Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?
Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta.
Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin?
Kommentit (1942)
SA M05 merinovillasukat on nytkin jalassa. Parhaat talvisukat mitä löytyy kun istuu viileässä konttorissa. Taatusti kotimaiset joten tilasin 5 paria niin pärjää. Saahan noita sukkia turkista halvalla mutta nämä on paremmat.
Jos paidat olisivat kauniita, kestäviä, ja todellakin Suomessa tehtyjä, kankaasta lähtien, voisin ainakin yhden tälläisen paidan ostaa.
Väitän monen muun tapaan että iso ongelma on se että ei niitä vaatteita halua kukaan käyttää. Jostain trikookankaasta kokoon kasattu lörppätunika ei houkuttele, saatika joku lapsellinen räikeä huppari jonka kanssa sopii vain punainen kananpersaustukka :D
Tekemällä vaatteita, joissa on hyvien materiaalien lisäksi jotain kiinnostavaa. Olen tässä etsinyt toimistossa pidettävää neuletta, takkia tai puseroa. Kaikissa vaan on se tylsä kuristava pikku päänreikä, pussiresori helmassa ja liian lyhyt pituus. Saispa ohutta villaa neuletakin, jossa on pyöristetty helma ja vaikka puolipitkä kaksisuuntainen vetoketju.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajatellaan mittojen mukaan tehtyjä vaatteita (kunhan ne mitat eivät muutu hirveästi...) niin loppujen lopuksi ompelijakin voi suht edullisesti tehdä vaatteet mittojen mukaan, kun ensin on kaavat ottanut/voi tehdä samoilla.
Ehkä ei edes kannata pyrkiä siihen, että joku ns. firma alkaa tehdä "kaikille sopivia" vaatteita, vaan kannattaisi perustaa 2025-luvun ompelimo.
Sellainen missä työskentelisi x määrä ompelijoita, asiakkaat maksaisivat alkuun x euroa siitä että saavat omat kaavat ompelimon kansioon, ja noista sitten voisi tilata (vaikka nettisovelluksen kautta) vaatteita.On PALJON ihmisiä, joilla on halua maksaa juuri sopivista/oman näköisistä vaatteista! Esim. vaikka kauluspaidat ja mekot.
Toki alkupanostuksen tuo vaatii, mutta kun kaavat on kunnossa, ja siten klikkailisi sovelluksesta esim. paidan istuvuuden (tiukka/normaali/reilu) mitan (vajaamittainen/normaali/pitkä) valita kankaan (saisi klassista tai isoa kuvioita) ja lis
Tuollaisen verkkopelin rakentaminen tosiaan maksaa ja lisäksi herää kysymys, kuinka moni oikeasti käyttäisi. En minä ainakaan jaksa designata vaatteitani, vaan haluan ostaa suunnittelijan suunnittelemia helposti ja nopeasti. Onko tuollaiseen mittatilausompeluun mieltynyt asiakaskunta digiorientoitunutta, onko heillä pääsy palveluun? Missä mitat otetaan, helsingissäkö? Onko asiakaskuntaa riittävästi?
Huomaa myös, että räätälöityjen tuotteiden etämyynti on tehty kannattamattomaksi. Niillä pitää olla etämyynnin palautusoikeus siitä huolimatta, ettet voi myydä samaa tuotetta toiselle asiakkaalle, joka johtaa automaattiseen tappioon
Käytännössä ompelijan kannalta tuo säästäisi vain asiakaspalveluun kuluvan ajan ja lisäisi riskiksi tuon etämyynnin palautuksen. Mielestäni kannattavuudeltaan +-0
Tuollaisia palveluja on miehille, mistä he voivat tilata kauluspaitoja ja pukuja, jotka ovat yleensä räätälöitäviä muutenkin. Mittausta ei ole vaan se hoidetaan itse. Miehet käyttävät enemmän digiä ja ovat "helpompia" asiakkaita
Tässä ketjussa menee koko ajan puurot ja vellit sekaisin kun kysymys on teollisuudesta ja sitten tulee näitä "minä haluan itse designata ja mittatilaustuotteita" kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Tekemällä vaatteita, joissa on hyvien materiaalien lisäksi jotain kiinnostavaa. Olen tässä etsinyt toimistossa pidettävää neuletta, takkia tai puseroa. Kaikissa vaan on se tylsä kuristava pikku päänreikä, pussiresori helmassa ja liian lyhyt pituus. Saispa ohutta villaa neuletakin, jossa on pyöristetty helma ja vaikka puolipitkä kaksisuuntainen vetoketju.
Noh siihen on varmaankin joku tekninen syy miksi ohuisiin villavaatteisiin ei laiteta yleensä vetoketjuja 🙄 kannattaisiko oikeasti vaan kuopata nuo omat design-haaveet ja ostaa mitä ammattilaiset tarjoavat
Vierailija kirjoitti:
Okei. No antaa olla. 30 sivua jo vängätty. Uskotaan, uskotaan, että Suomessa ei voida valmistaa hyviä ja kohtuuhintaisia vaatteita suomalaisille.
Jatkan siis suosiolla halpaketjujen vaatteiden ostamista. Enkä edes odota, että vaate kestäisi hyvänä vuotta kauempaa. Mitä väliä sillä itseasiassa on? Pääasia, että on jotain vaatetta päällä. Eikä sekään ole enää nykyaikana välttämätöntä.
Kyllä sitä suomalaista kannattaa tukea, vaikka teettäisivät tällä hetkellä ulkomailla, jos on varaa. Ruotsissakin jotkut brändit ovat vetäneet tuotantoa takaisin ruotsiin tai käyttävät osittain ruotsissa tuotettuja vaatteita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän olisi varsin yksinkertainen ratkaisu, mutta valitettavasti Suomessa ei oteta mallia nyt vaikkapa naapurimaista. Pitäisi tehdä laaja verouudistus, jolla tuetaan yksilöiden ostovoimaa. Palkkoja ei voida nostaa, koska tällä tiputamme itsemme kansainvälisestä kilpailusta. On muistettava, että ne palkkakulut näkyvät aina siellä tuotteen tai palvelun hinnassa, kilpailemme asiakkaista globaalisti. Työn verotusta ja arvonlisäveroa tulisi laskea huomattavasti. Lisäksi ulkoa tulevalle halpamuodille tulisi lisätä tuontivero, toki Suomi ei tätä pysty itse tekemään, koska EU...
Valtio pyörii joko verotuloilla tai velkaa ottamalla. Suomessa ei olisi tällaista ongelmaa kuin nyt jos ne veronkevennykset velkarahalla olisi jätetty tekemättä. Jos poliitikko lupaa sinulle veronkevennysten, on hän valmis kasvattamaan velkataakkaa. Molempia ei voi saada.
Palveluja voi myös ajaa alas. Esim. Vaateteollisuudella on potentiaalia myös vientiin, sekä designin että raaka-ainetuotannon puolesta, toisin kuin sote-alalla. Sillä alalla iso osa ongelmista on itseaiheutettuja ja diagnooseja sekä ongelmia kirjaimellisesti keksitään rahan vetämiseksi valtion kassasta siviiliin, tuottoa ei ole. "Tuotto" perustuu käytännössä uhkauksiin, että jos ette tottele meitä nyt niin kehitämme näin isot ongelmat jotka maksavat teille näin ja näin paljon (girl mathia jonkun lastensuojelulafkan omilta nettisivuilta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh siihen on varmaankin joku tekninen syy miksi ohuisiin villavaatteisiin ei laiteta yleensä vetoketjuja 🙄 kannattaisiko oikeasti vaan kuopata nuo omat design-haaveet ja ostaa mitä ammattilaiset tarjoavat
Toki. Mietin vaan, että se kapea pikku vetskari kestää ihan yhtä hyvin kuin napitkin. Tämmöisiä kivoja ratkaisuja joskus ulkomailla naisilla nähnytkin, vaan ei ole verkosta löytynyt vastaavaa.
Katselin muutamien suomalaisten vaate valmistajien sivuja. Ovat melko hintavia. Harvalla on varaa maksaa noin 200 euroa mekosta tai tunikasta. Hyvää on ilmeisesti ompelun laatu ja materiaali ( nettisivun perusteella). Sekä joitain erikois leikkauksia kuten puhvia.
Jotenkin itse etsin erilaista tyyliä, ja tuntui, että kohderyhmä on +30 vuotiaista ylöspäin etenkin toimistotyöntekijät.
Samalle ryhmälle on jo paljon tarjolla vaatteita ketjumyymälöissä.
Ajattelen niin, että elämän ei tarvitse mennä elinkaari ajattelun mukaan. Että sen ja sen ikäisenä täytyy pukeutua tietyllä tavalla. Suomessa on vaikea myydä värikkäitä vaatteita, koska suomalaiset eivät halua erottua joukosta vaan täällä pukeudutaan harmaaseen, mustaan ja muihin tummiin sävyihin.
Ämpärien jonottaja kansa ostaa paljon samaa ja siksi on vaikeaa ehkä myydä jotain uutta mallia.
Kotimainen muotiteollisuus pelastetaan ostamalla niitä kotimaisia tuotteita halpamuotiketjujen halpiskuran sijasta. Ei kotimainen valmistaja voi kilpailla hinnalla jonkun banlgadeshissa orjatyövoimalla valmistetun ketjurätin kanssa, kulut on varmasti jokaisella pyritty saamaan jo niin minimiin kuin se Suomessa on mahdollista, ja ainoaksi kilpailueduksi jää laatu ja kotimaisuus. Jos ihmiset ei arvosta näitä halvan hinnan edelle, on aika tekemätön paikka ylläpitää kotimaista vaateteollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajatellaan mittojen mukaan tehtyjä vaatteita (kunhan ne mitat eivät muutu hirveästi...) niin loppujen lopuksi ompelijakin voi suht edullisesti tehdä vaatteet mittojen mukaan, kun ensin on kaavat ottanut/voi tehdä samoilla.
Ehkä ei edes kannata pyrkiä siihen, että joku ns. firma alkaa tehdä "kaikille sopivia" vaatteita, vaan kannattaisi perustaa 2025-luvun ompelimo.
Sellainen missä työskentelisi x määrä ompelijoita, asiakkaat maksaisivat alkuun x euroa siitä että saavat omat kaavat ompelimon kansioon, ja noista sitten voisi tilata (vaikka nettisovelluksen kautta) vaatteita.On PALJON ihmisiä, joilla on halua maksaa juuri sopivista/oman näköisistä vaatteista! Esim. vaikka kauluspaidat ja mekot.
Toki alkupanostuksen tuo vaatii, mutta kun kaavat on kunnossa, ja siten klikkailisi sovelluksesta esim. paidan istuvuuden (tiukka/normaali/reilu) mitan (vajaamittainen/normaali/pitkä) valit
Tässä ketjussa menee koko ajan puurot ja vellit sekaisin kun kysymys on teollisuudesta ja sitten tulee näitä "minä haluan itse designata ja mittatilaustuotteita" kommentteja.
Näin. Huomautan, että mikään ei estä keskustelemasta ompelijan kanssa ilman tällaista verkkohimmeliä. Ei tarvitse maksaa välikädelle (jota ei ole muutenkaan) ja tekijä saa koko summan.
Minulla on yksi tällainen projekti meneillään. Hinta-arvio on sovittu ja tarkistamme sitä sovitusten yhteydessä. Saan juhlavaatteen, jollaista ei ole muilla.
Joku kysyi, eikö housuja osata itse lyhentää. Osaan ja lyhensinkin kauniisti piilopistoilla yhdet. Loput lyhennystä kaipaavat vein suosiolla ompelijalle, joka voi käyttää teollisuussaumuria, kun itse en omista edes ompelukonetta.
Maksan kotimaisesta työstä ja saan itse lisää aikaa ansaita omallani.
Se, että sä olet tukeva, ei tarkoita, että kaikki muutkin on. Laatikkomallista taitavat valittaa juurikin ne hoikemmat. Mitä ylläri pylläri myös suomalaisissa naisissakin on. Varsinkin vähän vanhemmissa.
Se, ettei laatikkomalli sovi jollekulle hoikalle, ei tarkoita, että se sopisi pulleammalle.
Olen itse runsas tiimalasi, eikä minun todellakaan kannata pukeutua laatikkoon, vaan korostaa vyötäröä sekä kaulan ja hartioiden linjaa.
Minulla on ystävä, 180-senttinen normaalipainoinen nainen, jolla on H-mallinen vartalo. Hän näyttää upealta kaiken maailman laatikkojakuissa ja t-paitamekoissa ja hyvä niin.
/ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tam-Silkin alesta löytyy tällä hetkellä merinotakki ( nimellä hengailu takki, aargh) vetoketjulla. Valitettavasti siinä on pieni pääntie, eli ei sopine tuolle sellaista haikailevalle kirjoittajalle.
Ajattelin itse tilata heiltä vaikka ohuen merinopaidan, jos tulee kesäisiä värejä ja väljempiä päänteitä. Olisi tosi sääli, jos Tam-Silk joutuisi lopettamaan. Toimarin toivon kyllä vaihtuvan :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.
Oletko valmis maksamaan perus paidoista lähemmäs 100e, housuista aina yli 100e?
Kyllähän nyt jo peruslaadukkaat vaatteet maksaa helposti ton verran ja enemmän. Niitä vaan ei osteta edes joka vuosi, kun ne kestää ja voi vieläpä korjatakin. Ihmisten käyttäytyminen ja odotukset on kovin kertakäyttöisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.
Oletko valmis maksamaan perus paidoista lähemmäs 100e, housuista aina yli 100e?
Kyllähän nyt jo peruslaadukkaat vaatteet maksaa helposti ton verran ja enemmän. Niitä vaan ei osteta edes joka vuosi, kun ne kestää ja voi vieläpä korjatakin. Ihmisten käyttäytyminen ja odotukset on kovin kertakäyttöisiä.
Olen ottanut käyttöön periaatteen, että ostan vain vaatteita, joista pidän niin paljon, että olen valmis korjaamaan tai maksamaan korjauksesta.
Joskus tulee huteja, mutta hyvälaatuiset voi myydä tai vaihtaa ystävän kanssa.
Ylellä oli juttu tutkimuksesta, jonka mukaan vaatteen loppuun käyttäminen parantaa kehonkuvaa:
Hyvä mieli siitä tulee myös :)
Vierailija kirjoitti:
Okei. No antaa olla. 30 sivua jo vängätty. Uskotaan, uskotaan, että Suomessa ei voida valmistaa hyviä ja kohtuuhintaisia vaatteita suomalaisille.
Jatkan siis suosiolla halpaketjujen vaatteiden ostamista. Enkä edes odota, että vaate kestäisi hyvänä vuotta kauempaa. Mitä väliä sillä itseasiassa on? Pääasia, että on jotain vaatetta päällä. Eikä sekään ole enää nykyaikana välttämätöntä.
Hyvä kun uskot. Rautalanka siis riitti, ei tarvita ratakiskoa.
Vierailija kirjoitti:
Kotimainen muotiteollisuus pelastetaan ostamalla niitä kotimaisia tuotteita halpamuotiketjujen halpiskuran sijasta. Ei kotimainen valmistaja voi kilpailla hinnalla jonkun banlgadeshissa orjatyövoimalla valmistetun ketjurätin kanssa, kulut on varmasti jokaisella pyritty saamaan jo niin minimiin kuin se Suomessa on mahdollista, ja ainoaksi kilpailueduksi jää laatu ja kotimaisuus. Jos ihmiset ei arvosta näitä halvan hinnan edelle, on aika tekemätön paikka ylläpitää kotimaista vaateteollisuutta.
Kotimaisuus ei ole yksinään mikään kilpailuetu, sehän on puhdas imaginääriarvo eikä anna tuotteelle sinällään mitään lisäarvoa. Se on eri asia, jos kotimaisuus = laadukkuus. Tällä haavaa yksikään merkittävä suomalainen valmistaja ei tarjoa ylivertaista laatua.
Toinen ongelma kotimaisuudessa on se, että se tarkoittaa lähes poikkeuksetta muodottomia tunika-rättejä, toinen toistaan hirveämmille kuoseilla. Ikävä sanoa, mutta tämän hetken Suomi-tuotannon rievuilla ei kilpailla juuri missään kategoriassa, kenenkään kanssa - tai no, ehkä Mongoliassa navettamekkojen kategoriassa voi tulla pronssia. Jos valikoima on tätä tasoa, niin ei pelkoa volyymistä, kun Suomessa ei näitä osta kuin tulipunaisella kananper*etukalla varustetut, rahakkaat keski-ikäiset naiset, ja ulkomaille näitä ei mene kuin korkeintaan autonpesu-räteiksi.
Se on vain toimimaton yhtälö, että tuotteen hinnassa on ensin viidennes arvonlisäveroa, sen jälkeen kesko/s-ryhmä ottaa 80% lopusta liiveihin, materiaalit eivät ole ilmaisia ja ompelijat haluaa enemmän kuin 0,50€/h liksaa. Jonkun pitää ottaa ohuempi siivu. Syyttämättä ketään sormella, mutta hieman osoitellen - pitäisikö meidän päivittäistavara-ryhmien toimintaa alkaa suitsia? Juuri äsken luin että Kesko olisi maailman (huom. ei Suomen, ei Euroopan) kannattavin päivittäistavara-toimija. Arvatkaas kuka ton tittelin on maksanut, aivan oikein, me kaikki riistohinnoissa.
Katsoin noita housuja, mutta eipä ole eri kokojen mittoja. Puserosta ne on ilmoitettu.
Ostan verkosta vain vaatteita, joiden mitat tai edes kokojen kehomitat on selkeästi ilmoitettu. Ei tarvitse juuri koskaan palauttaa, ja kertaakaan en ole joutunut palauttamaan väärän koon takia.
Toivottavasti mitat päivittyvät sivuille, kauniita värejä on!