Työvoimavirkailija kysyi minulta, onko minulla auto. Vastaukseni närkästytti häntä melkoisesti.
Vastasin nimittäin, että ei ole ja sellaisen hankkiminen ja ylläpitäminen 595 €:n työmarkkinatuella on mahdotonta. Ja nyt lähden kirjoittamaan taas yhtä työhakemusta. Edelliseen hakemaani työpaikkaan oli yli 300 hakijaa, mutta minä en luovuta. Auton voin kyllä hankkia, mutta vasta sitten, jahka työllistyn.
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksihän virkailija kysyy autosta? Mitä se hänelle kuuluu, mitä vempainta kukin omistaa.
Ehkä siksi, että saadaan selville, kuinka laajalta alueelta voi hakea työtä ja myöskin vastaanottaa sitä.
Työmatkaraja/työssäkäynti alue oli 160km säteellä, mutta muutettiin vuonna 2009 200 kilometriin.
Ajoneuvo tai sen puute ei vaikuta tuohon asiaan lainkaan.
Työssäkäyntialue on nykyisin 80 km vakituisesta kotiosoitteesta. En ymmärrä miksi muistelet jotain ikivanhoja asioita. Nyt eletään vuotta 2925 ja raja on enintään 80 kotoa.
Työvoimapulasta kärsivillä aloilla on oikeasti vaikea saada ketään töihin!!!! Kun on työpaikkoja avoinna vaikkapa 200 ja virallisesti työttömiä työnhakijoita alueella 100, niin arvatkaapa huviksenne, moniko niistä sadasta haluaa tai pystyy töihin.
ongelma on se että karenssi on halvempi, kuin ajomatkat ja auton osto.siis puhdas matematiikka ja logiikka.
siis työntekijälle ,pitäisi maksaa jotain palkkioo, että lähtee toiselle puolelle maata työhön-omalta paikkakunnalta muutti mies lappiin töihin ,siis etelä suomesta. työsuhde asunto tai automahdollisuus vois houkuttaa, ei mikään pakko.
porkkanaa ja porkkanaa, se voi tehota. ei pakotus ja ilkeys ketään houkuta töihin,tulee vaan kuva että työpaikka on joku paska ja kamala .kun pitää kiristää ja kuristaa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikoinaan ollut rekrytoimassa työttömiä töihin ja kyllä siinä ihmeellisiä selityksiä sai kuulla, miksi ei voi ottaa tarjottua työtä vastaan.
Käräyttelin näitä, joille työ ei kelvannut sitten työkkäriin.
Kun pienipalkkainen osa-aikatyö ruokakaupassa kelpaa sadoille ja sadoille hakijoille (myös työttömille), niin kyllä sinun tarjoamissasi paikoissa on jotain todella pahasti vialla.
Enpä ole sama ihminen, mutta kun olin hoivakodissa yksikönpäällikkönä, sairaanhoitajan saaminen taloon oli tuskaa. Eräskin rekry: kaksi hakijaa, joista toinen ei tullut haastatteluun ja lakkasi vastaamasta puheluihin ja viesteihin ja toinen ilmoitti, että hän tekee vain osa-aikatyötä, aikaisintaan voi tulla klo 9 ja viimeistään silloin kun lapsi pääsee k
Minäpä sanon suorat sanat nyt kun en ole vuosiin enää hoivayksikön päällikkönä ollut, että miksi työ ei kelpaa. Ensinnäkin hoitotyötä, siinä tulee hiki ja joutuu ottamaan muutaman askeleen, kun ei pääse istumaan pelkästään toimistoon. Toiseksi vuorotyötä. Sitä ei moni halua tehdä. Sitten jos jollekin neuvotellaan päivätyö, se tarkoittaa lisää ikäviä ilta- ja vkl-vuoroja toisille. Kolmanneksi vastuu. Yksikössä saattaa olla 2 sairaanhoitajaa, ja heillä on vastuualueita, esim. lääkehoito. Ota siinä sitten vastuu lääkehoidosta, joka on vaativaa ja joillekin hoitajille vaikeaa (esim. vasta valmistuneille sattuu helposti monenlaista virhettä). Neljänneksi työ hoivakodissa on osittain sosiaalialan työtä, kohtaamista, ymmärtämistä, joskus kädestä pitelemistä ja lohduttamusta. Ei kaikki sairaanhoitajat lähtökohtaisesti ole sosiaalialasta kiinnostuneita, jos kliininen hoitotyö on enemmän se juttu.
En usko aloitusta. Ap kuvittelee tuon närkästyksen,
Työpaikalle pääsy voi olla vaikeaa tai mahdotonta julkisilla, joten autosta kysyminen voi olla asianmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksihän virkailija kysyy autosta? Mitä se hänelle kuuluu, mitä vempainta kukin omistaa.
Ehkä siksi, että saadaan selville, kuinka laajalta alueelta voi hakea työtä ja myöskin vastaanottaa sitä.
Työmatkaraja/työssäkäynti alue oli 160km säteellä, mutta muutettiin vuonna 2009 200 kilometriin.
Työssäkäyntialue on nykyisin 80 km vakituisesta kotiosoitteesta. En ymmärrä miksi muistelet jotain ikivanhoja asioita. Nyt eletään vuotta 2925 ja raja on enintään 80 kotoa.
Minä tiedän, miksi joku väittää, että joutuu menemään töihin 200 km päähän. Hänellä ei ole aavistustakaan, mikä se työssäkäyntialue on, eikä myöskään taitoa ottaa asioista selvää. Levittelee omassa päässä syntyneitä lukemia. Kyllähän töihin saa mennä myös kauemmas kotoa, mutta ei siihen millään tavalla velvoiteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös paljon töitä mihin tarvitsee autoa. Harmittaa välillä, ettei ole ajokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikoinaan ollut rekrytoimassa työttömiä töihin ja kyllä siinä ihmeellisiä selityksiä sai kuulla, miksi ei voi ottaa tarjottua työtä vastaan.
Kun pienipalkkainen osa-aikatyö ruokakaupassa kelpaa sadoille ja sadoille hakijoille (myös työttömille), niin kyllä sinun tarjoamissasi paikoissa on jotain todella pahasti vialla.
Enpä ole sama ihminen, mutta kun olin hoivakodissa yksikönpäällikkönä, sairaanhoitajan saaminen taloon oli tuskaa. Eräskin rekry: kaksi hakijaa, joista toinen ei tullut haastatteluun ja lakkasi vastaamasta puheluihin ja viesteihin ja toinen ilmoitti, että hän tekee vain osa-aikatyötä, aikaisintaan voi tulla klo 9 ja viimeistään silloin kun lapsi pääsee k
Ei välttämättä mikään. Kun alalla on varaa valita, ei pieni (alle 80 asiakasta) hoivayksikö kiinnosta, etenemismahdollisuudet on rajalliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tuo on työssäkäyntialue, mutta töitä pitää ottaa vastaan siten, että päivittäinen työmatka-aika voi olla 3 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loogisesti henkilö voi myös muuttaa. Minut työkkäri laittoi työhön 86 kilometrin päähän kotoa. Hieman täytyy vaan matkaan varata enemmän aikaa kuin lähellä olevaan paikkaan. Varsinaista kilometrirahaa en saa, mutta verotuksessa voin nuo kilometrit vähentää kuitenkin.
Jos joku pääsee ilmaiselle kurssille veronmaksajien piikkiin, niin miksei muka kiinnostaisi? Laiskuus? Ei niitä matkoja makseta nykyisestä te-korvauksesta vaan siitä kurssin aikaisesta. Ei kenellekään te-kursseista tule matkat omaan piikkiin. Kun olin lomautettuna koronan takia, sain 5 viikon kurssin. Tykkäsin kyllä ja siellä prepattiin mm. digitaitoja, päivitettiin cv, oli vuorovaikutuksen tunteja yms. HSL-alueella menin kotoa bussilla ja sitten metrolla ja sama toiseen suuntaan. 30 vuorokautta näyttää tällä hetkellä maksavan 72,10. Lisäksi voi ostaa yksittäisiä lippuja, jos menee yli kuukauden, mutta toisaalta tuolla hinnalla ainakin itse mielelläni ostin 2 kuukaudelle, kun on siitä muutakin hyötyä. Ja kun matkoihin kulukorvaus on 9€ /opiskelupäivä, viideltä viikolta tukee ylimääräistä rahaa 225 euroa. Jos nopeasti lasket, niin sillä rahalla saa kyllä pidemmällekin ajalle ostettua kausikorttia. Eli kurssin ajalta tuli matkoihin kulukorvausta 225 euroa ja kaikki veronmaksajien piikkiin, niin miten tuosta voi jäädä tappiolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo edellinen kommentoija, joka käräyttelee viattomia ihmisiä, on pimee. Se saa kiksejä käräytellessään. Kuvittelee olevansa suuressakin valta-asemassa.
Todellisuudessa hän paljastaa olevansa rekryämässä väkisin ihmisiä paikkaan, jonne KUKAAN ei halua mennä.
Ja sen takia ne käräyttelyt on turhia, koska karenssia ei tule tuosta syystä.
Noloa rekryäjälle. Jotain siellä re
Itse asiassa tuo rekrytoija toimi siten kuin laki edellyttää eli juuri oikein. Jos työtön kokee, että ei voi ottaa työtä vastaan, niin hänellä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Karenssin saa siitä, että ei ota tarjottua työtä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun aikoinaan ystävälleni tarjottiin osa-aikatyötä kahden tunnin ajomatkan päässä kotoaan. Siis ajomatka yhteen suuntaan omalla autolla! Osa-aikatyö..
Olisi pitänyt pienen lapsen äidin ajaa 4 tuntia päivässä omalla autolla neljän tunnin duunia tekemään, muuten uhkasi karenssi.
Onneksi löytyi kokopäivätyö lähempää.
Ja on niitäkin tapauksia, joissa autotonta on yritetty työntää töihin jonnekin kauemmas, hankalan matkan päähän, jonne ei mene joukkoliikennettä.
Minua yritettiin työntää lähihoitajan tutkintoa vaativaan 3-vuorotyöhön hoitokotiin, vaikka koulutukseni oli lastenohjaaja eikä vuorotyö sopinut pienten lasten äidille ollenkaan.
Ihmisten kiusaamisesta ja nöyryyttämisestä pitäisi tulla loppu.
Tulisipa perustulo. Ihmisiä ei voisi kiristää ja pitäisi oikeasti keksiä ratkaisuja työttömy
Kannatan! Kun jokainen saa 300 e/kk eikä euroakaan enempää tukia (paitsi sairaudenhoitoon liittyen), niin työ alkaa ihmeesti maistua. Ja kun tienaa satasen, maksaa siitä veroja 50 e.
En ole työtön, mutta lomautettu tällä hetkellä ja omistan auton. Jos haen jotain työpaikkaa ja sen saamisen ehtona on just se oma auto, niin en mene sellaiseen paikkaan töihin. Syytä tähän mielipiteeseen saa itse kukin miettiä. Pienenä vinkkinä on sanonta: joustaa kunnes katkeaa.
Olipa lapsellinen virkailija. Varmaan jonkun silmäätekevän vähemmän lahjakas sukulainen, kun oli mokoman suojatyöpaikan saanut.
Vierailija kirjoitti:
Riikka "Menkää töihin!" ei tajua mistään mitään.
Jep. 8000 ihmistä hakee yhtä paikkaa.. Kaikille EI riitä. #Petosjytky.
"Itse asiassa tuo rekrytoija toimi siten kuin laki edellyttää eli juuri oikein. Jos työtön kokee, että ei voi ottaa työtä vastaan, niin hänellä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Karenssin saa siitä, että ei ota tarjottua työtä vastaan."
Minä en saanut karenssia. Tuollainen töikseen käräyttelijä oli menettänyt jo maineensa sinne työvoimaviranomaisen suuntaan.
Kuvio: Haukkui entiset ja nykyiset työntekijät avoimesti haastattelussa.
- huusi karanteenia kun en halunnut seuraavaksi sylkykupiksi.
-ilmoitti työvoimaviranomaiselle suuruudenharhoissaan, että minulle karanteeni
- karenssia ei tullut, koska työnantaja puhuu rumasti( yksi on laiska jne. ympäri kyliä) työntekijöistä, eikä tee työsopimusta, josta ilmenisi sovittu palkka, tuntien määrä jne
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mutta saako teiltä kärryn kun te sitä niin kovasti utelette?
Tai kustannatteko ajokortin kuten unelmille?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meillä molemmat autot on puolison nimissä 😆
Ei se työkkäri tiedä onko sulla autoa vaikka se on sun nimissä.
Mikä siinä paikassa on niin pielessä, että kukaan ei sinne halua töihin?