Mies sai vanhemmiltaan suuren lahjan, johon mulla ei ole avio-oikeutta. Onko laitonta?
Mä olen ollut 4 v naimisiss amun miehen kanssa ja meillä ei ole avioehtoa. Eli kaikki omaisuus on yhteistä ja jos ero tulisi, niin 50% tulisi mulle. Mies sai 6-numeroisen arvoisen lahjan vanhemmaltaan. Näin sattumalta sellaisen paperin ja siinä sanottiin, että "saajan aviopuolisolla ei ole avio-oikeutta lahjaan". Toi ei varmaan ole mitenkään lain mukainen koska meillä ei ole avioehtoa ja erotessa mä saan 50% kaikesta? Olenko oikeassa?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 40 vuotta naimisissa. Minulla on noin saatu omaisuus, lapset eivät perineet siitä puolikasta vielä mieheni kuoltua, vasta minunkin kuoltuani.
No eipä ne olisi sun osuutta muutenkaan perineet, ennenkuin itse kuolet, haloo
Aloittajan käsityksen mukaan omaisuuteni olisi kuulunut avio-oikeuteen ja olisi laskettu pesän omaisuudeksi. Lapset olisivat perineet puolet.
Et ole kuolinpesiä hoitanut.
Leskellä on oikeus kieltäytyä luovuttamasta tasinkoa kuolinpesälle. Tälläisessa tilanteessa hän itse ei tosin tietenkään saa pesästä mitään ellei testamenttia ole.
Siis mitä sepustat. Min
Miten niin sinulle jäi puolet miehen omaisuudesta? Yhteisestä kyllä tietysti, mutta eihän puolisot peri toisiaan, jos on lapsia. Perintö menee lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärässä olet. Pitää tehdä testamentti tai eviehto joka ottaa tuon huomioon.
Sanotaanko tuo laissa? Kun mies saa lahjan niin se on hänen omaisuuttaan sitten. Ja kun meillä ei ole avioehtoa niin sitten siitä tulee yhteistä omaisuutta samalla. Eihän appi voi meidän avio-oikeuteen vaikuttaa?
Ap
Ja aattelit vauvalaisten tietävän. Mitä se kertoo sinusta, mokoma provoilija.
On laitonta, lähde vaan käräjöimään hyvän asianajajan kanssa 👍
Mutta menin naimisiin miehen vanhempien rahojen vuoksi! Täytyy olla laitonta!
Ap
"mitäs sitten, jos tehdään näin eli ostetaan asunto ja omistussuhde 50/50 ja joskus myöhemmin tulee ero. Miten sitten tulkitaan ja kuka saa ja mitä?"
Yleensä tämäkin on sanottu testamentissa tai vastaavassa niin että puolisolla ei ole avio-oikeutta perintöön (tai lahjaan) tai sen tilalle tulleeseen omaisuuteen.
Tuo sen tilalle tullut kattaa tuon tilanteen jossa lahjarahoilla on ostettu asunto.
Testamentti on perillisten ahneita puolisoita varten.On minullakin juuri tällainen työn alla ennen jakoa.
Tässä sen näkee nainen on vain miehen rahojen perässä ja ahdistuu kun huomaa että ei olekkaan oikeutta miehen varallisuuteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko tuo laissa? Kun mies saa lahjan niin se on hänen omaisuuttaan sitten. Ja kun meillä ei ole avioehtoa niin sitten siitä tulee yhteistä omaisuutta samalla. Eihän appi voi meidän avio-oikeuteen vaikuttaa?
Ap
Lokki mikä lokki joka nai miehen pelkästään rahan takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi haukut provoilijaksi?
Minä olen Lokki.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teidän puuttuvalla avioehdolla ole mitään tekemistä tällaisen kanssa. Lahjasta voi halutessaan sulkea lahjan saajan puolison pois.
Juuri näin on asia. Itse olen aikanaan tehnyt testamentin, että jos kuolen ja lapseni perivät minut, niin lasten aviopuolisoilla ei ole avio-oikeutta tähän perintöosuuteen. Ei ole merkitystä onko lapsilla puolisoidensa kanssa keskinäiset avioehdot vai ei. Eli sori ap, olet 100% väärässä.
JOS kuolet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi haukut provoilijaksi?
Minä olen Lokki.
Ap
Vois siinä olla saumaa, jos on tehty sopimus naimisiinmenosta nimenomaan niiden puolison vanhempien rahojen vuoksi, niin se vaikuttaa puolisoiden keskinäisessä suhteessa, vaikka ei kumoa sitä lahjakirjan ehtoa tietenkään, ihan samalla tavalla mikään ei estä lahjoittamasta tällaista omaisuutta puolisolleen sen jälkeen kun sen saanut avio-oikeuden poissulkevalla ehdolla. Näin se menee.
Vierailija kirjoitti:
"mitäs sitten, jos tehdään näin eli ostetaan asunto ja omistussuhde 50/50 ja joskus myöhemmin tulee ero. Miten sitten tulkitaan ja kuka saa ja mitä?"
Yleensä tämäkin on sanottu testamentissa tai vastaavassa niin että puolisolla ei ole avio-oikeutta perintöön (tai lahjaan) tai sen tilalle tulleeseen omaisuuteen.
Tuo sen tilalle tullut kattaa tuon tilanteen jossa lahjarahoilla on ostettu asunto.
Veikkaisin kyllä, että jos asunnon omistusuhde on määritelty 50/50, niin se pätee ja kumpikin saa puolet myyntihinnasta.
Ihan laillista. Ja muista, että laki ei myöskään velvoita sua mihinkään huolehtimiseen ja hoivaan appiksiin liittyen. Vaikka tuota rajausta laatiessaan appikset eivät ole kokeneet sinua läheisenä "tyttärenä", tulet olemaan kovin läheinen sitten kun vanhuus tulee vaivoineen. Se jännä tämä naisen osa.
Ainakin siinä tapauksessa, että perintö tulee testamentilla, voi testamentin laatija määrätä, että esimerkiksi perinnön saajan aviopuolisolla ei ole avio-oikeutta perintöön. Sama tilanne lahjan kanssa.
Tilanne on aika selvä, jos lahja tai perintö on kiinteätä omaisuutta (osakkeita, maa- tai metsätila, asunto-osake tms.) .
Jos sen sijaan peritään rahaa, asunto-osake myydään avioliiton aikana tai omaisuus muuten realisoidaan, voi lesken tasingon määrän laskeminen osoittautua kinkkiseksi. Siinä joudutaan ottamaan huomioon esimerkiksi se, kuinka kauan lahjan saamisesta ja realisoimisesta on kulunut aikaa.
Ja jos käräjöimään lähdetään, niin ainoat jotka varmasti voittavat ovat juristit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teidän puuttuvalla avioehdolla ole mitään tekemistä tällaisen kanssa. Lahjasta voi halutessaan sulkea lahjan saajan puolison pois.
Juuri näin on asia. Itse olen aikanaan tehnyt testamentin, että jos kuolen ja lapseni perivät minut, niin lasten aviopuolisoilla ei ole avio-oikeutta tähän perintöosuuteen. Ei ole merkitystä onko lapsilla puolisoidensa kanssa keskinäiset avioehdot vai ei. Eli sori ap, olet 100% väärässä.
JOS kuolet?
Kun uskoo tarpeeksi kovaa, niin kaikki onnistuu. Eikös näin opeteta lapsille vai valehdellaanko heille?
Lohdutukseksi AP, tässä sun kuvailemassa tilanteessa on porsaanreikä, joka voi koitua sinun hyväksesi. Jos puolisosi ei ole ymmärtänyt pitää lahjaksi saamiaan varoja visusti erillään avio-oikeuden alaisista varoista, ne ovat ns sekoittuneet eikä varat enää ole avio-oikeudesta vapaita. Eli eron sattuessa puoliso voi pitää vain ne rahat jotka voi aukottomasti osoittaa olevan peräisin lahjasta.
mitäs sitten, jos tehdään näin eli ostetaan asunto ja omistussuhde 50/50 ja joskus myöhemmin tulee ero. Miten sitten tulkitaan ja kuka saa ja mitä?