Selittäkää miksi pitäisi syödä prosessoitua tofua, kun pavut ovat erittäin hyvää ja monipuolista ruokaa
En ole ikinä ymmärtänyt miksi hyvästä kasviksesta pitää prosessoida täysin mauton purukumi.
Kommentit (157)
No itse rakastan tofua. Siksi sitä syön, kuten myös papujakin. Eikä se mitään kovin prosessoitua ole, sitä on helppo tehdä kotonakin kuivatuista soijapavuista.
Vierailija kirjoitti:
Tofu ei ole mitenkään erityisen prosessoitua. Se on soijajuustoa, jota voi itsekin tehdä pavuista halutessaan. Ja Japanissa ja Kiinassa syöty iät ja ajat, ennen kuin mitään teollista prosessointia oli olemassakaan.
Kyllä se on yliprosessoitu ja historia ei sitä faktaa muuta. Tofu ei muistuta papua maultaan eikä koostumukseltaan mitenkään. Juusto usein maistuu maidolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä ainakin teen laajalti eri ruokakulttuurien ruokia, ja Aasialaiseen keittiöön nyt vaan kuuluu tofu.
Onkin todella järkevää täällä pohjoisessa Suomessa tehdä ruokaa tapaan jota harrastetaan tuhansienen kilometrien päässä erilaisella leveysasteella. 🤣
Perunaakaan ei Suomessa ole kovin kauan viljelty, naurista sen olla pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä ainakin teen laajalti eri ruokakulttuurien ruokia, ja Aasialaiseen keittiöön nyt vaan kuuluu tofu.
Onkin todella järkevää täällä pohjoisessa Suomessa tehdä ruokaa tapaan jota harrastetaan tuhansienen kilometrien päässä erilaisella leveysasteella. 🤣
Itse et tee koskaan aasialaisia, italialaisia, meksikolaisia tai välimerellisiä ruokia? Aika tylsältä kuulostaa sinun ruoanlaittosi.
Vierailija kirjoitti:
No itse rakastan tofua. Siksi sitä syön, kuten myös papujakin. Eikä se mitään kovin prosessoitua ole, sitä on helppo tehdä kotonakin kuivatuista soijapavuista.
Kiva kiva. Minä rakastan miestäni ja lastani.
Tofua voi tehdä itsekin ei siis ole kovin prosessoitua toisin kuin härkis.
Tyhmyyden määrä on käsittämätöntä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin, että Tofua kasvatetaan jossain kiinassa tai intiassa missä riisiäkin kasvatetaan. Siis onko tofu käytännössä jotain papumakkaraa, mutta sitä vaan ei ole tungettu suoleen?
pitää siirtyä enemmä kikherneiden kättöön.
Tofu on soijapapumassasta fermentoimalla ja puristamalla valmistettua massaa. Sitä on Aasiassa käytetty jopa tuhansia vuosia.
Ei sitä edes fermentoida, se on tempeh mikä on soijasta valmistettu fermentoitu tuote. Täällä on ohje, miten tofua pystyy helposti tekemään kotona. https://yle.fi/a/20-277960
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin, että Tofua kasvatetaan jossain kiinassa tai intiassa missä riisiäkin kasvatetaan. Siis onko tofu käytännössä jotain papumakkaraa, mutta sitä vaan ei ole tungettu suoleen?
pitää siirtyä enemmä kikherneiden kättöön.
Tofu on soijapapumassasta fermentoimalla ja puristamalla valmistettua massaa. Sitä on Aasiassa käytetty jopa tuhansia vuosia.
Ei tofu ole fermentoitua. Se on ihan niinkuin kotijuustoa, paitsi että tehty lehmänmaidon sijaan soijamaidosta (joka on tehty keittämällä soijapapurouhetta, ja siivilöimällä neste).
Papu sellaisenaan ei sovi monen suolistolle, koska siinä on lektiinejä, jotka ovat myrkyllisiä. Lektiinistä päästään eroon huuhtelemalla ja kypsentämällä papu huolella. Tofu puolestaan on prosessoitua siten, että ruoansulatukselle haitallisista aineista päästään eroon samalla tavalla kuin esim. fermentoiduista paputuotteista.
Vierailija kirjoitti:
Entäs härkis?
yöööööökkk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tofu ei ole mitenkään erityisen prosessoitua. Se on soijajuustoa, jota voi itsekin tehdä pavuista halutessaan. Ja Japanissa ja Kiinassa syöty iät ja ajat, ennen kuin mitään teollista prosessointia oli olemassakaan.
Kyllä se on yliprosessoitu ja historia ei sitä faktaa muuta. Tofu ei muistuta papua maultaan eikä koostumukseltaan mitenkään. Juusto usein maistuu maidolle.
Ai sulla on joku ihme pakkomielle, että ruoan pitäisi maistua raaka-aineiltaan? No onneksi mulla ei ole. Mulle kelpaa kaikenlaiset hyvät maut, ja käytän paljon esim. mausteita ja maustekastikkeitakin.
Selittäkää miksi pitäisi syödä prosessoitua makkaraa, lihapullia, leukkrleitä ja kaikenmaailman jauhelihapihvejä, kun kokoliha on erittäin hyvää ja monipuolista ruokaa.
En ole ikinä ymmärtänyt miksi hyvästä lihasta pitää prosessoida täysin mauton mutta pierunhajuinen purukumi.
Saat syödä papusi miten haluat. Älä enää edes mieti tofua, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hapatettu leipäkin on yliprosessoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse et tee koskaan aasialaisia, italialaisia, meksikolaisia tai välimerellisiä ruokia? Aika tylsältä kuulostaa sinun ruoanlaittosi.
Eurooppalainen ruokakulttuuri on suhteellisen yhtenäinen kun verrataan aasialaiseen. Syötkö usein esim hiirenpoikasia elävältä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole. Tää on ihan fakta, eikä sun ihmeellinen pakkomielle asiasta muuta sitä mihinkään. Juusto on paljon kauempana maidosta, kuin tofu soijasta. Maidon olomuotohan on neste.
Vierailija kirjoitti:
Veganistit itkee itsensä uneen joka ilta koska kaipaavat lihaa niin paljon. Siksi heille pitää olla prosessoituja korvikkeita lohturuoaksi.
Höpöhöpö, olin jotain viisi kun lopetin lihan syömisen, se oli kamalaaaaa se liha. Tämä tapahtui jotain 1960.
EN kaipaa lihaa, enkä lihan korvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Tofua voi tehdä itsekin ei siis ole kovin prosessoitua toisin kuin härkis.
Tyhmyyden määrä on käsittämätöntä palstalla.
Makkaraakin voi tehdä itse. Ja palvikinkkua.
Tofu on vuosituhansia vanha tapa säilöä soijapapuja, kehitetty silloin kun ei ollut jääkappeja tai muuta kylmäsäilytystä. Vaihtoehdot olivat joko kuivattaa papu tai tehdä siitä tofua.
Pavut on aivan yhtä iso trendi "vegaanityttöjen" parissa.