Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?
Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta.
Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin?
Kommentit (1942)
Vierailija kirjoitti:
Itse ostaisin mielelläni kotimaisia vaatteita.
Ensinnäkin vastaan tulee löydettävyys eli markkinointi. Jos lähtee googlaamaan suomalaisia vaatteita, tulee tulokseksi jotain Marimekkoa ja Vimmaa. En halua kumpaakaan, no Marimekon t-paitoja käytän kotona ja yöpaitoina.
En halua trikoovaatteita enkä iloisia tai graafisia kuoseja. Käytän yksivärisiä tai korkeintaan raidallisia vaatteita, jotka ovat sävyiltään maanläheisiä ja/tai tummia. Mustaa, beigeä, tummanvihreää, roosaa, valkoista.
Malli ei voi olla tyyliä säkki, koska se lihottaa 20 kiloa, mitä en halua. Haluan mukavia, löysähköjä mutta ei säkkimäisiä vaatteita, jotka sopivat normaaliin toimistotyöhön. En tarvitse jakkupukuja vaan siistejä simppeleitä neuleita, t-paitoja ja suoria housuja ja farkkuja.
Mistä löytyisi? Tsekkasin jonkun suositteleman Sanna Hopiavuoren ja sinänsä nuo miellyttävät silmää, mutta mallit ovat liian säkkimäisiä näyttääk
Sama ongelma. Olen käynyt aika pitkälle läpi kaikki tässä ketjussa suositellut suomalaiset valmistajat ja en tosiaan ole heidän asiakaskuntaansa designin perusteella. Kovasti kehutun Ruusan kesämallistossakin oli 1 mekko, jota voisin kuvitella käyttäväni. Muita en laittaisi päälleni edes ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Väitän monen muun tapaan että iso ongelma on se että ei niitä vaatteita halua kukaan käyttää. Jostain trikookankaasta kokoon kasattu lörppätunika ei houkuttele, saatika joku lapsellinen räikeä huppari jonka kanssa sopii vain punainen kananpersaustukka :D
Näkisitpä mun vaatekaapin. Väittäisin kyllä värien myös sopivan itselleni ilman punaista kananpersetukkaa. Mutta en olekaan maantienharmaa väritykseltäni.
Vierailija kirjoitti:
Seurataan Alpan esimerkkiä. Vahva talousosaaminen takana, taitava designeri ja vaatteet teetetään liettuassa.
Sinänsä hyvä, olen seurannut lähes vuoden enkä ole löytänyt itselle ostettavaa, aika tylsiä.Miehelle jouluksi ostin neuleen, oli ihan tyytyväinen. Niinhän hs jutussakin luki,että mies asiakkaita riittää ulkomailta asti.
Antaisitko esimerkin tai mieluiten pari, ihan linkin kanssa
- hirveän rumasta kuosista Suomi-vaatteessa
- kauniista kuosista missä tahansa vaatteessa?
Kiitos!
Kukaan ketjun Suomi-dissaajista ei ole laittanut esimerkkejä pyynnöistä huolimatta. Mielelläni oppisin, mikä on hyvän maun mukaista :)
En ole itse Suomi-dissaaja mutta voisin antaa esimerkin mistä kuosista itse en pidä Suomi-vaatteissa ja mistä pidän missä tahansa vaatteessa.
En pidä oikeastaan Paapiilta mistään muusta paitsi Auringonkukasta ja Mielikistä. Tämä esim on kauhea https://www.paapiidesign.com/fi/product/polku-tunika-avaruus-sininen/36…
Tästä Noukin Apilakuosista pidän, tykkäisin kyllä enemmän jostain punaisen tai ruskean sävyistä https://www.nouki.fi/tuote/talvikki-puuvillapaita-vihreavalkoinen/
Kovin on herkkää jos se rauha järkkyy parin lauseen kirjoittamisesta. Kyllä sitä taulukkoa voi tarkastella vaikka viikon kaksi kun se saman tien lähetetään chatissä.
Lisäys kommenttiin 706: Paapiilta pidän myös tästä ja minulla onkin tämä ihana paita.
https://www.paapiidesign.com/fi/product/palo-neulepaita-varpu-musta-vaa…
Vierailija kirjoitti:
Kovin on herkkää jos se rauha järkkyy parin lauseen kirjoittamisesta. Kyllä sitä taulukkoa voi tarkastella vaikka viikon kaksi kun se saman tien lähetetään chatissä.
Ehkäpä Ruusan asiakaspalvelu ulottuu ihan tänne Vauvalle asti? :D
Kiitos jälleen, minulla on yllin kyllin valikoimaa vaatteista, joiden mitat saan klikattua auki suoraan valmistajan sivustolta.
Toivotan menestystä kuitenkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos jälleen, minulla on yllin kyllin valikoimaa vaatteista, joiden mitat saan klikattua auki suoraan valmistajan sivustolta.
Onpa outoa, että taulukko on valmiina chatissa lähetettäväksi, mutta sitä ei voi julkistaa verkkokaupassa!
En tiennyt mitään tuosta Paapiista mutta tykkäsin kaikista väreistä ja kuosista mitä katselin ja luulenpa, että pian mulla on eräs vaate.!
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt mitään tuosta Paapiista mutta tykkäsin kaikista väreistä ja kuosista mitä katselin ja luulenpa, että pian mulla on eräs vaate.!
Sepä kiva. Vaikka itse tykkään harvoista heidän vaatteista niin toivon heille menestystä ja jos vain jostain tykkään niin ostan itsekin. Ovat vain monesti liikaa. Mutta auringonkukka on ihastuttava kuosi ja pidän myös Varpusta ja Mielikistä.
Keskimääräinen suomalainen ei ole kovinkaan isänmaallinen. Ostaa jostain temusta, kun vähän halvemmalla saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuon kommentin kirjoittaja enkä ole ruusalla töissä. Ärsyttää vaan kun ei pienintä pientä viitsitä vaivautua eikä ole aloitekykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa outoa, että taulukko on valmiina chatissa lähetettäväksi, mutta sitä ei voi julkistaa verkkokaupassa!
Ymmärtääkseni firmaa pyörittää yksi tai max kaksi ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Yleiskäyttöinen robotiikka, 3d-tulostus, yms voimakas automatisaatio millä tuotteet saadaan suunnittelijan tietokoneelta ilman manuaalisia vaiheita postipakettiin.
Palkat ja verotus eivät ole kilpailukykyisiä kiinalaisten ja intialaisten erityistalousalueiden kanssa.
Tuohon vielä massaräätälöinti eli jokainen voisi tilata vaatteet oman kehon 3D-skannatun mallin mukaan.
Esimerkiksi sillä että se suomalaiseksi salottu tuote valmistettaisiin suomessa..
Nythän tilanne on että tuote on "suomalainen" mutta se vallistetaan halpamaissa, ja laatu on sontaa, mutta kinta hipoo pilviä. Sama vaikka siis ostaa suoraan sitä ulkomaista .. halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Antaisitko esimerkin tai mieluiten pari, ihan linkin kanssa
- hirveän rumasta kuosista Suomi-vaatteessa
- kauniista kuosista missä tahansa vaatteessa?
Kiitos!
Kukaan ketjun Suomi-dissaajista ei ole laittanut esimerkkejä pyynnöistä huolimatta. Mielelläni oppisin, mikä on hyvän maun mukaista :)
En ole itse Suomi-dissaaja mutta voisin antaa esimerkin mistä kuosista itse en pidä Suomi-vaatteissa ja mistä pidän missä tahansa vaatteessa.
En pidä oikeastaan Paapiilta mistään muusta paitsi Auringonkukasta ja Mielikistä. Tämä esim on kauhea https://www.paapiidesign.com/fi/product/polku-tunika-avaruus-sininen/36…
Tästä Noukin Apilakuosista pidän, tykkäisin kyllä enemmän jostain punaisen tai ruskean sävyistä https://www.nouki.fi/tuote/talvikki-puuvillapaita-vihreavalkoinen/
Kiva kun vastasit, toivottavasti saadaan vielä kunnon Suomi-muotidissaajankin vastaus!
Minä pidän monista Noukin kuoseista ja vihreä sopisi värinä minulle. Olen tuota linkittämääsi puseroa ja sen naapureita katsellut useampaan otteeseen. Useammat housut olen Noukilta ostanut.
Katsoin noita Paapiin tunikoiden (heh) kuoseja ja itse pidin oikeastaan tai ainakin eniten vain Gepardista, ja senkin ottaisin mieluiten vaikka sohvaan tai torkkupeittoon.
Monilla valmistajilla on kuoseja, joista pidän, ja toisia, joita en voisi harkitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuolle kirjoittajalle jolla tilaa vain yhdelle pyykkikorille: kannattaa ostaa pyykkikori lokeroilla. Ei vie kun yhden korin tilan, mutta sisällä on omat lokerot erilaiselle pyykille.
Tavallisesta pyykkikoristakin voi tuunata "lokeromallin", yksinkertaisimmillaan niin että lisää sinne jonkinlaiset' 'väliseinät' vaikka tukevasta (päällystetystä) pahvista tmv. Tai laittaa vaikka pari kolme kangaskassia (nippusiteillä tai jollain nipsulla jos haluaa irrottaa helposti) roikkumaan, voi vaikka värikoodata kassita tai krjoittaa valkoiset/ mustat/ kirjavat / villa jne.
En ole sivuketjun aloittaja, mutta omat vaatteet menee yhden koneellisen taktiikalla ja siksi niiden tulee kestää sama pesuohjelma ja -aine. Asun yksin, niin niitä vaatteita ei ihan hirveästi ole. Tuli vielä ostettua iso pesukonekin.
Ja pääaiheeseen, kommentoin jo sivulla 30 tai jotain, mutta mun vaatteissa tärkeää on myös se, että koska kuljen julkisilla ja mulla on koira eli liikun ulkotiloissa päivittäin ja kun en erityisemmin pidä vaatteiden vaihtelusta päivän mittaan (pl. työasu), niin vaatteiden pitää olla sellaisia, että niissä pysyy lämpimänä ja niitä voi kerrostaa järkevästi. Joku tunika on ihan hoopo, kun sitä ei voi nätisti sulloa housuihin ja päälle voi tulla joku lyhyempihelmainen kerros.
Ja ko joku mainosti polyesteriä, niin itse en käytä sitä kuin ulkokerroksessa (koska mun ostoluokassa ei ole juuri vaihtoehtoja). Tekokuitu alkaa haista minuuteissa tai siltä se ainakin tuntuu, hiki ei todellakaan kulkeudu mihinkään vaan tuntuu kuin muovipussissa olisi, ja saan tällejä huonekaluista ja eläimistä. Kerran koira sai mun talvihousuista kolmesti tällin perättäin ja alkoi vältellä mua.
Odotan mielenkiinnolla, mitä kuituja uusi kehitys tuo matkkinoille. Kai niiden tuotanto laajenee ja hinta joskus laskee saavutettavalle tasolle joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuon kommentin kirjoittaja enkä ole ruusalla töissä. Ärsyttää vaan kun ei pienintä pientä viitsitä vaivautua eikä ole aloitekykyä.
Miksi, miksi ihmeessä minun pitäisi ns. vaivautua, kun tuotteen hinta on korkeampi kuin monella kotimaan tekijällä (joista osa tekee itse neuloksenkin) aikaisempaa kokemusta valmistajasta ja siten laadusta ei ole, ja pitäisi ottaa riski ja tilata verkosta? Jos Ruusan vaatteita tulee joskus vaikkapa pop-up-myynnissä vastaan, katson mielenkiinnolla ompelutyön laadun ja pääsen ehkä näkemään oikean kokonikin.
Mittojen puuttuminen tekee erittäin helpoksi tilaamatta jättämisen, ja hyvä niin. Asiakkaita on varmaan sitten tarpeeksi muutenkin.
Papulla muuten nyt valtavasti tuotteita -70%
Minäkin selaan, vaikken vielä koskaan ole Papua ostanut:D