Koiramme murisee yhdelle naapurin lapselle aina
Muuten koira on mitä parhain ja leppoisin lasten kanssa. Tälle yhdelle lapselle ja vain ja ainoastaan tälle yhdelle joka kerta murisee ja silti lapsi haluaa väkisin tulla paijailemaan ja halailemaan koiraa. Olen joutunut kieltämään, koska pelkään, että koira näykkäisee.
En tiedä mitä tämä lapsi on tehnyt koiralle ja miten tuon murisemisen saisi loppumaan. Täällä tuntuu aina olevan fanaattisia koira-asiantuntijoita, niin voisitteko auttaa?
Kommentit (29)
Koira murisee lapselle, koska se kokee tilanteen uhkaavaksi, pelottaa, tuntee olonsa epävarmaksi tai puolustaa itselleen tärkeitä resursseja, kuten ruokaa, lelua tai lepopaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Anna purra vaan jos tulee lääppimään. Ei tule toiste.
En mä haluais että puree kuitenkaan, on vielä melko iso koira. Tää on tosi omituista, koska koira sietää todella hyvin kaikenlaista lääppimistä muilta lapsilta, mutta vain tää yksi on sille punainen vaate. En tiedä pelkääkö se sitä vai voiko koira ajatella että joku ihminen on vaan ärsyttävä.
Yhdistä lapsi hyviin asioihin: Kun lapsi on samassa huoneessa (mutta tarpeeksi kaukana, ettei koira stressaannu), anna koiralle sen herkkupaloja.
Oikea ajoitus: Koira oppii, että "lapsen läsnäolo tarkoittaa, että minulle tapahtuu mukavia asioita".
Aikuisen valvonta: Tee tämä aina niin, että aikuinen antaa herkut ja ohjaa tilannetta. Lapsi ei saa mennä tyrkyttämään namia murisevalle koiralle.
Opeta lapselle koiran kunnioitusta
Lapsen opettaminen: Selitä lapselle, että murina on koiran puhetta, joka tarkoittaa: "Minua pelottaa, anna minulle tilaa".
Lapsen rauhoittaminen: Opeta lapsi liikkumaan koiran lähellä rauhallisesti ilman juoksemista tai huutamista.
se on koira. lapsi on lapsi. jatkossakin pidät vaan erillään. onko koirasi valvomatta esim takapihalla?
Koira pelkää lasta jostain syystä. Ei välttämättä ole kyse siitä, että lapsi olisi tehnyt jotain. Älä altista koiraa liian vaikealle tilanteelle, älä anna lapsen tulla koskemaan koiraa. Jos lapsi on kiinnostunut koirasta, voit vaikkapa ottaa hänet avuksi koulutukseen ja pyytää lasta heittelemään koiralle nameja kauempaa.
Luultavasti aistii jotakin pahaa lapsessa (lapsi voi olla psykoottinek,narsistinen tms) koira varoittaa ettei saa tulla lähemmäksi. Näitä tilanteita sattunut kaverini koiralle,oli kaikille tosi ihana paitsi yhdelle kaverin luokkakaverille,murisi ja oli karvat pystyssä jos se yritti lähestyä tätä koiraa.
Anna koiralle aina makupaloja, kun murisee kakaralle.
Aikuinen pitää koiraa hihnassa turvallisen matkan päässä lapsesta (niin kaukana, että koira on vielä rauhallinen).
Joka kerta kun koira katsoo lasta murisematta, sinä (aikuinen) annat koiralle superherkun (kuten nakinpalan).
Jos koira murisee, välimatka on liian lyhyt. Peruuttakaa kauemmas.
Tavoite on, että koira huomaa: "Ahaa, kun tuo lapsi on tuolla, minä saan herkkua, eikä tuo lapsi edes tule minun luokseni. Sehän on kiva juttu!"
Sano naapurille ja lapselle ystävällisesti mutta jämäkästi:
"Meidän koira vähän jännittää ja pelkää sinua/teidän lasta jostain syystä. Tehdään niin, että ette katso koiraa tai tule sen lähelle ollenkaan, niin koira oppii luottamaan siihen, että olette sille turvallisia."
Koiralla voi olla huono kokemus ko lapsen näköisestä pienestä ihmisestä, eli trauma. Jotain ikävää tapahtunut esim. pentuna.
Meillä oli tallilla yksi kiltti ulkomailta tuotu poni, jolla olin ratsastanut ennenkin. Kerran kun tulin ko ponin luo metsänvihreässä takissa, se alkoi paniikissa kiskoa itseään irti puomista. Yritin rauhoitella ponia, mutta selkeästi minun takki ja olemus muistutti häntä jostain aiemmasta ikävästä, mitä oli tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti aistii jotakin pahaa lapsessa (lapsi voi olla psykoottinek,narsistinen tms) koira varoittaa ettei saa tulla lähemmäksi. Näitä tilanteita sattunut kaverini koiralle,oli kaikille tosi ihana paitsi yhdelle kaverin luokkakaverille,murisi ja oli karvat pystyssä jos se yritti lähestyä tätä koiraa.
Psykiatriset diagnoosit mistä?
Jostain tupsahti paikalle psykiatri.
Jospa on niin, että koira on se vainoharhainen hully.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykiatriset diagnoosit mistä?
Jostain tupsahti paikalle psykiatri.
Jospa on niin, että koira on se vainoharhainen hully.
Aivan.
Koirassa on joku vika päässään. Psyk psyk.
Ei normaali koira.
Älä pakota koiraa lasten lääpittäväksi, vaikka se ”sietäisikin” moista. Pidä koirasi puolta. Opeta lapsille, että murisevaa koiraa ei saa lähestyä. Poista koira stressaavasta tilanteesta tai vaihtoehtoisesti lähetä lapset tiehensä.
Tässä tapauksessa kuulostaa siltä, että koira ei murise tälle tietylle lapselle syyttä suotta. Tuo, että olisi tulossa halimaan ja lääppimään siitä huolimatta, että koira on murinallaan häntä varoittanut, viittaa siihen, että lapsi on rajaton ja piittaamaton luonne, joka ehkä haluaa jopa tahallaan tehdä kiusaa. Koiraa ei tietenkään saa päästää puremaan mutta varoita lasta suusanallisesti siitä, että se on vaarana, jos hän joskus lähestyy koiraa silloin, kun te ette ole paikalla. Ottakaa asia myös puheeksi lapsen vanhempien kanssa, jollette niin ole jo tehneet. Heidän vastuullaan on seurata, mitä lapsi puuhaa ja pitää tämä tarpeen vaatiessa erossa koirasta.
Se lapsi on arvaamaton mikä saa koiran käyttäytymää sillee. Se on eri asia kuin se että lapsi olisi oman perheen jäsen koska sillon koira olisi tottunut siihen lapseen ja tietäisi miten se käyttäytyy, mutta jos se on toisten lapsi niin se näyttäytyy edelleen arvaamattomana vaikka se olisi lapsi ja sitä kautta uhkaavana.
Koira tunnistaa pahuuden ihmisessä. Onko lapsen nimi kenties Damien?
Vierailija kirjoitti:
Sano naapurille ja lapselle ystävällisesti mutta jämäkästi:
"Meidän koira vähän jännittää ja pelkää sinua/teidän lasta jostain syystä. Tehdään niin, että ette katso koiraa tai tule sen lähelle ollenkaan, niin koira oppii luottamaan siihen, että olette sille turvallisia."
Kyllä se menee toisin. Jos rakki ei osaa olla, viedään pois.
Rakki pois näkyviltä.
Se on uhka.
Se.
lapsen (damien) hiukset ajettava, syntymämerkki 666 todettava, koirasi saattaa olla paljastanut anttikristuksen
Anna purra vaan jos tulee lääppimään. Ei tule toiste.