Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärin kuvailu potilaasta

Vierailija
30.01.2025 |

Esimerkiksi potilas nainen 38v, reipas, selkeäsanainen, epäsiisti olemus... 

Julkisella kuvaillaan käynti tekstiin potilaan ulosantia ja ulkonäköä

Yksityisellä en ole tällaiseen törmännyt.

Mihin tällä pyritään? 

Kommentit (258)

Vierailija
241/258 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykologi oli kuvaillut mua homssuiseksi vaikka olin täysin puhdas puhtaissa vaatteissa. 

Kysyisin siltä psykologilta mitä hän tuolla tarkoitti. Mikä herätti homssuisen vaikutelman? Voi olla, että et ole itse jotain huomannut, tai että teillä on vain eri käsitys jostain, tai voihan se olla ihan virhekin. Jos se on virhe niin sen voi korjata. Ihminen se on psykologikin, ja virheitä voi tulla. 

Seuraava kirjaus: potilas epäluuloinen, epäolennaisiin detaljeihin takertuva

Vierailija
242/258 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Maisasta näkee mitä lääkäri kirjoittanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/258 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en näe. Asun Pohjois-Pohjanmaalla. 

Vierailija
244/258 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääpä vierailla Maisa Torpan luona, ja katsoa miltä hän näyttää. Sitten tiedän, mitä lääkäri on kirjoittanut.

Vierailija
245/258 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi ettei vastaavia kuvauksia pääse antamaan lääkäreistä. "Lääkäri saapui töihin 13 minuuttia myöhässä hieltä haisten ja urheilukamoja kantaen, vastaanoton aikana aivan helvetinmoinen hien löyhkä huoneessa, ja lopuksi määräsi sydänfilmin. Tulin vastaanotolle silmätulehduksen takia." Terkkuja vaan entiseen työterveyshuoltoon.

Lääkärit ovat sitä mieltä, että heitä ei saa pisteyttää kuten Bolt-kuskeja, koska lääkäri joutuu tekemään potilaalle epämieluisia päätöksiä. Mielestäni myöhästely on sellainen asia, josta saa kyllä kritisoida, kertoohan sekin jotain elämänhallinnasta.

Oma lääkärini myöshästyi kerran seuraavan potilaan vastaanotolta, kun minua leikatessaan tuli harvinaiskomplikaatio ja lääkärin piti jäädä sinne leikkaussaliin hiukan pid

Kyllä useimmat ymmärtävät, ettei esim. reseptin uusintaa näe itse mutta se kuitenkaan tehdään lääkärin toimesta. Jos itselle on tullut resepti, ymmärrän oikein hyvin että se on lääkäriltä, vaikken ole tapahtumaa nähnyt. 

Sinulla lääkäri liittyi hoitoosi. Ei siis johonkin hoitosi ulkopuoliseen seikkaan kuten hellään hetkeen puolison kanssa leikkauksen jälkeen kotona. Hän havainnoi hoitoasi, ei jotakin jota ei kuulu. Kuten sitä, starttasitko sinä autosi vai ajoiko puolisosi sinun puolestasi, koska olit leikkauksessa. Lääkärille kuuluisi toki ajatko itse, mutta ei se kenen autolla kuljetaan. Hän antaisi suosituksen olla ajamatta, mutta ei sitä, kenen autolla mennään eli otetaanko esim. jopa taksi alle. 

Muiden potilaiden aika myöhästyi, kyllä, mutta liittyikö se heidän hoitoonsa, eli kirjattiinko heidän tietoihinsa sinun leikkauksesi yksityiskohtia. Vai mitä tarkoitat näkymättömällä ajalla tässä skenaariossa. 

Vierailija
246/258 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkistin omakannasta ja sieltä löytyi 2 eri lääkärin kuvailmat, hoikka asiallinen pitkä mies ja toinen hoikka reipas mies.

1 on urologin ja 2 yleislääkäri polvikivun hoidon yhteyteen kirjoitettu.

Tärkeää kirjata siltä varalta, jos seuraavalla käynnillä olet muuttunut kääpiöksi.

Tämä. Miksi pitää kirjata, että pitkä?

Kai tiedoissa lukee pituus ja paino ja jos ei, niin ne, ei adjektiivia.

Sama pätee iän ja sukupuolen kuvailuun, keski-ikäinen jne. Ne lukevat perustiedoissa!

Ei ole kyllä mitään erityistä syytä puolustella kuvauksia.

Vierailija
247/258 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla murtui jalka hevoshommissa ja tuli muutakin osumaa muualle kehoon. Ikävä kyllä mulla oli just silloin jalassa upouudet ihan v...n kalliit ratsastussaappaat ja kipulääkehuuruissa vastustin ensiavussa tarmokkaasti kun hoitsut halusi leikata saappaan pois jalasta. Muuten sitä ei enää turvotuksen takia saanut.

Luin myöhemmin kirjauksesta seuraavaa:

Tajunnan taso hyvä, vastustaa  blaablaablaa... ONNEKSI (!!!) menettänyt tajunnan (pitkä rimpsu termejä) blaablaablaa.

Mutta tuo "onneksi" lipsahtanut sekaan! Ilmeisesti pökräämiseni helpotti hoitotoimia. Omat ilonsa heilläkin sairaalassa. :=))

Vierailija
248/258 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin kirjaus: Ei toimintakyvyn rajoitteita. Tämä tapaturman jälkeen kun selässä murtuma ja makasin kivuissani monta kuukautta sängynpohjalla. Haluaisin kuulla joltain lääkäriltä kunnon perustelut tälle kirjaukselle. 

Vasta fysioterapeutti ymmärsi missä jamassa olin. Toipuminen vei kaksi vuotta.

Vierailija
249/258 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaiskuva potilaasta. Kyllä sillä voi hyvinkin olla väliä tuleeko potilas vastaanotolle normaalisti pukeutuneena ja perussiistinä, vai likaisissa rytkyissä ilman suihkua viikkoihin.

Mitä jos potilas on ollut 2 viikkoa sängyn pohjalla "virusperäisessä nuhassa" 39c kuumeessa 🤣 "jotenkin epäsiisti"... Joo, kuumeinen vit tu

Jos on ollut kuumeisessa virustaudissa, niin ehkäpä siinä kuvauksessa sitten arvioidaan sellaisia asioita, jotka liittyisivät tuohon sairastamiseen.

Hei, voisitteko ajatella, että lääkärillä on kuitenkin aivot, joita hän käyttää myös sitä yleistilan arviota tehdessään? Onko teidän pakko olla noin yksoikoisia... Ilmeisesti on, koska teillä ei ole kovinkaan paljon kokemusta terveydenhuollon asiakkuudesta.

Minun tietoihin on kirjoitettu monta kertaa että yt hyvä vaikka olisi kaikkea muuta.

Vierailija
250/258 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lukee AINA yt hyvä, puhelias. Viimeksi oli keuhkokuume (ei ollut yt hyvä tod.) Sepsis sairastettu yt hyvänä, samoin rytmihäiriöt, jotka sitten operoitiin. Lääkärit ei ehkä tajua, että sairaanakin saa jonkinlaisen adrenaliiniryöppäyksen, jonka turvin pystyy olemaan reippaana vast.oton ajan.

Olen ihan varma, että kuolemankin kohdatessa, mun kirjaukset alkaa: YT hyvä. Pitää muistuttaa omaisia, et valittavat jos näin on. Pitää lukea yt vakaa, puhumaton. Kuollut.

Vierailija
251/258 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lukee aina obeesi. Vaiva kuin vaiva. Olen 168 cm, alle 100 kg. 

Vierailija
252/258 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verta ei vuoda, puhuu paljon. Yleiskunto ulkoisesti hyvä. Ei vaadi hoitoa. Käynnin pituus 5min / 15 min kiintiöstä.

Vierailija
253/258 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verta ei vuoda, puhuu paljon. Yleiskunto ulkoisesti hyvä. Ei vaadi hoitoa. Käynnin pituus 5min / 15 min kiintiöstä.

Oliko tämä yksityinen vai julkinen jossa kirjattu jotain käynnin pituudesta? Mielestäni epärelevanttia, kun hoitokertomukseen tulisi kirjata vain hoitoon liittyvät asiat.

Vierailija
254/258 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiallinen nuori nainen. (60 v)😅

Vierailija
255/258 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asiallinen nuori nainen. (60 v)😅

😄 Aika ihana!

Vierailija
256/258 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla lukee aina obeesi. Vaiva kuin vaiva. Olen 168 cm, alle 100 kg. 

Siksi että liikalihavuus aiheuttaa monia sairauksia ja siihen pitäisi kiinnittää huomiota sinun terveyttä ajatellen.

Vierailija
257/258 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi aina ajatella, että kirjoittaa niin kuin haluaisi itsestäänkin kirjoitettavan. Kohtele muita kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan.

Mitä ihmettä selität? Tietenkään lihava ei halua, että sinne kirjataan lihavuus, mutta lihavuus on sairaus, joka kattavissa potilasasiakirjamerkinnöissä tulee mainita. Samoin päihdeongelmat ja alkoholinkäyttö. Epämiellyttäviä potilaalle, mutta ehdottoman tarpeellisia kirjata kuten myös ulkoinen habitus ja mt-ongelmat. Eivät lääkärit sinne turhaan kirjoittele, ja merkinnät ovat ensisijaisesti toisia lääkäreitä varten, jotta hoidon sujuvuus voidaan varmistaa. Ja kirjaan erittäin tarkkaan, mikäli potilas huutaa, riehuu tai käyttäytyy väkivaltaisesti tai epäasiallisesti, jotta jatkossa hoitajat ja lääkärit tietävät, millaisen ihmisen kanssa ovat tekemisissä. Hoitajien työturvallisuus ja oikeus väkivallattomaan työympäristöön menee minulla prioriteettina potilaan hoidon edelle.

Vierailija
258/258 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi aina ajatella, että kirjoittaa niin kuin haluaisi itsestäänkin kirjoitettavan. Kohtele muita kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan.

Mitä ihmettä selität? Tietenkään lihava ei halua, että sinne kirjataan lihavuus, mutta lihavuus on sairaus, joka kattavissa potilasasiakirjamerkinnöissä tulee mainita. Samoin päihdeongelmat ja alkoholinkäyttö. Epämiellyttäviä potilaalle, mutta ehdottoman tarpeellisia kirjata kuten myös ulkoinen habitus ja mt-ongelmat. Eivät lääkärit sinne turhaan kirjoittele, ja merkinnät ovat ensisijaisesti toisia lääkäreitä varten, jotta hoidon sujuvuus voidaan varmistaa. Ja kirjaan erittäin tarkkaan, mikäli potilas huutaa, riehuu tai käyttäytyy väkivaltaisesti tai epäasiallisesti, jotta jatkossa hoitajat ja lääkärit tietävät, millaisen ihmisen kanssa ovat tekemisissä. Hoitajien työturvallisuus ja oikeus väkivallattomaan työympäristöön menee

Oletko töissä jossain mielenterveysyksikössä.? Normaalit ihmiset eivät yleensä ole väkivaltaisia lääkärikäynneillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi