Selittäkää miksi pitäisi syödä prosessoitua tofua, kun pavut ovat erittäin hyvää ja monipuolista ruokaa
En ole ikinä ymmärtänyt miksi hyvästä kasviksesta pitää prosessoida täysin mauton purukumi.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Koska vegakit eivät oikeasti pidä kasviksista tai heillä ei ole mielenkiintoa perehtyä esim italialaiseen ruokakulttuuriin.
Intialainen on paljon parempi kasvissyöjille, siellä kun on laajat ihmisryhmät olleet kasvissyöjiä vuosisatojen ajan. Italiassa kasvisruoka on useimmiten lisuketta, eikä siitä ole täysipainoiseksi ateriaksi jos kasvisruokaa ei seuraa toinen ruokalaji jossa on proteiinina lihaa tai kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tofu ei ole mitenkään erityisen prosessoitua. Se on soijajuustoa, jota voi itsekin tehdä pavuista halutessaan. Ja Japanissa ja Kiinassa syöty iät ja ajat, ennen kuin mitään teollista prosessointia oli olemassakaan.
Kyllä se on yliprosessoitu ja historia ei sitä faktaa muuta. Tofu ei muistuta papua maultaan eikä koostumukseltaan mitenkään. Juusto usein maistuu maidolle.
Otappa selevää: https://yle.fi/a/20-277960 missä näet yliprosessointia?
Yliprosessoinnin määrittää todun tapauksessa se että se ei mitenkään muistuta maultaan tai muodoltaan papuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä ainakin teen laajalti eri ruokakulttuurien ruokia, ja Aasialaiseen keittiöön nyt vaan kuuluu tofu.
Onkin todella järkevää täällä pohjoisessa Suomessa tehdä ruokaa tapaan jota harrastetaan tuhansienen kilometrien päässä erilaisella leveysasteella. 🤣
No mitäpä haitttaakaan siitä on. Aika harva nuoremmista ainakaan syö kovin usein sitä perinteistä suomalaista ruokaa, se kun on etnisiinkin ruokiin tottuneiden suuhun usein turhan mautonta. Täällä se ankea ruoka oli aikanaan olosuhteiden sanelema pakko, mutta ei sitä enää ole pakko harrastaa jos ei halua.
Se aasialainen ruoka jota täällä teet tänne raahatuista aineksista on kuin 50-asteinen sauna jossa ei ole kiviä Amerikassa.
Juu itse et varmaan osta mitään ulkomailla valmistettuja tuotteita ja ruoka-aineita, niin varmaan.
Ainakaan minun maha ei kestä papuja ja muitq palkokasveja
Vierailija kirjoitti:
Tofua vähemmän ymmärrän härkistä. Härkäpavut ovat sinällään parhaimman makuisia papuja, mielestäni.
Mä tykkään härkiksestä. Kuten myös härkäpavuista. Mutta härkiksestä pystyy tekemään hyvää makaronilaatikkoa, kasvispihvejä, bologenesetyyppistä kastiketta pastalle jne. Se on ihan kiva proteiinilähde kasvisruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää miksi pitäisi syödä prosessoitua makkaraa, lihapullia, leukkrleitä ja kaikenmaailman jauhelihapihvejä, kun kokoliha on erittäin hyvää ja monipuolista ruokaa.
En ole ikinä ymmärtänyt miksi hyvästä lihasta pitää prosessoida täysin mauton mutta pierunhajuinen purukumi.
En syö noita. Syön kalaa. Ja italialaisia papukeittoja.
ap
En ymmärrä miksi pitää syödä pavut prosessoituna keitoksi! Taidat olla outo ja siksi paha ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Tofu on vuosituhansia vanha tapa säilöä soijapapuja, kehitetty silloin kun ei ollut jääkappeja tai muuta kylmäsäilytystä. Vaihtoehdot olivat joko kuivattaa papu tai tehdä siitä tofua.
Ei kyllä, koska tofu tehdään kuivatuista soijapavuista, ei tuoreista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vegakit eivät oikeasti pidä kasviksista tai heillä ei ole mielenkiintoa perehtyä esim italialaiseen ruokakulttuuriin.
Intialainen on paljon parempi kasvissyöjille, siellä kun on laajat ihmisryhmät olleet kasvissyöjiä vuosisatojen ajan. Italiassa kasvisruoka on useimmiten lisuketta, eikä siitä ole täysipainoiseksi ateriaksi jos kasvisruokaa ei seuraa toinen ruokalaji jossa on proteiinina lihaa tai kalaa.
Siksi Italian kulttuuri onkin valloittanut maailman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veganistit itkee itsensä uneen joka ilta koska kaipaavat lihaa niin paljon. Siksi heille pitää olla prosessoituja korvikkeita lohturuoaksi.
Höpöhöpö, olin jotain viisi kun lopetin lihan syömisen, se oli kamalaaaaa se liha. Tämä tapahtui jotain 1960.
EN kaipaa lihaa, enkä lihan korvikkeita.
Kai sulla on testamentti valmiina?
miten niin, olen yli 70v
Kyllä tofu hyvää on, mutta näinä aikoina ei siihen ole varaa, ja papuja syönkin päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse syödä tofua. Ne jotka haluavat syödä sitä voivat syödä sitä.
En voi edes syödä tofua, koska siihen lisätään vehnää ja minulla on keliakia. Minun pitäisi käydä katsomassa Aasia-kaupasta, että onko heidän tofu ilman jauhoja. Kotimaisesta härkäpavusta tehdään samanlaista kiinteää valmistetta, joka on valmiiksi maustettu ja käytän sitä leivän päällä viipaleena tai otan sitä lämpimän ruoan lisukkeena. Valtaosan pavuista ja linsseistä ostan sellaisenaan ja valmistan ne ruoiksi. Linssejä helpompaa suolaisten lettujen taikinaa on vaikeaa löytää: laittaa kypsät linssit, desin vettä ja puoli teelusikallista suolaa blenderiin, surauttaa sileäksi ja paistaa letuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tofu ei ole mitenkään erityisen prosessoitua. Se on soijajuustoa, jota voi itsekin tehdä pavuista halutessaan. Ja Japanissa ja Kiinassa syöty iät ja ajat, ennen kuin mitään teollista prosessointia oli olemassakaan.
Kyllä se on yliprosessoitu ja historia ei sitä faktaa muuta. Tofu ei muistuta papua maultaan eikä koostumukseltaan mitenkään. Juusto usein maistuu maidolle.
Ai sulla on joku ihme pakkomielle, että ruoan pitäisi maistua raaka-aineiltaan? No onneksi mulla ei ole. Mulle kelpaa kaikenlaiset hyvät maut, ja käytän paljon esim. mausteita ja maustekastikkeitakin.
Voi tyttö parka, et satu tietämään sitä että raaka-aineiden omaan maun arvostaminen, säilyttäminen ja korostaminen on ranskalais-italialaisen ja ylipäänsä länsimaisen gastronomian ehdoton perusta.
Mikä teille kasvissyöjille ja vegaaneille on niin vaikea hyväksyä muiden ruokavaliot kun jatkuvasti ihan joka paikassa tuputatte teidän ruokavaliota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää miksi pitäisi syödä prosessoitua makkaraa, lihapullia, leukkrleitä ja kaikenmaailman jauhelihapihvejä, kun kokoliha on erittäin hyvää ja monipuolista ruokaa.
En ole ikinä ymmärtänyt miksi hyvästä lihasta pitää prosessoida täysin mauton mutta pierunhajuinen purukumi.
ap
En ymmärrä miksi pitää syödä pavut prosessoituna keitoksi! Taidat olla outo ja siksi paha ihminen.
Noin kivoja jankkaajia te vegakit olette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Italian keittiöstäkin löytyy paljon hyviä kasvisruokia, joissa käytetään papuja ja kikherneitä. Se vaan on sitä "cucina poveraa", mitä ei niin ravintoloista löydy.
Toki Intialaisessa keittiössä on tuo mainitsemasi etu kasvissyöjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä ainakin teen laajalti eri ruokakulttuurien ruokia, ja Aasialaiseen keittiöön nyt vaan kuuluu tofu.
Onkin todella järkevää täällä pohjoisessa Suomessa tehdä ruokaa tapaan jota harrastetaan tuhansienen kilometrien päässä erilaisella leveysasteella. 🤣
Mitä väliä nykyaikana kun tarvikkeet saa samassa kaupungissa olevasta kaupasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Noin kivoja jankkaajia te vegakit olette.
Pystyt parempaan! Tää ei loukannut vaan huvitti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otappa selevää: https://yle.fi/a/20-277960 missä näet yliprosessointia?
Yliprosessoinnin määrittää todun tapauksessa se että se ei mitenkään muistuta maultaan tai muodoltaan papuja.
Eli sä oot ihan itse keksinyt tällaisen määritelmän. No, sitten juusto on kanssa yliprosessoitua, samoin leipä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs täällä pitäisi syödä sitten. Peuroja vai? Newsflash, miehet lahtasivat ne jo kerran sukupuuttoon. Mitä jos ei tehtäisi samaa uudestaan, tomppeli?
Tofua on syöty pari tuhatta vuotta. Vatsaystävällinen, monikäyttöisempi muoto soijapavusta.