Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työvoimavirkailija kysyi minulta, onko minulla auto. Vastaukseni närkästytti häntä melkoisesti.

Vierailija
05.03.2025 |

Vastasin nimittäin, että ei ole ja sellaisen hankkiminen ja ylläpitäminen 595 €:n työmarkkinatuella on mahdotonta. Ja nyt lähden kirjoittamaan taas yhtä työhakemusta. Edelliseen hakemaani työpaikkaan oli yli 300 hakijaa, mutta minä en luovuta. Auton voin kyllä hankkia, mutta vasta sitten, jahka työllistyn.

Kommentit (270)

Vierailija
141/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, ettei kukaan virkailija jaksa närkästyä sinun vastauksistasi. Nehän vaan tekee duuniaan, ei ne silloin tunteile, vaan hoitaa asiat.

No kyllä mulla ainakin veti herneen nenään kun sanoin pari valittua totuuden sanaa. Sitten meni virkailija yllättäen vaihtoon ja tuli huomautuskirje kotiin etten muka ollut hoitanut osuuttani.

Totuujen puhujat ovat usein hankalan ihmisen maineessa.

Hankalat ihmiset uskovat usein puhuvansa totuutta muille.

Hankalia on ihmiset, jotka eivät ymmärrä olevansa väärässä kun kerron miten asiat oikeasti ovat.

Vierailija
142/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tämä maa muuttuu konkurssimyönteiseksi? Työpaikkoja ei ole jokaiselle, yksityisyrityksiä pitäisi perustaa, mutta kysyntää ei Suomen kokoisessa maassa riitä läheskään joka firmalle.

Konkkahan siinä tosiaan helposti tulee. USA:ssa on tässä suhteessa aivan toisenlainen meininki. Täällä koittaa pitkäkestoinen velkavankeus.

Nyt on meneillään melkoinen konkurssiaalto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, ettei kukaan virkailija jaksa närkästyä sinun vastauksistasi. Nehän vaan tekee duuniaan, ei ne silloin tunteile, vaan hoitaa asiat.

Eivät tunteile? Yritäpä kieltäytyä jostain, mitä ehdottavat.

Vierailija
144/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksihän virkailija kysyy autosta? Mitä se hänelle kuuluu, mitä vempainta kukin omistaa.

Ennen kysyttiin, jotta tiedettiin millaisia "työtarjouksia" kannattaa lähettää. Ei siitä mitää hyötyä tuntunut olevan kuitenkaan, vaan lähettivät mitä sattuu.

Vierailija
145/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksihän virkailija kysyy autosta? Mitä se hänelle kuuluu, mitä vempainta kukin omistaa.

Ehkä siksi, että saadaan selville, kuinka laajalta alueelta voi hakea työtä ja myöskin vastaanottaa sitä.

Eikö se alue ole kaikille sama?

Vierailija
146/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on korkeakoulututkinto, ja kerran työkkärin täti vaati minua hakemaan erästä työpaikkaa, johon vaadittiin äidinkielen aineenopettajan tutkinto. Siinä työssä olisi pitänyt opettaa suomea maahanmuuttajille. Kun vastasin hänelle, että en ole edes muodollisesti pätevä tuollaiseen työhön, hän vastasi minulle hyvin happamasti, että työnantaja on se, joka päättää rekrytoinnista, et sinä. Da! No, en hakenut sinne, koska turhissa rekrytoinneissa ei ole muita kuin häviäjiä. 

Vierailija
147/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska siellä järjestelmässä on sellainen lokonen, johon tuo tieto voidaan laittaa ja siten pystytään keskustelemaan laajemmasta työnhakualueesta kuin omasta korttelista. Tarkoitus kun olisi saada työtön töihin, mutta suurin osa nykytyöttömistä tuntuu ajattelevan, että heille kuuluu vain valtava määrä rahaa ilman velvollisuuksia.

Eikä ne työkkärissä mieti työttömiä ihmisinä, ne on suurin osa ap:n tapaisia "minä sanon suorat sanat" -tolloja, joille naureskellaan kahvihuoneessa ja jutellaan työttömien voimafantasioista. Hassua väkeä nuo, joilla ei ole töitä.

Kuinka valtavan määrän rahaa työttömät saa kuukaudessa?

Vierailija
148/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vtun työttömät

Vierailija
149/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko siis virkailijan käsitys että 595 €:n työmarkkinatuella onnistuu hyvinkin auton hankkiminen ja ylläpito?

Saattaahan se onnistua, jos asuu siellä autossa ja hakee ruoat ruokajakelusta. Virkailija voi toki näyttää itse ensin mallia!

Vierailija
150/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vanha polkupyörä jossa kumit rikki.

Vierailija
151/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun aikoinaan ystävälleni tarjottiin osa-aikatyötä kahden tunnin ajomatkan päässä kotoaan. Siis ajomatka yhteen suuntaan omalla autolla! Osa-aikatyö.. 

Olisi pitänyt pienen lapsen äidin ajaa 4 tuntia päivässä omalla autolla neljän tunnin duunia tekemään, muuten uhkasi karenssi.

Onneksi löytyi kokopäivätyö lähempää.

Ja on niitäkin tapauksia, joissa autotonta on yritetty työntää töihin jonnekin kauemmas,  hankalan matkan päähän, jonne ei mene joukkoliikennettä.

Minua yritettiin työntää lähihoitajan tutkintoa vaativaan 3-vuorotyöhön hoitokotiin, vaikka koulutukseni oli lastenohjaaja eikä vuorotyö sopinut pienten lasten äidille ollenkaan.

Ihmisten kiusaamisesta ja nöyryyttämisestä pitäisi tulla loppu.

Nykyään työmatkat enintään 3 tuntia. On sekin toki paljon.

Vierailija
152/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti siinäkin firmassa on ammattitaidottomia yksilöitä. Osalla menee kyllä tunteisiin ja osa hoitaa asiat asioina eikä näytä vitutustaan. Kokemusta on. Meni sen verran tunteisiin, että laittoi liittoon viestiä valon nopeudella, että multa katkaistiin rahat, mutta siinä vaiheessa, kun sen olis pitänyt laittaa viestiä, että ei ole estettä maksulle, niin eipä laittanutkaan sinne tietoa. Sitä vitutti, kun en saanutkaan karenssia. Esitti vielä, että asia ei ole hänen vallassaan ja sitten toiselta virkailijalta sain tiedon, että nimenomaan oli hänen päätöksen alla. Muutenkin nakitti mut soittamaan valtakunnalliseen palveluun, vaikka olis itse voinut kertoa kysymäni asiat.

Vierailija
153/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaihtui te-virkailija jossain vaiheessa ihan vaan sen takia että tyyppi sai potkut alkoholiongelmiensa vuoksi. Hänen työhuoneessa haisi hajuvesi. Työntekijä oli ilmeisesti yrittää peitellä sen avulla liiallista alkoholin käyttöä. Mutta siellä taustalla tuoksui myös alkoholi.

Vierailija
154/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun aikoinaan ystävälleni tarjottiin osa-aikatyötä kahden tunnin ajomatkan päässä kotoaan. Siis ajomatka yhteen suuntaan omalla autolla! Osa-aikatyö.. 

Olisi pitänyt pienen lapsen äidin ajaa 4 tuntia päivässä omalla autolla neljän tunnin duunia tekemään, muuten uhkasi karenssi.

Onneksi löytyi kokopäivätyö lähempää.

Ja on niitäkin tapauksia, joissa autotonta on yritetty työntää töihin jonnekin kauemmas,  hankalan matkan päähän, jonne ei mene joukkoliikennettä.

Minua yritettiin työntää lähihoitajan tutkintoa vaativaan 3-vuorotyöhön hoitokotiin, vaikka koulutukseni oli lastenohjaaja eikä vuorotyö sopinut pienten lasten äidille ollenkaan.

Ihmisten kiusaamisesta ja nöyryyttämisestä pitäisi tulla loppu.

Tulisipa perustulo. Ihmisiä ei voisi kiristää ja pitäisi oikeasti keksiä ratkaisuja työttömyyteen.

Vierailija
155/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vaihtui te-virkailija jossain vaiheessa ihan vaan sen takia että tyyppi sai potkut alkoholiongelmiensa vuoksi. Hänen työhuoneessa haisi hajuvesi. Työntekijä oli ilmeisesti yrittää peitellä sen avulla liiallista alkoholin käyttöä. Mutta siellä taustalla tuoksui myös alkoholi.

Mikäs puteli se siellä käsilaukussa on?

Vierailija
156/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voishan se te-virkailija myös automaattisesti olettaa, että joku asiakas on autoton, koska on työmarkkinatuella, eikä tarjoa sen vuoksi töitä jossain perähikiällä kuin omalle paikkakunnalle.

Voisi jäädä autolliselta moni hyvä työpaikka naapurikuntaan hakematta, kun ei se te-virkailija nyt tajunnut, että asiakas oisikin päässyt kauemmaksi töihin.

Tästä nyt vähän kuultaa se sinun närkästys, että joudut ylipäätään töitä hakemaan, että saisit sen työmarkkinatukesi. Kerrot vaan faktat faktoina ja lopetat tuon marttyyriroolin ottamisen ja kaikkien muiden syyllistämisen tilanteeseesi.

Eiköhän sen te-virkailijan tehtävä ole vain kartoittaa se sinun tilanne, jotta osaavat kohdentaa palvelut ja realistisesti haettavat työpaikat oikein. Ei se te-virkailija näe sun pään sisälle eikä voi myöskään tehdä mitään olettamuksia tilanteestasi vain sen perusteella, että sa

Nyt kun työttömät on kunnan vastuulla, niin siellä porukka on jatkuvasti yhteydessä työnantajiin, esittelee työntekijöitä ja on tunkemassa väkeä haastatteluhin. Hassua kuvitella, että kunta ei pyrkisi ottamaan myös työnantajia huomioon ja tarjoamaan heille parhaita tekijöitä. Työnantaja sitten päättää, haluaako laittaa paikan hakuun vai onko yhteistyössä kunnan kanssa.

Siinä voi käydä niin huonosti, että työtön todella saa työtarjouksen johonkin firmaan eikä silloin auta selittää, että ei nyt oikein kiinnosta eikä ole autoa, työnantajalla on oikeus sanoa, että kävele 7 km bussipysäkiltä. Jos ei kiinnosta, se on karenssin paikka.

Vierailija
157/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on korkeakoulututkinto, ja kerran työkkärin täti vaati minua hakemaan erästä työpaikkaa, johon vaadittiin äidinkielen aineenopettajan tutkinto. Siinä työssä olisi pitänyt opettaa suomea maahanmuuttajille. Kun vastasin hänelle, että en ole edes muodollisesti pätevä tuollaiseen työhön, hän vastasi minulle hyvin happamasti, että työnantaja on se, joka päättää rekrytoinnista, et sinä. Da! No, en hakenut sinne, koska turhissa rekrytoinneissa ei ole muita kuin häviäjiä. 

Eli ei vaatinut hakemaan.

Vierailija
158/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanoi virkailija, jankurtaen olitko ajatellut autoa hankkia, helpottaisi työn saamista? Meiltä lähtee eka juna seitsemän jälkeen kun työt omalla alalla alkaa 7. Työttömänä ei vaan ole varaa autoa pitää.

Vierailija
159/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska siellä järjestelmässä on sellainen lokonen, johon tuo tieto voidaan laittaa ja siten pystytään keskustelemaan laajemmasta työnhakualueesta kuin omasta korttelista. Tarkoitus kun olisi saada työtön töihin, mutta suurin osa nykytyöttömistä tuntuu ajattelevan, että heille kuuluu vain valtava määrä rahaa ilman velvollisuuksia.

Eikä ne työkkärissä mieti työttömiä ihmisinä, ne on suurin osa ap:n tapaisia "minä sanon suorat sanat" -tolloja, joille naureskellaan kahvihuoneessa ja jutellaan työttömien voimafantasioista. Hassua väkeä nuo, joilla ei ole töitä.

Kuinka valtavan määrän rahaa työttömät saa kuukaudessa?

Tilastoista katsoin (KELA), näköjään bruttona hieman yli 2800 e/kk keskimäärin. Ei paha.

Vierailija
160/270 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uraohjaaja ennen pilipalityöllistämiskurssin alkamista: - Rakennuksen edessä on sitten parkkipaikkoja, jonne voit jättää autosi, jos tulet tänne kauempaa. (Asuin noin 300 metrin päässä kurssipaikasta, enkä omista autoa. Nämä tiedot olisivat löytyneet tietokannasta, jos kyseinen muija olisi vaivautunut tekemään kotiläksynsä.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän