Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taloudellinen eriarvoisuus suhteessa, mikä on reilu ratkaisu?

Vierailija
25.02.2025 |

Parisuhdettamme on lähiaikoina alkanut hiertämään se että mies on katkera siitä että on laittanut enemmän rahaa kiinni yhteiseen kotitaloomme. Ostimme joitain vuosia sitten yhteisen talon joka vaati mittavia remontteja. Miesystäväni on minua vanhempi (eli ehtinyt käydä töissä kauemmin kuin minä) sekä saanut vanhemmiltaan sijoitussalkun sekä tehnyt voittoa myydessään asuntonsa aikaisemmin. Tästä syystä mies maksoi sekä käsirahan että leijonanosan näistä remonteista ja minä maksoin oman maksukykyni mukaan. En ole itse saanut ikinä rahaa vanhemmiltani, perintöä ei ole tiedossa ja kaikki rahani on palkkatyön kautta ansaittua. Olemme kuitenkin sopineet että myydessämme talon miesystävä saa takaisin käsirahansa sekä isoimpiin remontteihin sijoittamansa rahat, oletuksella että jäämme voitolle.

Nykyisin tienaamme molemmat saman verran, mutta meillä on huomattava varallisuusero. Mies tulee varakkaammasta perheestä, tulee perimään omaisuutta ja omaa sijoituksia kun taas itselläni on kasassa melko vaatimattomat säästöt jotka vastaavat muutaman kuukauden bruttopalkkaani. Säästän kuitenkin säännöllisesti, maksan laskut puoliksi eikä minulla ole muita velkoja kuin opinto- ja asuntolainat. Mies on kuitenkin sitä mieltä että "on maksanut kaiken" ja että minun tulisi hakea pankista lainaa jonka avulla olisimme taloon sijoitetun rahan osin tasoissa. Teoriassa voisin kai niin tehdäkin, mutta miehen tapa lähestyä asiaa tuntuu hyvin aggressiiviselta ja toisaalta, mies maksoi enemmän sillä hänellä oli rahaa ja on edelleenkin. Olen itse auttamattomalla takaa-ajomatkalla mitä tulee säästöjen kartuttamiseen. Mies on myös sisällyttänyt perheensä ja olenkin saanut appivanhemmiltani puhuttelun miten minun tulee muistaa että kyseessä on heidän pojalleen säästämänsä rahat ja että heillä on aina ollut omat rahat ja lainat ja kaikki tasan. Hauska juttu on kuitenkin se että tiedän että anoppini kieltäytyi kirjoittamasta avioehtoa, oli rahattomana kotiäitinä vuosikymmenen ja on muutenkin elänyt miehensä siivellä. Koin loukkauksena rahankäyttöni kyseenalaistamisen, vaikkakin näin hieman alle 30-vuotiaana olen ollut työelämässä täyspäiväisesti vasta alle 5v ja aloin tienaamaan keskivertoa enemmän vasta vuosi sitten. Anoppini myös vihjaili minun olevan huono rahankäyttäjä ja puhui kuin olisin ulosoton vakioasiakas. 

Mikä tällaisessa tilanteessa on reilua ja oikein kaikkien osapuolien kannalta? En ole miesystävän rahojen perässä eikä talossa ole mitään tuhottomia summia kiinni. Kaikki miehen puolet vierailut ovat nykyään kireitä ja appivanhempien hampaita tilanne kiristää selvästi. 

Kommentit (186)

Vierailija
61/186 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, älä missään nimessä ota lainaa ja suostu miehen ja hänen suvun painostukseen! 

Jotenkin nyt tuntuu siltä että anoppi on katkeroitunut siitä että pojalla on pidempi suhde ja hän yrittää savustaa sinut ulos talosta tai vähintään näyttää kaapin paikan. Todennäköisesti perheessä on myös vanhoja asioita joista ei ääneen puhuta ja anoppi pelkää miehesi uskoutuvan sinulle ja he eivät enää voi pitää itseään sinun "köyhää" perhettä parempana. 

Yrittäisin vielä keskustella miehen kanssa, vaikka ammattilaisen tukemana. Jos suullinen sopimus siitä että mies saa taloa myydessä alkuinvestoinnit takaisin ei riitä, tehkää se kirjallisena vaikka juristin kanssa. Miettisin myös että onko 50/50 omistussuhde paras kulujen ja remonttien kannalta vai kävisikö joku muu? 

Jos olet tähän asti omistanut ja maksanut 50% ja omistussuhde muutetaan vaikka sinulle 30% niin mielestäni myös alkupääomaa tai tulev

Muuten samaa mieltä, mutta älä ala muuttamaan omistussuhteita itsellesi huonompaan suuntaan. Menneet maksut ovat menneitä. Ja suullisiin sopimuksiin ei pidä luottaa raha-asioissa.

Vierailija
62/186 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilu ratkaisu on ero

Näin on. Jos tilanne on tuo jo alussa, niin tosta se nillitys vaan pahenee.

Oletteko lapsia suunnitelleet?

Halusin kyllä lapsia aikaisemmin ja se oli aktiivisesti puheenaiheena, mutta nykyinen tilanne ja riidat rahasta ovat saaneet minut vetämään nuo ajatukset takaisin. Olen aina ollut töissä, maksanut kuuliaisesti puolet kaikesta ja ollut hyvin antelias mitä tulee sukulaisten kestittämiseen ja lahjomiseenkin. Ja jos olisimme naimisissa, olen sanonut että avioehto sopii minulle oikein hyvin sillä en ajattele olevani oikeutettu miehen suvun rahoihin. Siltikin, mies on pihi ja vaikka en odota mitään lahjoja tai usein niitä tarvitsekaan, on minun pitäminen jonkinlaisena kullankaivajana loukkaavaa. Olen ollut hyvin avoin ja rehellinen raha-asioistani ja siitä että tulen köyhästä perhe

Tuollaisten pihiukkojen kanssa toimii erilliset asunnot ja taloudet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/186 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies paljonkin vanhempi ja käyttää nuoruuttasi ja talouttasi hyväkseen?

Vierailija
64/186 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 10v, mutta jokatapauksessa talon ostettaessa olin ollut työelämässä valmistumisen jälkeen vasta alle muutaman vuoden. Olen silti laittanut remontteihin ja talon irtaimistoon rahaa n. 10 000€ edestä, joka on toki prosentuaalisesti vähemmän kuin avomieheni. Miehen ja anopin mukaan on epäreilua että mies sijoittamisen sijaan on laittanut rahaa kiinni taloon, vaikka olisin valmis laittamaan paperille että myydessä ja jäädessämme voitolle mies saa tuon alkusijoituksensa takaisin. Aiemmin tuo sopi miehellekin hyvin, mutta kun anoppi kuuli tästä, piti hän sitä suurena vääryytenä että emme ole laittaneet rahaa tasan saman verran. Ap

Vierailija
65/186 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 10v, mutta jokatapauksessa talon ostettaessa olin ollut työelämässä valmistumisen jälkeen vasta alle muutaman vuoden. Olen silti laittanut remontteihin ja talon irtaimistoon rahaa n. 10 000€ edestä, joka on toki prosentuaalisesti vähemmän kuin avomieheni. Miehen ja anopin mukaan on epäreilua että mies sijoittamisen sijaan on laittanut rahaa kiinni taloon, vaikka olisin valmis laittamaan paperille että myydessä ja jäädessämme voitolle mies saa tuon alkusijoituksensa takaisin. Aiemmin tuo sopi miehellekin hyvin, mutta kun anoppi kuuli tästä, piti hän sitä suurena vääryytenä että emme ole laittaneet rahaa tasan saman verran. Ap

Älä välitä anopin puheista. Sovi asiat miehesi kanssa. Et ole edellenkään kertonut, mitkä ovat omistussuhteet virallisesti? Puoliksi vai jotain muuta?

Vierailija
66/186 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä anopin puheista. Sovi asiat miehesi kanssa. Et ole edellenkään kertonut, mitkä ov

Omistussuhde ja varsinainen talolaina on 50/50. 

Vierailija
67/186 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilu ratkaisu on ero

Kyllä, en nyt syynännyt koko ketjua mitä tarkoittaa "mies on vanhempi", mutta jos se on vielä selvästi vanhempi narisija niin vaihtoon vaan. 

Vierailija
68/186 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli anoppi on päättynyt että tämä on miehelle pasta diili ja miehellä ei ole aikuista munaa sanoa että hän tekee omat päätöksensä? On vaan todennut, että äiti tietää parhaiten?

Joo ei, vaihtoon tuollainen äidin poika.

Vierailija
69/186 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ikävältä. Meillä on aika sama tausta, ja mies maksaa omasta aloitteesta paljon enemmän. En pyydä koskaan mitään, mutta hän tahtoo ja tarjoutuu maksamaan, koska on varakkaampi. 10 v suhde. Rahasta ei riidellä koskaan.

Isompien asumiskulujen lisäksi vie ravintolaan, saattaa ehdottaa että ostaa mulle puhelimen, vie matkoille. Mulla on itsellä enemmän ongelma hyväksyä että hän maksaa. Tahtoisin kattaa kaikki omat kuluni, mutta pienellä palkalla se tarkoittaisi että ei syödä ulkona eikä reissata jne. Ei koskaan syyllistä. 

Näin meilläkin. En ole varakkaampi, mutta selvästi hyvätuloisempi. Maksan mielelläni valtaosan perheemme menoista. Olen aina ajatellut, että perhe on kokonaisuus, josta ollaan yhdessä vastuussa ja sitä myötä rahatkin ovat yhteisiä. Silti olen sitä mieltä, että suhteen alussa varsinkin, jos ei olla naimisissa, pitää olla tarkka, e

Myös tuo anopin oireilu ja vihamielisyys ei ole mikään pikkujuttu. Tai jos mies olisi kunniallinen niin olisi tietysti, sillä valitsisi raamatullisesti puolisonsa, mutta nyt tuossa alkaa olemaan jo aika sairaita elementtejä kun aviota ei ole ja mies riitelee puolisonsa kanssa hänen velvollisuudestaan elättää perhe. Rahasta riitely on vielä yksi asia, mutta kun vihaan välineellistetään lapsi ja mies onkin samassa linnakkeessa anopin eikä vaimonsa kanssa, niin huhheijaakkaa.

Ap on oman turmionsa valinnut jos tuohon jää. Punaiset liput liehuvat.

Vierailija
70/186 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naiset aina valitsevat itseään varakkaamman miehen mutta samaan aikaan itkevät sitä iänikuista naisen euro-virttä ja patriarkka alistaa schlageria? Eikö loogisuuden nimissä pitäisi valita aina korkeintaan yhtä varakas ja korkeintaan yhtä paljon tienaava puoliso?

Vierailija
71/186 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia rahasta on tärkeää neuvotella tarkkaan etukäteen, vaikka olisi miten rakastunut.

Jos talo on 50/50, mutta mies maksanut enemmän ja ette ole menossa naimisiin, niin reilua olisi joko maksaa yhtä paljon tai muuttaa omistussuhteita vastaamaan maksumääriä. Ehkä olette alun perinkin muuttaneet liian kalliiseen taloon. Jos asuminen maksetaan puoliksi, niin se kannattaa mitoittaa sen vähävaraisemman maksukyvyn mukaan.

Talon voi myös myydä ja muuttaa johonkin, jonka pystytte oikeasti maksamaan puoliksi. Tai miettiä sitä, että onko yhteisomistus kuitenkaan järkevää. Suhde ei näin netin välityksellä kuulosta kovin tiiviiltä

Aphän kertoo että nimen omaan puhuneet asiat selväksi ennen talon ostoa. Ei yhteiselämää voi elää noin että yhtäkkiä toinen päättääkin että tuli tehtyä virhe, joten annappa mulle lisää rahaa talosta. Apn mies ei kuulosta sellaiselta jonka kanssa kannattaa elämän jakamista enää jatkaa. 

Vierailija
72/186 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea liuan pitkä teksti. Sori

Vierailija
73/186 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuun tapaan miehestä saatu syyllinen. Vaikka ap itsekin tunnustaa että on hyötynyt miehestä taloudellisesti. Jos roolit olisi toisin päin, nainen maksanut suuremman osan kaikesta niin miehelle sanottaisiin että mikset ota lainaa ja hoida tasapainoon kuluja sillä, kun kerran ilmoituksesi mukaan on mahdollisuus siihen?

Vierailija
74/186 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omistussuhde ja varsinainen talolaina on 50/50. "

Tuohan on hyvä sinun kannalta. Menneet maksut ovat menneitä ja älä ihmeessä suostu muuttamaan tuota suhdetta mitenkään. Älä maksa mitään lisää vaan vain puolet jatkossa ilman mitään ylimääräistä. Anna anopin sanoa, mitä sanoo, mutta sovi asiat vain ja ainoastaan miehesi kanssa. Ja sano miehellesi, että pyytää anoppia lopettamaan vänkäyksen teidän asioista, mutta älä itse osallistu tuohon keskusteluun. Yritä tasapainoilla ja pysyä väleissä anopin kanssa, koska se on tärkeää pitkällä tähtäimellä, jos aiot pysyä suhteessa.

Vierailija
75/186 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei missään nimessä mitään omistussuhteiden muutoksia kun talo kerran on yhteinen ja yhteiseksi hankittu. Jatkossa antaisin miehen hoitaa oman perheensä lahjomisen ja kestitsemisen, en tuhlaisi omaa rahaani tuollaiseen porukkaan enää penniäkään. Tämä siis jos on jostain kumman syystä pakko olla yhdessä. Minä varmaan eroaisin tuollaisesta miehestä ja ottaisin todellakin pennilleen sen 50 % ilman mitään suullisten sopimusten Remppa rahoja siihen laskettuna miehen puolelta.

Vierailija
76/186 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nyt ne aivosolut käyttöön: 

1. Mies ei halua naimisiin, sinä haluat, eli mies ei halua sitoutua sinuun virallisesti.

2. Mies melkein 40- vuotiaana antaa vanhempien tulla sörkkimään väliinne. 

3. Ei lapsia tuohon suhteeseen, ottaisit sen jälkeen lunta huolella tupaan.

🚩🚩🚩🚩

Vierailija
77/186 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko talon omistus teillä 50 ja 50% tai omistaako miehesi enemmän, kun on maksanut enemmän?

Jos on puoliksi niin ymmärrän, että mies haluaisi, että olisit maksanut talosta/sen rempoista puolet. Se on reilua. Vaihtoehtoisesti miehelle suurempi omistusosuus.

Talo on molempien nimissä puoliksi. 

Kai miehellä on tositteet siitä, mitä on taloon sijoittanut? Enemmän kuin sinä? Saa ne takaisin myyntivaiheessa, jos ero tulee. Ei toista ole noin helppo ryöstää.

Myisin osuuteni tuollaiselle mul kulle.

Eiköhän myyntitulot mene sen mukaan, mitkä ovat omistussuhdeet lainhuudossa.

KYLLÄ

Vierailija
78/186 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. tällaistakin ikävää koituu mammonan palvonnasta. Enkä ap syytä sinua, vaan ahnetta miehesi puolta.

Vierailija
79/186 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen isotuloisemman pitää laskea elintasonsa vähävaraisemman puolisonsa tasolle 

Vierailija
80/186 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ketsitsisi enää sekuntiakaan miehen puolen sukulaisia, joilla on se näkemys, että minä olen pilannut miehen elämän ja ryystän miesreppanan rahoistaan kuiviksi kuin iilimato.

Mies hoitakoot omat vieraansa isäntänä.