Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?

Vierailija
05.02.2025 |

Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?

Kommentit (1029)

Vierailija
841/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoliston mikrobisto ottaa osumaa jokaisesta antibioottikuurista. Hyvälläkin suoliston mikrobiston hoidolla kestää 6-24 kuukautta palata takaisin aikaisempaan normaalitilaan. Esimerkiksi lapsena antibiootteja syöneet ovat painavampia kuin ne, jotka eivät ole joutuneet syömään antibiootteja.

Tämä oli minulle ihan uusi tieto. Ja nyt tätä tietyti pidetään vain yhtenä tekosyynä, mutta olen tosiaan lapsena syönyt vuosikausia useamman antibioottikuurin vuodessa korvatulehduskierteessä. 80-90-luvulla niitä ei säännöstelty. Ja olen ollut aina ylipainoin, välillä enemmän ja välillä vähemmän.

Koulutukseen kannattaisi panostaa. Tämähän on perustietoa mikä opetetaan jo peruskoulussa.

Vierailija
842/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on niin hyvää.

Liikunta on tylsää ja ahdistaa.

Yli 35v on jo merkityksetön niin ihan sama vaikka painat 200 kg tai enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä on vain tunne. Ei sitä tarvitse kuunnella. Sitäpaitsi näläntunne vähenee mitä pienempiä annoksia syö ja harvemmin. Mutta kuitenkin kuiturikasta.

Vierailija
844/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, mutta miksi syödä kaurapuuroa kun parempaakin ravintoa on?

Kuten? 

Vierailija
845/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten? 

lihaa, kananmunia, rasvaista jogurttia

Vierailija
846/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten? 

idiootti

Vierailija
847/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten? 

Mitenkäs niissä on kuidun ja hyvien hiilihydraattien saannin kanssa?

Vierailija
848/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoliston mikrobisto ottaa osumaa jokaisesta antibioottikuurista. Hyvälläkin suoliston mikrobiston hoidolla kestää 6-24 kuukautta palata takaisin aikaisempaan normaalitilaan. Esimerkiksi lapsena antibiootteja syöneet ovat painavampia kuin ne, jotka eivät ole joutuneet syömään antibiootteja.

Tämä oli minulle ihan uusi tieto. Ja nyt tätä tietyti pidetään vain yhtenä tekosyynä, mutta olen tosiaan lapsena syönyt vuosikausia useamman antibioottikuurin vuodessa korvatulehduskierteessä. 80-90-luvulla niitä ei säännöstelty. Ja olen ollut aina ylipainoin, välillä enemmän ja välillä vähemmän.

Koulutukseen kannattaisi panostaa. Tämähän on perustietoa mikä opetetaan jo peruskoulussa.

Kävin peruskoulun 90-luvulla, eli paljon on epäilemättä unohtunut. Tosin mahdettiinko tuota edes opettaa sinä aikakautena, kun lääkäreillä ei ollut mitään estoja määrätä antibiootteja?

Vierailija
849/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alle 40v mies, enkä koskaan ole ollut ylipainoinen. Käytän ruokaan rahaa vähän päälle 200 € kuussa. Tienaan jotakuinkin mediaanin ja koen, ettei todellakaan ole juurikaan varaa käyttää enempää rahaa ruokaan. Paljonko te ylipainoiset käytätte ruokaan rahaa? Ja miten teillä on siihen varaa? Haluan tähän vastauksen!

Jaa, ei mulla olisi varaa käyttää yli 200e kuussa pelkkään omaan ruokaani kuten sulla..

T. Lihava

Miksi valehtelet? Onko tämä taas sitä jenkeistä kopioitua "no ku pikaruoka on terveellistä ruokaa halvempaa"-valehtelua. Oikeasti se pikaruoka on älyttömästi kalliimpaa kuin itse tehty. Minä syön halpaa pastaa, lihapataa, perunoita, riisiä, nuudeleita, wokkia, halpaa ruisleipää juustolla ja leikkeleellä, 1 kananmuna päivä

"Ei hän puhunut pikaruoasta. Minä ainakin joudun syömään insuliiniresistenssin takia ns. kalliimpia kasviksia ja proteiininlähteitä, koska muuten olen sairas. Eli terveellinen ruoka maksaa enemmän kuin tyhjät höttöhiilarit, joita pasta, perunat, riisi ja leipä ovat. Juuri noilla höttöhiilareilla lihoo. Jos ne jättää pois ja syö vihanneksia ja kunnon proteiinia kuten kananmunia, maitotuotteita, kalaa, lintua ja punaistakin lihaa, niin pysyy paljon terveempänä ja todennäköisesti hoikempana tai ainakin vähemmän lihavana."

No miksi ihmeessä minä sitten en ole lihonnut?! Vaikka syön "höttöhiilareita"? Ja miksi oletat etten käytä maitotuotteita, (joskus) kalaa tai vaikkapa punaista lihaa (jota yleensä on siinä pastan seassa, HALOO!). Meinaatko ettei se annoskoko ja syödyn ruuan määrä vaikuta mitenkään lihoamiseen? Syön myös leivän päällä voita (erittäin ohut kerros), en margariinia. Margariini on teollinen tuote ja vastaa lähinnä muovia. Niin miksi en ole lihonnut? Kerro nyt. Oletko sinä sitten lihonnut vaikka väität syöväsi terveellisesti?

Vierailija
850/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihat vanhukset kärsivät osteoporoosista paljon useammin kuin terveellä tavalla pulskat vanhukset.

Vierailija
851/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten? 

Mitenkäs niissä on kuidun ja hyvien hiilihydraattien saannin kanssa?

Tässä nimenomaan on molempi parempi. Kaurapuuron kaveriksi se jugurtti ja salaattiin päälle kananmuna ja kunnon kimpale kalaa.

Vierailija
852/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ollaan näköjään päästy ruokien kyttäämisessä jo sille tasolle, että ruoan pitäisi olla vielä halpaakin. Ei riitä, että kevyttä ja terveellistä.

Minä syön kallista ruokaa. Meillä menee ruokaan pitkälle toista tonnia kuussa. Ostan kaupasta ihan pokkana peuraa, paistijauhelihaa, kuhaa, siikaa, kesäsipulia ja kirsikkatomaatteja (parhaita mitä löydän), parsaa, parasta oliiviöljyä mitä löydän, kallista kuitupitoista leipää, yksittäisiä pieniä asidofilus-bifidusjugurtteja ja vaikka mitä muuta. Kallista kalaa syödään myös arkena, jos sattuu olemaan tuoretta ja hyvää. Nyrkkisääntö on, että jos tekee mieli jotakin terveellistä, se ostetaan ilman muuta. 

Ei minulla olisi mitään toivoa painonhallinnan kanssa, jos en voisi ostaa hyvää ja terveellistä ruokaa ihan hinnasta riippumatta. Ei tämä liian helppoa ole nytkään. 

"Meillä menee ruokaan pitkälle toista tonnia kuussa."

No ei mikään ihme jos paino nousee...valitettava fakta on kuitenkin se, että suurimmalla osalla ei ole varaa maksaa noin paljon ruuasta ja silti ihmiset pysyvät normaalipainoisena halvallakin ruualla!

Vierailija
853/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa listassa ole mitään, mikä aiheuttaisi painonnousua. Vähärasvaista lihaa, kalaa, vihanneksia, hapanmaitotuotteita. Oliiviöljykin on hyvästä ja sisältää välttämättömiä rasvahappoja. 

Jos rahaa on, niin kyllä laadukas terveellinen ruoka on ehkä paras käyttökohde elämänlaadun kannalta. 

Vierailija
854/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihat vanhukset kärsivät osteoporoosista paljon useammin kuin terveellä tavalla pulskat vanhukset.

Eikö Riinis ole kertonut olevansa jo osteoporoosin esivaiheessa, kun on niin laiha.

Vierailija
855/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten? 

Eläköön ummetus

Vierailija
856/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No, lihaskunto kuuluu sarjaan x, y ja z, joihin olen pyrkinyt vaikuttamaan. Etätöiden kahvitauoillla punnerran, kyykkään, joogaan ja heilun kahvakuulalla. Minulla on tosi vahva core. 

Painonnousu ei johdu lihasten kasvamisesta, koska lähinnä keskityn ylläpitämään sitä, mitä minulla on ollut."

Aa joo, sä oot myös näitä, joiden painonnousu on täysi mysteeri. Teitä on niin paljon, että ei tuohon ruoka voi olla syynä.

Jos ruokavalio pysyy samana tai jopa kevenee lisäämällä kasviksia ja vähentämällä sokeria, niin kyllä silloin syynä lihomiseen on jokin muu kuin ruokavalio. Jos mikään lääkitys ei ole muuttunut, silloin kyse on jostakin luonnollisesta, hormonaalisesta muutoksesta. Eli kroppa varastoi ravintoa eri systeemillä kuin aiemmin.

Tai sairaus, stressi, unettomuus jne.

Vierailija
857/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanottu, sinä kuulut selvästi näihin, joiden painonnousu on täysi mysteeri ja kaikkien fysiikan lakien vastainen. Ei sinun painonnousullesi ole mitään syytä eikä sitä näin ollen voi myöskään ratkaista. Ugh.

Eihän täällä kukaan ylipainoinen ole väittänyt lihomisen olevan fysiikan lakien vastaista. Vika ei ole siinä, että he syövät liikaa, vaan joko siinä, että keho kuluttaa liian vähän tai sitten kylläisyyshormonien puutteessa eli siinä, että on koko ajan nälkä.

Niin? Eikö ole vähän saivartelua se, syökö liikaa vai kuluttaako keho liian vähän?

Jos syö about saman verran kuin toiset samankokoiset ihmiset, jotka eivät samalla aktiivisuudella liho, mutta lihoo itse, sillon sanoisin kehon kuluttavan suhteessa vähemmän, eli liian vähän.

Vierailija
858/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksille onkin eri bmi-rajat painoluokkiin.

Vierailija
859/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella joku sairaus nykyään että lihoo eikä voi laihduttaa, ei edes yrittää koska ei voi laihtua.

Ennen oltiin terveempiä vissiin.

Vierailija
860/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksille onkin eri bmi-rajat painoluokkiin.

Mutta tässä keskustelussa ajatellaan, että ihmisen tulisi olla laiha vielä keski-iässäkin, vaikka vanhana ei sitten pidä olla laiha. Ihan hölmöläisen hommaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän