Miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkäasioiden kanssa?
Tai sellaiset, jotka ei ole lastensa kanssa tekemisissä. Mun 80v äiti käyttää tietokonetta jonkun verran, mutta nyt alkanut asiat unohtumaan, eikä uskalla esim verkkopankkiin mennä enää yksin. Verkopankkitunnuksien käytössä avustamista ei oikein voi ulkoistaa kenelle tahansa randomille naapurille
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Raha ja talous voi olla suurin este, että onko laitteita vai ei. Tai onko apua ylläpitoon. Onko oma tietokone ja tulostin. Jos on pieni raha, voi olla vain huono kännykkä. Sama aikuisilla. Jos joku keksii miten saadaan kaikilla edullinen netti ja laitteita, se voi auttaa kommunikoinnissa sekä yrittämisessä monia.
Netti, känny ja bluetooyhilla toimivan tulostimen saa alle 200e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha ja talous voi olla suurin este, että onko laitteita vai ei. Tai onko apua ylläpitoon. Onko oma tietokone ja tulostin. Jos on pieni raha, voi olla vain huono kännykkä. Sama aikuisilla. Jos joku keksii miten saadaan kaikilla edullinen netti ja laitteita, se voi auttaa kommunikoinnissa sekä yrittämisessä monia.
Netti, känny ja bluetooyhilla toimivan tulostimen saa alle 200e
Mistä meinasit parilla sadalla tempasta?
Mulla on jo kymmenkunta vuotta mennyt kaikki laskut suoraveloituksena. Ainoat, joista tulee vielä paperilasku, on sote-maksut. Siis jos joutuu käymään lääkärissä tai sairaalassa. Vaikka mulla kaksi aikuista lasta onkin, en mä voi luottaa siihen, että he olisivat 2 viikon varoitusajalla valmiita tulemaan mun luokse maksamaan laskuni. Saattavat asua siinä vaiheessa vaikka toisella puolella maapalloa. Joten vähintään mun pitäisi pystyä ottamaan laskuista valokuva tai skannata se lasku ja lähettää heille. Tai pystyä näpyttelemään sekä saajan tilinumero että viitenumero satavarmasti oikein ja lähettää tekstiviestinä. Mä toivon, että jossain vaiheessa sote-laskutkin saa suoraveloituksena eli sote-puolella on potilaan kotiosoitteen lisäksi potilaan tilinumero, josta veloituksen voi tehdä.
Se, mikä nyt tässä vaiheessa eniten huolestuttaa, on palveluiden siirtyminen älypuhelimiin. Läppäriin saa sentään kunnon näppiksen ja näytön, mutta tolla kapulalla en nytkään viitsi tehdä juuri muuta kuin soittaa, laittaa tekstareita sekä katsoa HSL:n reittioppaasta sopivat kulkuyhteydet, kun olen jossain menossa. Niin ja ottaa valokuvia.
Olen käyttänyt tietokonetta yli 40 vuotta ja luultavasti käytän vielä seuraavat 40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt tietokonetta yli 40 vuotta ja luultavasti käytän vielä seuraavat 40 vuotta.
Mistä tämä varmuus? Tajusitko, että osa vanhoista ihmisistä on käyttänyt kelloa 75 vuotta ja sitten eivät enää yhtäkkiä osaa lukea kellonaikoja. Ei se heistä ole etukäteen päälle päin näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lapseton niin kuka auttaa? Myös edunvalvonta-asiakirjan tekeminen ajankohtaista.
Edunvalvonta-asiakirjaan kun laittaa nimen, niin sen jälkeen ei ole omaa tahtoa ollenkaan. Se kannattaa jättää ihan viimeiseksi vaihtoehdoksi.
Digiasioihin saa nykyisin apua ihan ilmaiseksi esim. kirjastoista ja kansalaisopistojen ilmaisista digitapahtumista.
Ja käyttelet pankkitunnuksiasi näiden avustamana?
En puhunut pankkitunnuksista, lue mitä kirjoitin. Jos ei pysty hoitamaan pankkiasioita diginä, niin sitten siitä pitää luopua ja keskustella pankin kanssa, että miten jatkossa hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Puutarhuri,
joka valitsi alan, missä ei ainakaan tietokoneita tarvi!"
Jos tyytyy vaan haravalla rapsuttamaan takapihaa ja välillä kaivaa lapiolla pari kuoppaa, niin eihän siihen tietokonetta tarvita. Mutta sitten kun pyöritetään isoja kasvatusyksikköjä (tomaatteja, kurkkuja jne) ihan tositarkoituksella ja ihan rahantekoa ajatellen, niin sitten jo tarvitaan tietotekniikkaosaamistakin, kun koko systeemi pyörii tietokoneen ohjauksella.
Mutta niille ruusunnupuille voi tietenkin jutella kauniita kaikessa rauhassa ja unelmoida poutapilvistä.
-80 luvulla sadat pikkupuutarhat pärjäsivät aivan hyvin. Eu:n myötä lakkasivat ja puutarha-ala muuttui täysin ..
Nykyisin täytyy saada ruokaa vähän nopeammin kuin vaan pällistememällä ja haaveleimalla. Jotain hyötyä EU:sta sentään.
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei tiedä mitä eteen tulee, kun ikää tulee🤫
Vierailija kirjoitti:
Ei pärjää, lapset 300 km päässä.
Hmm, sähköinen asiointihan tarkoittaa sitä, että ei tarvitse olla vieressä istumassa, toki vaatii yhden käynnin, jotta homman saa käyntiin. Vanhempien nettipankkiin voi hakea valtuudet, jolloin omilla pankkitunnuksilla voi hoitaa heidän raha-asioitaan. Näin meillä ainakin tehtiin, koska äiti ei enää osaa käyttää mitään nettipankkeja, älypuhelimia yms. Mutta ajoissa kannattaa hankkia vanhemmille nettipankit (monella ei ole meinaan ole niitäkään), koska niillä tunnuksilla pystyy sitten antamaan suomi.fi:ssä valtuutuksia muille erilaisten asioiden hoitamiseen (apteekkiasiat, ajanvaraukset jne) ja nettipankkiin voi sitten pankista hankkia valtuudet.
Digitaitoihin kykemättömyys on jossain vaiheessa ihan sama kuin, että lääkäri ottaa jossain vaiheessa ajokortin pois. Jos ei muuta kyytiä ole, niin sitten taksi kyllä kuljettaa. Jos digitaidot ei enää suju, niin sitten vaan pankin kanssa selvittämään asiaa ja joku muu vaihtoehto tilalle. Kyllä nuoretkin tulee jossain vaiheessa ihan samanlaisiksi, vaikka just nyt kuvittelevatkin, että vanhentuminen ei koske heitä. Muistisairaus voi iskeä työikäisellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omilla 80 ikävuoden molemmin puolin olevilla lähisukulaisilla ei ole ongelmia käyttää älypuhelimia tai tietokonetta tai verkkopankkia jne. Kaikki osaavat ihan sujuvasti toimittaa asiansa. Ainoa missä vanhempani ovat tarvinneet apua oli uuden telkkarin asennus, mutta se on homma jota ei omakaan hermorakenne tahdo oikein kestää.
Television asennushan on nykypäivänä virta ja nettipiuha kiinni ja valmis
Pelkkä virtapiuhakin riittää, ja langaton yhteys reitittimeen.
Ap kysyi miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkämaailmassa.
Ainakin pankkiasioissa voi kysyä miten kukaan vanhus pärjää, kun ei toiset voi/saa puolesta hoitaa verkkopankkiasioita.
En tiedä saako jollain valtakirjalla
Vaikka pankkitunnuksia ei saisi antaa, on mulla läheisen pankkitunnukset. Hänellä ei onnistunut elämänhallinta. Nyt siirrän rahaa hänen toiselta tililtä niin, että ma - to 13€, pe 50, maksan laskut.
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyi miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkämaailmassa.
Ainakin pankkiasioissa voi kysyä miten kukaan vanhus pärjää, kun ei toiset voi/saa puolesta hoitaa verkkopankkiasioita.
En tiedä saako jollain valtakirjalla
Valtakirjalla saa.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluan, että toinen henkilö voi maksaa laskujani tililtäni, niin oikea tapa on se, että menen pankkiin ja annan siellä tälle toiselle henkilölle oikeuden käyttää minun tiliäni hänen omilla verkkopankkitunnuksillaan. Tämä on ihan rutiinia joka pankissa. Tässä yhteydessä on myös helppo rajoittaa sitä, mille tileille tuo toinen henkilö pääsee.
Annatko oikeudet pankkitiliisi esim naapurille tai siskon pojalle?
Mulla on oikeus äitini tiliin, mutta koska meillä on eri pankki, en pääse sinne muuten kuin pankin tiskillä asioiden.
Tietolaitteiden hinta. Minulla oli pöytäkone mutta se ei enää pystynyt uusia päivityksiä huolimaan.
Ostin tabletin, 150 euroa, en käytä sitä kuin pankkiasioihin, turvaohjelman siihen ostin.
Uuden puhelimen, 5 g, 150 euroa. Tällä chattailen, on dnan tietoturva.
Eli 300 euroa, netti on ilman erillismaksua taloyhtiön netti, wifillä toimii tabletinkin netti ilman sim-korttia.
Näillä pärjään kun en enää viitsi muuta askarrella tietokoneella. 80.
Ravaavat markettien käytävillä operaattoreiden myyntitiskeillä. Jotkut käy täällä useamman kerran viikossa. Vuoroon sitten myymälöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluan, että toinen henkilö voi maksaa laskujani tililtäni, niin oikea tapa on se, että menen pankkiin ja annan siellä tälle toiselle henkilölle oikeuden käyttää minun tiliäni hänen omilla verkkopankkitunnuksillaan. Tämä on ihan rutiinia joka pankissa. Tässä yhteydessä on myös helppo rajoittaa sitä, mille tileille tuo toinen henkilö pääsee.
Annatko oikeudet pankkitiliisi esim naapurille tai siskon pojalle?
Mulla on oikeus äitini tiliin, mutta koska meillä on eri pankki, en pääse sinne muuten kuin pankin tiskillä asioiden.
Et kysynyt multa, mutta vastaan silti. Varmaan riippuu ihan ihmissuhteesta. Mä voisin kyllä antaa oikeudet pankkitiliini siskoni pojallekin, jos mulla ei olisi omia lapsia. Mulla on jo nyt yksi pankkitili, johon mun pojallani on käyttöoikeudet. Alunperin tili on ollut "koiran ja kissojen eläinlääkäriltili" ja siksi mun pojalla siihen ollut jo vuosia käyttöoikeudet, koska hän olisi sitten se, joka elukat vie lääkäriin, jos mä en syystä tai toisesta pysty. Muutenkin hän on se, joka hoitaa noi elukat silloin, kun mä olen esim jossain ulkomailla reissussa. Mun pojalla tosin on pankkitili itselläänkin samassa pankissa, mutta käsittääkseni tohon tiliin saisi sekä pankkikortin että verkkopankkitunnukset myös tilin toiselle käyttäjälle.