Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärin kuvailu potilaasta

Vierailija
30.01.2025 |

Esimerkiksi potilas nainen 38v, reipas, selkeäsanainen, epäsiisti olemus... 

Julkisella kuvaillaan käynti tekstiin potilaan ulosantia ja ulkonäköä

Yksityisellä en ole tällaiseen törmännyt.

Mihin tällä pyritään? 

Kommentit (258)

Vierailija
61/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo potilaan kuvailu pitää tehdä potilaan läsnäollessa ja potilaalle kertoen. Muuten on todella outoa, yksityislääkärit ei käytä aikaansa tuohon jonnin joutavaan sanailuun.  Ja sekin kun menen lääkärille, hän ensin lukee siellä minun tietojani, pyytää vasta sitten sisälle? Miksi niitä tietoja ei voi lukea potilaan läsnä ollessa!  Lääkärit koulutetaan joksikin kaikkitietäviksi jumaliksi-tavallsia ihmisiä ovat ja terveyskeskuksessa tapaavat tavallisia suomalaisia-ei tarvitse esittää mitään hienoa roolia.

Miksi sen potilaan pitää kymmenen minuuttia istua tyhjänpanttina odottamassa, että lääkäri löytää parhaimmillaan satojen kanta-tekstien ja kirjausten seasta hakemansa tiedot? Eiköhän täällä sitten valitettaisi, että maksoit tyhjästä kun vastaanottoaika oli puoli tuntia ja hoitoon käytettiin kaksikymmentä minuuttia.

On myös lääkärin oman työskentelyn kannalta turvallisempaa, että hän ei tee noita kuvailuja potilaille suullisesti. Ihmiset ovat menettäneet hermonsa vähemmästäkin.

Vierailija
62/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, tuo on aivan tavallista, että kuvataan potilaan antama kuva itsestään.

Jos on vähän homssuinen, niin tokihan se kertoo jotain potilaan elämänhallinnasta.

Mutta merkityksellisempää on kuitenkin kokonaiskuva. Voi olla homssuinen, mutta puhuu selkeästi ja on koko ajan tilanteessa realiteeteissa. Eri juttu jos on homssuinen, puhuu sekavia, puhe syrjähtelee asiasta toiseen, ei pysy mukana tilanteessa, ei muista mistä just pari minuuttia sitten keskusteltiin. Ja niin edelleen.

Minun mielestäni tuollaiset kuvaukset kuten "homssuinen" ovat tosi subjektiivisia. Esimerkiksi minä pukeudun siististi ja olen puhdas, mutta en yhtään ihmettelisi, jos saisin kuulla olevani "homssuinen" koska en ikinä meikkaa, kasvoni joskus punoittavat ja hiukseni sähköistyvät helposti ja ovat pipon jäljiltä pörröiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei joku ole törmännyt vastaavaan kirjaustyyppiin, ei tarkoita, ettei se ole tavallista. Mielestäni alun kirjaus oli hyvä asiallinen, mutta toki jotkut lääkärit kirjoittaa niukemmin kuin toiset. KIrjoittaja ei liene itse kuitenkaan kirjauksia paljon lukenut?

Epäsiisti olemus voi olla ihan asiallinen kirjaus liittyen potilaan sairauteen tai ehkäpä aikaisempiin lääkärissäkäynteihin.

Vierailija
64/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se poikkeuksellista, että henkilö menee lääkäriin epäsiistin näköisenä. Asiat eivät silloin ole hyvin.

Voi olla että "asiat eivät ole hyvin", mutta edelleenkään, asiat eivät muutu ulkonäköä puunaamalla vaikka psykiatrin mielestä se kuinka olisi = terveyttä ja esim vastoinkäymiset tai stressi vaikeudet suru elämässä kiire  = "sairautta" 

Ei kyse ole silloin aidosta kiinnostuksesta ja välittämisestä ihmisen elämää kohtaan 

Vierailija
65/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaiskuva potilaasta. Kyllä sillä voi hyvinkin olla väliä tuleeko potilas vastaanotolle normaalisti pukeutuneena ja perussiistinä, vai likaisissa rytkyissä ilman suihkua viikkoihin.

Mua huvittaa vieläkin,kun kävin jollain vanhalla mieslääkärillä vuosia sitten.

Olin "vaatimattomasti pukeutunut".lisäksi oli kuivaillut mun meikkiä "piirretyt kulmat" etc.

?

Mulla oli leggingsit, korkeakorkoiset saappaat, pitkähuppari ja nahkatakki.( Kävin näissä vaatteissa välillä jopa viihteellä. :D)

En tiedä mitä juhlallisuuksia sinne lääkäriin pitäisi päälle laittaa tämän mielestä.

Muuten kyllä ymmärrän,että jos ei esim huolehdi hygieniasta, vaatteet väärinpäin etc niin voi kertoa siitä,että joku on vialla. 

Eli ymmärtänyt tarpeen

"Tuollainen look jonka kuvailit yleensä viittaa rankkaan päihteiden käyttöön, joten kyllä se antaa kuvaa potilaasta. Tuo on siis kohteliaampi tapa ilmaista "näyttää narkilta", jolla tottakai on väliä terveysongelmissa."

Jokseenkin vauhdikas ja ptikälle menevä tulkinta, sanois tämän lähes seitsemänkymppinen entinen kirjastonhoitaja, minulle ei tullut tuollainen mieleenkään. Meillä on kaikilla oma tyylimme enkä ole kostaan pukeutunut noin, mutta  joo, en ole samaa mieltä kanssasi. (itseäni ei ole terveyskeskuksessa kuvailtu ulkonäön suhteen koskaan mitenkään).

Vierailija
66/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se poikkeuksellista, että henkilö menee lääkäriin epäsiistin näköisenä. Asiat eivät silloin ole hyvin.

Voi olla että "asiat eivät ole hyvin", mutta edelleenkään, asiat eivät muutu ulkonäköä puunaamalla vaikka psykiatrin mielestä se kuinka olisi = terveyttä ja esim vastoinkäymiset tai stressi vaikeudet suru elämässä kiire  = "sairautta" 

Ei kyse ole silloin aidosta kiinnostuksesta ja välittämisestä ihmisen elämää kohtaan 

En ole koskaan elämässäni mennyt varmaan lääkäriin silleen, että en olisi mennyt kuumeisena. Usein olen sairastanut pitkään, vaikka munuaisaltaan tulehdus. En todellakaan ollut parhaimmillaan, vaan vi tun kipeä. Oisko pitänyt meikata ja laittaa korkokengät ja kiharat?

Vierailija
67/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se lääkäri sitä kuvausta kirjoita ilkeyttään tai tuomitakseen. Eikä se kuvaus liity mitenkään kiinnostuksen tai välittämisen puutteeseen, vaan sillähän osoitetaan että lääkäri on kohdannut sinut ja huomioinut että ulkoisen olemuksesi perusteella jokin ei nyt ole kohdillaan. Siitähän se välittäminen ja kiinnostus usein alkaa. Miten te tulkitsette tätä näin oudosti ja torjuvasti? Tietenkin olemus voi olla huono ja asiat ei ole hyvin, jos on vaikka stressiä ja vastoinkäymisiä. Jos se sitten näkyy ulospäin, niin pidätkö jotenkin kohtuuttomana että siitä on maininta kirjauksessa? Parhaassa tapauksessa se voi vaikka herättää aitoa huolta ja saatat saada apua.

Vierailija
68/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä asioista menet lääkäriin? En ole koskaan itse mennyt ilman kuumetta ja ns. Päivystykseen, kun "nuha" kestää ja kuume viikko tolkulla, ja vielä pompotetaan. Esim syksyllä olin 2-3 kk KIPEÄ JA KUUMEESSA. Ekan kerran oksentelin, kuumetta ja poskionteloista tuli mätäkokkareita. Tosi fresh seuraavana aamuna lääkärissä. Vaikea näyttää siistiltä. Eri asia diabetes tai ranne venähdyksen seurantakäynti..

Vierailija
69/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei julkisten käyntien yhteydessä Etelä-Suomessa ole yleensä ollut mitään mainintaa ulkonäöstä. Sen kerran mitä mainintaa ollut, lääkäri kirjannut 'huoliteltu, siisti, hoikka nainen, itseään terävästi ilmaiseva tms.' 

Olen aina pukeutunut lääkäriin klassisen tyylikkäästi, en koskaan verkkareihin, tennareihin, leggareihin tms. Hiukset, kynnet, suuhygienia tip top.

En nykyisellä paikkakunnallani ole kertaakaan asioinut julkisella sektorilla.

n40+

Vierailija
70/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla asiallinen kuvauksessa. Ei kannata laittaa sairauskertomukseen että "Kyseessä 50-vuotias haiseva läski jolla viiraa päässä" tms. kun siitä voi joku loukkantua. En kyllä näe mtään ongelmaa jos kuvataan asiakasta sanoilla "reipas, selkeäsanainen, epäsiisti olemus."

Vierailija
71/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saatte poikkeuksetta töykeää käytöstä osaksenne terveydenhuollossa, miettisittekö voiko jokin asia omassa käytöksessänne triggeröidä toista osapuolta? Miten käyttäytyisitte tilanteessa, jossa tarvitsen korkeastikoulutetun asiantuntijan neuvoja? Varmaankin kohteliaasti ja asiallisesti, toista kunnioittaen? Ymmärrätkö, että myös lääkärikäynti on tällainen tilanne? Regressoidutko valittavaksi murrosikäiseksi, joka narisee jotain että "mulla on korkea kipukynnys" tai "mulle ei ikinä nouse kuume", tai aloitatko jokaisen kysymyksesi toteamalla "kysyn vaikka et varmaan tiedä vastausta"? Onko tuo normaalia kahden aikuisen välisessä asiointitilanteessa? Olisiko sinun helppoa käyttäytyä aurinkoisesti jos sinulle vittuilissi 40-vuotias murrosikäinen tai pahimmillaan uhmaikäinen?

Vierailija
72/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseekö potilas lukemaan näitä kuvauksia?

Epigriisi lähetetään ainakin meidän HVA aina kotiin. Ja samat tekstit näkee omakannasta viiveellä.

Vierailija
73/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E mitään väliä tuollaisilla kuvauksella. Voisivat keskittyä terveydenhuollon rikolliset saastakasat niiden rikosten tekemättä jättämiseen ja voi väittää että ainakin eräs potilas olisi voinut paljon paremmin  Mikä huvittavinta jopa fyysiset oireet olisivat poissa. 

Eikö hulvatonta! Kyllä mutta myös järkyttävää. 

Tämä koskee terveyskeskuksia Helsingissä sekä HUS  toimipisteitä. Kun jostain ylhäältä käy käsky niin kaikki on mahdollista ja oksennuskadst toimii, tekee rikoksia ja näyttelee. 

Only in Finland I hope? 

Huomaa kyllä ettet ole koskaan matkustellut ja psykologin luona voisi kannattaa vierailla.

Vierailija
74/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tuo on aivan tavallista, että kuvataan potilaan antama kuva itsestään.

Jos on vähän homssuinen, niin tokihan se kertoo jotain potilaan elämänhallinnasta.

Mutta merkityksellisempää on kuitenkin kokonaiskuva. Voi olla homssuinen, mutta puhuu selkeästi ja on koko ajan tilanteessa realiteeteissa. Eri juttu jos on homssuinen, puhuu sekavia, puhe syrjähtelee asiasta toiseen, ei pysy mukana tilanteessa, ei muista mistä just pari minuuttia sitten keskusteltiin. Ja niin edelleen.

Minun mielestäni tuollaiset kuvaukset kuten "homssuinen" ovat tosi subjektiivisia. Esimerkiksi minä pukeudun siististi ja olen puhdas, mutta en yhtään ihmettelisi, jos saisin kuulla olevani "homssuinen" koska en ikinä meikkaa, kasvoni joskus punoittavat ja hiukseni sähköistyvät helposti ja ovat pipon jäljiltä pörröiset.

Täällä yksi joka on lääkäriin mennessä yleensä niin kipeä ettei tule edes mieleen meikata tai pukeutua parhaimpiinsa mutta silti statuksesta ei ole koskaan lukenut mitään negatiivista yleisestä olemuksesta. 

Vierailija
75/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologi oli kuvaillut mua homssuiseksi vaikka olin täysin puhdas puhtaissa vaatteissa. 

Nuo sanat eivät ole minulle toisiaan poissulkevia. Voi olla murre-ero tai muu tuossa takana.

Vierailija
76/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan elämässäni mennyt varmaan lääkäriin silleen, että en olisi mennyt kuumeisena. Usein olen sairastanut pitkään, vaikka munuaisaltaan tulehdus. En todellakaan ollut parhaimmillaan, vaan vi tun kipeä. Oisko pitänyt meikata ja laittaa korkokengät ja kiharat?

Olisi varmaan pitänyt harjoitella luetun ymmärtämistä enemmän ja jättää hyperbolia vähemmälle.

Vierailija
77/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyritään antamaan rehellinen kokonaiskuva potilaan tilasta.

Tuollainen  on ihan vaan lääkärin subjektiivinen näkemys.

Vierailija
78/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla asiallinen kuvauksessa. Ei kannata laittaa sairauskertomukseen että "Kyseessä 50-vuotias haiseva läski jolla viiraa päässä" tms. kun siitä voi joku loukkantua. En kyllä näe mtään ongelmaa jos kuvataan asiakasta sanoilla "reipas, selkeäsanainen, epäsiisti olemus."

Meikä =D Toi eka. 

Vierailija
79/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi joka on lääkäriin mennessä yleensä niin kipeä ettei tule edes mieleen meikata tai pukeutua parhaimpiinsa mutta silti statuksesta ei ole koskaan lukenut mitään negatiivista yleisestä olemuksesta. 

Oletkin ilmeisesti ymmärtänyt että puliukon ja edustuspuvun väliltä löytyy myös vaihtoehtoja, toisin kuin osa.

Vierailija
80/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä se vaikeus, etteivät lääkärit ole samalla tasolla huomiokykynsä ja johtopäätöstentekokykynsä suhteen.

Kuvaukset voivat olla epäselviä ja jopa epäasiallisia. Se ei palvele potilasta mitenkään, eikä toisen tekemiä kuvauksia lukeva lääkäri ota niitä välttämättä edes huomioon.

Eikä monia sairaustiloja voi aina ulkomuodosta päätellä, mm. joidenkin alkoholismia tai piristeiden käyttöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän