Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkäasioiden kanssa?

Vierailija
03.03.2025 |

Tai sellaiset, jotka ei ole lastensa kanssa tekemisissä. Mun 80v äiti käyttää tietokonetta jonkun verran, mutta nyt alkanut asiat unohtumaan, eikä uskalla esim verkkopankkiin mennä enää yksin. Verkopankkitunnuksien käytössä avustamista ei oikein voi ulkoistaa kenelle tahansa randomille naapurille

Kommentit (438)

Vierailija
1/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään muttei se tätä digihuuman porukkaa kiinnosta , tosin kaikki vanhenee ja sitten osuu joskus omalle kohdalle

Vierailija
2/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään muttei se tätä digihuuman porukkaa kiinnosta , tosin kaikki vanhenee ja sitten osuu joskus omalle kohdalle

Mun on vaikea uskoa, että jos olen koko aikuisikäni käyttänyt nettiä, että unohtaisin sen helposti. Muistisairaus on tietenkin eri asia, silloin unohtuu kaikki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Kamppailen asian kanssa. Muisti alkaa heiketä. Kamalaa!! Sitten keksin - ehkä marssin kohta tili-/lakitoimistoon. Mutta siinäkin on vaaransa, että laskuttavat liikaa kun näkevät tilisaldon. Mitä ihmettä tekisin?? Ongelma myös edunvalvonnassa.

Vierailija
4/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvin näyttää pärjäävän. Soittelee kavereilleen ulkomaille Facetimella, tilaa verkkokaupoista tarvitsemiaan asioita, hoitaa nettipankkiasiat itse jne. jne. 

t. 82-vuotiaan vanhuksen sukulainen

Vierailija
5/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omilla 80 ikävuoden molemmin puolin olevilla lähisukulaisilla ei ole ongelmia käyttää älypuhelimia tai tietokonetta tai verkkopankkia jne. Kaikki osaavat ihan sujuvasti toimittaa asiansa. Ainoa missä vanhempani ovat tarvinneet apua oli uuden telkkarin asennus, mutta se on homma jota ei omakaan hermorakenne tahdo oikein kestää.

Vierailija
6/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapseton täti ja me sisarusten lapset autetaan.

Vierailija
7/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap luulee, että vain lapset voivat auttaa? Itse käyn vapaaehtoistyönä vanhusten luona auttamassa digiasioissa. Toki nettipankkiasioita emme hoida. Mutta nehän voi hoitaa kummilapsi, ystävä, serkku, veljenpoika tai kuka tahansa läheinen. Ei tarvitse olla oma lapsi kyseessä. 

Vierailija
8/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt tätä koska olen vela. Luotan siihen että sukulaisten lasten voivat sitten aikanaan välillä jeesiä rahaa vastaan. Tai ehkä jopa hyvää hyvyyttään, olen hauska täti serkun ja veljen lapsille.

Vierailija
9/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 81v äidillä on vakavia ongelmia oppia uutta ja jos ihan mikä vaan muutos tulee jonnekin hänen käyttämäänsä palveluun tai sivustolle, niin on heti ihan pihalla. Ei pärjäisi päivääkään ilman apuani. Saan esimerkiksi joka viikko selittää, että kun iltasanomat pyytää kirjautumista, niin se tarkoitaa, että olis pitänyt maksaa että pääsee ne jutut lukemaan. Puhelinmyyjiltä tehtyjä ostoksia saan myös perua.

Vierailija
10/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pärjää, lapset 300 km päässä. 

Vierailija
11/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelen pysyväni itse kärryillä tietotekniikasta. Olen nyt kuusvitonen. Tähän asti olen tehnyt lähes kaikki tietotekniikkaan liittyvät tehtävät itse. Jos muistisairautta ei tule, en usko kykyjeni tässä suhteessa huononevan. 

Vierailija
12/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasken sen varaan, että voin tarvittaessa palkata apua, jos en enää itse pysty huolehtimaan asioistani. 

vela

Vierailija
13/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap luulee, että vain lapset voivat auttaa? Itse käyn vapaaehtoistyönä vanhusten luona auttamassa digiasioissa. Toki nettipankkiasioita emme hoida. Mutta nehän voi hoitaa kummilapsi, ystävä, serkku, veljenpoika tai kuka tahansa läheinen. Ei tarvitse olla oma lapsi kyseessä. 

No ei kaikka ole niin läheistä kummilasta, ystävää, serkkua tai veljenpoikaa, jolle viitsisi pankkiasiansa näyttää

Vierailija
14/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lapseton täti ja me sisarusten lapset autetaan.

Ootte ihania!

Vierailija
15/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kaikka ole niin läheistä kummilasta, ystävää, serkkua tai veljenpoikaa, jolle viitsisi pankkiasiansa näyttää

No eipä kukaan ole väittänytkään, että kaikilla olisi. Kerrottiin vain, että sekin on mahdollista. Ei tarvitse olla lapsia, jotta voi saada apua. Se pitää vain itse voimissaan ollessa huolehtia, että on edes yksi luotettava läheinen, joka voi auttaa. 

Vierailija
16/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapsia mutta en tiedä miten pärjään jos pää sekoaa.  Pitäisi kai tehdä se edunvaltuutus vireille.  En pahemmin digiapua vielä tarvitse, 10-vuotias opetti ottamaan hupikuvia. 80 on mittarissa.  Ikäsiseni pariskunta, toinen ison yrityksen tietoliikennevastaava, toinen opetti oppilaitoksissa, vielä heilläkin on pysynyt muistissa. Ja tietysti osaavat enemmän kuin minä .

Vierailija
17/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on vaikea uskoa, että jos olen koko aikuisikäni käyttänyt nettiä, että unohtaisin sen helposti. Muistisairaus on tietenkin eri asia, silloin unohtuu kaikki

Otathan huomioon, että 80v. ei ole koko ikäänsä käyttänyt nettiä, ja älypuhelinta ei välttämättä ikinä. Ja sen, että kun sinä olet 80v., ties missä todellisuudessa elämme. Onko koko pankkeja, onko koko nettiä, who knows. 

Vierailija
18/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni asioi pankkikonttorissa ja säännölliset maksut menee suoraveloituksena.

Vierailija
19/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasken sen varaan, että voin tarvittaessa palkata apua, jos en enää itse pysty huolehtimaan asioistani. 

vela

Mitä/mistä voi ostaa apua esim pankkiasioiden hoitoon? Ja sitten kun noita ei enää osaa tehdä, niin osaako etsiä paikan josta saa apua?

Vierailija
20/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otathan huomioon, että 80v. ei ole koko ikäänsä käyttänyt nettiä, ja älypuhelinta ei välttämättä ikinä. Ja sen, että kun sinä olet 80v., ties missä todellisuudessa elämme. Onko koko pankkeja, onko koko nettiä, who knows. 

80-vuotiaat ovat olleet noin viisikymppisiä, kun netti on tullut työelämäkäyttöön. Kyllä heillä aika monta vuosikymmentä elämästään on ollut aikaa opetella näitä asioita.