Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jimi, 21, ei ollut koskaan käynyt ulkomailla

Vierailija
23.02.2025 |

https://www.is.fi/matkat/art-2000011029024.html

Onko se oikeasti joku juttu ettei joku ole tuohon ikään mennessä käynyt ulkomailla? 

Kommentit (454)

Vierailija
241/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittaja on kirjoittanut jutun mikä kuulosta pikkulasten kirjalta. Jimin ja äidin matkasta olisi voinut kirjoittaa asiallisemmalla tyylillä niin juttu olisi kuulostanut paremmalta eikä näin alistavalta.

Vierailija
242/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaria on mun mielestä ihan unelma paikka! tosi kallis asuminen nykyään. Hyvä valinta ja positivinen matka tarina! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutun virhe on se, että Jimin kehitysvammaisuus on jätetty kertomatta suoraan. Oletetaan, että lukija sen ymmärtäisi sanomattakin, mutta suurin osahan ei ymmärrä.

Jos se olisi kerrottu, juttu kääntyisi kerralla hyvin sympaattiseksi jokaisen silmissä. Kahta lasta yksin kasvattanut duunariäiti, joka tekee kahta työtä, ja sitten poikakin pääsee parikymppisenä oikein ulkomaille.

Mä odotin koko ajan, että koska sen kehitysvammaisuus mainitaan, mutta eipä sitä tullut. Mikään muu ei selitä noin lapsellista käytöstä, sekä sitä, ettei se ole töissä eikä tienaa mitään itse.

Vai niin!

Sinunko mielestä ihminen on kehitysvammainen jos ei käy töissä ja tienaa mitään itse?

Kuules: minä olen eläkkeellä enkä siltikään ole kehitysvammainen.

Siihen jos ei käy töiss

Ota, mummo, lääkkeesi. Saat kohta vielä sydärin 🥺

Vierailija
244/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kiva juttu. Ainoa mikä ihmetytti ollut se että tytär pääsee reissun vasta ensi vuonna. Millä tavalla olisi tullut kalliimmaksi mennä kolmestaan? Nythän äiti maksetaan reissuun kaksi kertaa. Eikö tytär olisi tullut mukaan sillä hinnalla? Tai jos rahaa ei vielä ollut tarpeeksi niin olisivat säästäneet vielä yhden vuoden.

Äiti varmaan selittänyt noin lapsille kun taktikoinut, että pääsee itse useammin reissuun. Äidin päiväbudjettikin oli 100€ ja lapsen vain 50.

Ja poika "kulinaristi" joka syö pizzaa, kiinalaista ja mäkkäriä? Ihan hirveä artikkeli. 

Nuo lapset ovat kumpikin jo täysi-ikäisiä, joten ymmärtävät varmasti tämän järjestelyn. Sitä paitsi äiti maksajana saa ihan kyllä päättää millä kombolla ja milloin reissuun mennään. Hänen ei edes tarvitsisi maksaa yhtään reissua täysi-ikäisille lapsilleen vaan mennä vaikka yksin halutessaan.

Enpä usko että tuossa on mitenkään taktikoitu erityisesti. Jos oli ala-arvoinen toimittajan kirjoitus, niin oli kyllä sinunkin.

Vierailija
245/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tämä nykypäivän versio sadusta "Tynnyrissä kasvatettu poika"? 

Yksinhuoltaja äidin lapsena voi sanoa, että meidän elämä oli aika tynnyrissä elämistä. Mitä äidin olisi sitten pitänyt tehdä? Elää ylivarojen ja pikavipeillä lennättää pitkin maailmaa? 

Vierailija
246/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllähän silloin matkustelu yksinäänkin oli turvallisempaa kuin mitä nyt. Minä reissasin parikymppisenä välillä yksin ja välillä ystäväni kanssa ympäri etäistä Eurooppaa. Veljeni 19v poika on lähdössä kesällä kaverinsa kanssa kahdestaan pariksi viikoksi lomalle ja jo viime vuonna sama nuori oli ilman vanhempia lomamatkalla. Yksin matkustelevalle nuorelle naiselle on aiempaa turvattomampaa oli kohde sitten missä tahansa. Jopa Suomessa."

Ei pidä ollenkaan paikkaansa tilastojen valossa. Nykyään vaan uutisoidaan enemmän kaikista rikostapauksista. Ja tuntuu että juuri suomalaiset nuoret ei uskalla. Ruotsissa teinit mm. interreilaavat paljon enemmän. 

Voihan tuokin pitää paikkansa sillä koska ei omia lapsia en ole niin seurannut tilannetta. Omat matkailut ja ulkomailla työskentelyt sijoittuvat aikajaksoon 2000 - 2005. Töitä tein sen mitä tarvitsi rahoittaakseni elämiseni. Silloin vielä Suomi oli melkoinen takapajula verrattuna moniin muihin maihin jossa elämä oli helpompaa. Vähän myöhemmin asuin vielä viitisen vuotta Ruotsissa ennen kuin muutimme Suomen puolelle asumaan. 

Vierailija
247/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmismatka, reppureissu ja omatoimiloma -jako on ihan validi tänäkin päivänä.

Edelleen: maileja merkittävästi enemmän kuin sulla.

Maileilla anonyyminä kehuminen on typerintä mitä olen kuullut pitkään aikaan. Se että käyt Aasiassa backpacker pubeissa imemässä viinaa ja kiskomassa jouhta muiden pentujen kanssa, ei vielä tee sinusta mitään muiden matkustamisesta kaiken tietävää auktoriteettia.

Tarvitset vielä paljon lisää maileja, mutta pikemminkin korviesi väliin kuin allianssien lentopisteinä.

Vierailija
248/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaistyttö reppureissasi juuri lukion jälkeen välivuoden maailmalla. Ei ole mikään pakko käydä yksin yöelämässä jossain hämärissä paikoissa. Hän tutustui nähtävyyksiin ja kulttuurikohteisiin. Ei ollut vaaratilanteita, paitsi kerran kohtasi taskuvarkaan. 

Vierailija
249/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tämä nykypäivän versio sadusta "Tynnyrissä kasvatettu poika"? 

Yksinhuoltaja äidin lapsena voi sanoa, että meidän elämä oli aika tynnyrissä elämistä. Mitä äidin olisi sitten pitänyt tehdä? Elää ylivarojen ja pikavipeillä lennättää pitkin maailmaa? 

Et ymmärtänyt kommenttia. Kyse ei pllut pelkistä matkoista vaan esim. siitä että ymmärtää miksi aurinkorasvaa käytetään. 

Vierailija
250/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on normaalihintainen kahden viikon kahden hengen matka? 

Vierailija
251/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän noloa tässäkään jutussa on?

Artikkelin tyyli on erittäin nolo.

Vierailija
252/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin käyhälistölle tyypillistä ! Moukat :(

Vierailija
253/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo minusta karmea tai nolo juttu ollut. Onko teistä sitten noloa jos ei ole matkustellut aiemmin vai?

Sitä vähän ihmettelen miksi tällainen juttu on pitänyt tehdä, mutta olihan se ihan mielenkiintoinen joten siksi varmaan, saavat klikkauksia.

Sitä mieltä kyllä olen että matka oli aika kallis, mutta niin pakettimatkat yleensä taitaa olla. Jos olisi nähnyt vaivaa ja hankkinut lennot ja hotellin erikseen, olisi säästänyt, mutta ehkä se on vähän hankalan oloista sellaiselle joka ei ole juuri matkustellut.

Vierailija
254/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo minusta karmea tai nolo juttu ollut. Onko teistä sitten noloa jos ei ole matkustellut aiemmin vai?

Sitä vähän ihmettelen miksi tällainen juttu on pitänyt tehdä, mutta olihan se ihan mielenkiintoinen joten siksi varmaan, saavat klikkauksia.

Sitä mieltä kyllä olen että matka oli aika kallis, mutta niin pakettimatkat yleensä taitaa olla. Jos olisi nähnyt vaivaa ja hankkinut lennot ja hotellin erikseen, olisi säästänyt, mutta ehkä se on vähän hankalan oloista sellaiselle joka ei ole juuri matkustellut.

Jos sisältää vaikkapa puolihoidon niin eipä ole enää kallis kun nuori mies käy ruokaa imuroimassa. 

Vierailija
255/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkelin tyyli oli nolo, jopa loukkava..Jimi ja äiti tehtiin tällä tavalla  naurunalaisiksi. Miksi?

Vierailija
256/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin käyhälistölle tyypillistä ! Moukat :(

Ai se, ettei matkaile. En ole ihmeesti matkustellut ulkomailla itsekään. Olen käynyt Virossa, Ruotsissa ja Norjassa. Omat lapsuudenperheeni jäsenet eivät ole käyneet ikinä ulkomailla. Heitä ei ole kiinnostanut matkustella. Eipä paljon itseäkään kiinnosta enää, kun liikkuminen on vaikeutunut. 

Mutta pointtini oli se, että köyhyys ei tähän liity mitenkään. Minulla on rahaa hyvinkin säästössä, mutta matkailuun en niitä rahoja nyt laita. 

Vierailija
257/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En kuvittele enkä mutuile niin kuin sinä vaan luotan tutkittuun tietoon. Matkailu ei todellakaan ole vaarallisempaa nyt kuin vaikkapa 90-luvulla. Ja puhun nyt esim. ihan tavallisista Euroopan reissuista en huumehuuruisista lomista Goalla tms" 

En tiedä mitä "tilastoja" sinä olet lukenut, mutta Eurooppa  on nyt paljon vaarallisempi paikka kuin 90-luvulla. Millä hörhölogiikalla turvattomuus ei koskettaisi myös siellä pyöriviä turisteja. 

Vierailija
258/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maileilla anonyyminä kehuminen on typerintä mitä olen kuullut pitkään aikaan. Se että käyt Aasiassa backpacker pubeissa imemässä viinaa ja kiskomassa jouhta muiden pentujen kanssa, ei vielä tee sinusta mitään muiden matkustamisesta kaiken tietävää auktoriteettia.

Ei, arvostelin vain laukomisiasi selvästi vajavaisen kokemuksesi pohjalta, perusarkkityyppi nettiasiantuntijasta, joka tulee esiin kertomaan miten asiat ovat.

Teen samaa, mutta selkeästi laajalta kokemuspohjalta.

Omalta osaltani pakko tuoda esiin yksi matkustelun pääkategoria lisää: liikematkustus. Tähän sukkela tyyppi, kuten minä, saa monesti mukaan paikallista väriä ja aikaa. Koska kokemukset ovat keskiössä. Hyvä, että Jimikin sai, olkoon kuinka vammainen tai naiivi tahansa, ei ole minulta pois.

terv. mies joka ei mailejaan häpeä

Vierailija
259/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt eri ulkomaissa. Mutta en ole oppinut oikeastaan mitään niiltä reissuilta. Jokin "special price just for You" on ollut tärkein oppi.

Vierailija
260/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kiva juttu. Ainoa mikä ihmetytti ollut se että tytär pääsee reissun vasta ensi vuonna. Millä tavalla olisi tullut kalliimmaksi mennä kolmestaan? Nythän äiti maksetaan reissuun kaksi kertaa. Eikö tytär olisi tullut mukaan sillä hinnalla? Tai jos rahaa ei vielä ollut tarpeeksi niin olisivat säästäneet vielä yhden vuoden.

Täysi- ikäiset lapset voivat myös itse rahoittaa reissunsa tai sitten pysyä kotona. En tajua miksi äiti joutui nytkään maksajaksi.

Miten niin joutui ?

No korjataan, että miksi äiti halusi maksaa 21- vuotiaan matkan, eikä maksanut sitten myös 19- vuotiaan matkaa. Miksi äiti ylipäätään maksaa aikuisen ihmisen matkaa? Jos haluaa maksaa, niin pienemmällä budjetilla että tytärkin pääsee mukaan. Maksoi n

Jos et olisi pystynyt matkustamaan lasten kanssa heidän ollessa pieniä, niin etkö haluaisi tarjota sitä sitten myöhemmin, kun on mahdollisuus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme