Jimi, 21, ei ollut koskaan käynyt ulkomailla
https://www.is.fi/matkat/art-2000011029024.html
Onko se oikeasti joku juttu ettei joku ole tuohon ikään mennessä käynyt ulkomailla?
Kommentit (454)
Vierailija kirjoitti:
"Kyllähän silloin matkustelu yksinäänkin oli turvallisempaa kuin mitä nyt. Minä reissasin parikymppisenä välillä yksin ja välillä ystäväni kanssa ympäri etäistä Eurooppaa. Veljeni 19v poika on lähdössä kesällä kaverinsa kanssa kahdestaan pariksi viikoksi lomalle ja jo viime vuonna sama nuori oli ilman vanhempia lomamatkalla. Yksin matkustelevalle nuorelle naiselle on aiempaa turvattomampaa oli kohde sitten missä tahansa. Jopa Suomessa."
Maailmalla on selkeä trendi, että nuoret naiset matkustavat yksin. Kymmenenkin vuotta sitten oli aivan erilaista. Suomalaiset eivät matkusta enää samalla tavalla, mutta keskieurooppalaiset ovat aivan eri kansaa. Suomalaisia pelottaa, kun kaikki tuntuu pelottavan. Jos lapsesta asti opetetaan, että ulkona on pelkkiä vaaroja ja pelkäämistä, niin se ei korjaannu todennäköisesti aikuisenakaan.
Hei me yleistetään.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllähän silloin matkustelu yksinäänkin oli turvallisempaa kuin mitä nyt. Minä reissasin parikymppisenä välillä yksin ja välillä ystäväni kanssa ympäri etäistä Eurooppaa. Veljeni 19v poika on lähdössä kesällä kaverinsa kanssa kahdestaan pariksi viikoksi lomalle ja jo viime vuonna sama nuori oli ilman vanhempia lomamatkalla. Yksin matkustelevalle nuorelle naiselle on aiempaa turvattomampaa oli kohde sitten missä tahansa. Jopa Suomessa."
Ei pidä ollenkaan paikkaansa tilastojen valossa. Nykyään vaan uutisoidaan enemmän kaikista rikostapauksista. Ja tuntuu että juuri suomalaiset nuoret ei uskalla. Ruotsissa teinit mm. interreilaavat paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun virhe on se, että Jimin kehitysvammaisuus on jätetty kertomatta suoraan. Oletetaan, että lukija sen ymmärtäisi sanomattakin, mutta suurin osahan ei ymmärrä.
Jos se olisi kerrottu, juttu kääntyisi kerralla hyvin sympaattiseksi jokaisen silmissä. Kahta lasta yksin kasvattanut duunariäiti, joka tekee kahta työtä, ja sitten poikakin pääsee parikymppisenä oikein ulkomaille.
Kehitysvammaisuus?
Ja sekö vai sitten estää ulkomaan matkustelut?
Ei, mutta se selittää Jimin lausunnot. Ulkomaanmatkustelun ovat estäneet yksinhuoltajaäidin pienet tulot.
Minulle oli avartava juttu siinä mielessä, että en ole nähnyt tuollaista matkakertomusta lehdissä varmaan koskaan. Yleensä kirjoitetaan niistä maailmanmatkaajista jotka ovat jo kolunneet vähintään puoli maailmassa ja etsivät ja esittelevät erikoisuuksia.
Tuli hellyttävästi omat ensimmäiset reissut mieleen, osa niistä Kanarialle. Sitä ihmettelevää mieltä! Ei esimerkiksi jostakin kaukaisilta pikkukyliltä lähdetty vielä kolmekymmentä vuotta sitten ihan tuosta vain maailmalle: pelkästään lähimmälle lentokentälle pääseminen oli pitkän matkan ja monen eri kulkuvälineen takana.
Vaikka eri maista ja kulttuureista olisi lukenut ja nähnyt vaikka televisiosta, on se silti ihan eri olla itse siellä paikan päällä, tuntea ilmasto, tuoksut, maut, äänimaailma. Moni arkinen asia on minusta matkailussa usein kiinnostavampi kokemus kuin vaikkapa pakollisten nähtävyyksien koluamunen (jota sitäkin historian ystävänä toki teen). Esimerkiksi ruokakaupat ja niissä käyvien paikallisten ihmisten tarkkailu. Siksi kommentti ylikulkusilloista oli minusta suloinen, arkinen havainto, joka poikkeaa pojan tavallisesta kokemusmaailmasta.
Minulle tuli hyvä mieli tästä jutusta. Toivottavasti pääsevät vielä uusillekin matkoille, jos itse sellaista toivovat.
Mitä ulkomailla on, mitä ilman en voisi elää. Vastaan itse: Ei mitään. Avarrun mieluummin Suomessa. Haluaisin päästä joskus järvisuomeen ja nähdä Suomen eri kolkkia, varsinkin muinaisia luontokohteita, jossa kalliomaalauksia tai luolia.. Tai paikkoja joista tehty esim miekka- ja muita löytöjä. Semmoiset itseäni kiinnostaisi, ei mitkään thaimaat, pariisit ja teneriffat.
Isää ei ole kuvioissa? Kai muuten isäkin voisi hieman sponssata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva juttu. Ainoa mikä ihmetytti ollut se että tytär pääsee reissun vasta ensi vuonna. Millä tavalla olisi tullut kalliimmaksi mennä kolmestaan? Nythän äiti maksetaan reissuun kaksi kertaa. Eikö tytär olisi tullut mukaan sillä hinnalla? Tai jos rahaa ei vielä ollut tarpeeksi niin olisivat säästäneet vielä yhden vuoden.
Täysi- ikäiset lapset voivat myös itse rahoittaa reissunsa tai sitten pysyä kotona. En tajua miksi äiti joutui nytkään maksajaksi.
Miten niin joutui ?
No korjataan, että miksi äiti halusi maksaa 21- vuotiaan matkan, eikä maksanut sitten myös 19- vuotiaan matkaa. Miksi äiti ylipäätään maksaa aikuisen ihmisen matkaa? Jos haluaa maksaa, niin pienemmällä budjetilla että tytärkin pääsee mukaan. Maksoi
Äiti haluaa palkita itseään kovasta raadannasta matkustamalla itse kahtena vuotena etelään? Itse ajattelin näin ja äiti todella ansaitsee lomansa. Lisäksi asunevat omakotitalossa ja kaksi viikkoa on pitkä aika ettei ketään siellä jos ei uudenkarhea taloa kuten olettaa sopii.
Vierailija kirjoitti:
Jutun virhe on se, että Jimin kehitysvammaisuus on jätetty kertomatta suoraan. Oletetaan, että lukija sen ymmärtäisi sanomattakin, mutta suurin osahan ei ymmärrä.
Jos se olisi kerrottu, juttu kääntyisi kerralla hyvin sympaattiseksi jokaisen silmissä. Kahta lasta yksin kasvattanut duunariäiti, joka tekee kahta työtä, ja sitten poikakin pääsee parikymppisenä oikein ulkomaille.
Mä odotin koko ajan, että koska sen kehitysvammaisuus mainitaan, mutta eipä sitä tullut. Mikään muu ei selitä noin lapsellista käytöstä, sekä sitä, ettei se ole töissä eikä tienaa mitään itse.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä määrittelyjä ja lukituksia sinulla? 'Pakettimatka' on nykyään useimmiten käytännössä samalla varatut lento ja hotelli, kaikki muu maksetaan erikseen tai hoidetaan itse, ei muuta. Porukka käy nykyään etelässä kun mökillään, oli matkapalvelut ostettu sitten aurinkomatkoilta tai mistä tahansa muualta. Seiväsmatkat ja oppaan opastukset kädestä pitäen ovat nykyään mennyttä maailmaa.
napsu.com/akkilahdot ja huomaat olevasi hyvin väärässä "pakettimatkat useimmiten" sössötyksessäsi. Valmismatkojen sääntelyn puitteissa tehtyjen matkojen osuus dominoi. Näin, vaikka perinteisten "bussilla kaikki perille"-kohteiden lisäksi on matkailun lisääntyessä tullut lento+hotelli+no-frills-juttuja.
Valmismatka, reppureissu ja omatoimiloma -jako on ihan validi tänäkin päivänä.
Edelleen: maileja merkittävästi enemmän kuin sulla.
Oliko tämä nykypäivän versio sadusta "Tynnyrissä kasvatettu poika"?
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se hienoa käydä ulkomaanmatkalla ja sen jälkeen viettää aikaa suomalaisessa sairaalassa toipumassa jostain pöpöstä, niin kuin muutama "julkkis" on viime viikkoina raportoinut.
Olen matkustellut, en mitenkään paljon, mutta silloin tällöin. Yhtään sairaalahoitoa vaatinutta pöpöä en ole saanut, yhden kerran on maha ollut sekaisin, sekin johtui ruoasta mutta ei sen jälkeen kun aloitin käyttämään maitohappobakteeri tabletteja aina jonkun aikaa ennen reissua ja jatkoin reissun yli.
Toki en extreme matkustelua harrasta ja katson vähän mitä syön. Mielummin kuitenkin koen ja näen asioita kuin pelkään pöpöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä ollenkaan paikkaansa tilastojen valossa. Nykyään vaan uutisoidaan enemmän kaikista rikostapauksista. Ja tuntuu että juuri suomalaiset nuoret ei uskalla. Ruotsissa teinit mm. interreilaavat paljon enemmän.
Ei, kyllä rikollisuus on ihan oikeasti räjähtänyt käsiin ja naisilla on vaarallisempaa Euroopassa kuin koskaan. Joka muuta kuvittelee, pistää päänsä pensaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun virhe oli siinä että pojasta kirjoitettiin yksinkertaistavaan sävyyn.
Virhe oli siinä, että tuollaista yleensä kirjoitettiin. Ketä oikeasti kiinnostaa?
Kanariaa kohteena morkataan ihan suotta. Tämä nykyinen turistivastaisuus on toki ikävä ilmiö matkailijan kannalta.
Mutta kohteena esim. Tenuriffan Puerto de la Cruz, on tosi kiva kun valitsee kohtuuhyvän hotellin.
Ja ihan voi mennä pakettimatkallakin, ja jättää huolet muille. Viikon reissulle ihan mukava vaihtoehto, jos haluaa aurinkoa, pikkukaupunkilomaa ja hyvää ruokaa.
Näin siis myös kokeneillekin matkailijoille!
Saatanpa mennä tuonne uudelleenkin, junttia tai ei.
Tosin tuo Afrikasta tulleiden "turistien" määrä alkaa jo pikkuisen häiritsemään katukuvassa ja kaupustelijoiden määrässä. Onhan noita ollut toki Kanarialla aina.
Selvää on, että eihän tuo Jimi ihan täysillä pelaa..eli ei ole ns.ihan normaali. mutta siltikään en ymmärrä että miksi ihmeessä tuollainen juttu on edes tehty. Ja jos jotain sairautta/vammaa on niin olisihan se pitänyt tässä jutussa suoraan mainita. Eli täysin ala-arvoinen juttu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä odotin koko ajan, että koska sen kehitysvammaisuus mainitaan, mutta eipä sitä tullut. Mikään muu ei selitä noin lapsellista käytöstä, sekä sitä, ettei se ole töissä eikä tienaa mitään itse.
Vai niin!
Sinunko mielestä ihminen on kehitysvammainen jos ei käy töissä ja tienaa mitään itse?
Kuules: minä olen eläkkeellä enkä siltikään ole kehitysvammainen.
Siihen jos ei käy töissä voi olla muitakin syitä kuin kehitysvammaisuus.
Kannattaisi ottaa asioista selvää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä rikollisuus on ihan oikeasti räjähtänyt käsiin ja naisilla on vaarallisempaa Euroopassa kuin koskaan. Joka muuta kuvittelee, pistää pään
En kuvittele enkä mutuile niin kuin sinä vaan luotan tutkittuun tietoon. Matkailu ei todellakaan ole vaarallisempaa nyt kuin vaikkapa 90-luvulla. Ja puhun nyt esim. ihan tavallisista Euroopan reissuista en huumehuuruisista lomista Goalla tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammaisuus?
Ja sekö vai sitten estää ulkomaan matkustelut?
Ei vaan jutussa on outoa se, että 21-v aikuinen mies matkustaa äidin kanssa lomalle, minkä äiti on kustantanut tekemällä kahta työtä.
Kerrotaan aivan kuin, tämä olisi normaali käytänne 21-vuotiaiden nuorten miesten kohdalla. Jos jutussa olisi edes vähän vihjattu siihen, että tällä nuorella miehellä on vaikeuksia saada töitä, tehdä itsenäisiä juttuja kodin ulkopuolella jne, olisi lukijan sympatiat kääntyneet matkailijoiden puolelle.
Minusta toimittaja jätti liian paljon pimentoon ja rivien välistä luettavaksi. Tuollainen ylipaino on jo varmaan esim kutsunnoissa vapauttanut nuorukaisen asepalveluksesta.
On paljon asioita mitä pitäisi tehdä ollakseen "normaali". Minä en tosin arvosta normaalia tai normaaleja. He edustavat ankeutta ja ankeuttajia. Ihan sama kuinka usein käyt siellä dubaissa.
Jutun virhe oli siinä että pojasta kirjoitettiin yksinkertaistavaan sävyyn.