Miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkäasioiden kanssa?
Tai sellaiset, jotka ei ole lastensa kanssa tekemisissä. Mun 80v äiti käyttää tietokonetta jonkun verran, mutta nyt alkanut asiat unohtumaan, eikä uskalla esim verkkopankkiin mennä enää yksin. Verkopankkitunnuksien käytössä avustamista ei oikein voi ulkoistaa kenelle tahansa randomille naapurille
Kommentit (438)
Tämä digi-hössötys on aivan perseestä. Nuoret juipit insinöörit suunnittelee toisille juippi-insinööreille näitä saatanan naurettavia digijuttuja, eivät ota huomioon että vanhenevat joskus itsekkin.
Nää nuoret digi-suunnittelijat yleensä miehet ovat helvetin ylimielisiä, saavat välillä nuorta pillua sairaanhoitaja-opiskelijoilta ja luulevat olevansa kuolemattomia eivätkä yhtään tajua että itsekkin vanhenevat joskus.
Olen ikäihminen ja ainakin vielä muisti toimii hyvin ja pystyn edelleen jatkuvasti oppimaan uusia asioita. En ole tarvinnut kenenkään apua. Vasta viimeisenä minä lapsilta apua pyytäisin. Se ei johdu ylpeydestä, vaan en usko että auttaisivat.
Mun isoäiti ei käytä ollenkaan nettiä. Ja pärjää oikein hyvin itsekseen. Laskut käy maksamassa pankin konttorissa joka vielä onneksi ko. kunnasta löytyy, saa siinä liikuntaa samalla kun sinne rollaattorin kanssa kävelee.
Autetaan jos on tarvis, mutta yleensä ei apua kaipaa.
Mikä ihmeen lähtökohta se on että lapset opettavat vanhuksille jotain tietotekniikkaa. Itse olen jo lähempänä 60 kui 50 v, tietotekniikan parissa aloin pulaamaan 1983. Omia vanhempia en auta tietotekniikan kanssa kun kädet puuskassa kieltäytyvät niin kännykästä kuin sähköisistä asioiden hoitamisista. Ei pakolla.....
Vanhempien tulee huolehtia lapsistaan kunnes seisovat omilla jaloillaan ja oman selustansa turvatakseen lasten pitää jo nuoresta pitäen alkaa pitämään vanhempiaan kartalla älypuhelimien, netin ja älytelevisioiden ja niihin liittyvien uudistusten suhteen ja tämä asia pitää lapsille takoa päähän jo peruskoulussa.
VR:n sovellus on ihan tosi hyvä, suosittelen.
Ja miten ihmeessä sä kuvittelet voivasi ostaa junalipun (johon sisältyy paikka), jos et kerro millä junalla matkustat?
Vierailija kirjoitti:
VR:n sovellus on ihan tosi hyvä, suosittelen.
Ja miten ihmeessä sä kuvittelet voivasi ostaa junalipun (johon sisältyy paikka), jos et kerro millä junalla matkustat?
Tämä oli siis vastaus nro 270:lle. Tuolla sovelluksessa on myös kaikkein helpoin vertailla eri vuorojen hintoja, nämä vaihtelevat paljonkin. Ja saat hyvin tiedot myöhästymisistä ym.
Muistisairaus on toki eri asia, samoin mahdolliset muut sairaudet.
Mutta nämä 80+-vuotiaat "osaamattomat" ovat niitä, jotka (kuten joku täällä kuvaili) kädet puuskassa kieltäytyivät kännyköistä ja kaiken mahdollisen opettelusta. Saattavat olla ihan skarppeja muuten, olisivat kyllä oppineet.
Digitaitojen ylläpito on myös asia, joka kannattaisi huomioida. Että edes yrittäisi itse, yrittäisi pysyä ajan tasalla, eikä heti pyytäisi jotakuta muuta tekemään.
Ja tällä palstallakin on tosi paljon, yllättävän paljon, niitä, joilla älykännykkää "ei ole eikä tule". Onnea vaan heille tulevaisuuteen!
Olen "vanhus" ( kai) mutta osaan itse hoitaa kännykät, netit ja tietokoneet, älytelevisiotkin oikein hyvin. Johtuneeko siitä että omistin tietokoneen jo vuonna 1984 ja kun on pysynyt muutoksen kelkassa , ei ole ollut pahemmin ongelmia. Olen jopa nuoremmille asentanut televisioita kun on mennyt niiltä sormi suuhun.
Summa summarum:
Nyt on siis niitä, jotka selkeästi osaa ja haluaa digiasiansa hoitaa
Ja niitä, jotka eivät siihen kykene (näkö, käsien vapina, tottumattomuus ym)
Eikö kaikkien tulisi saada hoidettua asiansa tasapuolisesti?
Tietokoneet, älypuhelimet ja niiden ylläpito myös maksaa, on paljon vähävaraisia. Miten heidän asiansa?
Vierailija kirjoitti:
Olen "vanhus" ( kai) mutta osaan itse hoitaa kännykät, netit ja tietokoneet, älytelevisiotkin oikein hyvin. Johtuneeko siitä että omistin tietokoneen jo vuonna 1984 ja kun on pysynyt muutoksen kelkassa , ei ole ollut pahemmin ongelmia. Olen jopa nuoremmille asentanut televisioita kun on mennyt niiltä sormi suuhun.
Täällä toinen vanhus, joka hoitaa hommat itse, vaikka fysiikka vähän hidastaakin, ja pääsee jopa joskus neuvomaan jälkikasvuaan, joka on tietotekniikan DI.
Mitenkähän tämän diginatiivin nuorison kävisi, jos tietokoneen käyttöjärjestelmänä olisi edelleen DOS?
Jotenkin kummaa ajattelua, että vanhukset olisi *kaikki* kädettömiä tällaisissa. Netti on ollut työelämässä aika peruskauraa sen 25-30 vuotta ainakin, pl. suorittavat työt, joissa se on varmaan tullut myöhemmin. Nykypäivän kasikymppinen on hyvinkin jo työuransa aikana käyttänyt "nettiasioita" joten ei ole varmaan kyydistä ikinä pudonnut.
Mullekin (50v) nuoremmat kollegat tulee monesti pätemään jostain digiasioista, eivätkä ehkä sisäistä, että täti on koodannut jo 80-luvulla kuusnepalla ja koska kiinnostus ei ole jäänyt sinne viime vuosituhannelle, niin osaaminen on kasvanut tähän päivään. Huvittavia otuksia nuo nykynuoret.
hesarissa juttu että tarkkailkaa epäilyttäviä droneja ja ihmisiä mutta se on maksumuurin takana Siis tämä maanpuolustus
Vierailija kirjoitti:
Summa summarum:
Nyt on siis niitä, jotka selkeästi osaa ja haluaa digiasiansa hoitaa
Ja niitä, jotka eivät siihen kykene (näkö, käsien vapina, tottumattomuus ym)
Eikö kaikkien tulisi saada hoidettua asiansa tasapuolisesti?
Tietokoneet, älypuhelimet ja niiden ylläpito myös maksaa, on paljon vähävaraisia. Miten heidän asiansa?
Maailma menee eteenpäin, samoin tavat hoitaa asioita. Ei enää ajella hevoskärryillä asioille. Ja kuitenkin kaikkien asiat hoituvat, jollain tavalla.
Mun 80-vuotiaille vanhemmille ei tuota mitään ongelmia hoitaa pankki-, vero- tai vakuutusasioita netissä tai tilata asioita verkosta. Kaikki tuollainen on tehty nykyään äärimmäisen simppeliksi. Mutta heidän on todella vaikea käsittää päivittämistä, sovelluksia, outoja virheilmoituksia, uudelleen asentamisia yms. digiräpläämistä.
Lisäksi tavallisissa kodin laitteissa on nykyään niin paljon erilaisia naurettavia ominaisuuksia ja tarpeettomia toimintoja, että ne ovat kaikkea muuta kuin helppokäyttöisiä. Mikroaaltouunit ovat tästä paras esimerkki.
Mun äitini selittää aina, ettei pystynyt katastrofaalisen yksityiselämäntilanteen vuoksi muiden mukana opiskelemaan tietokoneen käyttöä silloin kun se tuli työpaikalle ja siksi ei koskaan voinut oppia, kun ei muiden mukana päässyt juuri silloin opettelemaan. Kuitenkin jäi eläkkeelle vasta vuosituhannen vaihteessa, joten aikaa olisi myöhemmin ollut. Onnistui sen sijaan luovimaan työelämänsä loppuun tietokonetta kokonaan vältellen.
Myöhemminkään ei voinut pitkäaikaisen elämänkumppaninsa avustuksella opetella koneen käyttöä, vaikka sellainen oli kumppanilla kotona. Syy edellisessä kappaleessa.
Nyt 85-vuotiaana jankuttaa edelleen samaa virttä nyt jo muistisairaana.
Perusdoroa käyttää. Puhelut ja tekstiviestin kirjoittaminen vielä onnistuu jotenkin, mutta heikkoa välillä tekee.
Mä hoidan kaikki viralliset pankki-, puhelinliittymä- vero-, vakuutus-, taloyhtiö- ym. asiat. Täytän kaikki hänelle osoitetut kyselylomakkeet. Tilaan lääkärit ja menen mukaan.
En tiedä, olen kyllä miettinyt tätä. Puoliso ei halua lapsia ja oma sukuni on niin erakkoa ettei ole sisarusten lapsiakaan olemassa. Kai miehen puolelta joku sitten auttaa tai ei. Luulen että jos en saa dementiaa pystyn kyllä hoitamaan kaiken, olen ihan hyvä tietotekniikan kanssa. Mutta olenkin kasvanut sen kanssa. Sitten kun en enää pärjää varmaan määrätään joku edunvalvoja huoli-ilmoituksen kautta
Kananmunan keittäminen on huomattavasti vaikeampaa kuin verkkopankin käyttö. Yritäpä keittää ilman surureunaa niin kova kova kananmuna, että sen leikkaaminen onnistuu siististi.
Napin ompelu taas on helppoa.
-Vanhus-