Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla mielestäsi hyvä resilienssi?

Vierailija
17.02.2025 |

Resilienssillä tarkoitetaan niitä tekijöitä, mitkä auttavat selviytymään vastoinkäymistä ja tukevat hyvinvointia.

Kommentit (255)

Vierailija
1/255 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään joo kun olen itse kasvattanut itseni aikuiseksi. 

Nuorempana ei todellakaan ollut, eikä sisaruksillanikaan. 

Vierailija
2/255 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Ahdistun kuoliaaksi jo kun maito on loppu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/255 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen sanoo, että "mikä ei tapa, vahvistaa", niin on todennäköistä, että ihminen on stoalainen perusluonteeltaan, joka omaa hyvä resilienssin.

Vierailija
4/255 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on koulinut sellaisen.

Vierailija
5/255 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kuvitellut, että ei, mutta oikeasti olen kuitenkin selvinnyt niin rankoista asioista, että taitaa mulla olla. 

Vierailija
6/255 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, luulin ensin että penis.

Vierailija
7/255 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Elämässäni on kaikki hyvin tai ainakin, minulla oli turvallinen ja hyvä lapsuus, olen tehnyt asioita mitä olen halunnut ja onnistunut. Olen yrittänyt myös olla optimistinen elämän suhteen.

Vierailija
8/255 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, todella hyvä.

Tiedän sen itsekin ja viimeksi näin sanoi myös psykologi, jonka luona kävin muutaman kerran terapiassa hankalia työelämään liittyviä asioita ratkomassa. Vahva ihminen, hän totesi.

Ongelmallista tässä on se, että helposti vaadin sitä vahvuutta ja hyvää resilienssiä muiltakin. Minua ärsyttää enkä voi ymmärtää ihmisiä, jotka ahdistuvat mitättömiltä tuntuvista asioista tai eivät pääse millään yli esimerkiksi jostakin isosta muutoksesta, vaikka erosta tai työpaikalla tapahtuneesta konfliktista.

Vierailija
9/255 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Elämässäni on kaikki hyvin tai ainakin, minulla oli turvallinen ja hyvä lapsuus, olen tehnyt asioita mitä olen halunnut ja onnistunut. Olen yrittänyt myös olla optimistinen elämän suhteen.

Jäi epäselväksi onko sitä sinun resilienssiäsi edes koeteltu eli tiedätkö edes, onko se hyvä vai ei? Nimittäin jos elämässäsi on tähän mennessä ollut lähinnä asioita mitä olet halunnut ja missä olet onnistunut, niin et voi sitä tietää. 

Vierailija
10/255 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvä movo.

Vierailija
11/255 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, todella hyvä.

Tiedän sen itsekin ja viimeksi näin sanoi myös psykologi, jonka luona kävin muutaman kerran terapiassa hankalia työelämään liittyviä asioita ratkomassa. Vahva ihminen, hän totesi.

Ongelmallista tässä on se, että helposti vaadin sitä vahvuutta ja hyvää resilienssiä muiltakin. Minua ärsyttää enkä voi ymmärtää ihmisiä, jotka ahdistuvat mitättömiltä tuntuvista asioista tai eivät pääse millään yli esimerkiksi jostakin isosta muutoksesta, vaikka erosta tai työpaikalla tapahtuneesta konfliktista.

Ei tuo ole resilienssiä että "vaadit" sitä hyvää resilienssiä ja vahvuutta muilta ihmisiltä. Sinä et voi tietää mitä kaikkea muuta he ovat kokeneet, esimerkiksi ero saattaa olla vain piste i:n päälle.

Vierailija
12/255 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäi epäselväksi onko sitä sinun resilienssiäsi edes koeteltu eli tiedätkö edes, onko se hyvä vai ei? Nimittäin jos elämässäsi on tähän mennessä ollut lähinnä asioita mitä olet halunnut ja missä olet onnistunut, niin et voi sitä tietää. 

Resilienssi ei ole sama kuin vastoinkäymiset. Resilienssi koostuu nimenomaan niistä suojaavista tekijöistä mitkä auttavat selviytymään. Esimerkiksi hyvän lapsuuden kokeneilla ihmisillä on usein parempi resilienssi.

Vierailija
13/255 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, todella hyvä.

Tuntuu, että varsinkin nuoremmilla sukupolvilla resilienssi on tosi heikko. Saikulle jäädään pienimmistäkin vastoinkäymisistä ja kaikki ahistaaaaaaa.

Vierailija
14/255 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla koeteltu?

Vierailija
15/255 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä veikkaan, että mulla on todella hyvä resilienssi, onneksi sitä ei ole tarvittu koskaan pahemmin testata, mutta olen aika satavarma, jos tulisi jotain, niin resilienssissä peittoisin kevyesti suurimman osan ihmisistä! 

Vierailija
16/255 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo mikään luupää. Olen herkkä taiteilija sielu. Vanhat murheet unohtuu kun tulee uusia tilalle.

Vierailija
17/255 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Resilienssi ei ole sama kuin vastoinkäymiset. Resilienssi koostuu nimenomaan niistä suojaavista tekijöistä mitkä auttavat selviytymään. Esimerkiksi hyvän lapsuuden kokeneilla ihmisillä on usein parempi resilienssi.

Juu resilienssi ei ole yhtä kuin vastoinkäymiset, vaan resilienssi on yhtäkuin se miten selviydyt vastoinkäymisistä.. 

Eli miten on, onko sitä resilienssiä ylipäätään koeteltu? 

Vierailija
18/255 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resilienssi (kriisinkestävyys[1]) tarkoittaa psykologiassa hyvinvointia ylläpitävää kapasiteettia, jonka avulla pystyy murtumatta selviytymään ja palautumaan vastoinkäymisistä ja kuormittavista tilanteista.

Vierailija
19/255 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juu resilienssi ei ole yhtä kuin vastoinkäymiset, vaan resilienssi on yhtäkuin se miten selviydyt vastoinkäymisistä.. 

Eli miten on, onko sitä resilienssiä ylipäätään koeteltu?"

Itseasiassa olet väärässä. Resilienssin muodostavat ne asiat, mitkä tukevat psyykkistä hyvinvointia ja selviytymistä elämässä. Resilienssi ei siis ole mikään synonyymi sille miten joku selviytyy vastoinkäymisistä.

Eiköhän jokainen ihminen ole kohdannut elämässä jos jonkinlaisia vastoinkäymisiä,  turhaa niitä on alkaa vertailla.

Vierailija
20/255 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, todella hyvä.

Tuntuu, että varsinkin nuoremmilla sukupolvilla resilienssi on tosi heikko. Saikulle jäädään pienimmistäkin vastoinkäymisistä ja kaikki ahistaaaaaaa.

Se on totta ja siitä on psykologian ammattilaisetkin puhuneet, että nuorten kyky sietää elämään kuuluvia ahdistavia asioita ja tunteita on heikentynyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi