Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko siirtynyt poliittisesti vasemmalta oikealle tai päinvastoin?

Vierailija
27.02.2025 |

Itse olin nuorempana varsin vasemmistolainen, mutta opiskelujen ja arjen kohtaamisten myötä siirtynyt oikealle.

Kommentit (228)

Vierailija
81/228 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorena vihreä, siitä kokoomuksen kautta persuihin. Kai aika tavallinen tarina. 

Aika paljon olen persujen kanssa puhunut mutta en yhdenkään, joka olisi koskaan vihreitä äänestänyt. Tavallinen tarina tämä tuskin on senkään vuoksi, että tyypillinen vihreiden äänestäjä on korkeakoulutettu, tyypillinen persujen äänestäjä taas ei ole. Näin tuskin voisi olla, jos kyseessä olisi millään tavalla yleinen tapahtuma. Vai takavarikoidaanko persujen äänestäjiltä tutkinnot? Sinänsä se olisi kyllä ihan loogista

Paikallispoliitikassa varsinkin on paljon nykypersuja, jotka ovat aiemmin olleet vasemmistoliittolaisia ja useita vihreitäkin. Ja onhan yhden ex-persukansanedustajankin (Pietari Jääskeläinen) puoluekirjo eri vaaleissa ollut virheet-kepu-persut-siniset- kristilliset. Kansanedustajana persut ja siniset. Tunnetumpi tapaus on Veltto Virtanen, joka eduskunnassa on edustanut ekovihreitä ja persuja.

Vierailija
82/228 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka ei nuorena ole vasemmalla on sydämetön. 

Ihminen joka iän myötä siirry oikealle on haihatteleva typerys.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/228 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut aina "keskustaoikeistolainen". Ja vieläkin 5-kymppisenä. Kotona ei koskaan puhuttu politiikkaa. Asuin ja kasvoin varsin epäpoliittisessa ympäristössä. Varuskunnassa. En muista, että yksikään lapsi sillä alueella olisi koskaan puhunut politiikkaa (tai aikuinenkaan). Omallakin luokalla oli silloin jo monta lasta/nuorta, jotka säännöllisesti vietti viikonloppuja ja lomasia nuorissa kotkissa. Heistä lienee sitten tuli demareita.

Keskusta ilman askelta oikealle ei puolueena ole vaihtoehto. Se on liian vasemmalla. Ja hassu nuoruusmuistokin on: Täysi-ikäistyttyäni, ja omillaan jo muualla asuessani, minut saatiin ylipuhutuksi SMP:n sitoutumattomaksi ehdokkaaksi. Toisessa todellisuudessa minusta olisi siis voinut tulla poliitikko :D Sinänsä, koska pääsin varajäseneksi äänestyksen tuloksena. No, se oli kertaluonteinen poliittinen aktiivisuusloikka ja loppui siihen. Niin, ja en koskaan ollut asunut maaseudulla:D

Vierailija
84/228 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkään muun poliittisen suunnan ei ole väliä kunhan on pois päin nassepersuista

Vastenmielistä haukkumista. Kertoo paljon sinusta.

Mielipiteensä saa kai sanoa toisin kuin persujen ihannevaltioissa (30-luvun Saksa ja nykyinen Venäjä)

Tottakai, mutta täytyykö haukkua? Tuohan on kuin suoraan koulukiusaajan suusta. Ei ihme, että koulukiusaaminen on kasvussa, jos täälläkin puhutaan toisille ihmisille tuolla tavoin.

Nassepersut on juurikin tuota koulukiusaajaporukkaa, nytkin hallituksessa heikompien niskassa

Vierailija
85/228 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeisto-vasemmisto-jako on täysin keinotekoinen eikä se ole enää pitkään aikaan tarkoittanut yhtään mitään. 

Taloudellisesti olen sitä mieltä, että heikommista pitää huolehtia ja kaikille pitää taata ihmisarvoinen elämä, mutta myös yritteliäisyydestä pitää palkita, ei rankaista. Olen siis pienyrittäjien, duunareiden, opiskelijoiden, kotiäitien, työkyvyttömien jne. puolella. Vastutan syöttöporsaita, jotka kahmivat omiin taskuihinsa enemmän kuin tarvitsevat tai ansaitsevat. Kuitenkin kannustaisin siihen, että kaikki voisivat parantaa omaa tilannettaan. Puoluekentältä ei löydy tämmöistä, jos puhutaan oikeistosta tai vasemmistosta.

Ehkä vihreät ja persut oli suunnilleen samoilla linjoilla ennen, jos puhutaan vain taloudesta. Persuista tulikin yhtäkkiä pahimpia köyhän kyykyttäjiä. Vihreitäkään en enää äänestä muista syistä. Etsin vaihtoehtoja uusista  pienpuolueista.

Miksi kuvittelet että juuri kuvannut vasemmistoa?

"Taloudellisesti olen sitä mieltä, että heikommista pitää huolehtia ja kaikille pitää taata ihmisarvoinen elämä, mutta myös yritteliäisyydestä pitää palkita, ei rankaista. Olen siis pienyrittäjien, duunareiden, opiskelijoiden, kotiäitien, työkyvyttömien jne. puolella. Vastutan syöttöporsaita, jotka kahmivat omiin taskuihinsa enemmän kuin tarvitsevat tai ansaitsevat. Kuitenkin kannustaisin siihen, että kaikki voisivat parantaa omaa tilannettaan. Puoluekentältä ei löydy tämmöistä, jos puhutaan oikeistosta tai vasemmistosta."

En näe tuossa mitään ristiriitaa vasemmistolaisen filosofian ja Vasemmiston (puolue) linjausten kanssa. Sen sijaan oikeistopolitiikan kanssa sanomallasi on vahva ristiriita.

Vierailija
86/228 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon olen persujen kanssa puhunut mutta en yhdenkään, joka olisi koskaan vihreitä äänestänyt. Tavallinen tarina tämä tuskin on senkään vuoksi, että tyypillinen vihreiden äänestäjä on korkeakoulutettu, tyypillinen persujen äänestäjä taas ei ole. Näin tuskin voisi olla, jos kyseessä olisi millään tavalla yleinen tapahtuma. Vai takavarikoidaanko persujen äänestäjiltä tutkinnot? Sinänsä se olisi kyllä ihan loogista

Tässä on varmasti eroa Helsingin ja pikkupaikkakuntien välillä. Monet helsinkiläiset DI- ja KTM-kaverit äänestävät Halla-ahoa ja muita akateemisia persuja. Vihreiden äänestäjät lienevät pääasiassa eri tiedekunnista.

eri

Vierailija
87/228 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen olin oikealle, mutta huomannut kallistuvani vasemmalle. Vapaakauppa ja liberalismissa on selvästi ongelmia joita on voinut selvästi havaita.

Merkittävimpänä pidän sitä, että nykyinen vapaamarkkina systeemi voi luoda teknologian kautta ultrarikkaita yritysjohtajia mm. Elon Musk, Jeff Bezos ja Mark Zuckerberg. Nämä henkilöt ovat jo nyt tavalla tai toisella vaikuttaneet jokaisen ihmisen elämään ja heidän vaikutusvalta sekä rahallinen arvo sen kuin jatkaa nousuaan. Nämä vaikutusvaltaiset yksilöt käyttävät rahojaan ja vaikutusvaltaansa jo nyt vaikuttamaan demokraattisen koneiston toimintaan ja haltuunottoon. Oikeistolle tulee kysmys vetääkö viiva touhulle vai valaako uskollisuutensa uuden maailman "aatelistolle".

Vierailija
88/228 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena olit? Ja nyt olet vähän opiskellut? Odota kun alkaa vanhuus ja terveys rapistua. Silloin sitä alkaa taas ihmeellisesti kiinnostaa, onko tässä maassa terveyskeskuksia ja muita palveluita pystyssä. 

Pääsitkö paremmin lääkäriin edellisen hallituksen, tai sitä edellisen aikana? Minusta mikään, ei siis mikään ole tässä vuosikymmenen aikana muuttunut muuhun kuin huonompaan suuntaan. Turha siitä on siis pelkästään nykyistä istuvaa hallitusta syyttää kun paskat olleet housuissa jo lukuisia vuosia sitten!

Vierailija
89/228 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeisto-vasemmisto-jako on täysin keinotekoinen eikä se ole enää pitkään aikaan tarkoittanut yhtään mitään. 

Taloudellisesti olen sitä mieltä, että heikommista pitää huolehtia ja kaikille pitää taata ihmisarvoinen elämä, mutta myös yritteliäisyydestä pitää palkita, ei rankaista. Olen siis pienyrittäjien, duunareiden, opiskelijoiden, kotiäitien, työkyvyttömien jne. puolella. Vastutan syöttöporsaita, jotka kahmivat omiin taskuihinsa enemmän kuin tarvitsevat tai ansaitsevat. Kuitenkin kannustaisin siihen, että kaikki voisivat parantaa omaa tilannettaan. Puoluekentältä ei löydy tämmöistä, jos puhutaan oikeistosta tai vasemmistosta.

Ehkä vihreät ja persut oli suunnilleen samoilla linjoilla ennen, jos puhutaan vain taloudesta. Persuista tulikin yhtäkkiä pahimpia köyhän kyykyttäjiä. Vihreitäkään en enää äänestä muista syistä. Etsin vaihtoehtoja uusista  pienpuolueista.

Miten juuri persut kyykyttää köyhiä pahimmin? Kieltämättä ihmettelen, miksi on leikattu vääristä asioista. Alv-korotusta pidän virheenä ja korotustahan Purra ei olisi halunnut tehdä, vaan Kokoomus halusi. 

Samoilla linjoilla siitä, että sopivaa puoluetta ei ole nykyisten eduskuntapuolueiden joukossa.

Vierailija
90/228 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa aika moni entinen vihreiden äänestäjä on sittemmin äänestänyt persuja, mutta nyt ei varmaan enää niitäkään. Vanhan liiton vihreät ovat irrallisia ja vailla poliittista kotia. Vanhan liiton vihreillä ja alkuperäisillä persuilla oli aika paljonkin yhteistä (esim. perustulo), mutta media ja tämmöiset palstat halusivat rakentaa älyttömän vastakkainasettelun.

Lisäksi siinä kävi niin, että vihreät kaupungistui ja tuli Helsinki-keskeisyys ja sitä kautta kaikkea tuubaa, ja persut oli enemmän maalaisia ja sitten junttiintuivat täysin. Siinä niiden kahden välimaastossa olisi ollut hyvä. Nykyään kumpikin puolue on täysin pilalla. 

Vierailija
91/228 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkään muun poliittisen suunnan ei ole väliä kunhan on pois päin nassepersuista

Vastenmielistä haukkumista. Kertoo paljon sinusta.

Mielipiteensä saa kai sanoa toisin kuin persujen ihannevaltioissa (30-luvun Saksa ja nykyinen Venäjä)

Tottakai, mutta täytyykö haukkua? Tuohan on kuin suoraan koulukiusaajan suusta. Ei ihme, että koulukiusaaminen on kasvussa, jos täälläkin puhutaan toisille ihmisille tuolla tavoin.

Nassepersut on juurikin tuota koulukiusaajaporukkaa, nytkin hallituksessa heikompien niskassa

Juupa juu... itse olin kyllä myös koulukiusattu (persu) ja kiusaajani ovat ainakin nykyään SDP:n kannattajia.

Vierailija
92/228 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena äänestin vihreitä ja demareita. Sen jälkeen kun vihreät muuttui ympäristöpuolueesta friikkipuolueeksi ja demarit työläisten puolueesta tuensaajien puolueeksi  olen äänestänyt persuja ja kokoomusta.

Vierailija
93/228 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo 30 vuotta äänestänyt vihreitä, mutta viime vuosina olen saanut kuulla olevani wokettava vihervassari. Mitä hittoa? Samoilla linjoilla olen kuin ennen kun koko wokea oli edes keksitty. Ympäristökysymykset on mulle edelleen tärkein äänestysperuste. 

Vierailija
94/228 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vihreät ja persut oli suunnilleen samoilla linjoilla ennen, jos puhutaan vain taloudesta. Persuista tulikin yhtäkkiä pahimpia köyhän kyykyttäjiä. Vihreitäkään en enää äänestä muista syistä. Etsin vaihtoehtoja uusista 

Myös SDP olisi korottanut alv:ia tai olivat ensimmäisinä sitä ehdottamassa ennen kuin nykyinen hallitus edes syntyi.

Kyllä on täysin tekopyhää puhua "köyhien kyykyttämisestä" nykyisen hallituksen kohdalla kun edellinen kyykytti minkä vaan kerkesi. Moni yrittäjäystäväni joutui konkurssiin Marinin hallituksen ajaman politiikan ansiosta.

Vierailija
95/228 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena äänestin vihreitä ja demareita. Sen jälkeen kun vihreät muuttui ympäristöpuolueesta friikkipuolueeksi ja demarit työläisten puolueesta tuensaajien puolueeksi  olen äänestänyt persuja ja kokoomusta.

Vain vähä-älyinen äänestää kokoomusta tai persuja

Vierailija
96/228 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin historia. Aate-ja oppihistorioitsijat oli tai vihreitä ja julkikommunisteja henkilökuntaa myöten ja yleisen ja Suomen historian opiskelija sitten oikeistolaisia, ihan äärilaitaa myöten. Jokunen lestadiolainen oli kepulainen.

Vierailija
97/228 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin täällä.

Vierailija
98/228 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtynyt niin paljon vasemmalle, että kohta siirryn seinästä läpi.

Ei tarvitse muuta, kuin seuraa persujen tekemisiä hallituksessa, ja republikaanien touhuja USAssa. Siinä on demokratia kaukana.

Vierailija
99/228 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa aika moni entinen vihreiden äänestäjä on sittemmin äänestänyt persuja, mutta nyt ei varmaan enää niitäkään. Vanhan liiton vihreät ovat irrallisia ja vailla poliittista kotia. Vanhan liiton vihreillä ja alkuperäisillä persuilla oli aika paljonkin yhteistä (esim. perustulo),

Ei. Vihreiden äänestäjänä ei koskaan persuja. Never. Ever. Ovat ympäristövastaisin puolue. Lisäksi vastustavat kulttuuria, taidetta, tiedettä ja Ylen rahoitusta. 

Vierailija
100/228 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana olin kokoomuksen kannattaja, siirryin hiljalleen demareiden vaiettuun oikeistosiipeen ja siellä olen ollut noin 10 vuotta. Muutos ei tunnu järin suurelta minulle, mutta tällä hetkellä minulla ei ole oikein poliittista kotia. Minulle tärkeimmät arvot ovat sellaisia ettei niitä juuri missään puolueessa enää oikeasti edistetä.