Työvoimavirkailija kysyi minulta, onko minulla auto. Vastaukseni närkästytti häntä melkoisesti.
Vastasin nimittäin, että ei ole ja sellaisen hankkiminen ja ylläpitäminen 595 €:n työmarkkinatuella on mahdotonta. Ja nyt lähden kirjoittamaan taas yhtä työhakemusta. Edelliseen hakemaani työpaikkaan oli yli 300 hakijaa, mutta minä en luovuta. Auton voin kyllä hankkia, mutta vasta sitten, jahka työllistyn.
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Uskon, ettei kukaan virkailija jaksa närkästyä sinun vastauksistasi. Nehän vaan tekee duuniaan, ei ne silloin tunteile, vaan hoitaa asiat.
Ne kuule on ihan ihmisiä omine asenteineen ja ajatuksineen. Kyllä vaikuttaa joillakin aika paljonkin, varsinkin kun ovat valta-asemassa työttömyysetuutta saavaan työnhakijaan nähden, ja lausuntojensa peusteella esim. KELA pättää aika pitkälle rahan maksusta. Vaikkapa oikeistolainen maailmankuva ja asenne voi paistaa hyvinkin läpi, mikä voi tulla esiin varsinkin tilanteissa, joissa työnhakijan realiteetit, todellien tilanne ja motiivit ovat jonkinlaisessa ristiiidassa työvoimaviranomaisen oman maailmakuvan kanssa, tyylin "kaikillahan meillä on rajoitteita" tms.
Sulla on herttaisen naivi "usko" ja kuva ihmisten toiminnasta ja ymmärryksen puute ihmisluonnon heikkouksista ja niiden vaikutteista työssäänkin, sekä "usko" aukottomasta ammattitaidosta valta-asemassakin työskennellessään. Valta-asemassa, jossa ei muuten ole hirveästi valvontaa. Itse asiassa työttömän oikeusturva ei tässä kohdassa ole kovin vahva, saati sitten joku tympeä suhtautuminen tai kohtelu, vaikka mitään varsinaista virhettä ei edes tehtäisi. Tyttömän kohtelu reilusti, ja asioiden sujuminen järkevästi ja kivasi, ja jopa lainmukaisesti yksityisyydensuojaa ja muita oikeuksia kunnioittaen, on itse asiassa hyvinkin virkaiijakohtaista, ja puutteita edellämainituissa asioissa on valitettavasti aika paljonkin.
Ei ole mikään syy olla menemättä töihin ostaa vaikka sähköpotkulaudan muutamalla satasella niin pääsee TIENAAMAAN rahat autoonkin
ennen ei ollut autoja ja silti käytiin töissä ja päivät kestivät 15h ja oli myös lapset hoidettavana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vaikka hiihtää töihin että huono selitys että ei ole autoa olla menemättä töihin.
Ja kesällä juosta.
Jahas jahas. Minulle tarjotut työtarjoukset ovat 50 - 90 km päässä kotoani.
Meinaatko, että hiihtelen 100 - 180 km vuorokaudessa? Tai juoksen samat matkat.
Maratoonareillakin menee 50 km juoksuun 4 - 5 tuntia. (Tavan harrastajalla).
Eli 10 tuntia juoksemista/pvä plus 8 tuntia töitä. Vuorokaudessa jäisi 6 tuntia kotihommiin plus yöuniin kaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajat fillarilla tai kävelet läheiseen tehtaaseen töihin. Yleensä kun kättelee johtajaa niin työpaikan saa. Olet pari kk töissä niin on autoonkin varaa.
Ensin pitäisi päästä niin lähelle tehtaanjohtajaa, että ylettää kättelemään.
Vierailija kirjoitti:
Moni työkkärin virkailija varmasti miettii ihan samoja mitä itse työnhakija. Onhan heistäkin suuri osa määräaikaisia työntekijöitä melko pienellä palkalla. Vakkarit sitten erikseen.
Kyllä. Vain viimeisin työkkärin neiti soitteli jopa toisen kerran ennen joulua. Oli kovinkin myötämielinen ja poisti jopa erään virheellisen merkinnän historiastani ja erään ammattialan jota työtä en enää halua tehdä. Siinä sitten juteltiin niitä näitä melkein tunti ja neiti samoi ikävä kyllä ei taideta enää kohdata kun hommat muuttuu. Pikkuhiljaa olen saanut työnhakuvelvoitteen pudotettua yhteen kuukaudessa. Niin eihän ketään pakoteta yhtään mihinkään, vain tietyt asiat kannattaa hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ilmoittanut että ei ole autoa käytettävissä. On auto ja kesäksi avoautokin mutta en minä niitä työssäkäynnin takia omista. Eipä ole enää työtarjouksia tullut.
Ja pääsee taas jatkamaan köllöttelyä.ettei vahingossakaan työt rasita.
Vierailija kirjoitti:
Persut lentävät viimeistään 2027 ulos hallituksesta kuten leppäkeihäät.
Ja mikä muuttuu sun mielestä?Monia huonoja päätöksiä tehtiin juuri edellisen hallituksen aikana,.esimerkkinä vaikka iäkkäiden työttömien kyykyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksihän virkailija kysyy autosta? Mitä se hänelle kuuluu, mitä vempainta kukin omistaa.
Ehkä siksi, että saadaan selville, kuinka laajalta alueelta voi hakea työtä ja myöskin vastaanottaa sitä.
Eihän noi sossupummit sitä tajua, eihän niillä ole aikomustakaan töihin mennä. Luuseri on aina luuseri.
Onko nyt kauhean kilttiä kutsua itseäsi luuseriksi?
Osuiko?Sossupummit ovat luusereita,aikuiset ihmiset ei omista autoa?Pikkulapsetkin nauraa tuollaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, ettei kukaan virkailija jaksa närkästyä sinun vastauksistasi. Nehän vaan tekee duuniaan, ei ne silloin tunteile, vaan hoitaa asiat.
Kyllä mullekin närkästyttiin. Sain pari vuotta sitten todella kummallisen virkailijan.
Kerroin hänelle työntekoani rajoittavat sairauteni.
Olin muuttanut toisesta kaupungista ja tuo virkailija vaati mun kaikki terveystodistukset ajantasaisina. Olin antanut ne aiempaan kaupunkiin parisen vuotta siemmin. Hän ei vaivautunut sieltä hankkimaan. Mun oli pakko pyytää uudet lääkäriltä. Minulla on vamma, joka ei tule paremmaksi.
Sitten kun toimitin uudet, hän meni tolaltaan. Ai olet noin sairas ja ihmetteli ja jankutti sitä moneen kertaan. Sanoin vaan, että niinhän minä sanoin. Hänellä taasen oli varmaan joku mt-ongelma. Sekopää. (Mulla fyysinen)
Ei sen kanssa mitään tullut. Siirsin kirjat takaisin aiempaan kaupunkiin. Siellä oli normaali työntekijä sentään.
Ei ole muuten velvollisuutta toimittaa, eikä virkailijalla ole oikeutta vaatia, kaikenattavia lääkärintodistuksia ja sairaushistoriaa lääkärintodistuksineen. Sen sijaan kohtuu tuore lääkärin virallinen arvio ja lausunto työkyvystä tulee toimittaa (mikä on ainakin pitkäaikaissairauksissa ymmärrykseni mukaan n. 2v voimassa). Jos tilanne sairauksien ja työkyvyn osalta merkittävästi muuttuu, niin sitten tulee myöskin toimittaa uusi virallinen lääkärin työkykyarvio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vaikka hiihtää töihin että huono selitys että ei ole autoa olla menemättä töihin.
Ja kesällä juosta.
Eli 10 tuntia juoksemista/pvä plus 8 tuntia töitä. Vuorokaudessa jäisi 6 tuntia kotihommiin plus yöuniin kaikkiaan.
Niin valitat että sinulle jää 6 tuntia vapaa-aikaa sekä viikonloput? Mene töihin ja kuntosi nousee siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minultakin kysyttiin samaa ...naamu mutristui vasta sen jälkeen kun näki minun istuvan Teslan Rattiin parkkipaikalla
He he. Eräänlainen asenne tai rooli opittiin kauan sitten kun työkkärin tädit olivat oikeasti tylyjä ja siellä piti käydä paikan päällä. Kulahtaneet vaatteet ja kengät ja nöyrä, alamaisasenne. Ja muka- innostuminen jostain kurssista...olihan se teatteria. Enpä usko että ainakaan enää niitä asiakkaiden asiat juuri kiinnostaa sen enempää kuin mikä on minimi. Työtilanne, suunnitelmat, eikä nekään ole muuttuneet niin jutellaan vaan jotain.
Työnhakijana ei tarvitse ilmoittaa sairauksista mutta jos tarjotaan työpaikkaa joka ei sovellu ja on saamassa karenssin, niin silloin pelastaa se lääkärintodistus.
ei tarvi olla ajokorttia eikä autoa. tai auto voi olla rikki. ei ole lakia !!!!joka pakottaa auton omistamista. työkkäri ei voi vaatia.!!! hallintovirasto .tem.aluehallintovirasto ja oikeusasiamies heti valitus jos työkkäri kusettaa. usein kusettavat ja uhkaavat laittomasti.
sitten vaan kerrot työpaikkaan ,ettei autoa että kustantavat sulle auton ja kulut firman autolla. yksinkertaista.
esim.kiinteistäfirmoila tms.on firman autot joilla kuljetaan usein samoin joillain siivousfirmoilla. kysy haastattelussa saatko auton käyttöön.jos ei korttia ole ilmota sekin.
Satonen käy hakemassa lisää pössötettäviä ihmiskaupan uhreja siivousalalle.Kun eräskin yrittäjä on noin monta vuotta pystynyt ulkomaisia käyttämään hyväksi kunnes nyt jäi kiinni.Satonen luuli ettei tuollaista kukaan huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajat fillarilla tai kävelet läheiseen tehtaaseen töihin. Yleensä kun kättelee johtajaa niin työpaikan saa. Olet pari kk töissä niin on autoonkin varaa.
Ensin pitäisi päästä niin lähelle tehtaanjohtajaa, että ylettää kättelemään.
Joo, ei sitä ole viime aikoina näkynyt. Pian loppuu toiminta ja taas tulee toistasataa kättelijää lisää. Onneksi en muuttanut tähän pikkukaupunkiin. Näyttää vahvasti siltä että alueemme työttömyys on maan pahinta. Kuitenkin aika etelässä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kesällä juosta.
Niin valitat että sinulle jää 6 tuntia vapaa-aikaa sekä viikonloput? Mene töihin ja kuntosi nousee siinä samalla.
No kokeile sinä juosta 100-180 kilometriä viitenä päivänä viikossa. Tule sitten kertomaan kestääkö fysiikkasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kesällä juosta.
Taidat olla vielä yhtä huonokuntoinen kuin laiskakin kun ei työt kelpaa?
No kokeile sinä juosta 100-180
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kesällä juosta.
No kokeile sinä juosta 100-180
Taidat olla vielä yhtä huonokuntoinen kuin laiskakin kun ei työt kelpaa?
Miten hän osoitti närkästyksensä?
Ja kesällä juosta.