Onko teillä jokin hintakatto asioille, vaikka rahaa olisi miten paljon? Luetelkaa
Olen varakas ihminen.
Jos haluan johonkin Espan kivaan kahvilaan istumaan maksan pääsylippuna mielihyvin kahvista ja pullasta 10-15 euroa vaikka alepasta saisi euron kahvin ja todennäköisesti tuoreemman ja paremman pullan paistopisteestä kahdella eurolla ja voisi mennä puistokäytävälle istumaan.
Nyt inflaation myötä on kuitenkin alkanut tulla raja vastaan mitä maksan (vaikka varaa olisi kuinka) eräistä asioista. Ilman että tuo kalliimpi kahvi on kuitenkin tavallaan pääsylippu siihen paikkaan, en ikinä maksaisi kahvista yli 5 euroa. Tai minkään välimäenkään risotosta 25 euroa, tai pitsasta yli 20 euroa. Tai pihvistä 50-60 euroa. Ei vaan toimi tuo yhtälö.
Kommentit (117)
Ostimme vaimon kanssa asunnon johon otimme lainaa 1/4 siitä mitä tuloillamme olisi saanut. Tämä asunto on meille ihan tarpeeksi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun rahat loppuu niin alat vasta sitten elämään säästeliäästi. Sitä ennen tuhlaat kaikki rahat. Ravintolaan menee helposti yli 200e yhtenä iltana. Käy ravintolassa vaikka kerran kuussa niin jää monta sataa euroa säästöön.
Minä en ole käynyt elämäni aikana kertaakaan ravintolassa, enkä käy. Rahaa on jäänyt säästöön tuhansia euroja.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko että oikeasti varakas jättäisi suklaapatukan tai kinkkupaketin ostamatta, koska se maksaa yli neljä euroa. Suurin osa tämän ketjun vastaajista ei tainnut lukea koko kysymystä.
Olet väärässä. Minulla on rahaa kuusinumeroinen summa, mutta koska en ole saanut hakemiani työpaikkoja, on elinkustannukset säädetty alle kuuteen sataan euroon kuussa. En osta ainuttakaan makeista.
Hintakatto tuli vaikka lähikaupan mandariinien kohdalla. Kilohinta 5,99 euroa ja jäi ostamatta. Olihan siellä ollut edullisempi lajikekin muttei irtomyynnissä. K-market joli kyseessä a kävin sitten läheisestä toisesta kaupasta hakemassa huomattavasti halvemmat mandariinit.
On tottakai okkeastaa. kaikelke, jis hinta kirpsisee jätän osramatta. Hyödynnän aina tarjoukset
Esim lohi ja sisäpaisti 13e/kg, kana 10e/kg, kahvi 6e/pkt, graavi- ja kylmässvulohi 23e/kg, siian rai muikunmäti 120e/kg - mieluummin alle 100e. Risoton teen puuroriisistä, tämän opin ranskalaiselta chefiltä - tulee erinomaisen hyvää
Lentoliput keski-etelä-Eurooppaan Finskillä alle 300e. Tämän vuoden lennot sain Milanoon 186-240e
Talouspaperista kirjoitti joku - meilläkin vain kun on joulu tai muu isompi juhla
2 henkeä, vuositulot 140ke
Auto - nolla euroa. En tosin ottaisi vastaan edes ilmaiseksi.
Olen aina ajatellut että 300-400 eurolla saa ihan riittävän puhelimen ja vaihdetaan kun vanhassa on joku vika. Bf-alessa oli kuitenkin koon puolesta kivasta mallista ja sen uusimmasta versiosta tarjous 280 (ovh kai 350). Ostin teinille vaikkei ollut sanallakaan maininnut vanhan olevan vaihdon tarpeessa. Akku siitä kyllä oli hiipumaan päin.
Se joka mietti autojen hitoja sivulla 2.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko että oikeasti varakas jättäisi suklaapatukan tai kinkkupaketin ostamatta, koska se maksaa yli neljä euroa. Suurin osa tämän ketjun vastaajista ei tainnut lukea koko kysymystä.
Olet väärässä. Minulla on rahaa kuusinumeroinen summa, mutta koska en ole saanut hakemiani työpaikkoja, on elinkustannukset säädetty alle kuuteen sataan euroon kuussa. En osta ainuttakaan makeista.
Mutta ethän sinä ole varakas jos et ole töissä ja on vaara että et enää koskaan saakaan töitä, vaan sinun pitää elää loppuelämäsi tuolla kuusinumeroisella summalla (ja tuilla jos niitä saat). Varakas on sellainen jolla ei ole mitään huolta huomisesta ja tietää että pärjää loistavasti nyt ja tulevaisuudessa.
Eräs ravintola Tukholmassa vaatii 5000 sek / 442.50 euro etukäteismaksun kun tillat pöydän. Siis per henkilö. En ikinä maksaisi tuota summaa iltaruoasta, Aasialaista ruokaa saa muutaman lautasen.
Toinen ravintola vaatii 20 000 sek/1770 euroa että pääsee sisään. Siihen sisältyy drinkkipöytä eli pullo vodkaa , muutama shampanja ja virvokkeita.
Vierailija kirjoitti:
Eräs ravintola Tukholmassa vaatii 5000 sek / 442.50 euro etukäteismaksun kun tillat pöydän. Siis per henkilö. En ikinä maksaisi tuota summaa iltaruoasta, Aasialaista ruokaa saa muutaman lautasen.
Toinen ravintola vaatii 20 000 sek/1770 euroa että pääsee sisään. Siihen sisältyy drinkkipöytä eli pullo vodkaa , muutama shampanja ja virvokkeita.
Ok. Mä tuun messiin. Kuullostaa kivoilta pirskeiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen S-marketissa huomasin 6 rullan vessapaperipaketin maksavan 8,95 €!!
Yleensä en katso yhtään papereiden tms hintoja, mutta tuo oli ihan liikaa..
Mikä wc-paperi on noin kallista? Minä ostan Serlan oravankuvalla varustettua paperia, jolla hintaa on noin 5 euroa 8 rullan paketti.
Tai sitten menee Lidliin josta saa 10 rullaa hintaan 4.45e
Itsellä on muutama rajahinta, joiden ylityessä olen jättänyt tuotteet ostamatta enkä ole kauheasti kärsinyt ts en ole oikeasti tarvinnut tuotetta.
Esimerkkinä näistä: roiskeläppäpizza 1e,
Coka Cola 1e/litra
Appelsiini tuoremehu 2e/litra
Energiajuomat 2e/pullo
Toisaalta parempi että on kallista niin ei tarvitse syödä noita, epäterveellisiä kun ovat.
Nettotuloni ovat yli 8k/kk enkä käy kahviloissa koskaan. Kaikki paistopistetuotteet ja leivonnaiset marketissakin jää minulta ostamatta, en halua maksaa tuotteista jotka on epäterveellisiä.
Elektroniikassa en pihistele ja ostan hyvälaatuisia kenkiä ja jalkineita mutta vähemmän. En koskaan ostaisi polyesteristä tehtyä vaatetta.
Ruokaostoksissa suosin luomua niin paljon kuin mahdollista. Ravintolassa syön max. kerran kuukaudessa, brunssilla käyn kerran vuodessa ja leffateatterissa joka toinen vuosi.
Mulla hintakatto kulkee käsiködessä varallisuuden kanssa. Uskon ajatukseen: elä ja anna muidenkin elää
Vierailija kirjoitti:
On tottakai okkeastaa. kaikelke, jis hinta kirpsisee jätän osramatta. Hyödynnän aina tarjoukset
Esim lohi ja sisäpaisti 13e/kg, kana 10e/kg, kahvi 6e/pkt, graavi- ja kylmässvulohi 23e/kg, siian rai muikunmäti 120e/kg - mieluummin alle 100e. Risoton teen puuroriisistä, tämän opin ranskalaiselta chefiltä - tulee erinomaisen hyvää
Lentoliput keski-etelä-Eurooppaan Finskillä alle 300e. Tämän vuoden lennot sain Milanoon 186-240e
Talouspaperista kirjoitti joku - meilläkin vain kun on joulu tai muu isompi juhla
2 henkeä, vuositulot 140ke
Minä käytän talouspaperia 365 päivää vuodessa. Yhtä välttämätön asia elämässä kuin vesi.
On minulla ainakin. Vaatteista en maksa liikaa. Enkä ruuasta kuten hedelmistä enkä lihasta. Leipää en ole ostanut vuoden aikana yhtään koska se on kallista ja leivän päälle pitäiisii laittaa romaatttiia ainakin ja tomaatit on kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen S-marketissa huomasin 6 rullan vessapaperipaketin maksavan 8,95 €!!
Yleensä en katso yhtään papereiden tms hintoja, mutta tuo oli ihan liikaa..
Mikä wc-paperi on noin kallista? Minä ostan Serlan oravankuvalla varustettua paperia, jolla hintaa on noin 5 euroa 8 rullan paketti.
Tai sitten menee Lidliin josta saa 10 rullaa hintaan 4.45e
Itsellä on muutama rajahinta, joiden ylityessä olen jättänyt tuotteet ostamatta enkä ole kauheasti kärsinyt ts en ole oikeasti tarvinnut tuotetta.Esimerkkinä näistä: roiskeläppäpizza 1e,
Coka Cola 1e/litra
Appelsiini tuoremehu 2e/litra
Energiajuomat 2e/pullo
Toisaalta parempi että on kallista niin ei tarvitse syödä noita, epäterveellisiä kun ovat.
Löytyykö paljon turhempaa ostettavaa tupakan ja alkoholin lisäksi kuin energiajuoma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ethän sinä ole varakas jos et ole töissä ja on vaara että et enää koskaan saakaan töitä, vaan sinun pitää elää loppuelämäsi tuolla kuusinumeroisella summalla (ja tuilla jos niitä saat). Varakas on sellainen jolla ei ole mitään huolta huomisesta ja tietää että pärjää loistavasti nyt ja tulevaisuudessa.
Sie et tiiä. Olen perinyt jotain ja kohta perin lisää. Perin jotain, joka tuo rahaa.
Kohta joudun sosiaalihuollon asiakkaaksi, koska en ole saanut työtä moneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi yli neljä euroa maksavaa suklaapatukkaa, en wc-paperia jos hinta yli 50 senttiä rulla, kahvin ostan aina tarjouksesta yms. Hintakatto on monessa asiassa. Monesti jätän asioita ostamassa, jos hinta on mielestäni liian kallis. Katson aina kilohinnan. Ostan mieleistä eli halvin ei ole välttämättä se, mitä ostan. Töissä olen ja kuukausipalkka on 7000.
Vierailija kirjoitti:
Mulla hintakatto kulkee käsiködessä varallisuuden kanssa. Uskon ajatukseen: elä ja anna muidenkin elää
Tämä on ainoa oikea vastaus mikäli ei lahjoita ylimääräisiä köyhille
Rahaa ei ole vaikka kuinka paljon. Minulla ei ole hintakattoa, mutta on budjetti. Siinä pysyminen tarkoittaa että selviän. Lasken mitkä on pakolliset maksut ja sen perusteella lasken mihin on varaa. Jos jossain kuussa jää enemmän rahaa, pystyn silloin ostamaan jotain mitä ei ole budjetoitu. Jos jossain kuussa menee yli budjetin, siitä seuraa että seuraavina kuukausina en ostele mitään muuta kuin välttämättömän.