Oletko siirtynyt poliittisesti vasemmalta oikealle tai päinvastoin?
Itse olin nuorempana varsin vasemmistolainen, mutta opiskelujen ja arjen kohtaamisten myötä siirtynyt oikealle.
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena äänestin vihreitä ja demareita. Sen jälkeen kun vihreät muuttui ympäristöpuolueesta friikkipuolueeksi ja demarit työläisten puolueesta tuensaajien puolueeksi olen äänestänyt persuja ja kokoomusta.
Vain vähä-älyinen äänestää kokoomusta tai persuja
Kyllä viimeisen tutkimuksen mukaan SDP:tä äänestää kaikista vähiten koulutetut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena vihreä, siitä kokoomuksen kautta persuihin. Kai aika tavallinen tarina.
Aika paljon olen persujen kanssa puhunut mutta en yhdenkään, joka olisi koskaan vihreitä äänestänyt. Tavallinen tarina tämä tuskin on senkään vuoksi, että tyypillinen vihreiden äänestäjä on korkeakoulutettu, tyypillinen persujen äänestäjä taas ei ole. Näin tuskin voisi olla, jos kyseessä olisi millään tavalla yleinen tapahtuma. Vai takavarikoidaanko persujen äänestäjiltä tutkinnot? Sinänsä se olisi kyllä ihan loogista
Minä ainakin äänestin vihreitä sekä vasemmistoa nuorena ja insinööriksi valmistuttuani oikeistolaistuin. Ehkä teillä siellä Vihreissä on hieman väärä kuva siitä keitä puolueita äänestää.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena äänestin vihreitä ja demareita. Sen jälkeen kun vihreät muuttui ympäristöpuolueesta friikkipuolueeksi ja demarit työläisten puolueesta tuensaajien puolueeksi olen äänestänyt persuja ja kokoomusta.
Miten demarit ovat sinusta tuensaajien puolue? Ellet sitten eläkeläisiä tarkoita, työeläkkeisiinhän tehtiin indeksikorotus edellisen hallituksen toimesta.
Olen pysynyt paikallaan niin kuin miehet yleisesti. Naiset kun liikkuu enemmän vasemmalle niin naisista se varmaan näyttää että miehet siirtyisi enemmän oikealle vaikka todellisuudessa miehet pysyy paikallaan. Ja ihan suoraan sanottuna ihan jokainen kerta kun naiset miehiä jostain syyttää että tarpeeksi kun kaivelee niin aina löytyy todisteita että nainen itse tekee sitä mistä syyttä miestä. Ihan aina ilman poikkeuksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään puolue ei ole vastannut täysin arvojani ja pienintä pahaa äänestän. Nuorena ja tyhmänä äänesti jopa kokkareita, sitten sitä oikeaa persupuoluetta jota ei enää ole. Viime aikoina äänet on menneet vasemmalle, olen aina ollut duunari, miksi äänestäisin duunarien vihollisia. Eli kaikki käy paitsi nykyiset hallituspuolueet.
Ei uskois, että duunari haluais sahata omaa polveaan. Onnea vaan valintaan...
Miksi pitäisi tukea työelämän heikennyksiä kun niistä ei saa edes mitään vastineeksi. Esimerkiksi karenssien poisto kokonaan työttömyysturvasta. Työtä ja työn tekemistä ja työllisyyttä arvostavaa ja tukevaa puoluetta arvostan, en ahneita jotka haluavat työntekoa ja työpaikkoja vähentää voittojensa kasvattamiseksi. Välistävetäjät varastavat jo liian paljon tuottavan työn tuloksista.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka ei nuorena ole vasemmalla on sydämetön.
Ihminen joka iän myötä siirry oikealle on haihatteleva typerys.
Väsynyt hokema, ei arvoa.
Mä oon ollu aika keskellä, jopa vähän oikealla. Mutta nyt äärioikeisto on saanu mut ottamaan taas askeleen enemmän vasemmalle. En halua kuulua heihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon olen persujen kanssa puhunut mutta en yhdenkään, joka olisi koskaan vihreitä äänestänyt. Tavallinen tarina tämä tuskin on senkään vuoksi, että tyypillinen vihreiden äänestäjä on korkeakoulutettu, tyypillinen persujen äänestäjä taas ei ole. Näin tuskin voisi olla, jos kyseessä olisi millään tavalla yleinen tapahtuma. Vai takavarikoidaanko persujen äänestäjiltä tutkinnot? Sinänsä se olisi kyllä ihan loogista
Minä ainakin äänestin vihreitä sekä vasemmistoa nuorena ja insinööriksi valmistuttuani oikeistolaistuin. Ehkä teillä siellä Vihreissä on hieman väärä kuva siitä keitä puolueita äänestää.
Eihän vihreät ole vasemmistopuolue, ihmettelen mistä sellainen käsitys tulee. Koko vihreä liikehän on n*tsien perua. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on varmasti eroa Helsingin ja pikkupaikkakuntien välillä. Monet helsinkiläiset DI- ja KTM-kaverit äänestävät Halla-ahoa ja muita akateemisia persuja. Vihreiden äänestäjät lienevät pääasiassa eri tiedekunnista.
eri
Korkeasti koulutetut luulevat itsestään aivan liikoja.
Olen aina ajatellut itse. En tarvitse " ryhmämme kantaa" edes paskallakäyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana olin kokoomuksen kannattaja, siirryin hiljalleen demareiden vaiettuun oikeistosiipeen ja siellä olen ollut noin 10 vuotta. Muutos ei tunnu järin suurelta minulle, mutta tällä hetkellä minulla ei ole oikein poliittista kotia. Minulle tärkeimmät arvot ovat sellaisia ettei niitä juuri missään puolueessa enää oikeasti edistetä.
Jos Suomessa olisi samanlaiset demarit kuin Ruotsissa, niin voisin harkita äänestäväni.
Siirryin oikealta maltillisesti vasemmalle ja sitten nukkuviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain vähä-älyinen äänestää kokoomusta tai persuja
Kyllä viimeisen tutkimuksen mukaan SDP:tä äänestää kaikista vähiten koulutetut.
Miksi persut kokevat tarpeelliseksi levittää tällaista höpönlöpöä? Yhtäältä ollaan sitä mieltä ettei koulutustasolla ole mitään väliä ja korkeakoulut ovat mädätyslaitoksia, toisaalta levitetään tällaisia valheita sen sijaan että oltaisiin ylpeitä siitä työläistaustasta.
Vierailija kirjoitti:
Ennen olin oikealle, mutta huomannut kallistuvani vasemmalle. Vapaakauppa ja liberalismissa on selvästi ongelmia joita on voinut selvästi havaita.
Merkittävimpänä pidän sitä, että nykyinen vapaamarkkina systeemi voi luoda teknologian kautta ultrarikkaita yritysjohtajia mm. Elon Musk, Jeff Bezos ja Mark Zuckerberg. Nämä henkilöt ovat jo nyt tavalla tai toisella vaikuttaneet jokaisen ihmisen elämään ja heidän vaikutusvalta sekä rahallinen arvo sen kuin jatkaa nousuaan. Nämä vaikutusvaltaiset yksilöt käyttävät rahojaan ja vaikutusvaltaansa jo nyt vaikuttamaan demokraattisen koneiston toimintaan ja haltuunottoon. Oikeistolle tulee kysmys vetääkö viiva touhulle vai valaako uskollisuutensa uuden maailman "aatelistolle".
Näinhän se on. Kiteytit hyvin. Uusi feodalismi nousee kapitalismin kaavussa. Trumpin kautta pahasti kallistumassa oligarkiaan ja vaikka mihin epädemokraattiseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollu aika keskellä, jopa vähän oikealla. Mutta nyt äärioikeisto on saanu mut ottamaan taas askeleen enemmän vasemmalle. En halua kuulua heihin.
Yhyyyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän vihreät ole
Ovat suoraan äärivasemmalta, kuten Vasemmistoliittokin. Putinin kätyreitä.
Minusta on lohjennut irti pala vasemmistolaisuutta, koska se alkoi maailmanjeesukseksi saadakseen ikioman sädekehän.
Muuten olen vieläkin vasemmalla.
Takapajuiseksi juntiksi tai
omahyväiseksi ilkiöksi alkaminen ei ratkaisisi mitään.
Arvatkaa mitä puolueita nuo tarkoittavat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhyyyy
Tuliko persulle itkuinen olo?
"Niin, muut kuin persut ymmärtävät varmaan että jos tämä olisi tyypillistä, se näkyisi myös tilastoissa. Eipä ole tullut persuja tai persumielisesti artikuloivia vastaan korkeakoulutettujen parissa. Paria alisuoriutujaa lukuunottamatta, mutta hekin ainakin esiintyvät kokoomuslaisina."
No jos katsot PS:n kansanedustajia niin aika laajasti sieltä löytyy korkeasti kouluttautunutta porukkaa.
Niin, muut kuin persut ymmärtävät varmaan että jos tämä olisi tyypillistä, se näkyisi myös tilastoissa. Eipä ole tullut persuja tai persumielisesti artikuloivia vastaan korkeakoulutettujen parissa. Paria alisuoriutujaa lukuunottamatta, mutta hekin ainakin esiintyvät kokoomuslaisina.