Miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkäasioiden kanssa?
Tai sellaiset, jotka ei ole lastensa kanssa tekemisissä. Mun 80v äiti käyttää tietokonetta jonkun verran, mutta nyt alkanut asiat unohtumaan, eikä uskalla esim verkkopankkiin mennä enää yksin. Verkopankkitunnuksien käytössä avustamista ei oikein voi ulkoistaa kenelle tahansa randomille naapurille
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omilla 80 ikävuoden molemmin puolin olevilla lähisukulaisilla ei ole ongelmia käyttää älypuhelimia tai tietokonetta tai verkkopankkia jne. Kaikki osaavat ihan sujuvasti toimittaa asiansa. Ainoa missä vanhempani ovat tarvinneet apua oli uuden telkkarin asennus, mutta se on homma jota ei omakaan hermorakenne tahdo oikein kestää.
Heh.. :) TV:n asennus on kun laittaa piuhan seinään - se hakee itse kanavat.
Olette ilmeisesti ostaneet TV:n viimeksi viime vuosituhannella.
Kyllä uuden älykännykän käyttöön ottaminen vie hermoja ihan nuoreltakin - ei 80 vuotias sitä saa tehtyä. Harva.
Välttävästi. Olen kohta 80 vuotias ilman älypuhelinta..
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap luulee, että vain lapset voivat auttaa? Itse käyn vapaaehtoistyönä vanhusten luona auttamassa digiasioissa. Toki nettipankkiasioita emme hoida. Mutta nehän voi hoitaa kummilapsi, ystävä, serkku, veljenpoika tai kuka tahansa läheinen. Ei tarvitse olla oma lapsi kyseessä.
Nettipankkia käytetään päivittäin. Käytkö tosiaan kerjäämässä apua sukulaisilta - jotka Suomessa asuvat yleensä pitkin poikin. On sulla käsitykset... HUH.
Vierailija kirjoitti:
Lasken sen varaan, että voin tarvittaessa palkata apua, jos en enää itse pysty huolehtimaan asioistani.
vela
Mikä *ittu on vela (HUHUh..)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on oikeus äitini tiliin, mutta koska meillä on eri pankki, en pääse sinne muuten kuin pankin tiskillä asioiden.
Voisit myös hankkia omat verkkopankkitunnukset äitisi pankkiin. Maksaa jonkin verran, mutta todennäköisesti selvästi vähemmän kuin asioiden hoito pankin tiskillä.
Näköjään itse yhtä puupää kuin äitinsä... :)
Tää onkin ET-lehti eikä Vauva-lehti...
Tätä palstaa kun lukee niin tulee välillä mieleen että ne kaikki uusavuttomat vanhukset ovat täällä kyselemässä, kaikki kysellään aina täältä kananmunan keitto-ohjeista verkkopankin käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Tätä palstaa kun lukee niin tulee välillä mieleen että ne kaikki uusavuttomat vanhukset ovat täällä kyselemässä, kaikki kysellään aina täältä kananmunan keitto-ohjeista verkkopankin käyttöön.
Ai 'vanhukset' kyselis kananmunankeitto-ohjeita??? Ehei, he kyselee digiasioita, kun taas nuoret ei osaa nappia ommella, sukkaa parsia.
Eiköhän joka iässä ole omat heikkouksensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasken sen varaan, että voin tarvittaessa palkata apua, jos en enää itse pysty huolehtimaan asioistani.
vela
Mikä *ittu on vela (HUHUh..)
Ei oo 'ittu' mikään nätti sana palstalle!
Vela = vapaaehtoisesti lapseton
Sen takiako ne lapset olis pitäny tehdä, että hoitavat vanhempiensa digiasiat???
Entäs äidinrakkaus?
Minä, paha lapseton, autan kasikymppistä pariskuntaa joilla on yhteensä neljä lasta. Lapsia en ole ikinä nähnyt eikä niitä näytä vanhemmat paljon kiinnostavan eli se siitä vanhuuden turvasta.
Muuta ongelmaa ei ole ollut kun joku kaukosäädinkriisi (joita ollut itsellänikin), sähköfirman puhelimitse kaupattu sähkösopimus jossa kusettiin aika rankasti, samoin kännykkäliittymä.
Suurin ongelma on kun pitäisi keskustella chat-botin kanssa, ihmistä ei saa linjan päähän ja kun toisella ei ole sähköpostia tai mobiilivarmennetta ja sopimukset ovat hänen nimissään niin tosi hankalaa selvitellä asioita kun vastaus on aina katso netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vauva-osastolla tuskin kannattaa pyöriä jos ei ole edes lapsia...
Elämä on valintoja.
Aikoinaan nämä lapsettomat kylpi rahoissaan ja vapaina - nyt ääni muuttunut kellossa...
Sitä saa mitä tilaa :)
Kaikki lapsettomat ovat suunnattoman rikkaita jotka matkustelevat ympäri maailmaa ja ostelevat muotilaukkuja ilman huolta huomisesta.
Eiku...
Ei tarvitse olla noin kateellinen. Pää pois peräreiästä vaikka perhe-elämä onkin ollut sinulle pettymys. Jokaisella on valinnanvapaus.
Olen itse vaille 70 v. ja taidan pärjätä netti- ja kännykkäasioissa jopa paremmin kuin monet nuoret johtuen osittain työhistoriastani ja siitä etten pelkää uusia ja ennen kokemattomiakaan asioita. Ainakin alle 80 v. ja sitä vanhemmistakin ikä-ihmisistä ne, joilla järki vielä pelaa moni osaisi käyttää puhelinta ja myös nettiä jos eivät hankaisi vastaan vaan ottaisivat vastaan tarjotut neuvot ja avut. Ymmärrän, että lähempänä 90 kuin 80 vuotta olevat eivät välttämättä halua enää vaivata päätään täysin uusien asioiden opettelulla ja heille täytyykin järjestää omat tavat saada asiansa ja elämisensä järjestettyä ilman nettiä ja myös ilman älypuhelinta jos sen käyttö ei kerta kaikkiaan enää onnistu. Lähes joka paikkakunnalla on ikäihmisille tarjolla jonkun tahon toimesta järjestettyä maksutonta digineuvontaa.
Jos on kotihoidon tai palveluasumisen piirissä niin hoitajat auttavat laittamaan puhelimen lataukseen. Siinä se. Kaikki muu pitää osata itse, kukaan ei tee puolesta tai edes opasta.
No ainakin minun lapseton sinkku isosiskoni saa tarvitsemansa avun ja tuen aikanaan minun lapsilta. Sisko on yhden heistä kummitäti ja kaikille erittäin läheinen ja tärkeä, mukana niin arjessa kuin juhlassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään muttei se tätä digihuuman porukkaa kiinnosta , tosin kaikki vanhenee ja sitten osuu joskus omalle kohdalle
Mun on vaikea uskoa, että jos olen koko aikuisikäni käyttänyt nettiä, että unohtaisin sen helposti. Muistisairaus on tietenkin eri asia, silloin unohtuu kaikki
Ikääntymisen myötä pelkkänkahbin keittokkn vaikeutuu...
Olen nainen 64v ja jo nyt tuntuu etten pärjäisi ilman miestäni tässä Digi maailmassa. Ihmettelen kuinka vanhukset pärjää, surku tulee heitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkäasioiden kanssa?
Miten ihmeessä lapsettomuus liittyy digitaitoihin? Meinaat varmaankin, että osaamattomalle omat lapset olisivat paras digitukihenkilö? Entä ne keski-ikäiset tai nuoret, joilla ei ole lapsia, mutteivät ole vanhuksiakaan?
Vanhetessa näkö heikkenee ja kädet eivät toimi enää näppärästi, vaikka pää pysyisi jotakuinkin kunnossa. Liikkuminen on huonoa. Silti pankeissa ja kelassa supistetaan aukioloaikoja ja viedään palvelut nettiin. Jos omia lapsia ei ole, on vanhus sopivaa riistaa huijareille.
Hyvä hetki hypätä kalliolta, kun ei kykene enää itsestään huolehtimaan. Välttää samalla paskavaipoissa makoilun muiden armoilla.
Vauva-osastolla tuskin kannattaa pyöriä jos ei ole edes lapsia...
Elämä on valintoja.
Aikoinaan nämä lapsettomat kylpi rahoissaan ja vapaina - nyt ääni muuttunut kellossa...
Sitä saa mitä tilaa :)