Miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkäasioiden kanssa?
Tai sellaiset, jotka ei ole lastensa kanssa tekemisissä. Mun 80v äiti käyttää tietokonetta jonkun verran, mutta nyt alkanut asiat unohtumaan, eikä uskalla esim verkkopankkiin mennä enää yksin. Verkopankkitunnuksien käytössä avustamista ei oikein voi ulkoistaa kenelle tahansa randomille naapurille
Kommentit (438)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyi miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkämaailmassa.
Ainakin pankkiasioissa voi kysyä miten kukaan vanhus pärjää, kun ei toiset voi/saa puolesta hoitaa verkkopankkiasioita.
En tiedä saako jollain valtakirjalla
Valtakirjalla saa.
Pankissa pitää avata käyttöoikeus niin, että molemmat ovat paikalla oikeustoimikelpoisina. Pelkkä valtakirja ei kelpaa.
Nro 261: "Kyllä sinä voit laittaa myös ne sote-laskut e-laskuiksi,, itse vaikka vain hyväksyt. Laitoin pari vuotta sitten ja ihmettelivät ,miks muut vanhukset mm, ei laita. Helppoa."
Kiitos tiedosta. Pitääpä selvittää, miten tuo tehdään. Mä käyn ehkä kerran kuukaudessa postilaatikolla, koska ei sinne pitäisi tulla yhtikäs mitään. Paitsi just jos olen käynyt lekurissa.
Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalvelijana törmään tähän aiheeseen jatkuvasti. Digihuumassa tosiaan on ajettu henkilökohtainen palvelu alas ja jätetty ikäihmiset yksin opettelemaan ja selviytymään :( puhuinkin yhden kanssa että jos esim kirjastoissa olisi alettu pitää digipalvelupisteitä jo ainakin 5 tai 10 vuotta sitten niin nyt jo moni osaisi kaikenlaista nykyaikaista asioiden hoitoa!
Minä olen valmis maksamaan, että joku luotettava hoitaa asioitani, jos en itse pysty. Esim kummipoika.
Vela
Vierailija kirjoitti:
Juu ei se virkaholhooja edunvalvonnasta tällaistakaan hoida. Laskusi hoitaa, mutta saat itsellesi jonkun mitättömän käyttörahan kuukausittain ja jos joskus tarvitsisit enemmän rahaa johonkin asiaasi, se on työn ja tuskan takana eikä sitä välttämättä myönnetä. Kuten eräs ei edunvalvojaltaan saanut rahaa lemmikkinsä eläinlääkäri käyntiä varten ja toinen ei saanut silmälaseja. Edunvalvoja kuittaa työstään ruhtinaalliset korvaukset, määrittelee pitkälti palkkionsa itse.
Edunvalvoja ei todellakaan voi määritellä palkkioitaan itse, vaan DVV:n sivuilla on tarkat laskukaavat siitä, miten palkkio määräytyy päämiehen tulojen ja omaisuuden perusteella. Sinänsä on totta, että jos päämiehellä on suuri omaisuus, jonka hoito ei aiheuta juurikaan työtä (esim. satoja tonneja korkeakorkoisella pankkitilillä), laskukaavat voivat antaa työmäärän suhteen kohtuuttoman suuren palkkion suhteessa työmäärään. Toisaalta hyvin pienituloisen päämiehen kohdalla palkkio voi jäädä olemattomaksi suhteessa työmäärään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään muttei se tätä digihuuman porukkaa kiinnosta , tosin kaikki vanhenee ja sitten osuu joskus omalle kohdalle
Mun on vaikea uskoa, että jos olen koko aikuisikäni käyttänyt nettiä, että unohtaisin sen helposti. Muistisairaus on tietenkin eri asia, silloin unohtuu kaikki
Ei se vaadi sinun unohteluasi, vaan kyse on siitä, että tekniikat muuttuvat. Emme me nyt ole huipulla, vaan kaikki kehittyy ja muuttuu koko ajan toisenlaiseksi, aivan uusiin sfääreihin. Kaikki vanhenevat ja putoavat kelkasta.. Kukin sukupolvi vuorollaan.
Me ollaan kaksi vanhusta yli 70-vuotiaita ilman lapsia ja muuta porukkaa pörräämässä. Pärjäämme oikein hyvin surffailussa, laskujen maksuissa, veromaksuissa, lääkäripalveluissa, fb. Ollaan oltu media-alalla ja muuta kivaa, emme ole kursseja käyneet vaan aivan maalaisjärjellä edetään, ei se sen kummempaa ole.
Ssia on kyllä niin että jotkut nettisivut toimii todella huonosti eli vika on ihan siinä sovelluksissa. Tätä ei tietenkään diginatiivi heti usko ellei itse ole näkemässä että sivussa on bugi ta huonosti suunniteltu.
Hihitellään vaan idioottina vaika ei tiedetä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan kaksi vanhusta yli 70-vuotiaita ilman lapsia ja muuta porukkaa pörräämässä. Pärjäämme oikein hyvin surffailussa, laskujen maksuissa, veromaksuissa, lääkäripalveluissa, fb. Ollaan oltu media-alalla ja muuta kivaa, emme ole kursseja käyneet vaan aivan maalaisjärjellä edetään, ei se sen kummempaa ole.
Ai vielä 20 vuotta kenties eteenkin päin ???
Minulle tuli yhtäkkiä ongelma kun yritin lukea junan aikataulua netistä. Kyse on toivottavasti tilapäisestä jutusta, siskoni hautajaisiin kun olen menossa :(. Suru ja ahdistus vaikeuttaa lisää. Kaipaan sellaista selkeää aikataulua, joita ainakin ennen sai asemilta. Kokeilen vielä vanhaa kunnon teksti-tvtä.
Lipunkin menen ostamaan R-kioskilta, joka ei tässä pikkukaupungissa suinkaan sijaitse rautatieasemalla, miksi se nyt siellä olisi, ihan liian helppoa olisikin! Tähän tietenkin huudetaan, että automaatti! En käytä. Poikani ihmettelee, että miksen käytä sovellusta. En käytä, koska en tajua näitä outoja muutoksia, esim. mitä se VR:lle kuuluu, millä junalla menen? No se täytyy paljastaa Ärrälläkin. Miksi?
Olen 70, ja töissä käyttänyt tietokonetta toki kauan, mutta nettiä en yhtä kauan. Työnantaja ei sitä alussa kaikille suonut. Maksan laskut, surffailen liikaa, tappelen operaattorin kanssa (Telia-TV:ssä ongelmia riittää). Kohta (toivon ainakin) lopetan tuon aika kalliin palvelun, on pakkokin, kaikkeen ei rahat riitä.
Uskon, että vanhemmat ihmiset kaipaavat selkeitä ohjeita, selkeää rauhallista opastusta. Siis osa, osa toki osaa aina kaiken.
Tuttu vanhus käy taksilla pankissa tarkistamassa eri tilien ja sijoitusten saldot. Olen opettanut käyttämään pankkiautomaattia, osaa maksaa kortilla ja muistaa koodin. Osaa soittaa kännykällä, mutta ei osaa lukea viestejä eikä lähettää niitä. Siinä ne taidot. Ei ole onneksi pankkitunnuksia, ei edes sähköpostia. Tilaa joskus postimyyntiluettelosta sukkia tms. On onneksi tehnyt edunvalvontavaltuutuksen veljelleen, mutta toistaiseksi hoitaa asiansa itse.
Netti helpotti elämää, hieno tunne keittää aamukahvit ja maksaa laskut kotona. Siihen aikaan ei ollut vielä e-laskuja, kaikki piti näpytellä, tili- ja viitenumerot. Pelkäsin alussa.
Joskus menin solmuun kun en muistanut tilin käyttörajaa, tilauksen maksu ei onnistunut.
Saahan aina apua, kun ottaa etäyhteyden palvelun tarjoajaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ennen sai sentään laitettua laskut vihreään kuoreen.
Kuvitteletko, että nykyisin ei saa? Maksupalvelu toimii edelleen. Kuoren väristä en tosin ole varma.
Totta, mutta yksi lasku maksaa ainakin jossain pankissa 6 e ja tuttuni kokemuksen mukaan tuo kuori ei ikinä päätynyt pankkiin. Tästä jo aiemminkin kirjoitin.
Vierailija kirjoitti:
Mummolla on ylempi korkeakoulututkinto tietojenkäsittelystä. Pyydän siltä usein apua. Olen itse 22. Eiköhän ne osaamattomat vanhukset ala olla jo haudoissa?
Itselläni on vain ylempi korkeakoulututkinto tietojenkalastelusta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai vielä 20 vuotta kenties eteenkin päin ???
Tietokoneen kanssa ei mitään ongelmia: sähköposti, netti, kuvankäsittely ym. Älypuhelinten kanssa meinaa välillä mennä hermot.
Vierailija kirjoitti:
Mun 81v äidillä on vakavia ongelmia oppia uutta ja jos ihan mikä vaan muutos tulee jonnekin hänen käyttämäänsä palveluun tai sivustolle, niin on heti ihan pihalla. Ei pärjäisi päivääkään ilman apuani. Saan esimerkiksi joka viikko selittää, että kun iltasanomat pyytää kirjautumista, niin se tarkoitaa, että olis pitänyt maksaa että pääsee ne jutut lukemaan. Puhelinmyyjiltä tehtyjä ostoksia saan myös perua.
Onko muistisairautta?
Tietotekniikan pakko-oppiminen on luultavasti opettanut minulle jotain muutakin uutta: Olen miettinyt, tältäkö tuntuu niistä ihmisistä, joille jo peruskoulutasolla oppiminen on vaikeaa ja epäkiinnostavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko, että nykyisin ei saa? Maksupalvelu toimii edelleen. Kuoren väristä en tosin ole varma.
Totta, mutta yksi lasku maksaa ainakin jossain pankissa 6 e ja tuttuni kokemuksen mukaan tuo kuori ei ikinä päätynyt pankkiin. Tästä jo aiemminkin kirjoitin.
Äitini on käyttänyt maksupalvelua yli 30 vuotta, eikä yhtään laskua ole jäänyt maksamatta. Äitini pankissa yksi lasku maksupalvelussa maksaa nykyisin 3,90, mutta eihän noita tule kuin korkeintaan 1-2 kuukaudessa, kun kaikki säännölliset laskut menevät automaattisesti e-laskuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka vielä käyttää paperisia laskuja, haloo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omilla 80 ikävuoden molemmin puolin olevilla lähisukulaisilla ei ole ongelmia käyttää älypuhelimia tai tietokonetta tai verkkopankkia jne. Kaikki osaavat ihan sujuvasti toimittaa asiansa. Ainoa missä vanhempani ovat tarvinneet apua oli uuden telkkarin asennus, mutta se on homma jota ei omakaan hermorakenne tahdo oikein kestää.
Television asennushan on nykypäivänä virta ja nettipiuha kiinni ja valmis
Pelkkä virtapiuhakin riittää, ja langaton yhteys reitittimeen.
Miksi tv pitäisi liittää reitittimeen. Toimii ilmankin.
Kyllä sinä voit laittaa myös ne sote-laskut e-laskuiksi,, itse vaikka vain hyväksyt. Laitoin pari vuotta sitten ja ihmettelivät ,miks muut vanhukset mm, ei laita. Helppoa.