Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies sai vanhemmiltaan suuren lahjan, johon mulla ei ole avio-oikeutta. Onko laitonta?

Vierailija
01.02.2025 |

Mä olen ollut 4 v naimisiss amun miehen kanssa ja meillä ei ole avioehtoa. Eli kaikki omaisuus on yhteistä ja jos ero tulisi, niin 50% tulisi mulle. Mies sai 6-numeroisen arvoisen lahjan vanhemmaltaan. Näin sattumalta sellaisen paperin ja siinä sanottiin, että "saajan aviopuolisolla ei ole avio-oikeutta lahjaan". Toi ei varmaan ole mitenkään lain mukainen koska meillä ei ole avioehtoa ja erotessa mä saan 50% kaikesta? Olenko oikeassa?

Kommentit (120)

Vierailija
1/120 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärässä olet. Pitää tehdä testamentti tai eviehto joka ottaa tuon huomioon.

Vierailija
2/120 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on, mutta et saa. Sinut on rajattu pois ja niin voi tehdä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/120 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laillista.

Vierailija
4/120 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja ei ollut sulle, etkä saa siitä mitään jos eroatte

Vierailija
5/120 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan laillista. Heillä varmaan on myös paperi ettei puolisolle ole oikeutta heiltä perimäänsä omaisuuteen. Lähinnähän se erossa tulee voimaan, myös kuolemassa se jää miehen omaisuudeksi ilman kahtiajakoa.

Vierailija
6/120 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjan antaja saa määrätä lahjan käytön ja kuka sitä saa käyttää. Eli et saa siitä osuudesta mitään. Kokemusta on!

Vierailija
7/120 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin 😃 Minä sain ison perinnön, johon miehelläni ei toden totta ole avio-oikeutta. Tämä nyt on ennemminkin sääntö kuin poikkeus.

Vierailija
8/120 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 40 vuotta naimisissa.  Minulla on noin saatu omaisuus, lapset eivät perineet siitä puolikasta vielä mieheni kuoltua, vasta minunkin kuoltuani.

Vierailija
9/120 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teidän puuttuvalla avioehdolla ole mitään tekemistä tällaisen kanssa. Lahjasta voi halutessaan sulkea lahjan saajan puolison pois.

Vierailija
10/120 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä sinä vastaavan kokoinen lahja omilta vanhemmiltasi ja pyydä heitä myös rajaaman miehesi siitä pois. Ai niin mutta sinusta se on epäoikeudenmukaista joten älkää te tehkö mitään puolison ulosrajausta.

Vierailija
11/120 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole laitonta. Itsekin sain ja pyysin nimenomaan vanhempaani rajaamaan mieheni ulos siitä. Lahjanantaja saa määrittää 

Vierailija
12/120 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään saa miehesi lahjasta mitään, jos aviopuoliso on siitä rajattu ulos. Se on aivan yleinen käytäntö.  Lahja on ollut miehellesi, ei sinulle.

Vierailija
13/120 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaanko tuo laissa? Kun mies saa lahjan niin se on hänen omaisuuttaan sitten. Ja kun meillä ei ole avioehtoa niin sitten siitä tulee yhteistä omaisuutta samalla. Eihän appi voi meidän avio-oikeuteen vaikuttaa?

Ap

Vierailija
14/120 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se tarkoita etteikö miehesi voi rahaa köyttää teidän yhteiseen elämäänne mutta jos ero tulee, saatu summa osituksessa on miehen.

Vierailija
15/120 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Vanhemmillani on samanlainen testamentti ja onneksi on. Appivanhempiesi rahat eivät kuulu sinulle.

Vierailija
16/120 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole lain mukainen. Sinulle kuuluu tässä tapauksessa 75% lahjasta, koska yrittivät huijata.

Vierailija
17/120 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan normaalikäytäntö lahjoissa ja perinnöissä. Minunkin mieheni on saanut perinnön (kuusinumeroinen summa), johon minulla ei ole avio-oikeutta. Siinä ei ole mitään ihmeellistä eikä laitonta, vaikka olemme olleet yli 30 vuotta naimisissa eikä meillä ole avioehtoa.

Vierailija
18/120 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 40 vuotta naimisissa.  Minulla on noin saatu omaisuus, lapset eivät perineet siitä puolikasta vielä mieheni kuoltua, vasta minunkin kuoltuani.

No eipä ne olisi sun osuutta muutenkaan perineet, ennenkuin itse kuolet, haloo

Vierailija
19/120 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaanko tuo laissa? Kun mies saa lahjan niin se on hänen omaisuuttaan sitten. Ja kun meillä ei ole avioehtoa niin sitten siitä tulee yhteistä omaisuutta samalla. Eihän appi voi meidän avio-oikeuteen vaikuttaa?

Ap

Lahjakirjalla ja testamentilla voi määrätä.  Taikka paperilla jossa annetaan jälkisäädöksenä ettei lasten puolisoilla ole oikeutta perintöön. Paperi menee perukirjan kanssa verotoimistoon kuten testamenttikin.

Vierailija
20/120 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Avioehdolla ei merkitystä. Eviehto on oleellinen tässä tapauksessa, kuten aiempi kommentoijakin mainitsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi