Työvoimavirkailija kysyi minulta, onko minulla auto. Vastaukseni närkästytti häntä melkoisesti.
Vastasin nimittäin, että ei ole ja sellaisen hankkiminen ja ylläpitäminen 595 €:n työmarkkinatuella on mahdotonta. Ja nyt lähden kirjoittamaan taas yhtä työhakemusta. Edelliseen hakemaani työpaikkaan oli yli 300 hakijaa, mutta minä en luovuta. Auton voin kyllä hankkia, mutta vasta sitten, jahka työllistyn.
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, ettei kukaan virkailija jaksa närkästyä sinun vastauksistasi. Nehän vaan tekee duuniaan, ei ne silloin tunteile, vaan hoitaa asiat.
Kyllä mullekin närkästyttiin. Sain pari vuotta sitten todella kummallisen virkailijan.
Kerroin hänelle työntekoani rajoittavat sairauteni.
Olin muuttanut toisesta kaupungista ja tuo virkailija vaati mun kaikki terveystodistukset ajantasaisina. Olin antanut ne aiempaan kaupunkiin parisen vuotta siemmin. Hän ei vaivautunut sieltä hankkimaan. Mun oli pakko pyytää uudet lääkäriltä. Minulla on vamma, joka ei tule paremmaksi.
Sitten kun toimitin uudet, hän meni tolaltaan. Ai olet noin sairas ja ihmetteli ja jankutti sitä moneen kertaan. Sanoin vaan, että niinhän minä sanoin. Hänellä taasen oli varmaan joku mt-ongelma. Sekopää. (Mulla fyysinen)
Onko työkkärillä oikeasti oikeus ihmisen terveystietoihin? Siis niin, että heille pitää oikeasti toimittaa todistukset yms. Jotenkin luulisi, että ihminen saisi pitää terveystiedot itsellään.
Pitäisi riittää lääkärinlausunto, jossa kerrotaan mihin työhön ei kykene tai, että on kokonaan työkyvytön. Diagnoosi yleensä mainitaan lausunnossa. Ei siis missään tapauksessa kaikkia tietoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään syy olla menemättä töihin ostaa vaikka sähköpotkulaudan muutamalla satasella niin pääsee TIENAAMAAN rahat autoonkin
ennen ei ollut autoja ja silti käytiin töissä ja päivät kestivät 15h ja oli myös lapset hoidettavana
Koska ennen noin pitkiä työpäiviä on ollut?Ei ainakaan sinun elämäsi aikana.Kyllä se työmatkan pituus siihen vaikuttaa millä vehkeellä lähtee .Linja-autot kulkevat huonosti ja jos on monta paikkaa niin kuin esim.siivoojilla voi yhteen paikkaan linkulla päästä ja muihin joudut kävelemään useamman kilometrin.Niissäkin on työaika ja sinne pitäisi sen ajan puitteissa ehtiä.Kuka raahaa talvella jäätyvää sähköpotkulautaa linja-autoon että sillä sitten pääsee kulkemaan eri paikkoihin varsinkin kun akku simahtaa aika äkkiä.Luuletko että autoa ajetaan ilman ajokorttia?Sekin täytyy ensin maksaa ja työllä se rah
Miten voi olla että aikuisella ihmisellä ei ole ajokorttia?Sehän on itsestäänselvyys jokaiselle nuorelle ,joko kesätöillä maksetaan tai vanhemmat auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vastannut 90-luvulla että auto on käytössä ja se sama näytti pätevän vastaukseksi vielä 2020 vuonna. Aika kestävä auto olisi ollut.
No miksi et ilmoittanut, että autoa ei ole enää käytössä? Kai sitä ihmiset korjailee autojaan tai vaihtaa autoa. Varsinkin tuolla landella on kyllä monella työttömällä joku vanha kosla, jota itse rassailevat.
No en jaksanut ilmoittaa.
No niinpä. Jaksaminen on subjektiivinen kokemus. Voisiko liittyä siihen, miksi sitä on jo 90-luvulta asti oltu työttömänä. Tai ainakin jälleen työttömänä.
Itsehän voi moniin asioihin vaikuttaa edes vähän, varsinkin tällaisiin pikkuseikkoihin, jotka menisi perille ihan vaan ilmoittamalla asiasta.
Vähän kyllä arveluttaa, mikä
No ei mitenkään hinku mutta olen aina välillä töissäkin ollut, kyllähän se vaihtoehtona työttömyyden voittaa vaikkei mitään herkkua ole.
Olen aikoinaan ollut rekrytoimassa työttömiä töihin ja kyllä siinä ihmeellisiä selityksiä sai kuulla, miksi ei voi ottaa tarjottua työtä vastaan.
Käräyttelin näitä, joille työ ei kelvannut sitten työkkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Uraohjaaja ennen pilipalityöllistämiskurssin alkamista: - Rakennuksen edessä on sitten parkkipaikkoja, jonne voit jättää autosi, jos tulet tänne kauempaa. (Asuin noin 300 metrin päässä kurssipaikasta, enkä omista autoa. Nämä tiedot olisivat löytyneet tietokannasta, jos kyseinen muija olisi vaivautunut tekemään kotiläksynsä.)
Ja jatkan vielä: uraohjaaja ylpeili sillä, kuinka sitoutunut hän on työhönsä ja kuinka asiakkaiden aito kuunteleminen on hänelle suorastaan sydämen asia.
(sama)
Vierailija kirjoitti:
Olen aikoinaan ollut rekrytoimassa työttömiä töihin ja kyllä siinä ihmeellisiä selityksiä sai kuulla, miksi ei voi ottaa tarjottua työtä vastaan.
Käräyttelin näitä, joille työ ei kelvannut sitten työkkäriin.
Saitko orgąsmin aina?
Tallentakaa kaikki keskustelut virkahenkilöiden kanssa, oli ne sitten kasvotusten tai puhelimessa.
Yksityishenkilölle on oikeus tallentaa keskustelut, joihin itse osallistuu.
Silloin on kättä pidempää jos joutuu asioimaan esim hallinto-oikeuden kanssa.
https://www.minilex.fi/q/yksityiskeskustelun-%C3%A4%C3%A4nitt%C3%A4minen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömät eivät työllistä itse itseään, mutta ovat näin hyviä laskemaan etunsa? Kun selvästi aivokapasiteettia ja kyvykkyyttä olisi.
Kiva kun sinäkin ymmärsit, että aivokapasiteetista ei olekaan työttömyydessä kyse.
Itsensä työllistämien / yritystoiminnan aloittaminen on tehty säädöksillä aika vaikeaksi, kun työttömänä ollessaan ei mm. saisi edes suunnitella ja valmistella yritystoiminnan aloittamista, saati sitten oikeasti kokeilla tehdäkin vaikka jotain tuotekokeiluja pienimuotoisesti, joka kasvattaisi valmiutta oikeaan yrttäjyyteen, jolla voisi sitten todella elättää itsensä. Tuki lähtee ja olet ongelmissa, suorastaan rikollinen, ja taloudellisesti suossa samoin tein, jos kehtaat haaveillakin tuolla tavoin yrittäjyyden suuntaankaan.
Harvempi pystyy suorilta hyppäämään tuen saajasta silmänräpäyksessä elantonsa tienaamiseen oman yritystoiminna avulla. Yritystoiminnan kehittyminen ja kehittäminen usein kestää ja vaatii kokeijuja, jotaka eivt kaueasti ainakaan tuota, ennenkuin tiettää kannattaako homa oikeasti. Pienimuotoisella harrastustoiminnalla aloittaminen olisi matala kynnys alkaa suunnitella ja kehittää yritystoimintaa, mutta sellainen aktiivisuus ei työttömälle ole sallittua, jos työttömyysetutta meinaa saada. Eli tuollainen luonnollinen matalan kynnyksen siirtymä yrittäjyyteen tyttömältä on aika hyvin estetty. Ellei sitten tee salaa ja riko lakia.
Tarkkaan määritellyn ajan, ja hakemalla mahdollisesti tietyin kriteesein siis ehkä saatava starttiraha, ei ole sama asia. Silllä tavoin aloittaen paineet on paljon isommat ja tyhjän päälle tai monella tavalla tappiolle voi jäädä siis heti tuon määräajan jälkeen. Myös kattaja yrityssuunnitelma pitäisi olla jo heti valmiina, ennen kuin alkaa yhtään mitään tekemään. Paine on ihan toinen, eikä monikaan ole tuollaiseen aloittamiseen isonkin taoudellisen riskin takia ymmärrettävästi valmis. Harrastustoiminnan kautta pikkuhiljaa homman kehittäminen on ihan toinen juttu kuin tuollainen kertapanostus, usein siis myös rahallisestikin, kun tulisi hankkka kaikki täyteen kannattavaan yritystoimintaa vaadittava aikalailla kerralla. Plus sitten on muu lainsäädäntö ennekkoveroineen heti aluksi, joka hankalaoittaa yrittäjyyden alkua ja nostaa kynnystä yrittää, vaikka osaamista olisikin. Varsinkin, jos ei ole omasta takaa isoja säästöjä puskurina, joiden turvin voi tilapäisesti elää, jos siinä alussa tulee tiukka paikka.
Tämä hallitus nimeomaan myös heikensi tuollaista luonnollisempaa ja joustavampaa ja riskittömämpää yritystoimintaan siirtymistä myös lukemalla kaikki osuuskuntien kautta vähänkään laskuttavat kategorisesti yrittäjiksi. Vaikka tientestit olisivat aivan satunnaisia ja täysin riittämättömiä toimeentuloon. Että kiitos vaan siitäkin.
Eli itsensä työllistämistä tulisi lainsäädäntöä muuttamalla helpottaa ja edistää. Paitsi oikeisto ei sitä todella halua, kun haluavat työvoimaa vain suuremmille yrityksille, joiden asialla on, eikä kilpailijoita niille. Itse asiassa työttömien pitäminen ahtaalla ajaa oikeiston intressejä muutenkin, sillä siten ihmiset suostuvat helpommin huonompiin työehtoihin, niille suurille yrityksille.
Pahoittelut lukuisat kirjoitusvirheet. Koitan olla tarkempi jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on korkeakoulututkinto, ja kerran työkkärin täti vaati minua hakemaan erästä työpaikkaa, johon vaadittiin äidinkielen aineenopettajan tutkinto. Siinä työssä olisi pitänyt opettaa suomea maahanmuuttajille. Kun vastasin hänelle, että en ole edes muodollisesti pätevä tuollaiseen työhön, hän vastasi minulle hyvin happamasti, että työnantaja on se, joka päättää rekrytoinnista, et sinä. Da! No, en hakenut sinne, koska turhissa rekrytoinneissa ei ole muita kuin häviäjiä.
Eli ei vaatinut hakemaan.
Ei. Työllistyin kuitenkin onneksi pian tämän jälkeen, enkä ole sen jälkeen tarvinnut mokomia palveluja - enkä minä kyllä niitä kaipaakaan. (sama)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, ettei kukaan virkailija jaksa närkästyä sinun vastauksistasi. Nehän vaan tekee duuniaan, ei ne silloin tunteile, vaan hoitaa asiat.
No kyllä mulla ainakin veti herneen nenään kun sanoin pari valittua totuuden sanaa. Sitten meni virkailija yllättäen vaihtoon ja tuli huomautuskirje kotiin etten muka ollut hoitanut osuuttani.
Mitähän ne valitut sanasi mahtoivat olla? Niistä et maininnut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vtun työttömät
Aha.
Mä valehtelen aina, etten omista autoa
Olisi kiinnostavaa tietää että miten se närkästyminen ilmeni? Sanoiko hän jotain vai paljastiko kehon ele kieli?
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiinnostavaa tietää että miten se närkästyminen ilmeni? Sanoiko hän jotain vai paljastiko kehon ele kieli?
Suhdeluku voisi olla 30/70.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksihän virkailija kysyy autosta? Mitä se hänelle kuuluu, mitä vempainta kukin omistaa.
No miksihän?
Jos ap asuu jossain maalla tiettömien taivalten takana, niin eipä sieltä ilman autoa paljon töihin kuljeta. Ei kukaan tule kotoa hakemaan.
Tiettömien taivalten takaa ei tulla autollakaan. Kyllä auto tien tarvitsee
Vierailija kirjoitti:
Uraohjaaja ennen pilipalityöllistämiskurssin alkamista: - Rakennuksen edessä on sitten parkkipaikkoja, jonne voit jättää autosi, jos tulet tänne kauempaa. (Asuin noin 300 metrin päässä kurssipaikasta, enkä omista autoa. Nämä tiedot olisivat löytyneet tietokannasta, jos kyseinen muija olisi vaivautunut tekemään kotiläksynsä.)
Pilipali?
Vierailija kirjoitti:
Minut painosti työkkäri muutama vuosi sitten hakemaan työtä mihin vaadittiin ajokortti. Sanoin virkailijalle, että en voi hakea sitä kun minulla ei ole ajokorttia. Piti sitten kuitenkin mennä haastatteluun, kun uhkailtiin karenssilla. Työnantaja kyllä ihmetteli miksi olen haastattelussa, kun ei sitä hommaa voi kuitenkaan minulle antaa. Työkkärin virkailija oli sitten minulle suivaantunut kun en saanut sitä työtä. Omituinen kokemus.
Tuo on hyvä esimerkki siitä, kun jollain nousee valta ja pissa päähän.
Odottakaas hetkinen, niin nojaan seinään.
Kuuluuko siitä ihan ääni?
-Kylmis