Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jimi, 21, ei ollut koskaan käynyt ulkomailla

Vierailija
23.02.2025 |

https://www.is.fi/matkat/art-2000011029024.html

Onko se oikeasti joku juttu ettei joku ole tuohon ikään mennessä käynyt ulkomailla? 

Kommentit (454)

Vierailija
201/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on pakettimatkalla, turha tulla selittämään, että on jotenkin "paremmalla" pakettimatkalla. Olet pakettimatkaaja, piste.

Reppumatkalla sama varustus, kun laskeutuu biitsille.

Ihmeellisiä määrittelyjä ja lukituksia sinulla? 'Pakettimatka' on nykyään useimmiten käytännössä samalla varatut lento ja hotelli, kaikki muu maksetaan erikseen tai hoidetaan itse, ei muuta. Porukka käy nykyään etelässä kun mökillään, oli matkapalvelut ostettu sitten aurinkomatkoilta tai mistä tahansa muualta. Seiväsmatkat ja oppaan opastukset kädestä pitäen ovat nykyään mennyttä maailmaa.

Ns. reppumatkailun ylistäminen jonakin parempana matkailuna on junttikulttuurin ytimessä ihan yhtä lailla kuin sikajuhlissa punaviinit pöydälle oksentanut Pertti oli 1970-luvulla Mallorcan reissulla.

Vierailija
202/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan armeija käyty tai naista saatu?

-KariPS Loimaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella vastuuton juttu Iltasanomien toimittajalta. 

Miksi tämä juttu piti tehdä ja saada näyttämään tuo perhe erittäin negatiivisessa valossa? 

Juttu on naamioitu positiiviseksi, mutta on oikeasti toimittajan pilkkaa ja halveksuntaa henkilöitä kohtaan.

On varmaan naureskeltu toimituksessa oikein porukalla.

Istun käsieni päälle etten laita suoraan palautetta toimittajalle. 

Miksi ei voisi laittaa toimittajalle palautetta. Aihe oli kiva ja valaiseva, koska on paljon ihmisiä jotka eivät ole käyneet ulkomailla ja ikää alkaa olla. Mutta... tuo sävy millä tästä kirjoitettiin on kyllä lapsellinen ja huokuu ivaa/sarkastisuutta. Tämän olisi voinut kirjoittaa toisinkin. Ja valokuvat olisi voitu ottaa jostain toisesta kulmasta.

Mutta mehän järk

Mahtoiko lehti myös hieman sponsoroida, että saivat juttunsa?

Mutta, aika ikävä sävy jutussa, kyseessä kuitenkin 21-vuotias aikuinen mies.

Vierailija
204/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääli Jimiå, ei siksi, ettei ole ennen matkustellut, niin kuin moni muukaan, mutta toimittaja tekee Jimistä pilkkaa.  Minkä ikäinen toimittaja? 

Ja mitäs hittoa omasta mielestään olevinaan valistunut ja sivistynyt toimittaja Erika Åkman tekee Inglesin kaltaisessa junttilassa?

Vai pitikö loihti jutulla matkakassaa, kun kortti oli liipattu tappiin? Yksi juntti muiden joukossa. Ja toimituksesta löytyy lisää, kun tällaista julkaistaan. 

Varmaan tuli nyt hyvä mieli?

Vierailija
205/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaita ihmisiähän on aina kivaa morkata?

Ei jutussa mainittu että kukaan olisi millään lailla sairas.

Eihän sitä voi kuvista päätellä?  Sairaalloista lihavuutta?

Ja jututkin ovat kuin 5-vuotiaalla.

Kaveri on vaan iso. Japanissa olisi kova luu tatamilla.

Vierailija
206/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo nyt kovin erikoista ole. Mä olen köyhästä yksinhuoltajaperheestä ja ulkomaanmatkat olivat vain kaukainen unelma. Oikeastaan en edes osannut niistä unelmoida kun rahaa ei kertakaikkiaan ollut. Köyhyydestä ja sen lieveilmiöistä eroonpääsy vei todella paljon aikaa, mutta opintojen kautta tein luokkanousun. Pääsin vasta vähän alle 30-vuotiaana ensimmäisen kerran ulkomaille ja tasan 30-vuotiaana ensimmäisen kerran lentokoneeseen. Näitä aiemmin olin käynyt vain Ruotsin laivalla. Tätä nykyä olen käynyt jo kymmenissä eri maissa ja tulotasolta ylempää keskiluokkaa. Lapset on otettu kaikille matkoille mukaan eli he ovat saaneet pienestä asti käydä kaukomailla. 70-luvulla syntynyt olen.

Vierailija
207/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllähän silloin matkustelu yksinäänkin oli turvallisempaa kuin mitä nyt. Minä reissasin parikymppisenä välillä yksin ja välillä ystäväni kanssa ympäri etäistä Eurooppaa. Veljeni 19v poika on lähdössä kesällä kaverinsa kanssa kahdestaan pariksi viikoksi lomalle ja jo viime vuonna sama nuori oli ilman vanhempia lomamatkalla. Yksin matkustelevalle nuorelle naiselle on aiempaa turvattomampaa oli kohde sitten missä tahansa. Jopa Suomessa."

Maailmalla on selkeä trendi, että nuoret naiset matkustavat yksin. Kymmenenkin vuotta sitten oli aivan erilaista. Suomalaiset eivät matkusta enää samalla tavalla, mutta keskieurooppalaiset ovat aivan eri kansaa. Suomalaisia pelottaa, kun kaikki tuntuu pelottavan. Jos lapsesta asti opetetaan, että ulkona on pelkkiä vaaroja ja pelkäämistä, niin se ei korjaannu todennäköisesti aikuisenakaan.

Vierailija
208/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeellistä siinä on jos ei ole käynyt tuossa iässä ulkomailla?

Minä olen 35 ja olin ensimmäistä kertaa ulkomailla ja Viroa pidemmällä juurikin tämän ikäisenä.

Eli 35 vuotiaana.

Vierailija
209/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän toi nyt mitään, itse olen varttia vaille 52 enkä koskaan ole ulkomailla käynyt. En ole ikinä edes passia omistanut (tätäkin kerran eräs konstaapeli hämmästeli)

Minä oon 50+, hankin eka passini vähän vaille 50v ja ihan äitini mieliksi, kun sille iski joku paniikki että nyt on kaikilla passit oltava kunnossa. 

Passi meni viime vuonna jo vanhaksikin, en tarvinnut sitä missään kertaakaan, en edes postipakettia hakiessa. Hukkaan meni sekin raha. Mutta varmaan passinhaku ainakin AVARSI mua kovasti. 😂 

Vierailija
210/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2700€ on ihan älytön budjetti kahdelle Kanarialla. Henkilökohtaisesti olisin panostanut siihen, että koko perhe pääsee yhdessä reissuun, sen kerran kun mennään. 

Paljon sitten on fiksu kahden viikon kahden hengen budjetti Kanarialle tähän aikaan vuodesta? Me maksoimme viikon matkasta 2300 euroa. 

Vierailija
211/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun virhe on se, että Jimin kehitysvammaisuus on jätetty kertomatta suoraan. Oletetaan, että lukija sen ymmärtäisi sanomattakin, mutta suurin osahan ei ymmärrä.

Jos se olisi kerrottu, juttu kääntyisi kerralla hyvin sympaattiseksi jokaisen silmissä. Kahta lasta yksin kasvattanut duunariäiti, joka tekee kahta työtä, ja sitten poikakin pääsee parikymppisenä oikein ulkomaille.

Vierailija
212/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttu oli ehkä häiritsevä siksi että äiti raataa kahdessa työssä jotta aikuiset lapset pääsee matkalle. Ei kerrota yhtään että miksi lapset ei itse tienaa rahoja, ohimennen mainitaan ettei 21 v ole työelämässä. Eiköhän hänkin pääsisi esim. äitinsä tapaan postia jakamaan jos haluaisi? 

Sua siis kiinnostaa rahalähteet eniten...

...vaan kun matka-artikkeleissa ei keskitytä eikä matkaoppaissa ole osiota siihen, että miten rahat hommataan matkaan ja miten velat maksetaan jälkikäteen.

Koska se ei ole matkailun ydin. Kokemus on. Tässä tapaukessa: jaettu kokemus. Jaettu kokemus perheen kesken.

Hyvin vedetty.

Vierailija
213/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 43v, enkä ole koskaan käynyt ulkomailla.

Vierailija
214/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä juttu on yleensä tehty, ovatko nämä reppanat itse ottaneet yhteyttä jo ennen reissua  iltasanomiin, vai mistä ihmeestä iltis on tiennyt että tällainen rytmiryhmä on reissuun  yleensä edes lähdössä ?  Ja mikä tämä mukana ollut  " toimittaja"  oikein on olevinaan ?  Itelle kun tuli esim.  tuosta täysin järjenvastaisesta  aurinkovoide kommentista heti ajatus, että "Mitä h elvettiä   minä äskein oikein  luin" !!

Vierailija
215/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oikein tarkoituksella aurinkovoiteet jätettiin ostamatta." Tsiisus mikä siinä palamisessa/ruskettumisessa on hienoa. Miksi ihon pitää olla oranssi. En vaan ymmärrä. Kuvista päätellen onnistunut tuossa palamisessa. 

Tuo on kyllä aivan käsittämätöntä. Molemmilla heistä näyttää olevan erittäin vaalea ihotyyppi, joka palaa äärimmäisen herkästi. Tuollainen ihotyyppi vaatii vähintään 30 SPF. Tällainen iho ei rusketu yleensä kuumassa auringossa, vaan palaa. Aurinkovoiteen avulla saisi nimenomaan tasaisemman rusketuksen ja välttäisi palamisen.

Vierailija
216/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kumpikaan lapsista käy edes kesätöissä? Kesätyöansioilla maksaisi jo oman matkan. 

Viimeiset vuodet ovat olleet kesätöiden kannalta todella haastavia niillekin, jotka ovat aikaisempina vuosina kesäksi töitä saaneet.

Tiedän kyllä, mutta harvemmin käy niin ettei saa yhtään mitään moneen vuoteen, etenkin jos kelpuuttaa myös ikkunanpesut, varhaisjakelun ym. 18 vuotta täyttäneille on jo ihan erilaiset mahdollisuudet kuin alaikäisille. 

Vierailija
217/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän noloa tässäkään jutussa on?

Toimittaja. 

Just näin!

Väitän että useampikin turisti käy katsomatta elämiä ja silittelemässä delfiinejä kun tilaisuus tulee. Ja jotkut huutelevat siitä ihan Instagramissakin. Kuulostaa kivalta lomalta. Toimittaja vain on päjöpäissään saanut tekstiin ikävän sävyn. Jos on kaksi viikkoa lomalla, niin kaipa siihen nyt mahtuu yksi käynti tutussa Mäkkärissäkin. Ei ole mitään ihmeellistä. Paitsi kun pölhäke toimittaja sen sillä tavalla kirjoittaa ja saa kuulostamaan pöpiltä.

Vierailija
218/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutun virhe on se, että Jimin kehitysvammaisuus on jätetty kertomatta suoraan. Oletetaan, että lukija sen ymmärtäisi sanomattakin, mutta suurin osahan ei ymmärrä.

Jos se olisi kerrottu, juttu kääntyisi kerralla hyvin sympaattiseksi jokaisen silmissä. Kahta lasta yksin kasvattanut duunariäiti, joka tekee kahta työtä, ja sitten poikakin pääsee parikymppisenä oikein ulkomaille.

Kehitysvammaisuus?

Ja sekö vai sitten estää ulkomaan matkustelut?

Vierailija
219/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oikein tarkoituksella aurinkovoiteet jätettiin ostamatta." Tsiisus mikä siinä palamisessa/ruskettumisessa on hienoa. Miksi ihon pitää olla oranssi. En vaan ymmärrä. Kuvista päätellen onnistunut tuossa palamisessa. 

Se tuli kyllä yllätyksenä, että aurinko on täällä niin voimakas, Marika sanoo.

Vierailija
220/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kiva juttu. Ainoa mikä ihmetytti ollut se että tytär pääsee reissun vasta ensi vuonna. Millä tavalla olisi tullut kalliimmaksi mennä kolmestaan? Nythän äiti maksetaan reissuun kaksi kertaa. Eikö tytär olisi tullut mukaan sillä hinnalla? Tai jos rahaa ei vielä ollut tarpeeksi niin olisivat säästäneet vielä yhden vuoden.

Täysi- ikäiset lapset voivat myös itse rahoittaa reissunsa tai sitten pysyä kotona. En tajua miksi äiti joutui nytkään maksajaksi.

Miten niin joutui ?

No korjataan, että miksi äiti halusi maksaa 21- vuotiaan matkan, eikä maksanut sitten myös 19- vuotiaan matkaa. Miksi äiti ylipäätään maksaa aikuisen ihmisen matkaa? Jos haluaa maksaa, niin pienemmällä budjetilla että tytärkin pääsee mukaan. Maksoi nyt ihan ylihintaisen matkan. Olisivat päässeet kaikki tuolla rahalla. Helpointa toki olisi, että täysi- ikäiset maksaisivat itse matkansa niin äitikin voisi ehkä vähän höllätä, eikä tarvitsisi käyttää suurinta osaa vuorokaudesta työntekoon. Ihan järkkyä, että hän on päivät ja myös yöt töissä! Kylläpä olen taas kiitollinen, että en ole lisääntynyt!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä