Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkäasioiden kanssa?

Vierailija
03.03.2025 |

Tai sellaiset, jotka ei ole lastensa kanssa tekemisissä. Mun 80v äiti käyttää tietokonetta jonkun verran, mutta nyt alkanut asiat unohtumaan, eikä uskalla esim verkkopankkiin mennä enää yksin. Verkopankkitunnuksien käytössä avustamista ei oikein voi ulkoistaa kenelle tahansa randomille naapurille

Kommentit (487)

Vierailija
481/487 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkiasiatko teitä vain kiinnostaa.  Ei se selviääkö yksin asuva perheetön eikä  sukulaisia lähellä? Mehän opettelimme yksin käyttämään konetta minäkin Wp ?  ensin ja siihen aikaan oli puhelinyhteys ja maksoi paljon lanka puhelin laskussa näkyi. Ei silloin surff kuten nyt. Sitten n muista enää tuli vähän halvempi suora kaapeli liittymään. Nyt on helppoa mobiilireititin. Ei ole halpaa. Kannettava oli hinnoissaan vielä silloin. Tabletteja on kätevämpi käyttää kuin minulle W7 on mutten käytä koska ei voi pitää auki jatkuvasti. Hyvä tabletti on tiedon alku. Netti tarjoaa os osaa valikoida.

Vierailija
482/487 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tosin kyllä lapsellinen vanhus, mutta en oikein ymmärrä aloitusta, itse neuvon ja  opastan jälkikasvua tietotekniikkaan, tekoälyn ja kännykän ominaisuuksiin liittyvissä asioissa. Ei osaaminen ole ikäkysymys.

Harvemmin muistsairaus iskee 3-kymppiseen, joten kyllä suurin osa ongelmista on ikäkysymyksiä. Sinunkin vuorosi ehkä tulee😈

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/487 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö edelleen maksulaput voi lähettää postin välityksellä. Muutama vuosi sitten anopilla kotihoitaja  vei maksulaput kirjeessä postilaatikkoon ja aina hoitui. Toki joka maksusta meni palvelumaksu.

Tai pistää kaikki vakituiset maksut maksupalveluun.🙂

Vierailija
484/487 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muistisairaus estää hoitamasta asioita kuinka paljon sillä on merkitystä kuinka luotettavasti saa apua nettiasioissa. Joku hoitaa pakolliset pankkiasiat ja muuten vanhus ei nettiä käytä.

Vierailija
485/487 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kukin pärjää kehittyvän yhteiskunnan mukana, kunnes jossain kohdassa alkaa pudota kelkasta. Vanhempi väki on kompastellut paljon juuri digiloikan kohdalla.

Itse olen touhunnut tietokoneilla nuoresta lähtien, jo aikana jolloin valtaosa piti tietokoneita turhina säälittävien nörttien leluina. Hommasin nettiyhteyden vuonna 1998 ja verkkopankkitunnukset heti perään, ja älypuhelimetkin tuli hommattua muiden mukana. Mutta nyt on ekaa kertaa alkanut tuntua että alan pudota kelkasta tekoälyn kohdalla. En keksi mihin tarvitsen tekoälyä, vaan näen sen pikemminkin uhkana joka vie tiedonkeruun ja huijaukset ihan uudelle tasolle.

Vierailija
486/487 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te miinustatte vastauksia? 

Se kertoo vihasta ja aggressiivisesta käyttäytymisestä. Mitä te luulette olevanne. Liikaa syövät aklj puuttesta hermostuneet henkisesti horjuvat. 

Vierailija
487/487 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankkiasiatko teitä vain kiinnostaa.  Ei se selviääkö yksin asuva perheetön eikä  sukulaisia lähellä? Mehän opettelimme yksin käyttämään konetta minäkin Wp ?  ensin ja siihen aikaan oli puhelinyhteys ja maksoi paljon lanka puhelin laskussa näkyi. Ei silloin surff kuten nyt. Sitten n muista enää tuli vähän halvempi suora kaapeli liittymään. Nyt on helppoa mobiilireititin. Ei ole halpaa. Kannettava oli hinnoissaan vielä silloin. Tabletteja on kätevämpi käyttää kuin minulle W7 on mutten käytä koska ei voi pitää auki jatkuvasti. Hyvä tabletti on tiedon alku. Netti tarjoaa os osaa valikoida.

Että mitä?! :O En tajunnut yhtään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän