Siis meille tuli lappu että vaihdetaan palovaroittimet akullisiin joiden kunto pitää tarkistaa 1-3 kk välein ja tuo on taloyhtiön vastuulla
niin tarkoittaako se sitä että mun kämppään tulee joku palovaroitintarkistaja jopa kerran kuussa? Sisälle asti?
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule toimimaan. Ei kukaan halua kotiinsa tarkastajaa. Lisäksi noin usein. Täysin hullu idea. Tottakai hyvä jos palovaroitin toimii noin muuten. Asukkaiden pitäisi valittaa.
Haluatko mieluummin, että talo palaa ja kaikki kuolee?
Se tarkastus ei takaa sitä että palovaroitin on toiminnassa palon hetkellä. Palovaroitinvastaiset asukkaat kun ottavat ne akut irti heti tarkastuksen jälkeen.
Minulla oli kerran yksi asunto vuokralla ja kävi sitten vuokralaisen lähdettyä ilmi, että palovaroittimet oli poistettu katosta - ne löytyivät vaatehuoneen hyllyltä ilman paristoja. En voi käsittää tuota, etenkin kun vuokralainen ei taatusti polttanut, mutta kai hällä sitten oli joku vakoilupelko ja siksi vaorittimet lähti mäkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo tule palkollisiksi vain yli 60-neliöisiin asuntoihin?
Joo:
Nykyinen pelastuslaki velvoittaa, että asunnoissa on vähintään yksi palovaroitin jokaisen kerroksen alkavaa 60 neliömetriä kohden.
https://www.isannointiliitto.fi/palovaroittimet-siirtyvat-taloyhtion-va…
Ei siis koske 90% kerrostaloasuntokannasta lainkaan.
Kerrostaloasunnoissa ei siis ole pinta-alaa lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä taloyhtiö tekee tarkastuksen 3 kk välein, ihan tullaan asuntoon sisälle. Kieltää ei voi.
Höpö höpö. Tuohan tulisi jo älyttömän kalliiksi
Ei tule, jos tarkastus tehdään talkootyönä, kuten joissakin yhtiöissä lumityöt. Jokaiselle osakkaalle oma vuoro käydä kiertämässä varoittimet. Omalle kohdalle tuo ei silloin osu kuin ehkä kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa.
Homman laillisuus?
Kyllä talkoot ovat laillisia.
Eli siis kun talkootyö on laillista, voidaan talkoilla tehdä mitä tahansa?
Mulle tultiin yllättäen vaihtamaan palovarottimet. Akku kestää kuulemma 10 vuotta. Ainoo vaan että vanhoja oli 4 ja ny laittoivat vaan 2. Eli makkarissa ja työhuoneessa ei ole enää. Asuinpinta-ala 80 m2.
Meillä järjestettiin tuo niin että taloyhtiö osti kaikille tarvittavan määrän varoittimia. Puheenjohtaja jakaa aina joulukuussa kaikille uudet patterit minkä asukas itse laittaa paikalleen. Onhan aiemminkin palovaroittimet olleet pakollisia.
Vierailija kirjoitti:
Oon miettiny, että jos se kokatessa alkaa taas piippaamaan, niin miten helkkarissa saan sen piippaamisen loppumaan kun jalat ei oikein kanna. Se sijaitsee katossa. En voi nousta pöydälle tasapainoani menettämättä.
Toivottavasti sijoittavat johonkin parempaan kohtaan. En tiedä millanen se tulee olemaan, mutta nyt paristokäyttöinen. Täytyy hankkii varman korkeat tikapuut, että saan jotain otetta ja sijoitettua ne tikkaat kerrostaloasuntooni.
Leyytät sen alla vaikka keittiöpyyhettä. Auttaa useimmiten. Ja tietenkin kokatessa pidät liesituuletinta päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Peruste on palovaroittimien tarkastus ja sillä naapurilla on hallituksen valtuutus. "
Silloinhan hallitus voisi valtuuttaa jokaisen itse tarkastamaan palovaroittimensa... Kannattaa kysyä talon käyttämältä vakuutusyhtiöltä heidän kantansa asiaan.
Ei voi luottaa, että asukkaat hoitavat tarkastuksen itse tahoillaan. Siksi kiertävä vastuu.
Tuokin hoituisi niin, että jokaisessa kerroksessa asukas itse avaa vähän oveaan, painaa palovaroittimen tarkastusnappulaa ja rappukäytävässä oleva "tarkastaja" kuuntelee, että jep, se soi. Sitten seuraava asunto. Ei tarvi kenenkään yliuteliaan naapurin pyrkiä kenenkään kotiin jollain tekosyyllä.
Ei tuo riitä. Tarkastuksessa pitää tarkastaa, että asunnon kaikki palovaroittimet ovat toimivia, ovat oikeissa paikoissa ja ovat edelleen niitä samoja, jotka taloyhtiö on sinne asentanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo:
Nykyinen pelastuslaki velvoittaa, että asunnoissa on vähintään yksi palovaroitin jokaisen kerroksen alkavaa 60 neliömetriä kohden.
Et taida ymmärtää lukemaasi. Ei mitään uutta täällä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo:
Missä talossa ei ole edes ensimmäistä alkavaa kuuttakymmentä neliötä?
Mun kerrostalossa suurimmat asunnot on 55 neliötä.
Silloin niihin asuntoihin riittää 1 palovaroitin. 61-neliöisessä pitää olla 2 kpl. 121-neliöisessä pitää olla 3 kpl. Pitäisikö sinun palata peruskoulun penkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa mokomasta turvallisuushärpäkkeestä vaikea asia monille. Ehkäpä olisikin heille helpompi, jos huolehtivat itse laitteesta asianmukaisesti. Nimi paperiin ja vastuu siirtyy osakkaalle täysmääräisesti.
Taloyhtiö ei voi siirtää sille kuuluvaa vastuuta osakkaalle.
Totta. Siihen kannattaa palkata joku firma. Varmasti muutamalla tonnilla käyvät kiertämässä asunnot läpi ja painamassa testinappia. Toki vastikkeet nousee muutaman kympin per asunto, mutta se on pieni hinta turvallisuudesta.
Kommuuniasukkailla taas tuottaa tuskaa. Hommatkaa itsellenne edunvalvoja.
Vierailija kirjoitti:
Eletäänkö me nyt virallisesti DDR:ssä?
Ainoastaan Porvoossa tarkastetaan palovaroittimia 1-3 kuukauden välein talkoohengessä.
Siis... siis tänne kirjoittaminen auttaa siis, ei siis taloyhtiöön yhteydenotto siis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa mokomasta turvallisuushärpäkkeestä vaikea asia monille. Ehkäpä olisikin heille helpompi, jos huolehtivat itse laitteesta asianmukaisesti. Nimi paperiin ja vastuu siirtyy osakkaalle täysmääräisesti.
Totta. Siihen kannattaa palkata joku firma. Varmasti muutamalla tonnilla käyvät kiertämässä asunnot läpi ja painamassa testinappia. Toki vastikkeet nousee muutaman kympin per asunto, mutta se on pieni hinta turvallisuudesta.
Minä en maksa penniäkään mistään olemattomasta "turvallisuudesta".
Vierailija kirjoitti:
Meillä järjestettiin tuo niin että taloyhtiö osti kaikille tarvittavan määrän varoittimia. Puheenjohtaja jakaa aina joulukuussa kaikille uudet patterit minkä asukas itse laittaa paikalleen. Onhan aiemminkin palovaroittimet olleet pakollisia.
ja jos olisitte ostaneet akulliset varoittimet, niin ei pj:n tarvitse hankkia&jakaa vuosittain pattereita. Palovaroittimella itsellään on käyttöikä.
Kylläpä tämä(kin) ketju kertoo, kuinka pässejä osa ihmisista voinkaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en maksa penniäkään mistään olemattomasta "turvallisuudesta".
Jätät siis vastikkeet maksamatta? Nerokas ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja jos olisitte ostaneet akulliset varoittimet, niin ei pj:n tarvitse hankkia&jakaa vuosittain pattereita. Palovaroittimella itsellään on käyttöikä.
Kaikki eivät voi tajuta tuollaisia asioita. Pj on meillä myös va jakki, mutta vähiten meistä luonnollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä taloyhtiö tekee tarkastuksen 3 kk välein, ihan tullaan asuntoon sisälle. Kieltää ei voi.
Höpö höpö. Tuohan tulisi jo älyttömän kalliiksi
Ei tule, jos tarkastus tehdään talkootyönä, kuten joissakin yhtiöissä lumityöt. Jokaiselle osakkaalle oma vuoro käydä kiertämässä varoittimet. Omalle kohdalle tuo ei silloin osu kuin ehkä kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa.
Tuohon en itse ikimaailmassa suostuisi.. Taloyhtiössäni on asukkaita, joilla ei ole eikä tule olemaan mitään asiaa asuntooni (juoruhenkilöitä). Onneksi on koira, jolla vahtiviettiä, joten tänne ei tulla edes yleisavaimella ellei halua hampaita persuksisiinsa. Olen tästä ilmoittanut taloyhtiöön tiedoksi, että minun pitää aina olla kotona,
Tiesithän, että jos se koirasi puree vaikka murtovarasta, saatika lakisääteistä velvollisuutta suorittavaa tarkastajaa, olet korvausvelvollinen ja koirasi mennyttä?
Ei voi olla näin tyhmää edes täällä!