Siis meille tuli lappu että vaihdetaan palovaroittimet akullisiin joiden kunto pitää tarkistaa 1-3 kk välein ja tuo on taloyhtiön vastuulla
niin tarkoittaako se sitä että mun kämppään tulee joku palovaroitintarkistaja jopa kerran kuussa? Sisälle asti?
Kommentit (299)
Meillä palovaroittimet on hälytysjärjestelmän yhteydessä. Tarkistus viiden vuoden välein. Järjestelmä myös tarkkailee akkujen tasoja koko ajan. Taloyhtiötä ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nykyään on viikkoajastimia, joilla saa tulipalon aikaan sillä aikaa, kun itse on Kanarian saarilla. Pääsee eroon koko asunnosta ja voi nostaa vakuutusrahat. Tuuletusikkunat pitää muistaa jättää auki.
Minäkin olen tätä harkinnut. Halvalla Temusta.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa kuulemma tarkastaa kompostin sanalla.
Ja tekee sisätutkimuksen miehille. Eturauhasterveys on tärkeä asia!
Peseydy. Tarkastaja tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä taloyhtiö tekee tarkastuksen 3 kk välein, ihan tullaan asuntoon sisälle. Kieltää ei voi.
Höpö höpö. Tuohan tulisi jo älyttömän kalliiksi
Ei tule, jos tarkastus tehdään talkootyönä, kuten joissakin yhtiöissä lumityöt. Jokaiselle osakkaalle oma vuoro käydä kiertämässä varoittimet. Omalle kohdalle tuo ei silloin osu kuin ehkä kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa.
Tuohon en itse ikimaailmassa suostuisi.. Taloyhtiössäni on asukkaita, joilla ei ole eikä tule olemaan mitään asiaa asuntooni (juoruhenkilöitä). Onneksi on koira, jolla vahtiviettiä, joten tänne ei tulla edes yleisavaimella ellei halua hampaita persuksisiinsa. Olen tästä ilmoittanut taloyhtiöön tiedoksi, että minun pitää aina olla kotona,
Itseasiassa sinä et omista asuntoasi vaan taloyhtiösi, joka voi päättää mitä sille tehdään. Se voi ottaa tarvittaessa myös haltuun asuntosi.
Akullisia? Maailma hukkuu akkujätteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun persettä ei taloyhtiö ronki millään perusteella vaikka tarkoitus olisi kuinka hyvä ja maailmojasyleilevä.
Taloyhtiössämme asui dementoitunut vanhus. Oli kerran kokkaillut niin, että palovaroitin oli alkanut soimaan. Änni kuului onneksi viereiseen asuntoon. Mentiin katsomaan. Soitettiin ovikelloa jne. Ei avannut ovea. Lopulta palokunta tuli avaamaan oven. Oli paennut sängyn alle savua, jonka haju levisi jo käytävään. Onneksi oli varoitin.
Vierailija kirjoitti:
Ajattele positiivisesti. Saadaan Suomeenkin lisää kaivoksia ja vesistöjä saastuttavia akkutehtaita.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ikinä kuullut paristoista? Niitä tässä käytännössä tarkoitetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele positiivisesti. Saadaan Suomeenkin lisää kaivoksia ja vesistöjä saastuttavia akkutehtaita.
Sekä satatuhatta datakeskusta. Hienoa, että palovaroittimet toimii, kun ihmiset kulkevat kynttilän valossa asunnoissaan
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä taloyhtiö tekee tarkastuksen 3 kk välein, ihan tullaan asuntoon sisälle. Kieltää ei voi.
Arvatkaa kuinka paljon isännöitsijä ja yritys, jonka isännöitsijä on valinnut tätä tehtävää hoitamaan, tienaavat näistä säännöllisistä käynneistä?
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiössämme asui dementoitunut vanhus. Oli kerran kokkaillut niin, että palovaroitin oli alkanut soimaan. Änni kuului onneksi viereiseen asuntoon. Mentiin katsomaan. Soitettiin ovikelloa jne. Ei avannut ovea. Lopulta palokunta tuli avaamaan oven. Oli paennut sängyn alle savua, jonka haju levisi jo käytävään. Onneksi oli varoitin.
Siis palokunta ilman lupaa tunkeutui dementoituneen vanhuksen asuntoon? Törkeää yksityisyydensuojan rikkomista!
"Tiesithän, että jos se koirasi puree vaikka murtovarasta, saatika lakisääteistä velvollisuutta suorittavaa tarkastajaa, olet korvausvelvollinen ja koirasi mennyttä? "
Ei ole, jos kotiini tunkeudutaan ilman lupaani tietäen, että siellä on koira, jolla on vahtiviettiä. Eläinsuojelulaki kieltää koirien pitämisen häkissä esim. työpäivän ajan, joten sen on saatava olla asunnossa vapaana. Jos kotiini silti mennään, nin kyllä se on tunkeilijan oma vika, jos koira päättää, että nuo ei saa sisään tulla. Ei ole mikään ongelma isännöitsijälle tai hänen valtuuttamalleen taholle soittaa minulle ja sopia tarkastusajankohta, jolloin palovaroittimet tullaan tsekkaamaan. On toiminut tähänkin asti, varmasti toimii jatkossakin.
Minä en ymmärrä miksi taloyhtiöissä varsinkin iäkkäämmät asukkaat tekevät tästä palovaroittimen tarkastuksesta mittavan ongelman? Ei tarvitse nousta mihinkään tikkaille varoitinta tarkastaakseen vaan sitä varoitinta voi tökätä kevyesti vaikka jonkun siivousvälineen pitkällä varrella ja jos varoitin on "hengissä" se aika ajoin myös vilkuttaa punaista valoa.
Meille ei vielä ole tullut taloyhtiön palovaroittimia, mutta tämän vuoden aikana tulee. Mitä olen taloyhtiön hallituksen jäsenten kanss apuhunut, niin huoltoyhtiö tarkistaa ne sitten kerran vuodessa. Veikkana, että samalla kertaa kuin käyvät kerran vuodessa lukemassa energiamittaritkin. Ei mua haittaa, energiamittarit on käyty lukemassa vuosittain jo kohta 30 vuoden ajan. Aina on pystynyt sopimaan huoltomiehen kanssa ajankohdan. Ei ne huoltomiehet itsekään halua käydä randomisti kokeilemassa, päästäiskö mun koirani tällä kertaa sisälle vai ei, vaan kyllä ne haluaa, että mä olen täällä silloin, kun yrittävät asuntoon sisään.
Mitä tulee tuohon itse tarkistamiseen niin sekin on mulle ihan ok, mutta jos meinaavat laittaa varoittimen olohuoneen kattoon, niin sitten ei kyllä onnistu multa edes keittiötikkailla seisten ja harjanvarrella hosuen. 157 cm pätkänä en ylety 4 metriä korkealla olevaan olohuoneen kattoon. Makkarissa ja työhuoneessa (viistokatot) riippuu ihan siitä, mihin kohtaan kattoa palovaroittimet laittavat. Onneksi keittiöni on matala ja sieltä itsekin irroitan aina palovarottimesta pariston ennenkuin alan tekemään ruskeaa kastiketta. Pari kertaa olen unohtanut ja palovaroitinhan alkaa huutaa. Jos taloyhtiön asentamissa ei voi asukas itse poistaa paristoa/akkua, niin sitten mä joudun soittelemaan huoltoyhtiöön aina, kun teen ruskeaa kastiketta.
Mä kuitenkin pidän tuota ihan hyvänä ratkaisuna, koska tässä taloyhtiössä asuu paljon vanhuksia, jotka tuskin kiipeilevät tikkailla vaihtamassa palovaroittimiinsa paristoja. Ja veikkana, että näissä korkeissa huoneissa heilläkään ei varoittimia edes ole. Ei ole mullakaan, kun en tuonne kattoon ylety millään.
Minä kysyisin taloyhtiön kokouksessa, että miksi ei sähkökäyttöistä verkkoon liitettävää palohälytintä. Tulee kuitenkin ajan kanssa halvemmaksi kuin jatkuvat akkujen vaihdot ja tarkistuskierrokset.
"Itseasiassa sinä et omista asuntoasi vaan taloyhtiösi, joka voi päättää mitä sille tehdään. Se voi ottaa tarvittaessa myös haltuun asuntosi."
.. ja missään en ole kirjoittanut, että omistaisin asuntoni (että te toisten viesteihin asioita lisäilevät jntt olette raivostuttavia). Taloyhtiö ei voi myöskään noin vain päättää mitä ausnnolleni tehdään, eikä voi noin vain ottaa sitä haltuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun persettä ei taloyhtiö ronki millään perusteella vaikka tarkoitus olisi kuinka hyvä ja maailmojasyleilevä.
Palvelu on tarkoitettu vain palohälyttimille. Sisätutkimuksen palohälyttimelle suorittaa palohälytinlääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo tule palkollisiksi vain yli 60-neliöisiin asuntoihin?
Joo:
Nykyinen pelastuslaki velvoittaa, että asunnoissa on vähintään yksi palovaroitin jokaisen kerroksen alkavaa 60 neliömetriä kohden.
https://www.isannointiliitto.fi/palovaroittimet-siirtyvat-taloyhtion-va…
Ei siis koske 90% kerrostaloasuntokannasta lainkaan.
Missä talossa ei ole edes ensimmäistä alkavaa kuuttakymmentä neliötä?
- - -
Äläs ny, tuohan oli ihan hauskasesti tahallaan väärin ymmärretty...
Mun kerrostalossa suurimmat asunnot on 55 neliötä.
Ei voi olla näin tyhmää edes täällä!
Onneksi nykyään on viikkoajastimia, joilla saa tulipalon aikaan sillä aikaa, kun itse on Kanarian saarilla. Pääsee eroon koko asunnosta ja voi nostaa vakuutusrahat. Tuuletusikkunat pitää muistaa jättää auki.