Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?
Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?
Kommentit (1029)
Kokemukset siitä, että he eivät voi vaikuttaa omaan painonsa millään lailla?
Vierailija kirjoitti:
Olet kertonut omat tapasi ja se on tosi kiva. Näitä eri tapoja on hyvä lukea. Mutta tätä pitäisi sit huomioida?? Kehua? Hyvä sinä! Mut ymmärräthän, et sun sinulle tehokkaat keinot eivät sovi kaikille. Meidän kaikkien tilanne ei ole sama edes meidän muiden kesken. Ja jos sinun kokemuksesta jotain vinkkiä ottaisin, en siitä voi sanoa nyt yhtään mitään. Vasta vuosien kuluttua voisin kertoa, oliko merkitystä.
Olen minäkin kertonut omalta osaltani, mikä on minua auttanut, ei siihenkään ole tullut yhtään kommenttia. Et edes sinä huomioinut minun kokemuksia. En silti alkais moittimaan tai haukkumaan ketään valehtelijaksi. Tai -blaa blaa rakastan dibetestä -tyyppisesti irvailemaan. Jos joku kertoo olevansa tyytyväinen tilanteeseensa, tai ei aio vahtia jokaista suupalaa, niin hyvät hänelle! Yksi tyytyväinen eläjä enemmän. Miksi ihmeessä tuollaisesta voi joku muu hermostua??
Kuulostaa siltä, et
"Kuten sanottu, ylipainoisilla on vaan eri prioriteetit elämässä. Itselleni se ei aukea."
Mitkä prioriteetit ovat nyt niin erilaiset? Mitä ylipainoinen saisi täällä kirjoittaa, jotta sinä ymmärtäisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monet sairaudet lisääntyvät iän myötä. Ja paino keskimäärin kasvaa iän myötä myös. Osaksi siis korrelaatio on tyyppiä jäätelönsyönti ja hukkumiskuolemat. Kun tätä on oikeasti tutkittu, on huomattu, että eläkeikäisille terveellisin paino on se lievä ylipaino eikä suinkaan ns normaalipaino. Eivätkä ihmiset ihan tyhjästä puff päädy terveellisesti ylipainoisiksi täyttäessään 60v, vaan paino hiipii hiljalleen kohti iänmukaista hyvää tasoa jo keski-iässä. Siis niilläkin, joilla painon säätely ja painonhallinta ovat terveellä tolalla.
Aikalailla painokeskeistä keskustelua. Mikähän olis tulos, jos ihmiset keskittyis hyvinvointiin ensisijaisesti. Jos syö suht optimaalisesti, liikkuu sopivasti ja onnistuu pitämään mielen positiivisena, olisko se painokin sit oikeissa lukemissa? Mikä ikinä se oliskin.
Miten niin ylipainoiset eivät kuule?? Tiedätkö jokaisen kommentoijan painon? Jo tuo, että kutsut kommentoijia ylipainoisiksi kertoo sen, ettet ymmärtänyt hyvinvointikommentista yhtään mitään. Vain paino sinulle ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöliekki,stressitila,unettomuus, noh, onneksi ennen ei ollu tuollaisia vaivoja kellään.
Kyllä on viisain hoitaja sanonut nuo.
Miten niin ei ollut? Luuletko, että ylipaino on vain tämän ajan ongelma? Mistä noista olet eri mieltä ja millä perusteella? (Vaikka asiahan ei ole mielipidekysymys).
Tais olla niin että nyt on hiukka enempi lihavia kuin joskus 80-luvulla....
Geenit varmaan muuttuneet noista ajoista.
Kyllä, geenit muuttuvat myös ylipainon seurauksena. Mut miten tää loputon vetoaminen kasariin nyt asiaan liittyy? M
"Eiköhän tässä nyt viitattu vähän suurempaan otantaan kuin yksilöihin. "
No tässä keskustelussa yritetään syyllistää yksilöitä. Silloin ei kannata sekoittaa otantaan väestötasolla. Se on ihan eri keskustelu se.
Mitkä prioriteetit ovat nyt niin erilaiset? Mitä ylipainoinen saisi täällä kirjoittaa, jotta sinä ymmärtäisit?
___
Prioriteetit elämässä.
No tässä keskustelussa yritetään syyllistää yksilöitä. Silloin ei kannata sekoittaa otantaan väestötasolla. Se on ihan eri keskustelu se.
___
Sinäkö tämän keskustelun olet luonut ja tiedät, mikä sen tarkoitus on (jos sellainen on)? Sinäkö päätät, mistä tässä ketjussa saa keskustella? Sinäkö tiedät parhaiten, mitä vastapuoli yrittää sanoa?
Syyllistymiseen ei suinkaan aina tarvita syyllistämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monet sairaudet lisääntyvät iän myötä. Ja paino keskimäärin kasvaa iän myötä myös. Osaksi siis korrelaatio on tyyppiä jäätelönsyönti ja hukkumiskuolemat. Kun tätä on oikeasti tutkittu, on huomattu, että eläkeikäisille terveellisin paino on se lievä ylipaino eikä suinkaan ns normaalipaino. Eivätkä ihmiset ihan tyhjästä puff päädy terveellisesti ylipainoisiksi täyttäessään 60v, vaan paino hiipii hiljalleen kohti iänmukaista hyvää tasoa jo keski-iässä. Siis niilläkin, joilla painon säätely ja painonhallinta ovat terveellä tolalla.
Aikalailla painokeskeistä keskustelua. Mikähän olis tulos, jos ihmiset keskittyis hyvinvointiin ensisijaisesti. Jos syö suht optimaalisesti, liikkuu sopivasti ja onnistuu pitämään mielen positiivisena, olisko se painokin sit oikeissa lukemissa? Mikä ikinä se oliskin.
Kehopositiivisuus on sitä, että hyväksytään ihmiset sellaisenaan, oli heidän kehonsa minkälaiset tahansa. Lihavat, normit, laihat, vammaiset...et ajateltais, et ihminen on muutakin, kuin paino tai muoto. Mut joillekin tämä on liian vaikea konsepti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luettuani tämän ketjun ihan kaikki viestit, olen entistä vakuuttuneempi siitä, että ihmisiä ei vaan kiinnosta oma terveys tarpeeksi. Kaikki voisivat hallita omaa painoaan, mutta suurinta osaa se ei vaan kiinnosta, vaan heillä on eri prioriteetit. Siitä tässä on kyse.
Jännä, mulla on ihan erilaisia kommentteja. Miten ne valikoituukin näin eri tavoin. Mun ketjussa osa ihmisistä yrittää kaikkensa, osa ei vaan jaksa kituilla ja sit osa vaan vittuilee ilman merkittävää sanottavaa.
Mutta kun tässä ketjussa ei edes ole puhuttu laihduttamisesta, vaan painonhallinnasta. On se jännä, että niin monelta mennyt se yksityiskohta ohi. Jotkut keskittyy siihen, mitä luulevat luulevansa, toiset siihen mitä sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ajatus on ihmisen suhteesta omaan itseensä tavoitteena terveellinen elämä ja asenteesta elämään. Kehopositiivisuudella yritetään saada ensisijaisesti muiden hyväksyntää...Itse uskon siihen, et itseensä tyytyväinen ihminen ei tuijota muiden painoja tai muotoja.
"Kehopositiivisuus on sitä, että hyväksytään ihmiset sellaisenaan, oli heidän kehonsa minkälaiset tahansa. Lihavat, normit, laihat, vammaiset...et ajateltais, et ihminen on muutakin, kuin paino tai muoto. Mut joillekin tämä on liian vaikea konsepti."
Aika monelle se tarkoittaa sitä, että on ok olla ylipainoinen ja syödä mitä haluaa, koska on ok olla ylipainoinen ja syödä mitä haluaa, koska...
Mua ei oikeasti häiritse ihmisten ylipaino, mä en vaan tajua sitä, paitsi niin että jos virtahevolle olohuoneessa kääntää kasvonsa, sitä ei tarvitse nähdä eikä sille tarvitse tehdä mitään. Mikä on oikeastaan tullut täälläkin todistetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan yleisesti todettu että henkilö, joka syö tasapainoisesti ja liikkuu ja kaiken järjen mukaan pitäisi laihtua niin ei laihdu ehkä vain siksi että yöunet ovat aivan hanurista. Jatkuva vähäinen yöuni ja väsymys ovat rankka stressitila kehossa ja estää painon putoamisen.
Niin...lihota itsesi = nukut huonosti koska selkäsi on kipeä, johtuen siitä kun ensin lihotit itsesi. Tässä muuten vähän motivaatiota lihaville:
%3D
No höpö.höpö taas. Minulla ei ole ollut selkäkipuja, mutta vaihdevuodet veivät unet. Onneksi ensin estrogeenihoito ja sitten ikääntyminen palautti unet ja pysäytti lihomisen.
Kehopositiivisuus on sitä, että hyväksytään ihmiset sellaisenaan, oli heidän kehonsa minkälaiset tahansa. Lihavat, normit, laihat, vammaiset...et ajateltais, et ihminen on muutakin, kuin paino tai muoto. Mut joillekin tämä on liian vaikea konsepti.
___
Siis totta hitossa kaikki ihmiset on samanarvoisia, oli ne minkä värisiä, kokoisia, muotoisia tai henkisiä hyvänsä. Tossa on vaan se juttu, että vammalleen tai värilleen ei voi mitään, mutta painolle voi, ja lisäksi se sattuu olemaan sellainen ominaisuus, joka vaikuttaa erittäin merkittävästi elämänlaatuun ja yleiseen terveyteen.
Siitä näkökulmasta katsottuna olisi erittäin suotavaa, että asiasta voitaisiin puhua ylipäätään ja että siitä voitaisiin puhua asiallisesti ilman haukkumista ja solvaamista, ja että ylipaino ominaisuutena voitaisiin kyseenalaistaa eikä siihen tarvitsisi suhtautua kuin yhtenä sisäsyntyisistä ominaisuuksista. Sellainen on yleinen diskurssi nyt täällä, että ylipainoa on ja sille ei voi mitään, piste. Se on valitettavaa niin yksilön kuin yhteisön kannalta.
Tämäkin on mun mielestä mielenkiintoista, että paras ystäväni on oikea terveysintoilija. Syö terveellisesti, urheilee, on hoikka, ja pitää itsestään muuten huolta, mutta kärsii jatkuvasti erilaisista terveysongelmista - verenpaine, suolisto ym. Jaksaa jatkuvasti nipottaa ja tuputtaa minulle, ylipainoiselle, terveellisistä elintavoista ja, että pitäisi laihduttaa jne. Minä, herkkuja rakastava, olen täysin terve. Perusteellinen tarkastus tehty muutama kuukausi sitten, eikä edes kolesteroli ole koholla. Yli viisikymppisenä en edes aio laihduttaa, vaan elän nauttien kaikesta. Kerran täällä vaan eletään ja lähtö tapahtuu meille kaikille tavalla tai toisella. Joten, annetaan kaikkien kukkien kukkia, ja pidetään huolta vain omista valinnoistamme :)
Vierailija kirjoitti:
Luuviulut on kamalan näköisiä.
Hoikkia ihmisiä on sitten ok nimitellä, mutta itse uhriudutaan, jos lihavasta käytetään mitä tahansa muuta nimitystä kuin kehopositiivinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuviulut on kamalan näköisiä.
Hoikkia ihmisiä on sitten ok nimitellä, mutta itse uhriudutaan, jos lihavasta käytetään mitä tahansa muuta nimitystä kuin kehopositiivinen?
Kaikki ovat kehopositiivisuuden mukaan samanarvoisia. Toiset ovat vain samanarvoisempia kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
___
Sinäkö tämän keskustelun olet luonut ja tiedät, mikä sen tarkoitus on (jos sellainen on)? Sinäkö päätät, mistä tässä ketjussa saa keskustella? Sinäkö tiedät parhaiten, mitä vastapuoli yrittää sanoa?
Kommentoit minun henkilökohtaiseen kommenttiin syyllistävästi ja sitten vetoat yleisellä tasolla kahdeksankytluvun ylipainotilastoon. Tahallaanko sekoitat ja hämmennät, vai etkö itse pysy omissa jutuissas mukana?
Onko siis muuta sanottavaa, kuin pilkkaaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
___
Kommentoit minun henkilökohtaiseen kommenttiin syyllistävästi ja sitten vetoat yleisellä tasolla kahdeksankytluvun ylipainotilastoon. Tahallaanko sekoitat ja hämmennät, vai etkö itse pysy omissa jutuissas mukana?
Onko siis muuta sanottavaa, kuin pilkkaaminen?
Huhhuhhuuuh, jaa, mistä tiedät että minä kommentoin? Ja mihin viestiisi? Sori ystäväiseni, mä en näe ip-osoitteita enkä tiedä mitä sä olet kirjoitellut. En kyllä mielestäni ole syyllistänyt ketään, paitsi niitä jotka haukkuvat toisia. Avaa vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luettuani tämän ketjun ihan kaikki viestit, olen entistä vakuuttuneempi siitä, että ihmisiä ei vaan kiinnosta oma terveys tarpeeksi. Kaikki voisivat hallita omaa painoaan, mutta suurinta osaa se ei vaan kiinnosta, vaan heillä on eri prioriteetit. Siitä tässä on kyse.
Jännä, mulla on ihan erilaisia kommentteja. Miten ne valikoituukin näin eri tavoin. Mun ketjussa osa ihmisistä yrittää kaikkensa, osa ei vaan jaksa kituilla ja sit osa vaan vittuilee ilman merkittävää sanottavaa.
Mutta kun tässä ketjussa ei edes ole puhuttu laihduttamisesta, vaan painonhallinnasta. On se jännä, että niin monelta mennyt se yksityiskohta ohi. Jotkut keskittyy siihen, mitä luulevat luulevansa, toiset siihen mitä sanotaan.
Eli pitäisi vaan kommentoida, eli kertoa miksi on päästänyt itsensä lihoamaan? Sitten taas normipainoiset voivat ihmetellä, et miks ovat päästäneet itsensä lihoamaan, kun ovat päästäneet itsensä lihoamaan...eikä aiheesta muuta saisi puhua.
Jokunen on kertonut avoimesti, etteivät tiedä, miksi ovat lihonneet. Saaneet ihan mukavasti irvailua tästä. Olisko irvailu jäänyt pois, jos ap olisi sanonut aloituksessa, ettei saa irvailla?
Vierailija kirjoitti:
"Kehopositiivisuus on sitä, että hyväksytään ihmiset sellaisenaan, oli heidän kehonsa minkälaiset tahansa. Lihavat, normit, laihat, vammaiset...et ajateltais, et ihminen on muutakin, kuin paino tai muoto. Mut joillekin tämä on liian vaikea konsepti."
Aika monelle se tarkoittaa sitä, että on ok olla ylipainoinen ja syödä mitä haluaa, koska on ok olla ylipainoinen ja syödä mitä haluaa, koska...
Mua ei oikeasti häiritse ihmisten ylipaino, mä en vaan tajua sitä, paitsi niin että jos virtahevolle olohuoneessa kääntää kasvonsa, sitä ei tarvitse nähdä eikä sille tarvitse tehdä mitään. Mikä on oikeastaan tullut täälläkin todistetuksi.
Tunnet siis monta ylipainoista, jotka sanovat sinulle noin? Minulle ei yksikään ole sanonut, että ovat lihavia, koska kehopositiivisuus.
Aika huonosti tulee mielipiteistäsi esille se, ettei sinua häiritse...voisin kyllä väittää päinvastaista. Mutta jos tämä buustaa sinun itsetuntoasi, niin silloinhan lihavilla, eiku anteeks virtehepoilla, on paikkansa sinunkin elämässä. Kiitos siis heille sinun paremmasta mielestä.
Sinähän se jälleen kerran kiellät ylipainoisten kokemukset. Niin että kuka se denialisti on?
____
Niin mitkä kokemukset? Kokemukset siitä, että heidän painonsa on noussut mystisistä syistä?