Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkää miksi pitäisi syödä prosessoitua tofua, kun pavut ovat erittäin hyvää ja monipuolista ruokaa

Vierailija
17.02.2025 |

En ole ikinä ymmärtänyt miksi hyvästä kasviksesta pitää prosessoida täysin mauton purukumi. 

Kommentit (157)

Vierailija
141/157 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla logiikalla itse tehty marjakiisselikin on ultraprosessoitua ruokaa.

Onhan se. Ja vaikka viinaa tai oluttakin on ollut jo Sumerien aikaan tuhansia vuosia sitten, on nekin jo silloin olleet viimeiseen asti prosessoitua.

Kaikki ruoka on prosessoitua. Ultraprosessointi on eri asia kuin prosessointi. 

Tofun raaka-aineet: soijapapu, vesi, juoksete.

Eipä taida kovin ultraprosessoitua olla.

Vierailija
142/157 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n kysymykseen, Kuka sanoo, että pitää syödä tofua? Itse käytän tofua monenlaiseen ruokaan, tofu patee on yksi, jota teen vuoroviikoin hummuksen kanssa. Syön myös papuja, linssejä ja monia palkokasveja, juureksia, hedelmiä, kalaa ja kanaa. Ei kukaan pakota syömään jotain tiettyä ruokaa. Jokainen voi valita omien mieltymystensä mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/157 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se. Ja vaikka viinaa tai oluttakin on ollut jo Sumerien aikaan tuhansia vuosia sitten, on nekin jo silloin olleet viimeiseen asti prosessoitua.

On. Olut on erittäin prosessoitua, kun se valmistetaan käyttämällä. Kun siihen jälkikäteen lisätään makuaineita, kuten shandyä tehdessä se täyttää ultraprosessoidun määritelmän. Viina, rommi ja muut sen kaltaiset joita on jo babyloniassa valmistettu mäskistä tai muista vastaavista jo fermentoiduista aineista tislaamalla on suoraan ultraprosessoidun määritelmän mukaista.

Vastaavasti Tofu on pelkästään fermentoinnin jälkeen prosessoitua. Jos sitä syö paljaaltaan tai vaikka raakakurkun ja perunoiden kanssa ei se ihan ole vielä ole ultraprosessoitua, mutta jos sitä alkaa maustamaan suolalla, sokerilla jne ja paistamaan, on se jo reilusti ultraprosessoitu, jos samojen kriteerien mukaan arvioidaan.

Vierailija
144/157 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Papuihin pitää saada vähä E546435 aromivahventeita ja sit ollaan taas niin vegaania. 

Vierailija
145/157 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipä on myös prosessoitua ja maito jota ostat kaupasta. 

Ps teen tofua itse, helppoa

Vierailija
146/157 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tofu on osa aasialaista ruokakulttuuria, ja siitä saa hyvää jos osaa. Tykkään kyllä itsekin enemmän pavuista ja linsseistä, mutta tofulla saa vaihtelua.

Tofu ei maistu miltään. Siitä ei saa hyvää, sillä tofu itsessään ei silloin ole hyvänmakuinen vaan se mitä olet siihen pannut. Toisin on vaikka paistetun lohen kanssa. Se ei vaadi kuin suolaa. 

Itse lihansyöjänä pidän tofusta. Kuivaan, marinoin itämaisessa omatekoisessa liemessä (chili, valkosipuli, soija,mirin, inkivääri jne), ja paistan rapsakkaaksi. Hyvää on. Netti pullollaan ohjeita, vaikeaa ei ole. Hyvä perusraaka-aine, josta on moneksi. Voi myös paneroida ja grillata.

Vierailija
147/157 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tavaraa se juoksete mahtaa olla 

Vierailija
148/157 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kidneypavut ovat hyviä.

Jep, hyvin menee kun pitää myrkyllisiä papuja mutustaa :D Lektiinejä nam!

Syö vaikka neljä raakana ja katso kun laatta lentää..

En minä vehnänjyviäkään pistele raakana kuorineen. Pullaa kyllä. Mikset vouhota siitä? Tahi perunasta? 

Vierailija
149/157 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako olla samaa kuin juustonjuoksutin? Jotain entsyymiä se juustonjuoksutin on. 

Vierailija
150/157 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako olla samaa kuin juustonjuoksutin? Jotain entsyymiä se juustonjuoksutin on. 

Ja juustojen valmistuksessa se häviää lopputuotteesta, miten käynee tofun kans? Saattaapa olla sama homma. 

Vierailija
151/157 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tofu ei ole mitenkään erityisen prosessoitua. Se on soijajuustoa, jota voi itsekin tehdä pavuista halutessaan. Ja Japanissa ja Kiinassa syöty iät ja ajat, ennen kuin mitään teollista prosessointia oli olemassakaan.

Onhan makkaraakin syöty Puolassa, Saksassa ja monessa niiden kaltaisessa antiikin kulttuurissa iät ja ajat ennen kuin teollista prosessointia on ollut olemassakaan. Meinaatko, että prosessointi on siitä kiinni tekeekö sen robotti tai lypsykone vai prosessoidaanko ruoka käsin?

Teollisiin makkaroihin lisätään säilöntäaineita ynnä muuta, mitä niissä ei ole muinoin käytetty. Tofuun ei. Siksi ne makkarat on ultraprosessoitua ja tofu ei. 

Ne säilöntäaineet on niissä aivan syystä ja niitä on käytetty vuosisatoja. Ja kyllä niitä säilöntäaineita myös kasvispohjaisiin tuotteisiin lisätään eikä hupi vaan terveysmielessä

Ai modernin ruokateollisuuden käyttämiä säilöntäaineita käytetty vuosisatoja?

Ja tofuun ei yhäkään lisätä säilöntäaineita. 

Ne nitriitit ja nitraatit oli esim. salpietarin muodossa ... ts. nykyään käytetään puhtaampia valmistusaineita. Ja mitä tofuun tulee niin perinteisesti siihen laitetaan mm. kipsiä sekä magnesium- ja kalsiumklodiria vaikka nämä eivät säilöntää varten olekaan.

Vierailija
152/157 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona valmistettaessa useimmiten sitruunamehua. Aasiassa kai nigaria. 

Vierailija
153/157 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, tämänkö pohtimiseen käytät ilmeisen vähää kapasiteettiasi? Tofu on soijapavusta tehtyä massaa, ei se ole mitään ultraprosessoitua. Naurettavaa tämä kohkaaminen prosessoinnista kun totuus on se että ihan kaikki ruoka, mitä on vähänkin käsitelty, on prosessoitua. Ei se prosessointi siitä automaattisesti huonoa tee, vaan se mitä on poistettu/mitä lisätty määrittää sitten terveellisyyden.

Tofu on monipuolinen raaka-aine juuri siksi, että on mauton ja rakennetta on helppoa muokata. Itse käytän tofua aika paljon, toki myös linssejä ja muita palkokasveja. Olen taitava tekemään ruokaa ja maustamaan mieleisekseni, I <3 tofu :P 

Vierailija
154/157 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh, tämänkö pohtimiseen käytät ilmeisen vähää kapasiteettiasi? Tofu on soijapavusta tehtyä massaa, ei se ole mitään ultraprosessoitua. Naurettavaa tämä kohkaaminen prosessoinnista kun totuus on se että ihan kaikki ruoka, mitä on vähänkin käsitelty, on prosessoitua. Ei se prosessointi siitä automaattisesti huonoa tee, vaan se mitä on poistettu/mitä lisätty määrittää sitten terveellisyyden.

Tofu on monipuolinen raaka-aine juuri siksi, että on mauton ja rakennetta on helppoa muokata. Itse käytän tofua aika paljon, toki myös linssejä ja muita palkokasveja. Olen taitava tekemään ruokaa ja maustamaan mieleisekseni, I <3 tofu :P 

Kipsiä ja epämääräisiä suoloja ruokaan ja nam! Kyllä se tofu nyt vaan on prosessoitua vaikka kuinka väännät :D

Vierailija
155/157 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kipsiä ja epämääräisiä suoloja ruokaan ja nam! Kyllä se tofu nyt vaan on prosessoitua vaikka kuinka väännät :D

ööö, sanoin juuri että tofu on prosessoitua. Miten pärjäät noin tyhmänä elämässä? Jos on noin suuria vaikeuksia ymmärtää lukemaansa, niin sääliksi käy. Et taida itse osata ruokaa maustaa muulla kuin suolalla? :D 

Vierailija
156/157 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lauseessa "Kaikki ruoka jota on vähänkään käsitelty, on prosessoitua" on hankala ymmärtää?

Vierailija
157/157 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lauseessa "Kaikki ruoka jota on

En nyt kipsiä lisäile lautaselleni normaalisti :D Nam nam!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän