Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis en käsitä miksi vegaani ei voisi muka syödä luonnonkalaa koska eihän se ole tehotuotettua toisin kuin possu ja kana

Vierailija
15.09.2026 |

turhaa nirsoilua luonnonkalakin pitää olla kiellettyjen listalla, niissä on laadukasta protskulähdettä

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs simpukka, sitähän ei monet edes pidä eläinkuntaan kuuluvana

Vierailija
2/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en halua syödä niitä kaloja. Mä mieluummin uin niiden kanssa yhdessä. Kalastaminen, kalan tappaminen, suomustaminen, paistaminen ja sitten viisi minuuttia syöminen. Ei kiitos, ei ole mun juttuni.

Kalat on muuten tuntevia ja ajattelevia yksilöitä, vaikka niiden kasvonilme ei muutu ajattelutoimintojen ja tuntemusten mukaisesti kuten ihmisillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä en halua syödä niitä kaloja. Mä mieluummin uin niiden kanssa yhdessä. Kalastaminen, kalan tappaminen, suomustaminen, paistaminen ja sitten viisi minuuttia syöminen. Ei kiitos, ei ole mun juttuni.

Kalat on muuten tuntevia ja ajattelevia yksilöitä, vaikka niiden kasvonilme ei muutu ajattelutoimintojen ja tuntemusten mukaisesti kuten ihmisillä.

Enkä tarvitse yhtään lisää proteiinia. Lihasta on joka puolella yli tarpeen jo nyt. 

-sama vegaani

Vierailija
4/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi helvetissä sä mietit muiden syömisiä?

Vierailija
5/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs simpukka, sitähän ei monet edes pidä eläinkuntaan kuuluvana

Eläinkuntaan kuuluminen ei ole mikään mielipidekysymys. Simpukat ihan yksiselitteisesti kuuluu eläinkuntaan. 

Vierailija
6/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani ei voi syödä edes leipää, koska leivän valmistamisessa on käytetty hiivaa, joka on sieni, eikä kasvi. 

Vierailija
7/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veganismissa on kyse eläinten oikeuksista. Ne koskee ihan yhtälailla luonnon eläimiä kuin tuotantoeläimiäkin. 

Vierailija
8/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaani ei voi syödä edes leipää, koska leivän valmistamisessa on käytetty hiivaa, joka on sieni, eikä kasvi. 

Vegaanius ei ole sitä, että syödään vain kasveja. Veganismi on eläinoikeusaate. 

Vierailija
9/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit ovat vain sellaisia jotka haluavat öyhöttää 

Vierailija
10/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei halua aiheuttaa kärsimystä ja tappaa sitä kalaa. 

Vierailija
11/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit syövät sieniä, vaikka sienet eivät olekaan kasveja (on siis olemassa kasvit, eläimet ja sienet). Sienet eivät tunne kipua kuten eläimet, joten vegaanit voivat syödä sieniä ja myös hiivalla kohotettuja leivonnaisia.

Vierailija
12/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit syövät sieniä, vaikka sienet eivät olekaan kasveja (on siis olemassa kasvit, eläimet ja sienet). Sienet eivät tunne kipua kuten eläimet, joten vegaanit voivat syödä sieniä ja myös hiivalla kohotettuja leivonnaisia.

luin erään tutkimuksen jossa todettiin sienieliöillä kehittynyttä hermotoimintaa eli ovat tuntevia yksilöitä

Vierailija
13/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Vegaani syö vain kasviperäistä. 

Vierailija
14/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Suolakaan ei ole kasviperäistä. 

Vegaani ei käytä eläinperäisiä tuotteita. Tämä ei ole yhtä kuin pelkästään kasviperäisten tuotteiden käyttö. 

Vierailija
15/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

luin erään tutkimuksen jossa todettiin sienieliöillä kehittynyttä hermotoimintaa eli ovat tuntevia yksilöitä

Sama koskenee kasvejakin. Toistaiseksi ei kuitenkaan ole tieteellistä todistusaineistoa siitä, että sienet tai kasvit tuntisivat kipua. Itse en pidä sitä lainkaan mahdottomana kyllä. 

Vierailija
16/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruoista tuli varoitus

Ruokaviraston mukaan kasvipohjaisempi ravinto parantaa ruokavalion laatua, mutta voi tuoda myös ongelmia.

Ruokaviraston mukaan ravintoaineiden saannissa havaittiin kuitenkin puutteita A- ja D-vitamiinin, tiamiinin (B1-vitamiini), riboflaviinin (B2-vitamiini) sekä naisilla myös folaatin ja raudan osalta.

Nuorilla naisilla raudan saanti saattaa jäädä vähäiseksi, sillä siirtymäruokavalioissa rauta on pääasiassa heikommin imeytyvää ei-hemirautaa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b82e325-1410-4e69-bd4c-b1149535e9d0

Vierailija
17/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti. Ihmisten aivot ovat eläinrasvasta muodostuneet. Ne eivät kehity kasvisten avulla. Sääliksi käyvät kasvissyöjien aivot, jotka näkevät nälkää ja ravinnon puutetta. 

Vierailija
18/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla vegaaneilla se motiivi olla vegaani on, että ei halua olla osallisena minkäänlaiseen eläimen tappamiseen tai hyväksikäyttöön. Itselläni syy on tehotuotanto, joten voisin eettiseltä kannalta syödä esim. riistaa, mutta olen ollut niin kauan ilman lihaa, etten viitsi kokeilla miten se vaikuttaisi elimistööni.

Vierailija
19/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Suolakaan ei ole kasviperäistä. 

Vegaani ei käytä eläinperäisiä tuotteita. Tämä ei ole yhtä kuin pelkästään kasviperäisten tuotteiden käyttö. 

Ei suola ole eläin eikä sieni. Kyllä sitä voi vegaani käyttää. Mutta hiiva on ehdottomasti kielletty asia, jos on vegaani, koska hiiva ei ole kasvi, vaan sieni. 

Vierailija
20/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ihminen saa liikaa proteiinia ja useimmat proteiinilähteet mukaanlukien pavut ovat ällöttäviä

2. Vegaani syö kasveja, kala ei ole kasvi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän