Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?
Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?
Kommentit (1029)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alle 40v mies, enkä koskaan ole ollut ylipainoinen. Käytän ruokaan rahaa vähän päälle 200 € kuussa. Tienaan jotakuinkin mediaanin ja koen, ettei todellakaan ole juurikaan varaa käyttää enempää rahaa ruokaan. Paljonko te ylipainoiset käytätte ruokaan rahaa? Ja miten teillä on siihen varaa? Haluan tähän vastauksen!
Jaa, ei mulla olisi varaa käyttää yli 200e kuussa pelkkään omaan ruokaani kuten sulla..
T. Lihava
Miksi valehtelet? Onko tämä taas sitä jenkeistä kopioitua "no ku pikaruoka on terveellistä ruokaa halvempaa"-valehtelua. Oikeasti se pikaruoka on älyttömästi kalliimpaa kuin itse tehty. Minä syön halpaa pastaa, lihapataa, perunoita, riisiä, nuudeleita, wokkia, halpaa ruisleipää juustolla ja leikkeleellä, 1 kananmuna päivässä, salaatiksi halpismerkin majoneesisalaatti (esi
Ei hän puhunut pikaruoasta. Minä ainakin joudun syömään insuliiniresistenssin takia ns. kalliimpia kasviksia ja proteiininlähteitä, koska muuten olen sairas. Eli terveellinen ruoka maksaa enemmän kuin tyhjät höttöhiilarit, joita pasta, perunat, riisi ja leipä ovat. Juuri noilla höttöhiilareilla lihoo. Jos ne jättää pois ja syö vihanneksia ja kunnon proteiinia kuten kananmunia, maitotuotteita, kalaa, lintua ja punaistakin lihaa, niin pysyy paljon terveempänä ja todennäköisesti hoikempana tai ainakin vähemmän lihavana.
-eri
Vierailija kirjoitti:
"No, lihaskunto kuuluu sarjaan x, y ja z, joihin olen pyrkinyt vaikuttamaan. Etätöiden kahvitauoillla punnerran, kyykkään, joogaan ja heilun kahvakuulalla. Minulla on tosi vahva core.
Painonnousu ei johdu lihasten kasvamisesta, koska lähinnä keskityn ylläpitämään sitä, mitä minulla on ollut."
Aa joo, sä oot myös näitä, joiden painonnousu on täysi mysteeri. Teitä on niin paljon, että ei tuohon ruoka voi olla syynä.
Jos ruokavalio pysyy samana tai jopa kevenee lisäämällä kasviksia ja vähentämällä sokeria, niin kyllä silloin syynä lihomiseen on jokin muu kuin ruokavalio. Jos mikään lääkitys ei ole muuttunut, silloin kyse on jostakin luonnollisesta, hormonaalisesta muutoksesta. Eli kroppa varastoi ravintoa eri systeemillä kuin aiemmin.
Minkälainen vastaus apn kysymykseen olisi sellainen, joka olisi asiallinen ja jonka neuvojat hyväksyy? Mihin ei vastata: valehtelet tai haluat vaan olla kehopositiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No, lihaskunto kuuluu sarjaan x, y ja z, joihin olen pyrkinyt vaikuttamaan. Etätöiden kahvitauoillla punnerran, kyykkään, joogaan ja heilun kahvakuulalla. Minulla on tosi vahva core.
Painonnousu ei johdu lihasten kasvamisesta, koska lähinnä keskityn ylläpitämään sitä, mitä minulla on ollut."
Aa joo, sä oot myös näitä, joiden painonnousu on täysi mysteeri. Teitä on niin paljon, että ei tuohon ruoka voi olla syynä.
Kyllä, minulle on mysteeri. En voi ymmärtää, miksi paino nousee, jos tietoisesti yrittää estää painonnnousua, katsoo mitä syö, ja on tehnyt toimenpiteitä terveellisemmän syömisen puolesta. Ja av:lla aina vedotaan tutkimuksiin, ettei ikä hidasta aineenvaihduntaa. MIKSI paino sitten nousee?KOSKA kehon koostumus ja suolistofloora muuttuvat vuosien saatossa. Jos nyt monta vuotta tietoisesti alat kasvattaa hyötyliikunnan ja lihastyötä määrää sekä muuttaa suolistoflooraasi, kyllä se lihominen pysähtyy. Siinä vaan menee vuosia, ennen kuin näkyy mitään tuloksia, mutta samahan sulle on tapahtunut jo toiseen suuntaan: vuosien mittaan sun keho on muuttunut ja olet alkanut mystisesti lihoa.
Jos nyt vaan jaksat uskoa siihen, että tuon suunnan voi muuttaa, niin sä pystyt kyllä siihen, mutta siinä voi kestää kauan. Koeta vaan joka kerta hapankaalia haukatessasi miettiä, että se suupala on askel kohti terveempää ja hoikempia vanhuutta.
Mun täytyy tähän sivusta huudella, että mulle kaikki maitohappobakteerit aiheuttavat kovat, polttavat vatsakivut ja ripulin. Eikä auta, vaikka niitä söisi pitkään. Samat kivut ja ripuli jatkuvat aina siihen asti, kunnes on kulunut 3-4 päivää maitohappobakteerien syömisen lopettamisesta. Siinä kohtaa sitten iskee 2-3 vuorokauden tauoton närästys, joka ei lopu millään lääkkeellä eikä edes silloin, kun mahalaukku on täysin tyhjä.
Olen kokeillut niin monta kertaa ja monella eri tuotteella (hapankaali, Rela-tabletit, kefiiri), etten enää koske maitohappobakteereihin.
-eri
Niin, kaikki ovat samanarvoisia, MUTTA...
___
Lukiko tuossa mutta? Ymmärrätkö ollenkaan kirjoitettua tekstiä? Osaatko jäsentää sen eri osia? Ymmärrtkö virkkeiden välisiä suhteita?
Tuossa ei todellakaan arvotettu ihmisiä, vaan nostettiin esiin aiheita, joista olisi kiva voida puhua.
MUTTA ei voi puhua, koska jos tekstiin laittaa täällä sanan virtahepo, on käyttänyt sitä kuvaamaan ylipainoisia ihmisiä. Jos sanoo olevansa hoikka ja puhuu painosta, on ylimielinen ja dissaa muita.
Jonkinlaista vääristymää on havaittavissa, mutta se on tietysti kirjoittajan syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tunnet siis monta ylipainoista, jotka sanovat sinulle noin? Minulle ei yksikään ole sanonut, että ovat lihavia, koska kehopositiivisuus.
Aika huonosti tulee mielipiteistäsi esille se, ettei sinua häiritse...voisin kyllä väittää päinvastaista. Mutta jos tämä buustaa sinun itsetuntoasi, niin silloinhan lihavilla, eiku anteeks virtehepoilla, on paikkansa sinunkin elämässä. Kiitos siis heille sinun paremmasta mielestä."
Kukaan ei ole ennen sinua kutsunut lihavia virtahevoiksi täällä. Jos luetunymmärtäminen on tuota luokkaa, ymmärrän paremmin hermostumiset ja syyllistymiset.
En ole syyllistynyt. En vaan jaksa ymmärtää ylimielisyyttä. Minkään asian kohdalla. Tietenkin tuossa ilkeilin, kun väitit ettei ylipainoiset halua nähdä virtehepoa...kun täällä ketjussa ihmiset avautuvat omasta ylipainostaan.
Niin, kuka tässä mielestäsi on ylimielinen? Sinä saat ilkeillä, koska haluat, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu, sinä kuulut selvästi näihin, joiden painonnousu on täysi mysteeri ja kaikkien fysiikan lakien vastainen. Ei sinun painonnousullesi ole mitään syytä eikä sitä näin ollen voi myöskään ratkaista. Ugh.
Eihän täällä kukaan ylipainoinen ole väittänyt lihomisen olevan fysiikan lakien vastaista. Vika ei ole siinä, että he syövät liikaa, vaan joko siinä, että keho kuluttaa liian vähän tai sitten kylläisyyshormonien puutteessa eli siinä, että on koko ajan nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ruokavalio pysyy samana tai jopa kevenee lisäämällä kasviksia ja vähentämällä sokeria, niin kyllä silloin syynä lihomiseen on jokin muu kuin ruokavalio. Jos mikään lääkitys ei ole muuttunut, silloin kyse on jostakin luonnollisesta, hormonaalisesta muutoksesta. Eli kroppa varastoi ravintoa eri systeemillä kuin aiemmin.
Aikoinaan odottaessani ensimmäistä lasta painoni nousi 24kg. Alkuun teki mieli herkkua kerran päivässä. Mutta sen lopetin, kun painonnnousu alkoi. Olin todella huolellinen ruuan suhteen, mut se oli vaikeaa, kun pahoinvointi oli niin kova. Kaikkea ruokaa kykenin syömään vain kerran. Seuraavana päivänä oksetti haju jo niin, ettei mitään ruokaa saanut kotona säilöä.
Hoitaja tietty valisti herkuista perunalastuista ym. ym.
Toinen raskaus alkoi alle vuoden kuluttua. Makeaa ei tehnyt mieli, mut ihan kaikkea ruokaa. Ja söin ihan kaiken, mitä vaan mieli teki, enkä mitään rajoittanut. Laihduin odotusaikana kaikki edellisen raskauden ylimääräiset kilot. Tällöin hoitaja totesi, että hormoonit lihottivat ekalla kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kaikki ovat samanarvoisia, MUTTA...
___
Lukiko tuossa mutta? Ymmärrätkö ollenkaan kirjoitettua tekstiä? Osaatko jäsentää sen eri osia? Ymmärrtkö virkkeiden välisiä suhteita?
Tuossa ei todellakaan arvotettu ihmisiä, vaan nostettiin esiin aiheita, joista olisi kiva voida puhua.
MUTTA ei voi puhua, koska jos tekstiin laittaa täällä sanan virtahepo, on käyttänyt sitä kuvaamaan ylipainoisia ihmisiä. Jos sanoo olevansa hoikka ja puhuu painosta, on ylimielinen ja dissaa muita.
Jonkinlaista vääristymää on havaittavissa, mutta se on tietysti kirjoittajan syy.
Kannattaa keskittyä aiheeseen, ei kirjoittajaan.
Ei kaikki dissaa muita, vaikka on kertonut olevansa normipainoinen. Toiset osaa tehdä sen neutraalisti. Kertoo vain itsestään. Eikä kuvittele sen olevan kaikille ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaudet, pikkulapsiarki, jatkuva köyhyys, elämänsisällön ja ajan puute edellisistä johtuen, istumatyö ja istuva vapaa-aika, digitaalisen sisällön lisääntyminen, itsensä palkitseminen herkuilla tai alkoholilla, you name it. Syitä on varmasti paljon. Yrittäkäämme vaan, että saisimme lapset ja nuoret liikkeelle ja pidettyä terveellisten elämäntapojen parissa. Meidät on jo menetetty.
Katsoitko tuon videon tuosta 92-vuotiaasta japanilaisnaisesta, joka alkoi tehdä voimaharjoittelua 65-vuotiaana ja 15 kg ylipainoisena?
Mietinkin, että jos on tuossa iässä noin vetreä, on todennäköisesti aloittanut jumpat vasta kypsällä iällä. Nimittäin niistä tulee ajan myötä kulumaa ja siksi moni nuoresta asti harrastanut on vanhana raihnainen.
-eri
Minulle vaikeaa on se huono olo. Se, että pitää koko ajan olla nälässä, ei haittaa. Mutta se, kun oksettaa, päätä särkee ja kädet tärisee, se on vaikeaa. Pitäisi laihduttaa kymmenen kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tunnet siis monta ylipainoista, jotka sanovat sinulle noin? Minulle ei yksikään ole sanonut, että ovat lihavia, koska kehopositiivisuus.
Aika huonosti tulee mielipiteistäsi esille se, ettei sinua häiritse...voisin kyllä väittää päinvastaista. Mutta jos tämä buustaa sinun itsetuntoasi, niin silloinhan lihavilla, eiku anteeks virtehepoilla, on paikkansa sinunkin elämässä. Kiitos siis heille sinun paremmasta mielestä."
Kukaan ei ole ennen sinua kutsunut lihavia virtahevoiksi täällä. Jos luetunymmärtäminen on tuota luokkaa, ymmärrän paremmin hermostumiset ja syyllistymiset.
En ole syyllistynyt. En vaan jaksa ymmärtää ylimielisyyttä. Minkään asian kohdalla. Tietenkin tuossa ilkeilin, kun väitit ettei ylipainoiset halua nähdä virtehepoa...kun täällä ketjussa ihmiset avautuvat om
"Niin, kuka tässä mielestäsi on ylimielinen? Sinä saat ilkeillä, koska haluat, vai mitä?"
Huu olin tosi ilkeä, kun toistin virtahepon...tosin perustelin tämän ilkeyden, kun ihan vilpittömästi en ymmärtänyt sanomaasi. Et miten niin ihmiset eivät näe virtahepoa ketjussa, jossa avautuvat ylipainostaan.
Nyt ollaan näköjään päästy ruokien kyttäämisessä jo sille tasolle, että ruoan pitäisi olla vielä halpaakin. Ei riitä, että kevyttä ja terveellistä.
Minä syön kallista ruokaa. Meillä menee ruokaan pitkälle toista tonnia kuussa. Ostan kaupasta ihan pokkana peuraa, paistijauhelihaa, kuhaa, siikaa, kesäsipulia ja kirsikkatomaatteja (parhaita mitä löydän), parsaa, parasta oliiviöljyä mitä löydän, kallista kuitupitoista leipää, yksittäisiä pieniä asidofilus-bifidusjugurtteja ja vaikka mitä muuta. Kallista kalaa syödään myös arkena, jos sattuu olemaan tuoretta ja hyvää. Nyrkkisääntö on, että jos tekee mieli jotakin terveellistä, se ostetaan ilman muuta.
Ei minulla olisi mitään toivoa painonhallinnan kanssa, jos en voisi ostaa hyvää ja terveellistä ruokaa ihan hinnasta riippumatta. Ei tämä liian helppoa ole nytkään.
Olen ollut viimeiset 30 vuotta hoikka, mutta ymmärrän oikein hyvin, mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa. Kenenkään lihavuus ainakaan Suomessa ei johdu tiedon puutteesta. Asia on paljon monimutkaisempi. Kärsin nuorena erilaisista syömishäiriöistä ja muistan edelleen, miten vaikeaa ahmimista oli kontrolloida. Jokin vastoinkäyminen, häpeä tai kiukku laukaisivat ahmimisen tarpeen, sillä sai turrutettua hetkeksi pahan olon. Sitten itseinho sai oksentamaan kaiken. Olo tasapainottui. Kunnes sama taas toistui. Ymmärsinkö, että tämä ei ollut järkevää ja että olisi kannattanut toimia toisin? Tietenkin.
Ilkeiden ihmisten, kuten ap:n, nilittämisen aiheuttamaa pahaa oloa paikataan lohtusyömisellä.
Joten ap, lakkaisitko aiheuttamasta lihavuutta?
"Huu olin tosi ilkeä, kun toistin virtahepon...tosin perustelin tämän ilkeyden, kun ihan vilpittömästi en ymmärtänyt sanomaasi. Et miten niin ihmiset eivät näe virtahepoa ketjussa, jossa avautuvat ylipainostaan."
No, eihän sille voi mitään, jos ei vaan ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen vastaus apn kysymykseen olisi sellainen, joka olisi asiallinen ja jonka neuvojat hyväksyy? Mihin ei vastata: valehtelet tai haluat vaan olla kehopositiivinen.
Itsepetos ei varsinaisesti ole valehtelua.
Ruokaan ja syömiseen liittyy ihan käsittämätön määrä häpeää ja syyllisyyttä. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu, sinä kuulut selvästi näihin, joiden painonnousu on täysi mysteeri ja kaikkien fysiikan lakien vastainen. Ei sinun painonnousullesi ole mitään syytä eikä sitä näin ollen voi myöskään ratkaista. Ugh.
Eihän täällä kukaan ylipainoinen ole väittänyt lihomisen olevan fysiikan lakien vastaista. Vika ei ole siinä, että he syövät liikaa, vaan joko siinä, että keho kuluttaa liian vähän tai sitten kylläisyyshormonien puutteessa eli siinä, että on koko ajan nälkä.
Niin? Eikö ole vähän saivartelua se, syökö liikaa vai kuluttaako keho liian vähän?
En ole syyllistynyt. En vaan jaksa ymmärtää ylimielisyyttä. Minkään asian kohdalla. Tietenkin tuossa ilkeilin, kun väitit ettei ylipainoiset halua nähdä virtehepoa...kun täällä ketjussa ihmiset avautuvat omasta ylipainostaan.