Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkäasioiden kanssa?

Vierailija
03.03.2025 |

Tai sellaiset, jotka ei ole lastensa kanssa tekemisissä. Mun 80v äiti käyttää tietokonetta jonkun verran, mutta nyt alkanut asiat unohtumaan, eikä uskalla esim verkkopankkiin mennä enää yksin. Verkopankkitunnuksien käytössä avustamista ei oikein voi ulkoistaa kenelle tahansa randomille naapurille

Kommentit (438)

Vierailija
241/438 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mun pojalla tosin on pankkitili itselläänkin samassa pankissa, mutta käsittääkseni tohon tiliin saisi sekä pankkikortin että verkkopankkitunnukset myös tilin toiselle käyttäjälle.

Et voi saada pankkitunnuksia, jos et ole kyseisen pankin asiakas eli ole tiliä. Kk maksut sitten kovimman mukaan, jos tulot ei tule sinne

Vierailija
242/438 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurihan oli tutkimus että miljoona suomalaista on digitaidotomia. 

Ja vaikka taidot on olisikin ja syy ei olisi dementia kaikki muuttuu  koko ajan, juuri ostettiin äidilleni uusi televisio, kaukosäätimen piti olla "tavallinen"  ja nyt on joka päivä tulee soitto, en saa televisioa auki.

Kun juttelee itseni ikäisten 60+ kanssa jokaisen vanhemmalla on jotain ongelmaa itselle vielä tavallisten asioiden kanssa. Ja jokaisen avustusrinkiin kuuluu myös lapsettomia tätejä.

Uudemmat kaukosäätimet ovat surkeita. Paljon ylimääräistä kliksuttelua. Äidille kannattaisi tilata joku yleiskaukosäädin TV:n oman kaukosäätimen sijaan. Niin minäkin tein, kun ostin äskettäin uuden television.

Mielestäni nuoremman sukupolven aivot toimivat jotenkin nurinkurisesti. Helsingin pörssikin mainosti, että heidän uudet nettisivunsa ovat käyttäjäystävällisemmät kuin vanhat. Itse en sanoisi kovinkaan käyttäjäystävälliseksi järjestelmää, jossa seitsemällä klikkauksella pääsee samaan tulokseen kuin edellisen järjestelmän yhdellä klikkauksella.

-Vanhus-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/438 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietolaitteiden hinta.  Minulla oli pöytäkone mutta se ei enää pystynyt uusia päivityksiä huolimaan. 

Ostin tabletin, 150 euroa, en käytä sitä kuin pankkiasioihin, turvaohjelman siihen ostin.

Uuden puhelimen, 5 g, 150 euroa. Tällä chattailen, on dnan tietoturva.

Eli 300 euroa, netti on ilman erillismaksua taloyhtiön netti, wifillä toimii tabletinkin netti ilman sim-korttia. 

Näillä pärjään kun en enää viitsi muuta askarrella tietokoneella. 80.

Puhelimen, jolla pääsee nrttiin,  saisi halvemmallakin.

Joka tapauksessa nuo ovat halvimpia vaihtoehtoja, tablettikin on helposti useita satoja euroja, samoin kännykät.

Vierailija
244/438 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pärjää, lapset 300 km päässä. 

Voihan antaa lapselle verkkopankkitunnukset sinne pankkiin ja laittaa e-laskuna maksut.

Verkkopankkitunnuksia EI SAA antaa toiselle

Totta, ettei verkkopankkitunnuksia saa antaa toiselle, mutta pankista saa omainen omat rinnakkaiset verkkopankkitunnukset ja pankkikortin, mikäli tilinomistaja valtuuttaa siihen.

Vierailija
245/438 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha ja talous voi olla suurin este, että onko laitteita vai ei. Tai onko apua ylläpitoon. Onko oma tietokone ja tulostin. Jos on pieni raha, voi olla vain huono kännykkä. Sama aikuisilla. Jos joku keksii miten saadaan kaikilla edullinen netti ja laitteita, se voi auttaa kommunikoinnissa sekä yrittämisessä monia.

Netti, känny ja bluetooyhilla toimivan tulostimen saa alle 200e

Mistä meinasit parilla sadalla tempasta?

Tulostin 50, liittymä 25 ja kännyjä saa satasella

Vierailija
246/438 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. Ennen sai sentään laitettua laskut vihreään kuoreen. 

Vierailija
247/438 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap luulee, että vain lapset voivat auttaa? Itse käyn vapaaehtoistyönä vanhusten luona auttamassa digiasioissa. Toki nettipankkiasioita emme hoida. Mutta nehän voi hoitaa kummilapsi, ystävä, serkku, veljenpoika tai kuka tahansa läheinen. Ei tarvitse olla oma lapsi kyseessä. 

Monilla ei ole kummilapsia, serkkuja tai veljenpoikia. Joillakin ei mitään noista. Ei edes sisarenlapsia.

Vierailija
248/438 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni asioi pankkikonttorissa ja säännölliset maksut menee suoraveloituksena.

Niin, että ensin on vuosia hoitanut asiat netissä ja sitten alkaa käydä pankissa? Mun äiti ei edes tietäisi missä Nordean konttori nykyään on tai osaisi selvittää sen aukioloaikoja

Ei niitä konttoreita enää ole oikein missään. Eikä niihin enää kävellä noin vain sisään asioita hoitamaan. Pitää myös olla voimassaoleva passi tai hlötodistus hankittuna,ajokortti ei enää kelpaa. Vaikeaksi on mennyt pankkiasioiden hoitaminen.

Vierailija
249/438 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin pärjäilen. Jos tulee ongelmia otan yhteyttä pankkiini tai operaattoriini. Niiden neuvoilla olen pärjännyt ongelmatilanteissa. 

Miten löydät pankin asiakaspalvelut yhteystiedot? Entä jos vastassa on robotti? Ei joka paikkaan pääse enää kävelemällä konttoriin kysymään tai edes puhelinnumeroa, johon soittaa.

Jos osaat käyttää vauvapalstaa, osaat myös kirjoittaa googleen oman pankkisi nimen ja sanan asiakaspalvelu. Sieltä löytyy numero. Kukaan ei ole puhunut mitään konttooriin kävelemisestä. Soittamallakin saa apua. Jokaisella suomalaisella pankilla on asiakaspalvelunumero. 

Kaikki vauvapalstalaiset osaa hakea tietoja netistä. Mutta tässä onkin kyse vanhuksista, jotka eivät osaa käyttää nettiä eikä älykännyä, tekstiviestin käyttökin peruskapulalla voi olla liian vaikeaa. Silläkään ei voi soittaa ja hoitaa asioitaan, koska mitään numeroita tai osoitteita ei mistään enää löydy, kun ei ole puhelinluetteloita. On ihan kuutamolla kuten 85-vuotias äitini. No hänellä on apuna minut, mutta kaikilla ei ole ketään. 

Vierailija
250/438 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolla on ylempi korkeakoulututkinto tietojenkäsittelystä. Pyydän siltä usein apua. Olen itse 22. Eiköhän ne osaamattomat vanhukset ala olla jo haudoissa?

Vierailija
251/438 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti oli se, mistä luotettavasti apua, sitten kun ei enää itse osaa. Kyllä se päivä kaikille tulee jossain kohtaa, ellei tule äkkikuolemaa.

Ap

Ja mistähän sinä luulet tietäväsi, mitä kenellekin tapahtuu tulevaisuudessa? Tiedän useita 80-100-vuotiaita, jotka käyttelevät teknologiaa ihan sujuvasti. Ei ikä tarkoita sitä, että aivotoiminta lakkaa. Ihminen voi oppia uutta kuolemaansa saakka. 

Kun muistisairaus etenee niin uuden oppiminen ei onnistu. Vanhojen asioiden kin osaaminen heikentyy vähitellen. 

Vierailija
252/438 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikeaksi on mennyt pankkiasioiden hoitaminen."

Olen samaa mieltä yllä olevan kommentin kanssa. 

Omat rutiinipankkiasiat reklamointia lukuunottamatta hoituvat suhteellisen hyvin puhelimella, netissä tai varaamalla käynti- tai nettipalaveriaika omalta sijoitusneuvojalta, mutta hoidapa joku perunkirjoitus tai yritä selvittää jotain ongelmaa, se ei olekaan enää helppoa GDPR-asetuksen vuoksi.

Pahimmillaan joutuu jopa vihjailemaan vahingonkorvausvaatimuksesta, rikosilmoituksesta tai ilmoituksesta FIVAlle, jotta saa asiat hoitumaan.

-Vanhus-

Vierailija
253/438 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on oikeus äitini tiliin, mutta koska meillä on eri pankki, en pääse sinne muuten kuin pankin tiskillä asioiden. 

Voisit myös hankkia omat verkkopankkitunnukset äitisi pankkiin. Maksaa jonkin verran, mutta todennäköisesti selvästi vähemmän kuin asioiden hoito pankin tiskillä.

Vierailija
254/438 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ennen sai sentään laitettua laskut vihreään kuoreen. 

Kuvitteletko, että nykyisin ei saa? Maksupalvelu toimii edelleen. Kuoren väristä en tosin ole varma.

Vierailija
255/438 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka huolehtii, että ihminen pääsee lääkäriin? Kuka pitää puolia?

Tehkää lapsia, jotka vielä olette hedelmällisessä iässä!

Juu ei se virkaholhooja edunvalvonnasta tällaistakaan hoida. Laskusi hoitaa, mutta saat itsellesi jonkun mitättömän käyttörahan kuukausittain ja jos joskus tarvitsisit enemmän rahaa johonkin asiaasi, se on työn ja tuskan takana eikä sitä välttämättä myönnetä. Kuten eräs ei edunvalvojaltaan saanut rahaa lemmikkinsä eläinlääkäri käyntiä varten ja toinen ei saanut silmälaseja. Edunvalvoja kuittaa työstään ruhtinaalliset korvaukset, määrittelee pitkälti palkkionsa itse. 

Vierailija
256/438 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on oikeus äitini tiliin, mutta koska meillä on eri pankki, en pääse sinne muuten kuin pankin tiskillä asioiden. 

Voisit myös hankkia omat verkkopankkitunnukset äitisi pankkiin. Maksaa jonkin verran, mutta todennäköisesti selvästi vähemmän kuin asioiden hoito pankin tiskillä.

Pitää avata sinne tili, että saa tunnukset. En ole vielä tarvinnut

Vierailija
257/438 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelijana törmään tähän aiheeseen jatkuvasti. Digihuumassa tosiaan on ajettu henkilökohtainen palvelu alas ja jätetty ikäihmiset yksin opettelemaan ja selviytymään :( puhuinkin yhden kanssa että jos esim kirjastoissa olisi alettu pitää digipalvelupisteitä jo ainakin 5 tai 10 vuotta sitten niin nyt jo moni osaisi kaikenlaista nykyaikaista asioiden hoitoa!

Vierailija
258/438 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pärjää, lapset 300 km päässä. 

Voihan antaa lapselle verkkopankkitunnukset sinne pankkiin ja laittaa e-laskuna maksut.

Verkkopankkitunnuksia EI SAA antaa toiselle

Yhteiskäyttötunnukset saa toiselle. Vaatii henkilökohtaisen käynnin pankkikonttorissa ja molemmille asiakkaalle ja sille kenelle tunnukset haluaa antaa voimassaoleva henkilöllisyystodistus ja passi mukaan. Ajokortti ei käy. 

Vierailija
259/438 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei muistisairaus iske, pystyn luultavasti itse hoitamaan omat asiani netissä vanhempanakin, kun seuraan jatkuvasti kehitystä.

Oma äitini alkoi käyttämään viisikymppisenä tietokonetta, kun töissä oli joitain yksinkertaisia asioita pakko hoitaa tietokoneella. Hänellä on koko seuraavat 37 v. ollut vaikeuksia tietokoneen kanssa, vaikka lähinnä vain selailee nettiä. Pienikin muutos, eikä edes kuusikymppisenä osannut ilman useaa opastusta käyttää konetta. Hankin käyttöoikeuden hänen tililleen (tilataan aika pankista, mennään yhdessä ja se, joka tilille tulee käyttöoikeudet joutuu kertomaan itse omin sanoin miksi haluaa jakaa käyttöoikeudet ja juuri tälle henkilölle. Lisäksi täytetään käyttöoikeuksista lomakkeita). Näin pääsen näppärästi maksamaan hänen laskujaan. Olen tilannut hänen kaikki mahdolliset laskunsa suoraan verkkopankkiin. Isäni sen sijaan oppi käyttämään tietokonetta ensimmäisenä päivänä sen hankittuaan. Hän soitti ilahtuneena heti ensimmäisenä iltana "Olen Google Mapsissa Firenzessä, tässä on tällainen Street View, jolla pääsee vähän kuin kulkemaan katuja. Ihan samalta näyttää kuin 60-luvullakin!" Vanhemmat olivat eronneet, joten isä ei päässyt opastamaan äitiä.

Vierailija
260/438 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lapseton täti ja me sisarusten lapset autetaan.

Vilahtaako tädin eläkkeestä siivu sisarusten lapsille, siinä auttamisen huumassa?

T.Sonja