Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työvoimavirkailija kysyi minulta, onko minulla auto. Vastaukseni närkästytti häntä melkoisesti.

Vierailija
05.03.2025 |

Vastasin nimittäin, että ei ole ja sellaisen hankkiminen ja ylläpitäminen 595 €:n työmarkkinatuella on mahdotonta. Ja nyt lähden kirjoittamaan taas yhtä työhakemusta. Edelliseen hakemaani työpaikkaan oli yli 300 hakijaa, mutta minä en luovuta. Auton voin kyllä hankkia, mutta vasta sitten, jahka työllistyn.

Kommentit (270)

Vierailija
121/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu mullekin on närkästytty, kun totesin että bussilippu on liian kallis koulutukseen. Että jos ei etänä voi, tulen kyllä jos se matka korvataan mulle. Ei korvattu. Mutta tarvis näidenkin kyllä laskea vähän kuluja. Olisi mulle maksanut melkein kympin suuntaansa, viitenä päivänä viikossa, kaksi ja puoli viikkoa, ja koska koko päivän aamusta iltakuuteen siis, jotain olisi pitänyt syödäkin siinä välissä. Liian kallista nykyisellä työttmyysrahalla. 

Vierailija
122/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hän osoitti närkästyksensä?

Tarjosi töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin työkkärin virkailija ehdotti uudelleenkouluttautumista, kun olin juuri valmistunut 4 vuoden korkeakoulusta. Lainarahalla tietysti. Jotenkin vähän hupaisa lafka.

Vierailija
124/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ilmoittanut että ei ole autoa käytettävissä. On auto ja kesäksi avoautokin mutta en minä niitä työssäkäynnin takia omista. Eipä ole enää työtarjouksia tullut.

Ja pääsee taas jatkamaan köllöttelyä.ettei vahingossakaan työt rasita.

Sama tilanne, eikä töitä ole ollut vuosiin kuin kesällä, sesonkiaikana. Silloin voi valita minne menee. Joskus on kaksikin kesäkeikkaa. Tilanne johtuu työnantajista ja minullekin sopii erinomaisesti, ollaan tyytyväisiä molemmat. Viimeksi oltiin palkkatuella ja firma maksoi jopa päivärahat kun joku vaati.

Vierailija
125/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen oikeasti ihmetellyt miksi sairaitten ihmisten paikka on työkkäri. Siellä istuu porukkaa pyörätuolissa ja työntelee rollaattoria ja itsekkin siis joudun välillä käymään näytillä, vaikka pitkä-aikaissairaana en töihin kykene. Eläkkeelle ei pääse ja kun saikkupäivät loppuu ihminen palautetaan aina työttömäksi. Pari mamua oli viimeksi tulkkien kanssa myös sairaitten joukossa..ei ole kyllä ihan helppoa työkkärin tätien työllistää tämmöistä väkeä😅

Vierailija
126/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään syy olla menemättä töihin ostaa vaikka sähköpotkulaudan muutamalla satasella niin pääsee TIENAAMAAN rahat autoonkin

ennen ei ollut autoja ja silti käytiin töissä ja päivät kestivät 15h ja oli myös lapset hoidettavana

Koska ennen noin pitkiä työpäiviä on ollut?Ei ainakaan sinun elämäsi aikana.Kyllä se työmatkan pituus siihen vaikuttaa millä vehkeellä lähtee .Linja-autot  kulkevat huonosti ja jos on monta paikkaa niin kuin esim.siivoojilla  voi yhteen paikkaan linkulla päästä ja muihin joudut kävelemään useamman kilometrin.Niissäkin on työaika ja sinne pitäisi sen ajan puitteissa ehtiä.Kuka raahaa talvella jäätyvää sähköpotkulautaa linja-autoon että sillä sitten pääsee kulkemaan eri paikkoihin  varsinkin kun akku simahtaa aika äkkiä.Luuletko että autoa ajetaan ilman ajokorttia?Sekin täytyy ensin maksaa ja työllä se raha kerätä vasta sitten voi kerätä autoon rahaa.Siinä menee pitkä aika jos työtä ei löydy läheltä kun muukin elämä maksaa.Kaikilla ei ole maksavia vanhempia.

Vierailija
127/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin kysyttiin onko autoa. Vastasin, minulla on 18 vuotta vanha Ooppeli jota pitäisi korjata katsastukseen. Virkailija sanoi ettei sinulla sitten ole autoa. 🙁

Vierailija
128/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voishan se te-virkailija myös automaattisesti olettaa, että joku asiakas on autoton, koska on työmarkkinatuella, eikä tarjoa sen vuoksi töitä jossain perähikiällä kuin omalle paikkakunnalle.

Voisi jäädä autolliselta moni hyvä työpaikka naapurikuntaan hakematta, kun ei se te-virkailija nyt tajunnut, että asiakas oisikin päässyt kauemmaksi töihin.

Tästä nyt vähän kuultaa se sinun närkästys, että joudut ylipäätään töitä hakemaan, että saisit sen työmarkkinatukesi. Kerrot vaan faktat faktoina ja lopetat tuon marttyyriroolin ottamisen ja kaikkien muiden syyllistämisen tilanteeseesi.

Eiköhän sen te-virkailijan tehtävä ole vain kartoittaa se sinun tilanne, jotta osaavat kohdentaa palvelut ja realistisesti haettavat työpaikat oikein. Ei se te-virkailija näe sun pään sisälle eikä voi myöskään tehdä mitään olettamuksia tilanteestasi vain sen perusteella, että saat työmarkkinatukea.

Vierailija
129/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voishan se te-virkailija myös automaattisesti olettaa, että joku asiakas on autoton, koska on työmarkkinatuella, eikä tarjoa sen vuoksi töitä jossain perähikiällä kuin omalle paikkakunnalle.

Voisi jäädä autolliselta moni hyvä työpaikka naapurikuntaan hakematta, kun ei se te-virkailija nyt tajunnut, että asiakas oisikin päässyt kauemmaksi töihin.

Tästä nyt vähän kuultaa se sinun närkästys, että joudut ylipäätään töitä hakemaan, että saisit sen työmarkkinatukesi. Kerrot vaan faktat faktoina ja lopetat tuon marttyyriroolin ottamisen ja kaikkien muiden syyllistämisen tilanteeseesi.

Eiköhän sen te-virkailijan tehtävä ole vain kartoittaa se sinun tilanne, jotta osaavat kohdentaa palvelut ja realistisesti haettavat työpaikat oikein. Ei se te-virkailija näe sun pään sisälle eikä voi myöskään tehdä mitään olettamuksia tilanteestasi vain sen perusteella, että saat työmarkkinatukea.

Ei ne työkkärin tädit joudu etsimään työpaikkoja työttömälle. Työtön etsii ja hakee työsuunnitelman mukaisen määrän työmahdollisuuksia ihan ite.

Työnhakija tietää tasan tarkkaan omat kulkumahdollisuutensa.

Vierailija
130/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hän osoitti närkästyksensä?

Tarjosi töitä.

Työkkärin tätillä ei ole tarjota töitä. Se on muut yritykset , jotka töitä tarjoaa ja palkkaa työntekijöitä.

Vierailija
131/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro autosta ennen kun saan tietää palkasta.

Vierailija
132/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömät eivät työllistä itse itseään, mutta ovat näin hyviä laskemaan etunsa? Kun selvästi aivokapasiteettia ja kyvykkyyttä olisi. 

Kiva kun sinäkin ymmärsit, että aivokapasiteetista ei olekaan työttömyydessä kyse. 

Itsensä työllistämien / yritystoiminnan aloittaminen on tehty säädöksillä aika vaikeaksi, kun työttömänä ollessaan ei mm. saisi edes suunnitella ja valmistella yritystoiminnan aloittamista, saati sitten oikeasti kokeilla tehdäkin vaikka jotain tuotekokeiluja pienimuotoisesti, joka kasvattaisi valmiutta oikeaan yrttäjyyteen, jolla voisi sitten todella elättää  itsensä. Tuki lähtee ja olet ongelmissa, suorastaan rikollinen, ja taloudellisesti suossa samoin tein, jos kehtaat haaveillakin tuolla tavoin yrittäjyyden suuntaankaan.

Harvempi pystyy suorilta hyppäämään tuen saajasta silmänräpäyksessä elantonsa tienaamiseen oman yritystoiminna avulla. Yritystoiminnan kehittyminen ja kehittäminen usein kestää ja vaatii kokeijuja, jotaka eivt kaueasti ainakaan tuota, ennenkuin tiettää kannattaako homa oikeasti. Pienimuotoisella harrastustoiminnalla aloittaminen olisi matala kynnys alkaa suunnitella ja kehittää yritystoimintaa, mutta sellainen aktiivisuus ei työttömälle ole sallittua, jos työttömyysetutta meinaa saada. Eli tuollainen luonnollinen matalan kynnyksen siirtymä yrittäjyyteen tyttömältä on aika hyvin estetty. Ellei sitten tee salaa ja riko lakia.

Tarkkaan määritellyn ajan, ja hakemalla mahdollisesti tietyin kriteesein siis ehkä saatava starttiraha, ei ole sama asia. Silllä tavoin aloittaen paineet on paljon isommat ja tyhjän päälle tai monella tavalla tappiolle voi jäädä siis heti tuon määräajan jälkeen. Myös kattaja yrityssuunnitelma pitäisi olla jo heti valmiina, ennen kuin alkaa yhtään mitään tekemään. Paine on ihan toinen, eikä monikaan ole tuollaiseen aloittamiseen isonkin taoudellisen riskin takia ymmärrettävästi valmis. Harrastustoiminnan kautta pikkuhiljaa homman kehittäminen on ihan toinen juttu kuin tuollainen kertapanostus, usein siis myös rahallisestikin, kun tulisi hankkka kaikki täyteen kannattavaan yritystoimintaa vaadittava aikalailla kerralla. Plus sitten on muu lainsäädäntö ennekkoveroineen heti aluksi, joka hankalaoittaa yrittäjyyden alkua ja nostaa kynnystä yrittää, vaikka osaamista olisikin. Varsinkin, jos ei ole omasta takaa  isoja säästöjä puskurina, joiden turvin voi tilapäisesti elää, jos siinä alussa tulee tiukka paikka.

Tämä hallitus nimeomaan myös heikensi tuollaista luonnollisempaa ja joustavampaa ja riskittömämpää yritystoimintaan siirtymistä myös lukemalla kaikki osuuskuntien kautta vähänkään laskuttavat kategorisesti yrittäjiksi. Vaikka tientestit olisivat aivan satunnaisia ja täysin riittämättömiä toimeentuloon. Että kiitos vaan siitäkin.

Eli itsensä työllistämistä tulisi lainsäädäntöä muuttamalla helpottaa ja edistää. Paitsi oikeisto ei sitä todella halua, kun haluavat työvoimaa vain suuremmille yrityksille, joiden asialla on, eikä kilpailijoita niille. Itse asiassa työttömien pitäminen ahtaalla ajaa oikeiston intressejä muutenkin, sillä siten ihmiset suostuvat helpommin huonompiin työehtoihin, niille suurille yrityksille.

Vierailija
133/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vastannut 90-luvulla että auto on käytössä ja se sama näytti pätevän vastaukseksi vielä 2020 vuonna. Aika kestävä auto olisi ollut.

Vierailija
134/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sen te-virkailijan tehtävä ole vain kartoittaa se sinun tilanne, jotta osaavat kohdentaa palvelut ja realistisesti haettavat työpaikat oikein. Ei se te-virkailija näe sun pään sisälle eikä voi myöskään tehdä mitään olettamuksia tilanteestasi vain sen perusteella, että sa

Väärä sanavalinta minulta. Nostan käden virheen merkiksi. 

Tarkoitukseni nyt oli ilmaista, että te-palveluissa kartoitetaan mihin töihin asiakkaan on vaikkapa juuri autottomana lähteä hakemaan, minne asiakkaalla ei ole realistia mahdollisuuksia ole kulkea, jos ei ole valmis muuttamaan työn perässä. 

Vierailija
135/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vastannut 90-luvulla että auto on käytössä ja se sama näytti pätevän vastaukseksi vielä 2020 vuonna. Aika kestävä auto olisi ollut.

No miksi et ilmoittanut, että autoa ei ole enää käytössä? Kai sitä ihmiset korjailee autojaan tai vaihtaa autoa. Varsinkin tuolla landella on kyllä monella työttömällä joku vanha kosla, jota itse rassailevat.

Vierailija
136/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et ilmoittanut, että autoa ei ole enää käytössä? Kai sitä ihmiset korjailee autojaan tai vaihtaa autoa. Varsinkin tuolla landella on kyllä monella työttömällä joku vanha kosla, jota itse rassailevat.

No en jaksanut ilmoittaa.

Vierailija
137/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, ettei kukaan virkailija jaksa närkästyä sinun vastauksistasi. Nehän vaan tekee duuniaan, ei ne silloin tunteile, vaan hoitaa asiat.

No kyllä mulla ainakin veti herneen nenään kun sanoin pari valittua totuuden sanaa. Sitten meni virkailija yllättäen vaihtoon ja tuli huomautuskirje kotiin etten muka ollut hoitanut osuuttani.

Ko. virkailijalla täytyy olla mt-ongelmia.

Riehuva asiakas on se ongelma. 

ei kannattaisi vittuilla asiakkaille, jos ei halua niiden hermostuvan

Vierailija
138/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, ettei kukaan virkailija jaksa närkästyä sinun vastauksistasi. Nehän vaan tekee duuniaan, ei ne silloin tunteile, vaan hoitaa asiat.

No kyllä mulla ainakin veti herneen nenään kun sanoin pari valittua totuuden sanaa. Sitten meni virkailija yllättäen vaihtoon ja tuli huomautuskirje kotiin etten muka ollut hoitanut osuuttani.

Totuujen puhujat ovat usein hankalan ihmisen maineessa.

Hankalat ihmiset uskovat usein puhuvansa totuutta muille.

Vierailija
139/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en jaksanut ilmoittaa.

No niinpä. Jaksaminen on subjektiivinen kokemus. Voisiko liittyä siihen, miksi sitä on jo 90-luvulta asti oltu työttömänä. Tai ainakin jälleen työttömänä. 

Itsehän voi moniin asioihin vaikuttaa edes vähän, varsinkin tällaisiin pikkuseikkoihin, jotka menisi perille ihan vaan ilmoittamalla asiasta.

Vähän kyllä arveluttaa, mikä mahdollisuus tällaisella 30-vuoden asenteella kyseisellä henkilöllä on edes haluta työllistyä? Se juna meni varmaan jo aika päiviä sitten. 

Vierailija
140/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksihän virkailija kysyy autosta? Mitä se hänelle kuuluu, mitä vempainta kukin omistaa.

Koska siellä järjestelmässä on sellainen lokonen, johon tuo tieto voidaan laittaa ja siten pystytään keskustelemaan laajemmasta työnhakualueesta kuin omasta korttelista. Tarkoitus kun olisi saada työtön töihin, mutta suurin osa nykytyöttömistä tuntuu ajattelevan, että heille kuuluu vain valtava määrä rahaa ilman velvollisuuksia.

Eikä ne työkkärissä mieti työttömiä ihmisinä, ne on suurin osa ap:n tapaisia "minä sanon suorat sanat" -tolloja, joille naureskellaan kahvihuoneessa ja jutellaan työttömien voimafantasioista. Hassua väkeä nuo, joilla ei ole töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi