Ystävät eivät jaksa matkustaa luokseni - onko muilla tällaista?
Minulla on ollut tämä ongelma oikeastaan koko aikuisikäni: jos asumme eri paikkakunnilla ystäväni kanssa, ei ystävä jaksa matkustaa luokseni. Näemme silloin, kun minä matkustan ystävän asuinpaikkakunnalle. Osa ystävistäni ei ole koskaan käynyt nykyisessä kodissani, vaikka olen asunut täällä jo vuosia. Eivät tule kylään, jos kutsun. Toivottelevat kyllä tervetulleeksi heidän luokseen käymään. Kiittelevät vain, että onpa kiva kun minä jaksan matkustaa heidän luokseen. On alkanut jo väsyttää tämä touhu. Matkustaminen ei ole ilmaista, se vie aikaa ja olisi kiva joskus vastavuoroisesti nähdä kotonani. Ja rehellisesti sanottuna tulee myös olo, ettei minua arvosteta, jos luokseni ei vaivauduta matkustamaan edes joskus.
N32
Kommentit (44)
Vaihtoehtona on itse muutta lähemmäs ystäviäsi.
Itsekin sanoit. Eivät arvosta sinua tarpeeksi.
Itse voit valita, riittääkö sinulle tuo vähäisempi arvostus vai olisiko syytä etsiä uutta seuraa.
On joo, oikeastaan koko aikuisiän. Ja samat kaverit on kyselleet kyllä innoissaan koska tulen taas käymään. Kun kutsun vastavuoroisesti mun luo, on vastaus että kallista tai on niin pitkä matka. Jotenkin sitten jäänyt kyläilyt.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tällainen ongelma eri puolilla Suomea asuvien ystävien kanssa, kenen lähelle muutan?
Se nyt vaan on elämän realiteetti että kun vaihtaa paikkakuntaa niin vanhoja ystäviä nähdään todella harvoin. Etsi uusia ystäviä. Somekaveruus toki jää mutta turha kuvitella että 35 jälkeen kukaan tulee luoksesi.
Luulin olevani ainoa. Tämä ihan hävettää, että koskaan sano tästä missään. Risoo myös, että ei sen vertaa jakseta nähdä eteeni vaivaa, että käytäisiin vaikka kylässä 3-4 vuoden välein. Paras on lapseni (lapsi kohta 6 v) kummitäti. Tuli käymään ristiäisiin ja ei ole sen jälkeen tullut kylään, vaikka on kutsuttu. Kummitätiä on nähty 2-3 krt vuodessa, kun olemme menneet hänen kotikaupunkiinsa käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tällainen ongelma eri puolilla Suomea asuvien ystävien kanssa, kenen lähelle muutan?
Valitse ihan itse kuule. Sivusta
Minua risoo vielä tämä:
Todella moni olettaa, että tulet aika pitkänkin matkan päästä ja näette päiväseltään pari tuntia jossain kahvilassa. Minusta olisi tuollaisissa yksipuolisissa vierailuissa kohtuullista, että toinen edes tarjoaisi yhdeksi yöksi yöpaikan omalta sohvaltaan, ettei tarvitsisi saman päivän aikana ajaa matkaa eestaas.
On. Minun pitäisi ajaa hänen luokseen 200 km, vaikka ajamista ei lääkäri minulle suosittele. Julkiset ei kulje.
Hän sen sijaan ajaa pitkää matkaa paikasta A paikkaan B yli kymmenen kertaa vuodessa, reitti menee meidän läheltä ja jos ajaisi meidän kautta, hänelle tulisi 14 km ylimääräistä. On liikaa 😂
Minulla on ollut tämä ongelma, välimatka ystävien luokse on ollut 40-500 km. Olen sanonut, että voin hakea bussilta/metrolta, tarjoan ruoat kotonani, yöpaikan, petivaatteet jne. Ei ole kelvannut. Olen tästä vetänyt omat johtopäätökseni, ettei seurani kiinnosta tarpeeksi ja olen antanut olla.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on elämän realiteetti että kun vaihtaa paikkakuntaa niin vanhoja ystäviä nähdään todella harvoin. Etsi uusia ystäviä. Somekaveruus toki jää mutta turha kuvitella että 35 jälkeen kukaan tulee luoksesi.
Onhan ne ystävätkin voineet muuttaa. Ei ap.
Vierailija kirjoitti:
On. Minun pitäisi ajaa hänen luokseen 200 km, vaikka ajamista ei lääkäri minulle suosittele. Julkiset ei kulje.
Hän sen sijaan ajaa pitkää matkaa paikasta A paikkaan B yli kymmenen kertaa vuodessa, reitti menee meidän läheltä ja jos ajaisi meidän kautta, hänelle tulisi 14 km ylimääräistä. On liikaa 😂
Huomioitko ystäväsi vierailut jotenkin? Tarjoatko ruoan? Yöpaikan?
Sääli sääli mutta näin se joskus menee. Vaikeaa meidän on - sinun suhteesi - tietää, mistä se johtuu. Minulla on ollut se ,,hyvä’’ tilanne, että ole voinut ne ei-liikkuvaiset ystävät jättää ,,takavasemmalle’’, kun niitä liikkuvia on ollut tarpeeksi, ja itsekin käyn kylässä aikamoisten matkojenkin takana. Jotkut ystävistä ovat ikäänkuin heränneet ymmärtämään, , kun olen suoraa sanonut että hei, nyt on kyllä sinun vuorosi kyläillä. Toiset ovat ottaneet nokkiinsa. Vain elämää!
Ymmärrän, että osalla on terveydelliset syyt matkustamisen esteenä. Mutta itse olen huomannut, että aika monella syyt ovat tätä luokkaa:
"Sori, en ehdi ja jaksa matkustaa kesälomalla täältä Kuopiosta sun luokse Espooseen. Mennään ensi viikolla miehen kanssa hotellilomalle Helsinkiin." (Niin, se Helsinki on siinä Espoon vieressä, miksi silloin ei voisi nähdä?)
Mulla on kokemusta siitäkin, että kun koittaa sopia tapaamista kauempana asuvan ystävän kanssa. Kerrot, että olisit ajamassa paikkakunnasta ohi päivänä x klo y, ehtisikö toinen näkemään. Niin aletaan miettimään, että enpä osaa vielä sanoa, onnistuuko. Hemmetti, jos minulta joku kysyisi tuollaista, niin todellakin järjestäisin ajan toiselle, jos en olisi töissä/olisi jotain menoa jo sovittuna. Sitten on kiva jännittää viimeiseen asti, että käykö toiselle tuo tapaamisaika. Monesti käy, mutta inhottaa tuo arpominen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne ystävätkin voineet muuttaa. Ei ap.
On ja sehän on täysin normaalia, varsinkin jos on ihan nuoruudenaikaisista ystävistä kyse, että muutetaan töiden ja muuttuneiden elämäntilanteiden vuoksi kauemmas toisista ja sitten tapaamiset luonnollisesti harvenee, joskus loppuu ajan puutteessa kokonaan. Niiden kaikkein parhaimpien ystävien kanssa yhteydenpito kuitenkin varmasti tavalla tai toisella jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi uusia ystäviä lähempää. Ala hengata työkavereiden kanssa.
Paras on, kun eräs ystäväni sanoo, ettei jaksa ajaa luokseni (välimatka luokkaa Turku-Helsinki). Tekisi mieli sanoa, että ei tarvitse ajaa, varaa itsellesi juna/bussiliput, niin käyn noukkimassa sinut pysäkiltä meille. Ja ajoissa jos jotkut onnibus-liput ostaa, niin ei edes tule kalliiksi.
Ihan normaalia, jos on vähänkin enemmän välimatkaa. Korona-ajan jälkeen omassa tuttavapiirissäni osa lopetti tällaiset "kerran vuodessa kaverin luokse" reissut kokonaan.