myöhemmin muutaman viinilasin jälkeen alkoi kyräillä ja napista nipotuksestani toiselle kaverille. Mutta tuo ääneen huomauttelu loppui, selän takana varmaan puhuu edelleen mutta sepä ei minua kiinnosta