Oletko siirtynyt poliittisesti vasemmalta oikealle tai päinvastoin?
Itse olin nuorempana varsin vasemmistolainen, mutta opiskelujen ja arjen kohtaamisten myötä siirtynyt oikealle.
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Samoin vasemmalta oikealle, taloustieteen opinnot auttoi ymmärtämään miten maailma makaa.
Samoin. Tiedon lisääntymisen myötä kariutui vasemmistoinen vastakkainasettelu. Tunne on vasemmiston juttu, ei tieto.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minä siirryin oikealta vasemmalle.
Alkoholismi?
Olin nuorena radikaali vihreä. Nyt mummona olen superradikaali vihreä. Kehitystä on siis tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Mikään puolue ei ole vastannut täysin arvojani ja pienintä pahaa äänestän. Nuorena ja tyhmänä äänesti jopa kokkareita, sitten sitä oikeaa persupuoluetta jota ei enää ole. Viime aikoina äänet on menneet vasemmalle, olen aina ollut duunari, miksi äänestäisin duunarien vihollisia. Eli kaikki käy paitsi nykyiset hallituspuolueet.
Ei uskois, että duunari haluais sahata omaa polveaan. Onnea vaan valintaan...
Olen siirtynyt keskeltä vasemmalle. Olen mielestäni ollut liberaali. Hallituspuolueiden toiminta ja samanaikainen oman terveyden romahtaminen ja tyhjän päälle jääminen on vaikuttanut omaan ajatteluun. En ole ikinä äänestänyt yhtään puoluetta keskeltä vasemalle. En tiedä jatkostakaan mutta Kokoomusta en aio äänestää enää ikinä.
Yliopisto-opintojen alettua selvästi vasemmalle
Vierailija kirjoitti:
:DDDDDDDDDDD
En ole koskaan äänestänyt vasemmistoa, paitsi kerran seurakunta vaaleissa yhtä tuttua sotioutumaton vihreää. Ei-vasemmistosta olenkin sitten äänestänyt varmaan kaikkia mahdollisia puolueita, jos presidentinvaalitkin katsotaan puoluevaaleiksi.
Oikealla olen kuten ennenkin, mutta sopivaa puoluetta en ole löytänyt.
Kokoomuksen kaverikapitalismi ja korporatismi ei ole sitä mitä haen. Kokoomuksessa on muutama tosi hyvä edustaja (mm Valtonen, Paasi), mutta en ole varma riittääkö se puolueen suunnan muuttamiseen. Samoin Persuissa on fiksuakin ajatusmaailmaa, mutta silti ei tunnu hyvältä ajatukselta äänestää heitä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena vihreä, siitä kokoomuksen kautta persuihin. Kai aika tavallinen tarina.
Aika paljon olen persujen kanssa puhunut mutta en yhdenkään, joka olisi koskaan vihreitä äänestänyt. Tavallinen tarina tämä tuskin on senkään vuoksi, että tyypillinen vihreiden äänestäjä on korkeakoulutettu, tyypillinen persujen äänestäjä taas ei ole. Näin tuskin voisi olla, jos kyseessä olisi millään tavalla yleinen tapahtuma. Vai takavarikoidaanko persujen äänestäjiltä tutkinnot? Sinänsä se olisi kyllä ihan loogista
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se siitä valmistumisen myötä oikenee! Ellet ole humanisti tai opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se siitä valmistumisen myötä oikenee! Ellet ole humanisti tai opettaja.
En kyllä alennu äänestämään saastaoikeistoa
"Hamas on islamilainen terrorijärjestö."
Hamas on islamistinen vastarinta järjestö, jolla on poliittinen ja militantti siipi. "Terroristi" ei kuvaa mitään. Terrori on toki taktiikka ja ei Hamasille vieras, kuin ei myöskään Israelille, kuin ei myöskään millekään muulle sotilaalliselle toimijalle.
Mutta minulla ei nyt ole mitään erityisiä intressejä Hamasia kohtaan tai vastaan. Tässä vaiheessa Hamasista jauhaminen on vähän sama kuin puhuisi Auschwitchin vastarinnasta. Palestiinalaiset ovat kansanmurhaan pyrkivän valtion (Israel) terrorin kohteena, jonka maailman suurin sotilasmahti (Yhdysvallat) on aseistanut.
Vasemmalta oikealle, olin jopa kriittinen juutalaisille ysärillä, mutta en ole enää kun ollaan saatu omat näytekappaleet eurooppaan.
En ole koskaan äänestänyt vasemmistoa, paitsi kerran seurakuntavaaleissa yhtä tuttua sitoutumatonta vihreää. Ei-vasemmistosta olenkin sitten äänestänyt varmaan kaikkia mahdollisia puolueita, jos presidentinvaalitkin katsotaan puoluevaaleiksi.
Oikeisto-vasemmisto-jako on täysin keinotekoinen eikä se ole enää pitkään aikaan tarkoittanut yhtään mitään.
Taloudellisesti olen sitä mieltä, että heikommista pitää huolehtia ja kaikille pitää taata ihmisarvoinen elämä, mutta myös yritteliäisyydestä pitää palkita, ei rankaista. Olen siis pienyrittäjien, duunareiden, opiskelijoiden, kotiäitien, työkyvyttömien jne. puolella. Vastutan syöttöporsaita, jotka kahmivat omiin taskuihinsa enemmän kuin tarvitsevat tai ansaitsevat. Kuitenkin kannustaisin siihen, että kaikki voisivat parantaa omaa tilannettaan. Puoluekentältä ei löydy tämmöistä, jos puhutaan oikeistosta tai vasemmistosta.
Ehkä vihreät ja persut oli suunnilleen samoilla linjoilla ennen, jos puhutaan vain taloudesta. Persuista tulikin yhtäkkiä pahimpia köyhän kyykyttäjiä. Vihreitäkään en enää äänestä muista syistä. Etsin vaihtoehtoja uusista pienpuolueista.
Nuorena olit? Ja nyt olet vähän opiskellut? Odota kun alkaa vanhuus ja terveys rapistua. Silloin sitä alkaa taas ihmeellisesti kiinnostaa, onko tässä maassa terveyskeskuksia ja muita palveluita pystyssä.
Tiktokkaava persulapsi sinä todennäköisesti olet.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena kommunisti, nyt vanhana persu. Vasemmistolaisuus suli pois kun kyllästyin olemaan kateellinen ja tyytymätön. Tykkään että ihmisellä pitää olla vastuu omasta elämästä eikä vaan vinkua apua ja muiden rahoja. Lisäksi kävi ilmi kuinka paljon meille valehdeltiin esim Neuvostoliitosta. Olin hyödyllinen idiootti.
Enpä ole ikinä ajatellut asiaa tuolta kantilta. Neukkuaikana äänestin kokkareita, nykyvenäjäkapitalistiaikaan olen siirtynyt aika lailla vasemmalle. Demokratia, ihmisarvo, työ ja toimeentulo ovat tärkeimpiä. Ei se neukkula tai politiikka silloin juuri kiinnostaneetkaan nuorta, työ ja raha olivat silloinkin tärkeitä. Itse en ole ollut kateellinen tai tyytymätön vaan realisti ja optimisti aina. Yrittäjänäkin ajattelin että kyllä ne verot pitää voitoista maksaa, asiakaskin ne ja alvit maksaa. Halveksin veronkiertäjäketkuja.
Millä tavalla tukien varassa eläminen on Suomen kansan edun mukaista?