Siis meille tuli lappu että vaihdetaan palovaroittimet akullisiin joiden kunto pitää tarkistaa 1-3 kk välein ja tuo on taloyhtiön vastuulla
niin tarkoittaako se sitä että mun kämppään tulee joku palovaroitintarkistaja jopa kerran kuussa? Sisälle asti?
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Peruste on palovaroittimien tarkastus ja sillä naapurilla on hallituksen valtuutus. "
Silloinhan hallitus voisi valtuuttaa jokaisen itse tarkastamaan palovaroittimensa... Kannattaa kysyä talon käyttämältä vakuutusyhtiöltä heidän kantansa asiaan.
Ei voi luottaa, että asukkaat hoitavat tarkastuksen itse tahoillaan. Siksi kiertävä vastuu.
Edelleenkin suosittelen kysymään vakuutusyhtön kantaa "maallikon" tekemään tarkastukseen. Ettei tule yllätyksiä. Jos kirjallisesti vastaavat että OK niin sitten on ok.
Se on palovaroitin, se testataan painamalla nappia jossa lukee "test" ja laite sanoo piip. Ei siihen mitään palomestaria ja sähkömiestä tarvita.
Kävisikö sitten se, että taloyhtiöt nimeävät tarkastajan, jolle järjestetään koulutus, että osaa painaa nappia ja kuunnella sanooko laite piip? Hyvinvointialueet voisivat näitä koulutuksia järjestää pari kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Peruste on palovaroittimien tarkastus ja sillä naapurilla on hallituksen valtuutus. "
Silloinhan hallitus voisi valtuuttaa jokaisen itse tarkastamaan palovaroittimensa... Kannattaa kysyä talon käyttämältä vakuutusyhtiöltä heidän kantansa asiaan.
Ei voi luottaa, että asukkaat hoitavat tarkastuksen itse tahoillaan. Siksi kiertävä vastuu.
Edelleenkin suosittelen kysymään vakuutusyhtön kantaa "maallikon" tekemään tarkastukseen. Ettei tule yllätyksiä. Jos kirjallisesti vastaavat että OK niin sitten on ok.
Se on palovaroitin, se testataan painamalla nappia jossa lukee "test" ja laite sanoo piip. Ei siihen mitään palomestaria ja sähkömiestä tarvita.
Tarkistahan tietosi, mistä ikinä tuon keksitkään. https://www.spek.fi/turvallisuus/paloturvallinen-taloyhtio/taloyhtion-v…
Ohje palovaroittimista asukkaalle
Lakimuutoksen myötä niin paristokäyttöisten kuin sähköverkkoon kytkettyjen palovaroittimien hankinta- ja
ylläpitovastuu siirtyy taloyhtiölle.
Asukkaan vastuu palovaroittimista ei kuitenkaan kokonaan lakkaa. Asukkaana sinun on valvottava, että
palovaroittimet toimivat ja tehtävä tarvittaessa ilmoitus puutteista ja vioista.
Asuntosi palovaroittimet
Asunnossasi on 3 palovaroitinta. Ne on asennettu kaikkiin makuuhuoneisiin, olohuoneeseen ja eteiseen.
Asuntosi palovaroittimet toimivat paristoilla/verkkovirralla. Huoltoyhtiö vaihtaa palovaroittimien paristot/akut
sovitusti ja ilmoittaa asiasta sinulle etukäteen. Yleensä palovaroitin ilmoittaa toimintavalmiudesta, kun siinä oleva
valo vilkahtaa säännöllisesti.
Mitä sinun tulee tehdä?
Testaa palovaroittimien toiminta painamalla varoittimessa olevaa testinappia. Kun testinapista painaa,
palovaroittimesta kuuluu hälytysääni. Tee testipainallus säännöllisesti kuukauden välein. Vältä kiipeämistä ja testaa
palovaroittimen toiminta turvallisesti käyttämällä esimerkiksi harjanvartta.
Ilmoita pariston loppumisesta tai palovaroittimen vikaantumisesta, rikkoontumisesta, puuttumisesta tai muusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule, jos tarkastus tehdään talkootyönä, kuten joissakin yhtiöissä lumityöt. Jokaiselle osakkaalle oma vuoro käydä kiertämässä varoittimet. Omalle kohdalle tuo ei silloin osu kuin ehkä kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa.
Hehheh? Jokaisen huoneiston asukas käy vuorotellen jokaisen naapurin asunnossa sisällä?
Onko ihmiset todella tyhmiä vai esittääkö vaan sellaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo tule palkollisiksi vain yli 60-neliöisiin asuntoihin?
Joo:
Nykyinen pelastuslaki velvoittaa, että asunnoissa on vähintään yksi palovaroitin jokaisen kerroksen alkavaa 60 neliömetriä kohden.
https://www.isannointiliitto.fi/palovaroittimet-siirtyvat-taloyhtion-va…
Ei siis koske 90% kerrostaloasuntokannasta lainkaan.
Missä talossa ei ole edes ensimmäistä alkavaa kuuttakymmentä neliötä?
Meillä laskettiin asunnon neliöitten mukaan, eli minulla 63m2, asennettiin kaksi. Porraskäytävällä yläkerroksen katossa on yksi.
Paristot vaihdetaan 1-3 VUODEN kuluttua, kunhan rupeavat loppumaan. Testataan ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo:
Nykyinen pelastuslaki velvoittaa, että asunnoissa on vähintään yksi palovaroitin jokaisen kerroksen alkavaa 60 neliömetriä kohden.
https://www.isannointiliitto.fi/palovaroittimet-siirtyvat-taloyhtion-va…
Ei siis koske 90% kerrostaloasuntokannasta lainkaan.
Missä talossa ei ole edes ensimmäistä alkavaa kuuttakymmentä neliötä?
Meillä laskettiin asunnon neliöitten mukaan,
Teillä tehtiin sitten väärin. Taloyhtiössä on lähes poikkeuksetta muitakin tiloja kuin vain asunnot.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä taloyhtiö tekee tarkastuksen 3 kk välein, ihan tullaan asuntoon sisälle. Kieltää ei voi.
Aina pitää ilmoittaaaaaaaa etukäteeeeen 2 vko aiemmin jos huoneistoon tullaan huolto-tarkistustoimenpiteitä. Asukkaalla oikeus valita onko itse paikanpäällä . monesti näissä tapauksiissa on naarmutettu jalkineilla parketi-kivi kengänpohajssa, välioviin viiltoa, jne, Eli vaatikaan aina se ilmoitusaika. Ihmiset voivat olla matkoilla, kakkoskodissa jne. Ja kameravalvonta,,,, sana sanaa vastaan. ei!!! Mun tutulle kövi just nois se ulkooven väliovi oli karseet naarmut tehty.. olisi vaatinut oikeusjutun, kauhe kiistäminen ME ei oo tehty mitääm. Väliovi meni vaihtoon-maksaja omistaja.Se ei käy,että huomenna tullaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä taloyhtiö tekee tarkastuksen 3 kk välein, ihan tullaan asuntoon sisälle. Kieltää ei voi.
Aina pitää ilmoittaaaaaaaa etukäteeeeen 2 vko aiemmin jos huoneistoon tullaan huolto-tarkistustoimenpiteitä. Asukkaalla oikeus valita onko itse paikanpäällä . monesti näissä tapauksiissa on naarmutettu jalkineilla parketi-kivi kengänpohajssa, välioviin viiltoa, jne, Eli vaatikaan aina se ilmoitusaika. Ihmiset voivat olla matkoilla, kakkoskodissa jne. Ja kameravalvonta,,,, sana sanaa vastaan. ei!!! Mun tutulle kövi just nois se ulkooven väliovi oli karseet naarmut tehty.. olisi vaatinut oikeusjutun, kauhe kiistäminen ME ei oo tehty mitääm. Väliovi meni vaihtoon-maksaja omistaja.Se ei käy,että huomenna tullaan...
Eikös väliovi ainakin vanhassa kerrostalossa kuulu taloyhtiölle? Jos kyllä niin miksi toimivaa väliovea pitäisikään maksaa, luonnonvarojen tuhlausta pelkkien naarmujen vuoksi. Normaalia kulumaa. Uusiin niitä väliovia ei saa edes asentaa.
Huoltomiehet tarkastavat palovaroittimet kahden (2) vuoden välein.
Huoltofirmat tekevät. Nuoret ovat harvinaisuuksia taloyhtiöissä eikä 72v. Kalevia ei päästetä kiipeämään keittiöjakkaralle tarkistamaan palovaroitinta. Liian riskialtista.
Alkavaa 60 m2 tarkoittaa sitä, että alle 60 neliöisessä pitää olla yksi varoitin, yli 60 m2 kaksi varoitinta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Tuohan tulisi jo älyttömän kalliiksi
Ei tule, jos tarkastus tehdään talkootyönä, kuten joissakin yhtiöissä lumityöt. Jokaiselle osakkaalle oma vuoro käydä kiertämässä varoittimet. Omalle kohdalle tuo ei silloin osu kuin ehkä kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa.
Homman laillisuus?
Kyllä talkoot ovat laillisia.
Vaatisi asukkaan hyvksynnän, joten ei tarvitse päästää ketään naapuria koskaan, mutta huoltomies silloin kun on sellainen työ että pitää käydä. Aika vähän näyttää olevan ymmärrystä tavallisistakin asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjatta, tai Pertti korvaavat kompurointinsa, kuten kattovalasimen polttimoa vaihtaessaan, mikäli rysähtää persiilleen.
Vierailija kirjoitti:
- - -
Mikä muka on perustelu neljälle PAKOLLISELLE tarkastukselle vuodessa?
ref: asunto-osakeyhtiö ei voi määrätä sellaisia asioita, jotka ylittävät vallitsevan lainsäädännön.
Sietää olla varovainen niissä taloyhtiön kokouksissa ettei allekirjoita mitään käyntilupia naapureille, se kiltti mukavan oloinen naapuri voi olla pahimman luokan rikollinen, sosiopaatti ja varas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Tuohan tulisi jo älyttömän kalliiksi
Homman laillisuus?
Kyllä talkoot ovat laillisia.
Vaatisi asukkaan hyvksynnän, joten ei tarvitse päästää ketään naapuria koskaan, mutta huoltomies silloin kun on sellainen työ että pitä
Eikä talkoisiin ole pakko suostua. Ne ovat vapaaehtoisia. Talkootyössä on harvemmin myöskään muita vakuutuksia kuin osallistujien omat vakuutukset. Talkoisiin saa vakuutuksia, mutta raha ja byrokratia eivät kannusta ottamaan niitä.
Akullinen? Patteri siinä pitää olla ja itse vaihdan. Laitan takalukkoon kun lähden pitemmälle reissulle, ei oo avainta huoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on palovaroitin, se testataan painamalla nappia jossa lukee "test" ja laite sanoo piip. Ei siihen mitään pal
Marjatta, tai Pertti korvaavat kompurointinsa, kuten kattovalasimen polttimoa vaihtaessaan, mikäli rysähtää persiillee
Niinpä niin. Osallistujia löytyykin kauheasti sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin tiheä testausväli niin, että asuntoon tulisi joku ulkopuolinen, ei perustu lakiin eikä siihen tarvitse suostua. Taloyhtiö vaihtaa paristot, mutta sen se tosiaan tekee asukkaan pyynnöstä tai säännöllisesti vaihtaen ennakoidusti kaikkiin asuntoihin samalla kertaa kymmenen vuoden paristot.
Velvoite tarkastukseen on oikeasti kerran vuodessa.
Laitteita on erilaisia ja tarkastusväli riippuu valituista laitteista ja tehdyistä laiteratkaisuista sekä laitevalmistajan antamista ohjeista. Taloyhtiö määrittelee tarkastusvälin ja asukkaalla ei ole sanomista siihen. Asukas ei voi kieltää tarkastusta.
Asukas ei voi kieltää tarkastusta, mutta voi kieltää sen, että tarkastus tultaisiin tekemään silloin, kun hän ei ole paikalla. Tarkistuksen
Olen paljon reissun päällä, ei onnistu että tullaan 3 kkden välein.
Vierailija kirjoitti:
Yli 60 neliön asuntoihin tulee asentaa kaksi (2) palohälytintä. Toiminnan tarkastus kuuluu ainakin meidän asuntoyhtiössä osakkaalle ja kunnossapito sitten asuntoyhtiölle.
Taloyhtiöissä on yliuteliaita ihmisiä jotka oikein odottavat, että pääsisivät tutkimaan naapurin nuoren naisen tai miehen asuntoa. Jos sieltä vaikka löytyisi jotain juoruttavaa.