Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies sai vanhemmiltaan suuren lahjan, johon mulla ei ole avio-oikeutta. Onko laitonta?

Vierailija
01.02.2025 |

Mä olen ollut 4 v naimisiss amun miehen kanssa ja meillä ei ole avioehtoa. Eli kaikki omaisuus on yhteistä ja jos ero tulisi, niin 50% tulisi mulle. Mies sai 6-numeroisen arvoisen lahjan vanhemmaltaan. Näin sattumalta sellaisen paperin ja siinä sanottiin, että "saajan aviopuolisolla ei ole avio-oikeutta lahjaan". Toi ei varmaan ole mitenkään lain mukainen koska meillä ei ole avioehtoa ja erotessa mä saan 50% kaikesta? Olenko oikeassa?

Kommentit (120)

Vierailija
81/120 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 40 vuotta naimisissa.  Minulla on noin saatu omaisuus, lapset eivät perineet siitä puolikasta vielä mieheni kuoltua, vasta minunkin kuoltuani.

No eipä ne olisi sun osuutta muutenkaan perineet, ennenkuin itse kuolet, haloo

Hox. yhteinen omaisuus

Vierailija
82/120 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se lain hengen vastaista, mutta porsaanreijän kautta lahjan antaja voi pitää lahjan tai perinnön avio-oikeuden ulkopuolella lain kirjainta noudattaen.

Vaikka perusasiat ja vanhoillisuus on muotia nykyään, niin tuosta on tullut yleinen tapa.

Eikä ole minkään lain hengen vastaista eikä ole mitään porsaanreikiä. Iät ajat tottakai lahjan antaja saa antaa lahjan kenelle tahtoo ja rajata aviopuolison siitä pois. Näin minulle tehtiin jo v. -80 ja isäni oli Vesiylioikeuden neuvos.

Olishan se nyt erittäin kummallista, että aviopuolison VANHEMPIEN pitäisi noudattaa avioparin avioehtoa lahjan antaessaan. Silloin rajoitettaisiin lahjan antajan oikeutta lahjoittaa kenelle haluaa.

Tällä saadaan turvattua lahjan antajan oman lapsen täysi oikeus tehdä lahjalla, mitä sitten haluaakaan. Voi noita ahneita aviopuoli

Ei se testamentti- tai lahjakirjamääräys saajaa mitenkään sido. Hän voi käyttää rahansa vaikka yhteisen asunnon ostoon ja asunto laitetaan 50/50 molemmille puolisoille. 

Kuollessa lapseton pariskunta perii toisensa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/120 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina niin huvittavaa ja parasta viihdettä ikinä kun nainen luulee pääsevänsä lokkeilemaan miehen rahoilla ja naisesta näkee sen ahdistuksen että ei pääsekään miehen rahoihin käsiksi. Eipä tarvi naisten valehdella että ei olisi vain rahan perässä

Vierailija
84/120 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on lokilla itkuntuhruiset silmät.

Miehen vanhemmat taitavat tuntea miniänsä luonteen.

Vierailija
85/120 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap. miettii moista, kade? Eli tää  on provo...

Vierailija
86/120 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärässä olet. Pitää tehdä testamentti tai eviehto joka ottaa tuon huomioon.

Sanotaanko tuo laissa? Kun mies saa lahjan niin se on hänen omaisuuttaan sitten. Ja kun meillä ei ole avioehtoa niin sitten siitä tulee yhteistä omaisuutta samalla. Eihän appi voi meidän avio-oikeuteen vaikuttaa?

Ap

Siitä ei tule ikinä sinun omaisuutta edes vaikka mies kuolisi tänään, se ei jäisi sinulle. Ja voit olla varma ettet tule ikinä näkemään myöskään miehen perintöä sinut rajataan takuulla ulos. Ja kyllä ihan oikein sinulle, ahneelle horolle

Jos mies kuolisi huomenna, vaimo perisi hänet, koska ei ole avioehtoa. Miehen saama lahja olisi osa kuolinpesää, ja lasten puuttuessa vaimo perisi nämä rahat. 

Vaimo ei peri, vaikkei ole avioehtoa. Testamentilla perii, muttei sittenkään jos mies ei halua peri omaisuutta johon ei ole oikeutta. Tuttu teki keskenään testamentin vaimonsa kanssa, ei ole lapsia juuri siksi ettei sisarukset tule väliin 

Vierailija
87/120 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo ei peri, vaikkei ole avioehtoa. Testamentilla perii, muttei sittenkään jos mies ei halua peri omaisuutta johon ei ole oikeutta. Tuttu teki keskenään testamentin vaimonsa kanssa, ei ole lapsia juuri siksi ettei sisarukset tule väliin 

Kyllä aviovaimo perii, jos mies kuolee ensin eikä hänellä ole lapsia eikä testamenttia. 

Tuttusi pystyi kuitenkin testamentilla vaikuttamaan siihen, saako leski testamentata tai lahjoittaa mielensä mukaan puolisoltaan perimäänsä omaisuutta, ja siihen, mitä omaisuudelle tapahtuu sitten, kun leskikin kuolee. Ilman testamenttiakin leski olisi kuitenkin perinyt puolisonsa ja olisi halutessaan voinut tuhlata perinnön kokonaan eläessään.

Vierailija
88/120 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei teidän puuttuvalla avioehdolla ole mitään tekemistä tällaisen kanssa. Lahjasta voi halutessaan sulkea lahjan saajan puolison pois.

Juuri näin on asia. Itse olen aikanaan tehnyt testamentin, että jos kuolen ja lapseni perivät minut, niin lasten aviopuolisoilla ei ole avio-oikeutta tähän perintöosuuteen. Ei ole merkitystä onko lapsilla puolisoidensa kanssa keskinäiset avioehdot vai ei. Eli sori ap, olet 100% väärässä.

"Jos" kuolet? Mielestäsi on epäselvää että niin joskus voisi käydä?

Vierailija
89/120 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei ole kyse testamentista, vaan mahdollisesta avioerosta. 

Ap n ihan oikeassa ettei vaikuta muu kuin se avioehto mikä heillä keskenään ja jos ei ole muutettu avioliittolain olettamaa avioehdolla, niin se oletusarvoinen lain avio-oikeus pätee silloin myös tuonkaltaisten lahjakirjojen yli. 

Vierailija
90/120 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että lahjoittaneilla vanhemmilla on ollut jouku oikein hyvä syy kirjata rajoitus lahjakirjaan. Heillä saattaa olla enemmän elämänkokemusta kuin ap:lla ja näkevät Gold diggerin perheessään 

Minä luulin että tuo on aika tyypillinen juttu. Isovanhempani testamenttasivat omaisuutensa minulle, ja testamentissa oli myös rajattu omaisuus avio-oikeuden ulkopuolelle, vaikka minulla ei ollut minkäänlaista puolisoa.

Isovanhempiesi testamentti on voitu tehdä kauan ennen heidän kuolemaansa. Minunkin appivanhempieni testamenteissa oli tuo että puolisolla ei ole avio-oikeutta perittyyn omaisuuteen. Testamentit oli tehty vuosia ennen kuin mieheni edes tapasi minut. Se on hyvä siitäkin syystä että silloin on selvää että lauseketa ei ole kohdistettu kehenkään tiettyyn ihmiseen. 

Vierailija
91/120 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap n ihan oikeassa ettei vaikuta muu kuin se avioehto mikä heillä keskenään ja jos ei ole muutettu avioliittolain olettamaa avioehdolla, niin se oletusarvoinen lain avio-oikeus pätee silloin myös tuonkaltaisten lahjakirjojen yli. 

Mikään sattumoinen paperi ei siinä päde, vaan pitää olla ilmoitettu Digi- ja väestötietovirastolle irtaimen lahja, mitä rahakin on ilmanmuuta. 

Vierailija
92/120 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tulet jakamaan väärää tietoa? Kyllä testamentissa tai lahjakirjassa oleva määräys avio-oikeuden poissulkemisesta pätee täysin siitä riippumatta, onko lahjan/perinnön saajalla avioehtoa vai ei. Eihän koko määräyksen tekemisessä olisi edes mitään mieltä, jos saajan avioehtotilanne kuitenkin kumoaisi ko. määräyksen vaikutuksen.

Vierailija
93/120 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan ei päde. Avio-oikeuteen pystyy vaikuttamaan tuollaisella lahjakirjan tai testamentin määräyksellä, juuri siksihän niitä niin paljon tehdään! 

Jos avio-oikeus menisi lahjakirjan tai testamentin ohi, miksi niitä lahjakirjan ja testamentin määräyksiä yleensä tehtäisiin?

Vierailija
94/120 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni ei halunnut avioehtoa, se oli ehdoton edellytys liitolle. Miehellä oli omaisuutta 1 miljoonan verran ja naisella 100 000 e. Viisi vuotta myöhemmin tuli ero. Koska ei ollut avioehtoa ja koska miehen koko omaisuus sen tuottoa ja tilalle hankittua myöten oli testamentilla aikanaan suljettu avio-oikeuden ulkopuolelle, jaettavaksi jäi vaimon 100 000 e. Nainen siis lähti liitosta 50 000 e köyhempänä.

Vierailija
95/120 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttuni ei halunnut avioehtoa, se oli ehdoton edellytys liitolle. Miehellä oli omaisuutta 1 miljoonan verran ja naisella 100 000 e. Viisi vuotta myöhemmin tuli ero. Koska ei ollut avioehtoa ja koska miehen koko omaisuus sen tuottoa ja tilalle hankittua myöten oli testamentilla aikanaan suljettu avio-oikeuden ulkopuolelle, jaettavaksi jäi vaimon 100 000 e. Nainen siis lähti liitosta 50 000 e köyhempänä.

Näppärä ratkaisu.

Vierailija
96/120 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että lahjoittaneilla vanhemmilla on ollut jouku oikein hyvä syy kirjata rajoitus lahjakirjaan. Heillä saattaa olla enemmän elämänkokemusta kuin ap:lla ja näkevät Gold diggerin perheessään 

Eiköhän se ole ihan perusjuttu nykyään ja hyvä niin. 

Vierailija
97/120 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan vakavalla naamalla täällä valehtelet? Vai etkö oikeasti tiedä asian oikeaa laitaa? Aikas noloa.

Vierailija
98/120 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin on asia. Itse olen aikanaan tehnyt testamentin, että jos kuolen ja lapseni perivät minut, niin lasten aviopuolisoilla ei ole avio-oikeutta tähän perintöosuuteen. Ei ole merkitystä onko lapsilla puolisoidensa kanssa keskinäiset avioehdot vai ei. Eli sori ap, olet 100% väärässä.

Ai että JOS kuolet ...

Niin, tarkoitetaan, että jos kuollessani lapseni perivät minut. Näinhän ei välttämättä ole. Lapseni voivat kuolla minua ennen. 

Vierailija
99/120 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti

"Jos" kuolet? Mielestäsi on epäselvää että niin joskus voisi käydä?

Olet jo toinen smart ass, jolle vastaan tähän: jos kuolen niin että lapseni perivät minut. Kuollessani lapseni eivät välttämättä peri minua, sillä he voivat kuolla minua ennen. Tätä tilannetta tarkoitin.

Vierailija
100/120 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ihan häkeltynyt teidän vastauksista, miten toi voi oikeasti mennä noin? Uskon nyt kyllä kun niin moni sanoo. Mutta eihän toi ole oikein käyttää tuollaista porsaanreikää kun koko avioliittohan ln yhteien talous. Yhteiset rahat, yhteinen koti jne. 

Ap

Vaikutat pahasti jälkeenjääneeltä tyypiltä älyllisesti, ap. Toivottavasti et aio lisääntyä ja laittaa noita geenejä eteenpäin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän