Meillä on naisporukka, jossa tavataan 1-2 kertaa vuodessa, yksi heistä keksii aina jotain huomautettavaa
minusta. Ihmettelee huvittuneeseen sävyyn, että mitä olet oikein laittanut päällesi jne. Kerran oltiin kylpylässä, ja minulla oli punainen uimapuku, niin hän mietti että yritänkö näyttää joltain Baywatchin näyttelijältä. Toisella kertaa sitten nauratti, kun oli yön yli reissu, ja olin pakannut tavarat lentolaukkuun. Se oli noloa, kun olisi pitänyt olla sellainen weekend bag.
Hän on muuten ihan ok, mutta sivaltaa aina jotain. Olen jo tottunut siihen, niin ole viitsinyt sanoa ainakaan mitään ikävästi, ettei välit mene. Mutta kysymykseni siis, että mitä sinä vastaisit tuollaisiin? Napakasti, mutta niin ettei minua pidettäisi huumorintajuttomana / tylsänä.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Ja täytyy myöntää, että moni asia on jälkeenpäin jäänyt vaivaamaan. En esim ymmärrä, että onko se punainen väri uimapuvuissa jotenkin sellainen, että ei saisi käyttää? Katselin eri verkkokauppojen sivuilta tämän kesän uima-asutarjontaa, niin punaista siellä näytti olevan muiden joukossa. Ap
Sulla on vaan selvästi sairaan huono itsetunto. Todennäköisesti se sanoo samoja muillekin, mutta ne pitää tuota ihmistä vain vitsikkäänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja täytyy myöntää, että moni asia on jälkeenpäin jäänyt vaivaamaan. En esim ymmärrä, että onko se punainen väri uimapuvuissa jotenkin sellainen, että ei saisi käyttää? Katselin eri verkkokauppojen sivuilta tämän kesän uima-asutarjontaa, niin punaista siellä näytti olevan muiden joukossa. Ap
Sulla on vaan selvästi sairaan huono itsetunto. Todennäköisesti se sanoo samoja muillekin, mutta ne pitää tuota ihmistä vain vitsikkäänä.
En kyllä usko. Ne muut pitää naista hölmönä, mutteivat kehtaa sanoa mitään. Ap:lla ei ole huono itsetunto vaan Ap on älykkäämpi kuin tämä vitsiniekka, älykäs ymmärtää loukkaantua, tyhmempi nauraa kun itseä pilkataan. On hyväntahtoista vitsailua toisesta, mutta se kuului läheiseen ystävyyteen missä on luottamusta. Tuo ei ole sitä.
Olen jo vähän vanhempi täti ja nähnyt paljon tällaisia vitsailijoita, joilla itsellä on huono itsetunto. Hyvä itsetuntoisen ihmisen huumori on ihan erilaista ja hän osaa mm. nauraa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee kyllä tosi surullinen olo siitä, millaista väkeä me suomalaiset ollaan kun ei edes omalle ystävän (tai henkilön jota pitää ystävänään) kanssa voi suoraan asioista keskustella.
Ja vastaukseksi tulee jotain passiivis-aggerssiivisia näpäytysvinkkejä🙄
Vieläkö ihmiset tekee tätä? Toivon, et kyse on jostain vanhemmasta väestöstä.
Ei ihme että täällä voidaan niin älyttömän huonosti.
Ei kiusaajan kanssa keskustelu mitään auta, koska syy on aina sinussa. Parempi sanoa riittävän pahasti takaisin, tai olla kokonaan näkemättä. Ihminen voi kuitenkin aina valita ystävänsä. Pakko ei ole veetuilua kenenkään kuunnella.
Tuo on vaan raukkamaista vastuunpakoilua. "En mä viitti ku ei se kuitenkaan..."
Narsistille ei kannata yrittää selittää yhtään mitään. Ajanhukkaa. Aika erikoista myös syyllistää henkilöä, jota kohdellaan ikävästi, mistään. Syyllinen on tuo kiusaajanainen. Hän on rajaton eikä osaa hyviä käytöstapoja.
Vastaisin aina siihen tyyliin, että "mun itsetunto kestää pitää tällaista uimapukua" tai "ei yks laukkuvalinta vaikuta mun itsetuntoon". Tuollainen kommentointi kertoo sen omasta heikosta itsetunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko. Ne muut pitää naista hölmönä, mutteivat kehtaa sanoa mitään. Ap:lla ei ole huono itsetunto vaan Ap on älykkäämpi kuin tämä vitsiniekka, älykäs ymmärtää loukkaantua, tyhmempi nauraa kun itseä pilkataan. On hyväntahtoista vitsailua toisesta, mutta se kuului läheiseen ystävyyteen missä on luottamusta. Tuo ei ole sitä.
Mistä tiedät ettei tuo naura itselleen? Lähtee niin käsistä tämä haukkuminen ja arvostelu ja diagnosointi, vaikkei tiedetä mitään mitä on tapahtunut.
Ihan oikeesti. Ei kannata aina sinisilmäisesti uskoa että asiat on niin kuin joku ne esittää. Se on hänen tulkintansa.
Miten aikuiset ihmiset on todellakin näin pihalla?? Näihin esimerkkeihin törmää kuitenkin jatkuvasti elämässä, että jonkun kertomus ei ole lähelläkään koko totuus, jos edes totuuden murunen
"Narsistille ei kannata yrittää selittää yhtään mitään. Ajanhukkaa. Aika erikoista myös syyllistää henkilöä, jota kohdellaan ikävästi, mistään. Syyllinen on tuo kiusaajanainen. Hän on rajaton eikä osaa hyviä käytöstapoja."
...
Se voi kuule ihan yhtä hyvin olla et ap on tarinan narsisti. Me ei olla nähty tilannetta, olosuhteita, mitä kukakin on sanottu kenellekin. Tässä on kyse yhden ihmisen tulkinnasta mitä on tapahtunut.
Olen kerran törmännyt sellaiseen, että läheinen, jolla on huono itsetunto, kertoi paljon kuinka henkilö x häntä piinasi ja aina halusi kilpailla hänen kanssaan. Kun sitten näin itse omin silmin tätä heidän vuorovaikutustaan, selvisi hyvin pian, että se kilpailu tulikin tämän läheisen OMASTA PÄÄSTÄ. Hän koki huonommuutta ja alemmuutta, jonka vuoksi koki, että toinen kilpailee.
Asiat äärimmäisen harvoin on mustavalkoisia.
Olen kerran törmännyt sellaiseen, että läheinen, jolla on huono itsetunto, kertoi paljon kuinka henkilö x häntä piinasi ja aina halusi kilpailla hänen kanssaan. Kun sitten näin itse omin silmin tätä heidän vuorovaikutustaan, selvisi hyvin pian, että se kilpailu tulikin tämän läheisen OMASTA PÄÄSTÄ. Hän koki huonommuutta ja alemmuutta, jonka vuoksi koki, että toinen kilpailee.
..Ja jatkan tätä sen verran, että varmasti tämän mun läheisen ystävät lähti siihen, että vain haukkui tuota toista ihmistä ja näin vaan vahvistaa sitä harhaa.
Ketä se auttaa? Mun läheistäkö? Millä tavalla?
Itse kerroin suoraan ja rehellisesti omista havainnoistani.
En koskaan ota mitään puolia ja kantaa ennen kun tiedän faktoja.
Minun yksi ystäväni oli nuorempana nälvijä; hänen piti sutkautella sellaisia asioita mistä kukaan ei puhuisi, tyyliin kommentoida finnejäni tai saunaillassa ihmetellä karvoitustani (!). Sitten hän meni naimisiin miehen kanssa, joka kommentoi ihan yhtä julmasti hänen ulkonäköään. Totesin itsekseni että vakka kantensa löysi. Ystäväni ei loukkaantunut vaan naureskeli miehensä suusta pääseville sammakoille miten joku voi olla niin pöljä.
Enää hän ei ole kommentoinut typeriä - ehkä hänellä on tarpeeksi omissa ruuhkavuosissaan. Aloittajan ystävällä voi olla liian vähän asioita omassa arjessaan, minkä vuoksi jää energiaa ja mielenkiintoa toisten taivasteluun. Sano höpöhöpö ja hymyile ymmärtäväisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vastaisin aina siihen tyyliin, että "mun itsetunto kestää pitää tällaista uimapukua" tai "ei yks laukkuvalinta vaikuta mun itsetuntoon". Tuollainen kommentointi kertoo sen omasta heikosta itsetunnosta.
Jos ystävänä pitämäsi ihminen kommentoi noin jatkuvasti, kyllä se syypää on se kommentoija. Niin mustavalkoista se todella joskus on. Ihmeellistä kiusatun syyllistämistä ja vastuuttamista taas täällä. Ulkona paistaa aurinko, menkää kävelylle välillä.
Toisaalta tilanne on saattanut jatkua sen verran pitkää, että sanoilla ei ole niin vahvaa merkitystä ja nälviminen iskee kohteeseen lähinnä äänensävyllä. Tavallaan herkistyy tietyn henkilön nälvimiselle ja vähempi saa voimakkaamman reaktion.
Tiedän erään henkilön, joka kertoi nauttineensa tilanteista, joissa sai iskeä takaisin. Näiden tarinoiden yhteydessä tuli selväksi äänenpainokuvio, jonka avulla tunnisti kun sai itse tuta vastaiskun. Täytyy ihailla, kuinka pohjattomaan hampaankoloon jotkut ihmiset pystyy säilöämään vuosikymmentenkin takaisia sanomisia. Katkaisin välit, kun kirjoittelin pitkiä tekstiviestejä ja mahdollisten väärinymmärtämiskohtien poistamisen jälkeen jäi pari tekokyhättyä lausetta. Tietenkin, niistä tekokyhätyistä neutraaleistakin viesteistä löytyi vastaisen varalle hampaankoloon säilytettävää.
Opetelkaa hyvät ihmiset kommunikoimaan niin, että huomioitte muiden ihmisten tunteet. Loukkaamatta. Ei se tarkoita sitä, että pitäisi kaikkea varoa. Olkaa empaattisia niin kommunikaatio tulee luonnostaan.
Nämä "harmaan eri sävyt" ja "ei elämä ole niin mustavalkoista" ovat kehnoja perusteluja. Niihin vetoavat juuri nämä ihmiset, jotka loukkaa, valehtelee, manipuloi ja - pettäjät.
Ap asettaa vain rajat. Sen positiivisempaa tekoa ei voi oman hyvinvoinnin eteen tehdä. Jos Ap:ta loukkaa tuollainen vitsailu, hänellä on täysi oikeus siitä loukkaantua. Minä loukkaantuisin myös. Tuo on sellaista kaiken turhanpäistä nälvimistä kun ei keksitä muuta sanottavaa eli kun ollaan vähän tyhmiä. Ihan turhaa. En näe sitä vitsiulottuvuutta tuossa. Ap on voinut esim. valmistautua viikonloppuun pitkään, suunnitellut ja valinnut asuja, odottanut yhteistä kokoontumista ja tuollainen nälviminen nakertaa sitä hyvää fiilistä. Tuollaiset ihmiset likaavat kaiken mihin tarttuvat, kaikkea pitää dissata ja negata "vitsillä". Sitten toiset rajattomat täällä kuorossa puolustavat käytöstä.
En osaisi tuollaisesta loukkaantua. Jos joku sanoisi että minulla on punaiset Baywatch -uikkarit, sanoisin että niin on, eikös ole aika makean näköiset? Lentolaukku-kommenttiin varmaankin sanoisin jotain, että en viitsi kantaa olkalaukkua, kun helpommallakin pääsee.
Somessa kiusaamisen ja kateuden tyypillinen ilmaisumuoto on peukkumanipulointi.
Ylänuoli sinne, alanuoli tuonne. Helposti käy.
Oli tämä aloitus sitten palstan vakiotrollilta tai aito ikävästä ystävästään avautuja, niin vastaukset ovat palvelleet useita ketjun läpilukeneita. Vaikka olisivat trollin kynästä nekin - niin silti.
Summa summarum; voimme olla tyytyväisiä.
Trollikin voi näin palvella yhteisöä terapeutin roolissa. Kuinka hienoa.
Ihanaa sunnuntaita.
Mä en enää menisi tämän porukan seuraavalle reissulle sitten kun puolen vuoden tai vuoden päästä joku ehdottaa. Olen vaan että hei mulla on muuta tällä kertaa, pitäkää hauskaa. Tällä tavalla pääsin eroon toksisesta porukasta tosi helposti.
Jos tuo porukka oikeasti on ystäviäsi, he eivät kiusaa. Ja jos loukkaantuu, tutuille kavereille voi sanoa suoraan, että haista itse. Älä anna muiden kävellä ylitsesi. Tai ehdota muille, että jätetään ilkeilijä pois.
Vierailija kirjoitti:
En osaisi tuollaisesta loukkaantua. Jos joku sanoisi että minulla on punaiset Baywatch -uikkarit, sanoisin että niin on, eikös ole aika makean näköiset? Lentolaukku-kommenttiin varmaankin sanoisin jotain, että en viitsi kantaa olkalaukkua, kun helpommallakin pääsee.
Rivien välistähän pystyy lukemaan, ettei kyse oli noista kahdesta irrallisesta kommentista. Tietenkin noihin olisi helppo vastata jotakin, kaikki me osaisimme. Kyse on Ap:n ystävän asenteesta Ap:ta kohtaan. Ap osasi jo odottaa ikäviä kommentteja, ja nuo ovat vain jäävuoren huippu. Tuo on ihan sitä itseään, kiusaamista. Ongelma yhteiskunnassa on se, ettei ihmiset tunnista kiusaamista, koska ovat kasvaneet siihen. Kiusaamiseen kuuluu uhrin syyllistäminen sekä myös se, että osa kieltää sen. Ne, joita ei kiusata ummistavat silmänsä, jotteivat joutuisi uhriksi.
Olisiko tuo nyt ap:llekään suuri menetys, jos kerran vuodessa tehtävän retken jättäisi kokonaan väliin. Turha lähteä ahdistumaan. Etsii vaikka parempia ystäviä tai reissaa yksin. Toisien käytöstä ei voi muuttaa, omaansa voi.
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa hyvät ihmiset kommunikoimaan niin, että huomioitte muiden ihmisten tunteet. Loukkaamatta. Ei se tarkoita sitä, että pitäisi kaikkea varoa. Olkaa empaattisia niin kommunikaatio tuleeì luonnostaan.
Nämä "harmaan eri sävyt" ja "ei elämä ole niin mustavalkoista" ovat kehnoja perusteluja. Niihin vetoavat juuri nämä ihmiset, jotka loukkaa, valehtelee, manipuloi ja - pettäjät.
Se mikä on toiselle loukkaus, ei sitä toiselle ole. Ap naureskelee porukan mukana eikä avaa suutaan ja kerro mitä ajattelee. Mistä ihmeestä tuo ihminen voisi tietää? Kyllä aikuisilla ihmisillä on vastuu ihan itse avata suunsa ja sanoa.
Tuo on vaan raukkamaista vastuunpakoilua. "En mä viitti ku ei se kuitenkaan..."
Entistä säälittävämmäksi menee. Ei ihme että ihmissuhteet täällä ihan rempallaan. Eroja ja riitoja ja välien katkomisia jatkuvasti.