Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärin kuvailu potilaasta

Vierailija
30.01.2025 |

Esimerkiksi potilas nainen 38v, reipas, selkeäsanainen, epäsiisti olemus... 

Julkisella kuvaillaan käynti tekstiin potilaan ulosantia ja ulkonäköä

Yksityisellä en ole tällaiseen törmännyt.

Mihin tällä pyritään? 

Kommentit (258)

Vierailija
101/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
102/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti se lääkäri itse on autistisen oloinen jja jopa pelottava. Potilaankin pitäisi saada kuvailla lääkäriä ja tiedot jäisivät johonkin järjestelmään joka olisi kaikkien luettavissa

Kun teillä mukavilla normoilla ei ole sen vertaa älyä että lääkäriksi pääsisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon joskus miettiny tosissani ,pitäiskö menna jossain likasis vaatteis et sais apua vaivoihinsa.

Vierailija
104/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykologi oli kuvaillut mua homssuiseksi vaikka olin täysin puhdas puhtaissa vaatteissa. 

Onpa outoa ja loukkaavaa ja vielä psykologia, mielen ammattilainen. 

Mielen ammattilainen näki jotain, mitä potilas ei itse.

Vierailija
105/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katsoppas. Mun teksteissä usein lukee että "asiallinen, siististi pukeutunut, ikäisensä vaikutelman antava normaalipainoinen naishenkilö" mutta kun sairastuin vakavaan työuupumukseen niin tekstissä oli "Itkuinen mutta asiallinen, hyvin alipainoinen naishenkilö.." 

Se antaa tietoa kokonaistilanteesta ja erityisesti potilaan tilan muuttumisesta. Ei ole tarkoitus pitää mitään missikisoja, vaan ihan ajatella sen potilaan ulospäin tapahtuneita muutoksia.

Vierailija
106/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleiskuva on tehty aina, tehdään siksi jos tulee jotain muutosta. Ensin olet selkeä samainen ja pukeutunut siististi, sitten menet ryysyissä ja olet epäasiallinen, se herättää lääkärin sitten miettimään mitä on tapahtunut

Vierailija
107/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikista potilaista pitäisi olla yleisilmekuvaus, myös yksityisellä sektorilla. Ainakin se olisi vastuullista. 

Se on nopea yleiskuvaus potilaasta ja osa hoitoa 

Jos potilas tulee likaisena ja rääsyisenä vastaanotolle, niin se kertoo, ettei potilaalla ole voimavaroja huolehtis itsestään, vaan tarvitsee ulkopuolista apua, sairaus ottanut vallan jne. 

Ja jos sama potilas tulee parin viikon päästä ja yleisilme siisti, niin voi ajatella paranemista tapahtuneen.

Vanhuksille  ulkoisen olemuksen pitkän aikavälin tarkkailu on tärkeää esim. muistisairauksissa, jos potilas tulee vähäpukeisesti vastaanotolle, sillloin hälytyskellot pitäisi soida. 

Vierailija
108/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin juuri toissapäivänä lääkärissä ja kyllä luonnehdinta oli, kun äsken katsoin. Asiallinen, hyväkuntoinen nainen, joka on hyvin perillä asiasta X eli syystä, jonka vuoksi vastaanotolle menin.

Lääkäri on tuttu pitkältä ajalta, mutta silti kirjoitti noin, tietoa annetaan muille kollegoille.

Voi olla piilovittuilua. Hyvin perillä asioista = tunkee omaa Chatgpt-diagnoosia lääkärin kurkusta väkisin alas.

Vierailija
109/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tuo on aivan tavallista, että kuvataan potilaan antama kuva itsestään.

Jos on vähän homssuinen, niin tokihan se kertoo jotain potilaan elämänhallinnasta.

Mutta merkityksellisempää on kuitenkin kokonaiskuva. Voi olla homssuinen, mutta puhuu selkeästi ja on koko ajan tilanteessa realiteeteissa. Eri juttu jos on homssuinen, puhuu sekavia, puhe syrjähtelee asiasta toiseen, ei pysy mukana tilanteessa, ei muista mistä just pari minuuttia sitten keskusteltiin. Ja niin edelleen.

Minun mielestäni tuollaiset kuvaukset kuten "homssuinen" ovat tosi subjektiivisia. Esimerkiksi minä pukeudun siististi ja olen puhdas, mutta en yhtään ihmettelisi, jos saisin kuulla olevani "homssuinen" koska en ikinä meikkaa, kasvoni joskus punoittavat ja hiukseni sähköistyvät helposti ja ovat pipon jäljiltä pörröiset.

Mä käsitän sanan homssuinen niin, että on hippimäisesti (murrettuja värejä kenties) useita toisiinsa sopimattomia eri materiaaleista olevia löysähköjä vaatteita ja mahdollisesti korujakin, ja hiukset (yleensä pitkähköt) hapsottavat villisti.

Itse pukeudun joskus vähän tuohon tyyliin. Eli saattaa olla löysä värikäs mekko, villainen hartiahuivi ja värikkäitä koruja, pitkä tukka pörhöllään. Lääkäriin en näin kyllä mene 😅

Vierailija
110/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

XD

Vierailija
111/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreiltä ei edellytetä erityisen vivahteikasta kielitaitoa, joten vivahteet saattavat mennä pieleen ja antaa potilaan lukiessa omaa statustaan aivan oudon ja jopa loukkaavan vaikutelman. Mitään ilkeyttä tai arvostelevuutta näissä ilmaisuissa ei juuri koskaan liene tarkoituksena. Jos kielentaju on huono, ja työssä on kova kiire, nimenomaan tuo habituspuolen kuvaaminen saattaa jäädä heikoksi ja sattumanvaraiseksi. Olisikin hyvä, jos myös siihen puoleen olisi olemassa ns. vakiofraaseja, jolloin potilaat eivät joutuisi kärsimään erilaisista kielikukkasista. Olisi kiinnostavaa kuulla, painottuvatko huonot ilmaukset esimerkiksi nuoriin lääkäreihin.

Vierailija
112/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vähän homssuinen, niin tokihan se kertoo jotain potilaan elämänhallinnasta.

Mutta merkityksellisempää on kuitenkin kokonaiskuva. Voi olla homssuinen, mutta puhuu selkeästi ja on koko ajan tilanteessa realiteeteissa. Eri juttu jos on homssuinen, puhuu sekavia, puhe syrjähtelee asiasta toiseen, ei pysy mukana tilanteessa, ei muista mistä just pari minuuttia sitten keskusteltiin. Ja niin edelleen.

Mikä ihme on HOMSSUINEN? Tarkoittaako se homoseksuaalia? En ole ikinä kuullut tuollaista sanaa.

Vierailija
113/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti se lääkäri itse on autistisen oloinen jja jopa pelottava. Potilaankin pitäisi saada kuvailla lääkäriä ja tiedot jäisivät johonkin järjestelmään joka olisi kaikkien luettavissa

Ja pitkän päivystysvuoron jälkeen homssuinen ja hieman epäsiisti. Epäselvä puheissaan. Kenties psykoottinen. Epäsosiaalinen

Mitä tarkoittaa "homssuinen"?

Vierailija
114/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrian teksteistä kaksi kertaa:  Ottaa katsekontaktia. Yleensä kyllä katson sitä ihmistä joka minulle puhuu.

Vierailija
115/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin juuri toissapäivänä lääkärissä ja kyllä luonnehdinta oli, kun äsken katsoin. Asiallinen, hyväkuntoinen nainen, joka on hyvin perillä asiasta X eli syystä, jonka vuoksi vastaanotolle menin.

Lääkäri on tuttu pitkältä ajalta, mutta silti kirjoitti noin, tietoa annetaan muille kollegoille.

Voi olla piilovittuilua. Hyvin perillä asioista = tunkee omaa Chatgpt-diagnoosia lääkärin kurkusta väkisin alas.

No ei ole kirjauksista kenenkään tarkoitus kettuilla. 

Vierailija
116/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykiatrian teksteistä kaksi kertaa:  Ottaa katsekontaktia. Yleensä kyllä katson sitä ihmistä joka minulle puhuu.

Tämä on vain hyvä. On paljon ihmisiä, jotka eivät ahdistukseltaa, dissolta tai autimiltaan kykene silmiin katsomaan. Joskus voidaan kirjoittaa, että esim. Tiukka katsekontakti, joka taas kertoo, että ihminen vain tuijottaa silmiin tekemättä muuta. Nämä on tärkeitä havaintoja ammattilaisille. 

Vierailija
117/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei julkisten käyntien yhteydessä Etelä-Suomessa ole yleensä ollut mitään mainintaa ulkonäöstä. Sen kerran mitä mainintaa ollut, lääkäri kirjannut 'huoliteltu, siisti, hoikka nainen, itseään terävästi ilmaiseva tms.' 

Olen aina pukeutunut lääkäriin klassisen tyylikkäästi, en koskaan verkkareihin, tennareihin, leggareihin tms. Hiukset, kynnet, suuhygienia tip top.

En nykyisellä paikkakunnallani ole kertaakaan asioinut julkisella sektorilla.

n40+

Mitalliako odottat, vai aplodeja?

Vierailija
118/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homssuinen ei tosiaan tarkoita välttämättä sitä, että vaatteet eivät olisi puhtaat. Homssuisuus voi tarkoittaa vaikka sitä, että päällä on vähän sitä sun tätä ja vaikka eripariset risat sukat, vaatteet roikkuvat, kassin sijaan vaikka risa muovikassi, tukka likainen ja kampaamatta tai vaikka vanhat meikit naamalla.

Vierailija
119/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vain hyvä. On paljon ihmisiä, jotka eivät ahdistukseltaa, dissolta tai autimiltaan kykene silmiin katsomaan. Joskus voidaan kirjoittaa, että esim. Tiukka katsekontakti, joka taas kertoo, että ihminen vain tuijottaa silmiin tekemättä muuta. Nämä on tärkeitä havaintoja ammattilaisille. 

Olen tämän kirjoittaja ja kärsin ajoittain kovasta ahdistuneisuudesta. Mutta se näkyy minussa kasvojen punoittamisena tai muuten jännittyneisyytenä. Nämä ovat itselle vaikeita oireita ja kärsin niistä kovasti. On vain kasvatettu niin että on kohteliasta katsoa silmiin sitä joka puhuu vaikka olisi vaikeaa.

Vierailija
120/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on HOMSSUINEN? Tarkoittaako se homoseksuaalia? En ole ikinä kuullut tuollaista sanaa.

Kielitoimiston sanakirja:

adjektiivi, ark. (ulkoasultaan) epäsiisti, huolimaton, tuhruinen, suttuinen.

Homssuinen pukeutuminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi